Humac vil ikke reparere min iMac!
Fra : Morten B. Nielsen

Dato : 21-05-07 23:51

Hej Mac-brugere.

Jeg skriver for at få lidt input til den kedelige situation jeg står
i, efter at Humac for anden gang har kontaktet mig og sagt, at de ikke
kan finde de to hardware-fejl, jeg er temmelig sikker på at min iMac
lider af.

Min iMac er købt gennem AppleStore, men Apple henviste mig selv til
Humac.

Min historie er dokumenteret her: http://b0rre.blogspot.com/2007/05/ibvl.html

Kan I hjælpe mig? Det ville jeg sætte stor pris på.

Venlig hilsen
Morten B. Nielsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-05-07 00:08

Morten B. Nielsen <mortenb@gmail.com> wrote:

> http://b0rre.blogspot.com/2007/05/ibvl.html

Prøv at beskrive dit problem kort og præcist med så få ord som muligt.

Flemming Rubini

Fra : Morten B. Nielsen

Dato : 22-05-07 00:41

On May 22, 1:07 am, flemm...@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:
> Prøv at beskrive dit problem kort og præcist med så få ord som muligt.

1) Computeren fryser. Frekvens 1-3 gange om ugen. Pil og vinduer kan
flyttes, men badebolden roterer nonstop til man bruger power off.
2) Venstre højttaler giver brummende mislyd, især ved visse
frekvenser. Typisk først efter ½-1 times høj musik.

Begge fejl reproducerbare efter wipe af harddisk og geninstallation af
OSX + få freeware-programmer.

Humac har 2 gange meldt tilbage, at de har testet uden at finde fejl.
Hvad gør jeg?

/M

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-07 01:33

Hej Morten

Morten B. Nielsen wrote:

> 1) Computeren fryser. Frekvens 1-3 gange om ugen. Pil og vinduer kan
> flyttes, men badebolden roterer nonstop til man bruger power off.

Du skulle vel ikke tilfældigvis have StuffItDeluxe installeret? - Den
kan simpelthen ødelægge et system fuldstændig. Det kommer netop
periodevis...

> 2) Venstre højttaler giver brummende mislyd, især ved visse
> frekvenser. Typisk først efter ½-1 times høj musik.

Tyder på, at der er et eller andet, der går i svingning med højttaleren.
Kan faktisk være meget, men typisk kommer problemet fra strømforsyningen
eller en harddiskmotor.

Hvilken harddisk model sidder der i den - Hitachi, Maxtor, WD, Seagate?

> Begge fejl reproducerbare efter wipe af harddisk og geninstallation af
> OSX + få freeware-programmer.

Min første tanke, - da jeg læste din blog, - var, at det måtte være en
systemfejl, men da jeg kom til slutningen, var min anden tanke PSU+PMU
og/eller harddisk. 'PMU = Power Manager Unit' er det lille modul, hvor
også PRAM batteriet sidder. Hvis det er PMU'en, så er det et nyt
bundkort, da PMU'en er integreret med bundkortet.

Jeg har et lignende eksempel med en 20" Intel iMac fra Brazilien. Han
måtte leve med problemet, indtil de kunne få en forbindelse til USA,
hvortil maskinen så blev sendt. Den kom tilbage med nyt bundkort...

Jeg har selv haft et lignende problem på en ældre G4, som var peppet op
til en Dual G4/1,4ghz, og da jeg gerne ville beholde den pga. OS 9.x
boot muligheden, sendte jeg den til Humac. I første omgang kunne de
heller ikke finde fejlen, men så tog jeg en snak med en tekniker, og han
mente, at det godt kunne være PMU'en på bundkortet. - Den gav også brum
i den ene højttaler. Det ville blive for dyrt at udskifte bundkortet, så
jeg valgte at lade den køre, indtil den ikke ville mere...

> Humac har 2 gange meldt tilbage, at de har testet uden at finde fejl.
> Hvad gør jeg?

Dvs., den pt. står hos Humac? - Så ring til dem og bed om at komme til
at snakke med en tekniker på værkstedet - ikke en sælger. Hvis så
teknikeren fastholder, at de ikke kan finde fejlen, så skal du forlange,
at den bliver sendt til Apples eget specialværksted sammen med din
oprindelige forklaring på fejlene, (den fil, du henviser til i din
blog). - Hm, der er vist også noget med, at man kan forlange at få den
ombyttet, hvis den har været sendt til rep. med den samme fejl et vist
antal gange...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-05-07 06:10

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Morten

> Du skulle vel ikke tilfældigvis have StuffItDeluxe installeret? - Den
> kan simpelthen ødelægge et system fuldstændig. Det kommer netop
> periodevis...

Er det ikke lidt af en overdrivelse? Stuffit deluxes bundles og
contexmenu plugin har såvidt jeg husker blot gjort Finder på din
installation ustabil. Det er ikke det samme som at "ødelægge systemet".

Iøvrigt tvivler jeg på at Mortens problem skyldes at han har Stuffit
de luxe installeret.

Fra : Peter B. P.

Dato : 23-05-07 09:48

> [...]
> installation ustabil. Det er ikke det samme som at "ødelægge systemet".
>
> Iøvrigt tvivler jeg på at Mortens problem skyldes at han har Stuffit

Jeg har heller ikek problemer med STuffIt i den tid jeg har haft det
installeret under OS X.

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-05-07 17:56

Peter B. P. <peter@diespammerscum.dk> wrote:

> Jeg har heller ikek problemer med STuffIt i den tid jeg har haft det
> installeret under OS X.

Stuffit er IMHO noget man anno 2007 bør gå i en lang bue uden om. En
expander er nok til udpakning af gamle arkiver og de få ny man måtte
komme i nærheden af.

Zip er vejen frem uden at se sig tilbage idet apples BOM.framework
understøtter flergrenede filer.

Fra : Peter B. P.

Dato : 23-05-07 21:02

> [...]
> komme i nærheden af.
>
> Zip er vejen frem uden at se sig tilbage idet apples BOM.framework

StuffIt er nu dejligt fordi det understøtter så mange filformater.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-07 22:18

Hej Peter

Peter B. P. wrote:

> StuffIt er nu dejligt fordi det understøtter så mange filformater.

Ja, hvis du holder dig til ver. 9 af StuffIt Standard eller nyeste
Deluxe. - Ellers er mange af de gamle formater nu væk. - Jeg er gået
tilbage til StuffIt Standard 9.x, så får man alle de klassiske formater.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter B. P.

Dato : 23-05-07 23:51

> [...]
> Deluxe. - Ellers er mange af de gamle formater nu væk. - Jeg er gået
> tilbage til StuffIt Standard 9.x, så får man alle de klassiske formater.

StuffIt 9 er elendigt under OS X, fordi når du sætter det igang med at
komprimere eller afkomprimere i finderen, så kan du ikek bruge FInderen
til nogetsomhelst!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-07 00:57

Peter B. P. wrote:

> StuffIt 9 er elendigt under OS X, fordi når du sætter det igang med at
> komprimere eller afkomprimere i finderen, så kan du ikek bruge FInderen
> til nogetsomhelst!

?? - Det har jeg aldrig oplevet, kan måske skyldes, at jeg bruger dels
DropStuff 9.0.2, men StuffIt Expander 11.0.2. - Men DS 9.x er den
eneste, der kan lave .sea og .sit filer, der er kompatible med Aladdin
StuffIt og Alddin Expander 3.x-4.0 og fra 5.0 til 7.03.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter B. P.

Dato : 24-05-07 02:11

> ?? - Det har jeg aldrig oplevet, kan måske skyldes, at jeg bruger dels
> DropStuff 9.0.2, men StuffIt Expander 11.0.2.

Jeg taler om at udfører kompressionshandlinger via kommandien i den
kontekstuelle menu i Finderen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-07 03:30

Peter B. P. wrote:

> Jeg taler om at udfører kompressionshandlinger via kommandien i den
> kontekstuelle menu i Finderen.

Samme her. - jeg har endda komprimeret ret store mapper i højeste
kompressionsfaktor og stadig arbejdet videre med andre ting - uden
problemer...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter B. P.

Dato : 24-05-07 04:34

> Samme her. - jeg har endda komprimeret ret store mapper i højeste
> kompressionsfaktor og stadig arbejdet videre med andre ting - uden
> problemer...
>
> mvh. Erik Richard

I så fald har Allume sluppet forskellige udgaver af StuffIt Deluxe på
markedet, for det var først med version 10.0 at arkivoperationer i
Finderen blev kørt som en seperat tråd der ikke blokerede for andre
Finderhandlinger!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-07 07:41

: monsterlangt indlæg

Pudsigt jeg opdager lige at MacSOUP tager et kolon for et citattegn i
kodefarvningen, Nåh sidespring.

ERS, tip! Læs om Ockham Razor! Find det selv, der skal jo være noget
at lave for curling, øh kylling-generationen (eller hedder det
flyversjus?)

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-07 11:41

Flemming Rubini wrote:

> : monsterlangt indlæg
>
> Pudsigt jeg opdager lige at MacSOUP tager et kolon for et citattegn i
> kodefarvningen, Nåh sidespring.

Og?

> ERS, tip! Læs om Ockham Razor! Find det selv, der skal jo være noget
> at lave for curling, øh kylling-generationen (eller hedder det
> flyversjus?)

Og? - Multiple reasons cause occouring results - cum redundo qua causa

mvh. Erik richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-05-07 11:52

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) writes:

> ERS, tip! Læs om Ockham Razor! Find det selv, der skal jo være noget
> at lave for curling, øh kylling-generationen (eller hedder det
> flyversjus?)

Anglofile personage. Det hedder en ragekniv på dansk.

Hvilket iøvrigt minder mig om fordums tids barbersaloner, og noget jeg
tænkte over for nyligt. Er der nogen der kan huske hvordan disse
fungerede - blev alle fx barberet hver dag hos barbereren eller hva?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-07 12:32

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Anglofile personage. Det hedder en ragekniv på dansk.

Hvad nu hvis det er en angloficering af det latinske ratio.?

> Hvilket iøvrigt minder mig om fordums tids barbersaloner, og noget jeg
> tænkte over for nyligt. Er der nogen der kan huske hvordan disse
> fungerede - blev alle fx barberet hver dag hos barbereren eller hva?

Svjv. fra mine bedstefædre, så var det vist både og. - Nogle kom der
hver dag, andre et par gange om ugen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-05-07 18:05

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Hvad nu hvis det er en angloficering af det latinske ratio.?

Næppe:

Etymology: Middle English rasour, from Anglo-French rasur, from raser
to raze, shave -- more at RASE : a keen-edged cutting instrument for
shaving or cutting hair

RASE: Etymology: Middle English, from Anglo-French raser, from Vulgar
Latin *rasare, frequentative of Latin radere to scrape, shave -- more
at RODENT

Det er altså en angloficering af det latinske radere.

Har du ikke opslagsværkerne i orden?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-07 19:25

> [...]
> at RODENT
>
> Det er altså en angloficering af det latinske radere.

Ha! du plumpede i med begge ben. - Én af William af Occams stående
teser er netop også, at man skal beskære tingene med fornuftens brug. -
Radendum cum rationis. Normalt oversættes det på dansk med, at man skal
bruge sin fornuft med intellektets skarphed.

Den filosofi....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-05-07 19:53

> [...]
> brug. -
> Radendum cum rationis. Normalt oversættes det på dansk med, at man

Radendum og radere har altså ikke noget med hinanden at gøre? Eller hva?

Vi må have Per på banen - det må stå i en af hans mange leksika.

Er ellers ved at have min iPod klar til at kunne virke i min dytbil.
Viste sig at være billigere at købe lidt tilbehør end en ny bil

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-07 22:15

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Radendum og radere har altså ikke noget med hinanden at gøre? Eller hva?
>
> Vi må have Per på banen - det må stå i en af hans mange leksika.

Gerundium ablativum secundus - eller på dansk 2. gerundium ablativ. - En
form, der bruges indskærpende om et forudgående udsagn. Mest brugt i
teologiske tekster fra 2. og 3. århundrede.

Hov! - Se, her er igen et eksempel på, at vores latinundervisning
dengang var bedre end nu. - I dag skal de stakkels teologistuderende
have grundkursus i latin, medmindre de er klassisk sproglige.

> Er ellers ved at have min iPod klar til at kunne virke i min dytbil.
> Viste sig at være billigere at købe lidt tilbehør end en ny bil

Tjo, for det meste... men du skulle have været ude for ca. 3 uger siden,
da havde ALDI en Bluetinum med USB, hvor iPod stod nævnt som direkte
supporteret... Prisen var sølle 695kr. uden højttalere...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-05-07 23:00

> [...]

> dengang var bedre end nu. - I dag skal de stakkels teologistuderende
> have grundkursus i latin, medmindre de er klassisk sproglige.

Nu ved jeg godt du ikke er nogen årsunge, men jeg skulle dog mene at
latin var gået lidt af mode selv da du gik i den stråtækte. Derudover
har jeg ikke problemer med at være svag i en del af pensum der primært
bruges i årtusindegamle teologiske skrifter.

"Romanes Eunt Domus" og "Cave Canem" er rigeligt latin fra den periode
til mig.

Kan du ikke selv se at latinundervisning måske med en vis rimelighed
kan vige pladsen for noget anden viden som er lidt mere praktisk
anvendelig i dagligdagen?

> Tjo, for det meste... men du skulle have været ude for ca. 3 uger
> siden, da havde ALDI en Bluetinum med USB, hvor iPod stod nævnt som
> direkte supporteret... Prisen var sølle 695kr. uden højttalere...

Jeg lever med det - iPodden skal i bilens stereoanlæg, ikke i en eller
anden USB-dimmer.

Men det skal den nok også komme til! Grrr.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-07 00:50

> [...]
> bruges i årtusindegamle teologiske skrifter.
>
> "Romanes Eunt Domus" og "Cave Canem" er rigeligt latin fra den periode

Tværtimod, så var faget blevet styrket der i midten af 1960'erne. Hvis
man ville på gymnasium, var det obligatorisk at have haft latin i
mellem- eller realskolen. - Selv dem, der ville gå på de matematiske
linier skulle have latin...

> Kan du ikke selv se at latinundervisning måske med en vis rimelighed
> kan vige pladsen for noget anden viden som er lidt mere praktisk
> anvendelig i dagligdagen?

For nogen fags vedkommende - jo selvfølgelig, men for andre fag - især
de humanistiske, teologiske og historiske områder, vil jeg klart mene,
at det stadig skal være et 'must have'. Iflg. en forordning fra
Undervisningsministeriet kan man godt i en eksamenssituation få udlevert
en ikke oversat tekst, og selvom man får udleveret både original + dansk
oversættelse, er det stadig studentens fejl, hvis der er forkert oversat
i den danske, hvis eksaminanten bruger den danske tekst.

Men til visse andre fag som fx. civilingeniør, dataingeniør o.l., er det
nok urimeligt, de skal sidde og trækkes med latin. - Men på fx.
medicinstudiet og sygeplejeuddannelserne, er det stadig en god idé,
selvom lægelatin er noget andet, så giver det alligevel en vis
forståelse - især den lægevidenskabelige historie...

> Jeg lever med det - iPodden skal i bilens stereoanlæg, ikke i en eller
> anden USB-dimmer.
>
> Men det skal den nok også komme til! Grrr.

Hm, bilstereo er ikke mit område, men jeg har da hørt, at fx. T.Hansen
har haft en del monteringssæt, så man blot kunne sætte fx. en iPod ned i
en holder, så var det hele koblet til.

MEN - Der har været nok bøvl med nogle af de sæt. iPod'en/Zen eller hvad
de nu hedder, kunne komme til at sidde på en måde, så de rystelser, der
altid vil være, kunne skade afspilleren. Ødelægger en sådan holder en
mp3 afspiller i afspillerens garantiperiode, bortfalder producentens
garanti på mp3 afspilleren. Sagen var oppe i en af DRTVs Kontant
udsendelser for ca. halvandet år siden...

Så jeg vil altså sige, at en standard fjederclips + et USB kabel er det
nemmeste. Clipsen skal være den type, der griber fat om siderne på enheden.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-05-07 01:53

> [...]
> selvom lægelatin er noget andet, så giver det alligevel en vis
> forståelse - især den lægevidenskabelige historie...

Næppe. Lægelatin er græsk.

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-07 07:32

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) writes:

> Næppe. Lægelatin er græsk.

Æh, dem jeg kender af "den slags" snakker da latin. Sinister og
dextre og sårn.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-05-07 08:13

> Æh, dem jeg kender af "den slags" snakker da latin. Sinister og
> dextre og sårn.

Det var oprindeligt græsk i dag er det engelsk.

Fandt et spændende link (pas på det er direkte til PDF-filen:
<http://www.asb.dk/upload/wulffleagedansk.pdf>

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-07 07:31

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Men til visse andre fag som fx. civilingeniør, dataingeniør o.l., er
> det nok urimeligt, de skal sidde og trækkes med latin. - Men på

Hørt hørt! Vi har absolut ikke noget at bruge det til.

Du kommenterede i øvrigt slet ikke på elendigheden af "Romanes Eunt
Domus" :(

> Hm, bilstereo er ikke mit område, men jeg har da hørt, at fx. T.Hansen
> har haft en del monteringssæt, så man blot kunne sætte fx. en iPod ned
> i en holder, så var det hele koblet til.

Jep. Hvis 1) det er en ikke-shuffle og 2) bilradioen er
understøttet. Det er min ikke.

> Så jeg vil altså sige, at en standard fjederclips + et USB kabel er
> det nemmeste. Clipsen skal være den type, der griber fat om siderne på
> enheden.

Det er den der shuffle jeg har anskaffet mig - den har clips med sæl,
så det er ret nemt. Til gengæld er der ikke andre steder jeg kan
putte USB-kabelet ind end i kassettebåndsåbningen og jeg tror altså
ikke det vil virke særlig godt... Desværre :(
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-07 21:38

> [...]
> Radendum cum rationis. Normalt oversættes det på dansk med, at man skal
> bruge sin fornuft med intellektets skarphed.

som også kaldes Law of Parsimony: At hvis man har to konkurrende
forklaringer, der virker lige sandsynlige, så er det oftest den
simpleste af dem, som oftest også er den med de færreste formodninger,
som er den foretrukne.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-07 22:09

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Law of Parsimony

fra encyclopædien:

parsimo'niprincippet, (1. led af lat. parsimonia 'sparsommelighed', af
parcere 'afholde sig fra, spare'), sparsommelighedens princip, eller
Ockhams ragekniv, undertiden også kaldt økonomiprincippet, et
metodologisk princip, der tilsiger, at den enkleste hypotese eller teori
bør foretrækkes. Enkelhed kan fx være at antage eksistensen af det
færreste antal teoretiske entiteter (dvs. genstande, hvis eksistens kan
forklare et iagttaget fænomen eller forløb), af det mindste antal
forskellige teoretiske entiteter eller af det mindste antal aksiomer
eller at forbinde observationsdata på den mindst komplicerede måde.

"

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-07 22:33

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> forklaringer, der virker lige sandsynlige, så er det oftest den
> simpleste af dem, som oftest også er den med de færreste formodninger,

Ikke, når det drejer sig om teologiske tolkninger af filosofien. - her
er det den med de fleste formodninger, der bør foretrækkes. - jvf.
Cusanus, Kant og Hegel...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-07 22:50

> Ikke, når det drejer sig om teologiske tolkninger af filosofien. - her
> er det den med de fleste formodninger, der bør foretrækkes. - jvf.
> Cusanus, Kant og Hegel...

og årets que vais rulerende pris går til, og i tillægspris årets flue
coitus modus kanin in absurdum ))

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-05-07 01:57

> [...]

> Min historie er dokumenteret her: http://b0rre.blogspot.com/2007/05/ibvl.html

> Kan I hjælpe mig? Det ville jeg sætte stor pris på.

Start med selv at fejlsøge på boxen ved at stikke installations DVD'en
i, holde alt tasten nede imens du booter. vælg at boote fra AHT
partitionen.

Kør den udvidede hardware test

Det kunne lyde som en ram fejl.

tjek også System.log (når du booter fra harddisk) for i/o fejl på
disken. Disse fejl afsløres ikke af AHT.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-05-07 17:23

> [...]

> Min historie er dokumenteret her: http://b0rre.blogspot.com/2007/05/ibvl.html
>
> Kan I hjælpe mig? Det ville jeg sætte stor pris på.

Din historie er klassisk. Ikke kun med Apple, men med alt af den slags
isenkram.
Når man tager tekniker-timepriser og priser på hardware med i billedet,
ville det nok bedre kunne betale sig at skifte f.eks. harddisk og RAM på
mistanken.
Det ville ihvertfald være mere klædeligt - ikke mindst for en virksomhed
der slår sit image op på god kvalitet.

Så kan jeg forøvrigt slet ikke forstå, at de henviser dig til HUMAC.

Men tilbage står, at du skal have dimsen til at virke og blive en rigtig
glad Apple-bruger ligesom os andre.

Jeg ved godt at du har prøvet næsten alt og du har endda gjort det med
en metodik og konsekvens, som er forbilledlig.

Jeg synes imidlertid du skal følge Morten Reippurts råd andet steds i
tråden og bruge den "Apple Hardware Test" der følger med din maskine og
som ligger på installations-CD'en.

Hvis den viser, at der er fejl - HAPS så har du dem og de må udskifte de
defekte dele uden videre.

I modsat fald, synes jeg at du - meget vedholdende - skal gå i clinch
med AppleStore. Jeg tror at de måske er en anelse mere opmærksomme på at
undgå dårlig omtale end Humac, der jo bare tørrer den af på Apple.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jon

Dato : 23-05-07 18:08

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Så kan jeg forøvrigt slet ikke forstå, at de henviser dig til HUMAC.

Fordi de bruker HUMAC som leverandør av tjenester m.h.t.
garantireparasjoner, som de gjør det i Norge. Jeg har opplevd det selv,
men i mitt tilfelle fungerte det smertefritt.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-07 21:51

Det bemærkede jeg slet ikke i ved første gennemlæsning.

Så er sagen simpel. AppleStore skal modtage din computer, de kan ikke
henvise dig til at gøre andet. Bed dem om at afhente computeren. Good
choice at du brugte AppleStore.

Tjek evt. dette dk.videnskab.jura-nyhedsgruppen hvad proceduren er.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-05-07 22:38

Flemming Rubini wrote:

> [...]
>
> Så er sagen simpel. AppleStore skal modtage din computer, de kan ikke
> henvise dig til at gøre andet. Bed dem om at afhente computeren. Good

Øh?? - Mig bekendt har Apple lavet en primær aftale med Humac, så Humac
er deres autoriserede værksted i Skandinavien for stationært udstyr.
Havde det været en bærbar, så er det noget helt andet. De ryger
alligevel til Holland...

> Tjek evt. dette dk.videnskab.jura-nyhedsgruppen hvad proceduren er.

De har ikke en døjt forstand på Apple og deres aftaler!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-05-07 22:39

> [...]
> er deres autoriserede værksted i Skandinavien for stationært udstyr.
> Havde det været en bærbar, så er det noget helt andet. De ryger

nej, InfoCare ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-05-07 22:50

> De har ikke en døjt forstand på Apple og deres aftaler!

nu drejer spørgsmålet sig om hverken Apple eller deres aftaler jf. min
indlæg, men om en virksomhedsmulighed for at henvise til andre.
Sælger Netto fjernsyn og det går i stykker, behøver kunden kun at
aflevere det til Netto hvor det er købt (der ses bort fra vægt og
størrelse i eksemplet). Det er hvad jeg anbefale i dette konkrete
situation, når den synes uløselig ellers.
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-07 00:25

Flemming Rubini wrote:

> nu drejer spørgsmålet sig om hverken Apple eller deres aftaler jf. min
> indlæg, men om en virksomhedsmulighed for at henvise til andre.

Det er jeg klar over. Men et firma har da lov til at indgå div.
serviceaftaler med et andet firma, når/hvis de ikke selv har
værkstedsfaciliteter. - Fx. har ALDI da ikke selv serviceværksteder til
de non-food produkter de sælger, - her har de forskellige aftaler med
andre firmaer...

> [...]
> størrelse i eksemplet). Det er hvad jeg anbefale i dette konkrete
> situation, når den synes uløselig ellers.

Netto er ikke just det bedste eksempel. - Hvis ud køber et TV i
Netto, og det skal serviceres, kan du blot indlevere i nærmeste Føtex
butik.

ALDI eller måske endnu bedre - et Merlin eksempel ville være bedre, da
de begge har serviceringsaftaler med firmaer, der ikke hører til kæden
selv. - Fx. ligger Merlins servicepartner i Vejle....

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-05-07 00:33

> Netto er ikke just det bedste eksempel. - Hvis ud køber et TV i
> Netto, og det skal serviceres, kan du blot indlevere i nærmeste Føtex
> butik.

Hæ hæ got you under the law of parimony. Klokken er mange de er taget
til fange.

Givet du skulle aflevere et TV, hvad ville så mon være den simpleste og
ækleste metode af de to: at finde en Netto eller finde en Føtex, tag
den!

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-07 01:02

Flemming Rubini wrote:

> [...]
>
> Givet du skulle aflevere et TV, hvad ville så mon være den simpleste og
> ækleste metode af de to: at finde en Netto eller finde en Føtex, tag

I mit tilfælde, ville jeg, - hvis jeg selv skulle slæbe, - tage den med
i bussen, den holder 75m fra en Føtex, mens jeg skal skifte 2 gange til
nærmeste Netto, - men derudover ville jeg aldrig købe et TV i hverken
Føtex eller Netto, medmindre det var et mærkevare ala Philips, Samsung
osv.....

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-05-07 06:50

> [...]
> nærmeste Netto, - men derudover ville jeg aldrig købe et TV i hverken
> Føtex eller Netto, medmindre det var et mærkevare ala Philips, Samsung

Suk det var selvfølgelig møntet på, hvad der var nemmest, mest enkelt,
logisk(t?) og naturligt, for den oprindelig skribent.

Jeg har sæl' 8! NETTO'er indenfor en omkreds af under halvanden
kilometer (=tom stoppesteder). 2 af dem er samtidig en af døgn-slagsen.

Flemming Rubini
(2100 København Ø)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-07 07:45

> [...]

> gange til nærmeste Netto, - men derudover ville jeg aldrig købe et TV
> i hverken Føtex eller Netto, medmindre det var et mærkevare ala

Jeg kan høre at din forståelse af "nærmeste" trænger til at blive
omdefineret. Bruger man bus, er nærmeste den med færrest skift - i
dit tilfælde tror jeg det kunne være den i Thorvaldsensgade.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-05-07 15:43

> [...]
> omdefineret. Bruger man bus, er nærmeste den med færrest skift - i
> dit tilfælde tror jeg det kunne være den i Thorvaldsensgade.

Nej, - Ikke eftr at Linie 4 er blevet delt i 4 og 24. 24 går gennem
Busgaden. Og der er længere at gå fra stoppestedet i Mølleparken til
Thorvaldsensgade, end fra Klostertorv til Føtex i Guldsmedegade.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-05-07 05:42

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Øh?? - Mig bekendt har Apple lavet en primær aftale med Humac, så Humac
> er deres autoriserede værksted i Skandinavien for stationært udstyr.

Det er muligt det gør sig gældende for privatkunder, men
erhvervskunder skal skibe RMA'er afsted til infocare.

> Havde det været en bærbar, så er det noget helt andet. De ryger
> alligevel til Holland...

ikke længere.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-05-07 07:43

> Det er muligt det gør sig gældende for privatkunder, men
> erhvervskunder skal skibe RMA'er afsted til infocare.

Det er det samme for privatkunder ..

/thomas

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 26-05-07 13:25

On May 24, 9:12 am, flemm...@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:
> [...]

Dexter :)

>Det var oprindeligt græsk i dag er det engelsk.

Lægelatin – det, der klassisk kaldes sådan og i nogen grad stadig
bruges i dansk medicinsk praksis – *er* latin, men med et væld af
græske låneord. Ofte er der tilmed en vis "arbejdsdeling", således at
de latinske betegnelser bruges om selve den anatomiske struktur,
medens man til patologiske tilstande anvender græsk-afledte
betegnelser. Næsen hedder /nasus/ og næseskillevæggen /septum nasi/,
men næsebetændelse er rhinitis (af græsk ῥίς, gen. ῥῑνός); tilsvarende
hedder en vene /vena/, men venebetændelse hedder phlebitis (af græsk
φλέψ).

Wulff har rimeligvis en pointe i, at det tegner til, at fremtidens
internationale lægesprog bliver engelsk, men indtil videre bruges
klassisk lægelatin dog stadig herhjemme.

/Rasmus