Afløser til ATI Radeon 9600 pro kor
Fra : Lotte

Dato : 21-05-07 15:54

Mon en af jer kan hjælpe mig med at finde en afløser til mit ATI Radeon
9600 pro kort.

Kortet skal udskiftes til et med en tilsvarende ydelse, der ikke larmer.

Jeg har en P4 3,0 med 2 gb ram.

Jeg er blevet foreslået et MSI NX7600GS-TD512Z

Vil det være et godt valg?
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 21-05-07 16:40

> Jeg er blevet foreslået et MSI NX7600GS-TD512Z
>
> Vil det være et godt valg?

I den prisklasse ville et Sapphire RADEON X1650
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382815

eller et Sapphire RADEON X1650
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=361485

... yde bedre. Det er dog svært at sige hvor meget de larmer uden at have hørt dem.

7600GS kortet yder efter min mening for lidt og koster for meget i forhold til
de to andre kort.

Hvis det skal være helt lydløst så er et ASUS N7600GS SILENT/HTD
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260630

måske ikke noget dårligt valg

Fra : Lotte

Dato : 21-05-07 22:05

Christian 'CeeJay' Jensen skrev:

Tak for det hurtige svar!

> I den prisklasse ville et Sapphire RADEON X1650
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382815
>
> eller et Sapphire RADEON X1650
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=361485

Det du linker til ovenfor er et ASUS AX1650PRO/HTD - jeg går ud fra, at
det var det du mente og ikke 2 x Sapphire RADEON X1650

> .. yde bedre. Det er dog svært at sige hvor meget de larmer uden at have hørt dem.

Er der nogle af i andre, der har efaringer med de foreslåede kort.

> 7600GS kortet yder efter min mening for lidt og koster for meget i forhold til
> de to andre kort.

ok

> Hvis det skal være helt lydløst så er et ASUS N7600GS SILENT/HTD
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260630
>
> måske ikke noget dårligt valg

Hvordan yder det kort, i forhold til de 2 du foreslår ovenfor?
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 23-05-07 21:24

> Det du linker til ovenfor er et ASUS AX1650PRO/HTD - jeg går ud fra, at
> det var det du mente og ikke 2 x Sapphire RADEON X1650

Det er sandt - Godt set.

Jeg har studeret flere anmeldelser på nettet og hørt mig omkring og har
revuderet min oprindelige mening .. forskellen i hastigheden er ikke så stor igen.
Og når hastighedsforskellen ikke er så stor så bliver det mere et spørgsmål om
pris og støjniveau.

Et MSI NX7600GS-TD512Z koster dog 993 kr med fragt om de to andre kan fås
omkring 770 kr så prismæssigt vinder de andre.

> Hvordan yder det kort, i forhold til de 2 du foreslår ovenfor?

Omtrent det samme som de andre .. også MSI NX7600GS-TD512Z kortet i langt de
fleste opløsninger. For at forskellen fra de 256 mb ram som det ene har til de
512mb som det andet har , skal man nemlig bruge mere ram end der er på kortet,
og for at gøre det skal man for det første have fat i et temmeligt krævende
spil og dernøst køre det med meget høje kvalitetsindstillinger i en høj opløsning.
Når spil først begynder at bruge så meget ram at det gør en større forskel så
vil jeg mene at kortet er hastighedsmæssigt forældet til den tid og så skal
man alligevel have et nyt.

Et ASUS N7600GS SILENT/HTD kan få fra 746 kr og er lydløst så jeg tror det er
det bedste køb til prisen.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260630

Har du krav til hastighed skal du efter min mening op i noget der ligner 1500
kr og så købe et x1950 pro baseret kort , men skal det være meget stille skal
du muligvis ud og købe og påsatte en anden køleløsning og efter at have læst
din hjemmeside så vil jeg gætte på at du ikke er typen der har mod og overskud
til at kaste sig ud i det , og i øvrigt næppe spiller så meget.
Muligvis gør din datter , men jeg vil ikke satse på det.

Som Bjarne påpeger er der ikke mærkbar forskel på hastigheden af forskellige
kort hvis man ikke bruger dem til 3D spil (eller 3D grafik) og spiller du ikke
men vil blot skifte kortet til et der støjer mindre kan du næsten vælge
hvilket som helst kort, der har en passiv køler (dvs der ikke er noget blæser
på - og derfor ingen støj)

Du kan få kort til under 300 kr der har en passiv køler så dyrt behøver det
ikke at være. 3D ydelsesmæssigt er de dog alle elendige men hvis man ikke
bruger 3D så gør det jo ikke noget.

Et ASUS N6200/TD/128M koster f.eks kun omkring 310 kr med fragt
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=142111
Et fint køb hvis man ikke skal spille på det.

Fra : Lotte

Dato : 25-05-07 18:32

> [...]

> din hjemmeside så vil jeg gætte på at du ikke er typen der har mod og overskud
> til at kaste sig ud i det , og i øvrigt næppe spiller så meget.

Bjarne spørger også til mit behov og det er naturligvis relevant.

Udover almindelige kontoropgaver, så bruger jeg computeren til semiprof
billedbehandling og lidt videoredigering. Det mest grafikkrævende er mit
Sims 2, som jeg foretrækker at spille i høj opløsning og med mange
detaljer, derudover Second Life.

> [...]
> hvilket som helst kort, der har en passiv køler (dvs der ikke er noget blæser

Jeg er i tvivl om /hvor/ meget Sims 2 kræver af grafikkortet, udover det
er væsentlig mere krævende end forgængeren. Det nye kort /skal/ dog være
stille - jeg er dødtræt af larmen fra blæseren på det nuværende kort. Du
har ret i, at jeg ikke selv kaster mig ud i at montere en ekstra køler,
men er det den bedste løsning, så finder jeg en der kan hjælpe mig med
monteringen
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 30-05-07 21:53

> [...]
> har ret i, at jeg ikke selv kaster mig ud i at montere en ekstra køler,
> men er det den bedste løsning, så finder jeg en der kan hjælpe mig med

Jeg har aldrig selv spillet Sims 2 , men denne guide :
http://www.gamespot.com/features/6133243/index.html?type=tech&page=1
forklarer at Sims 2 hovedsagligt påvirkes af hastigheden af ens CPU og kun i
mindre grad grafikkortet.

Så man bør helst have en hurtig CPU.
Desuden bør man have 512mb RAM eller mere i PC'en og have defragmenteret
harddisken.

Jeg bruger JKdefrag til at defragmentere mine harddiske fordi jeg synes
programmet gør et rigtig godt arbejde med det, skønt det virker lidt upoleret
grafisk.
http://www.kessels.com/JkDefrag/

Fra : Mads

Dato : 30-05-07 23:32

On Fri, 25 May 2007 19:32:12 +0200, Lotte <post@lotte-m.dk> wrote:

> [...]
>har ret i, at jeg ikke selv kaster mig ud i at montere en ekstra køler,
>men er det den bedste løsning, så finder jeg en der kan hjælpe mig med

Sims 2 kører faktisk fint på et Radeon 9600.
Min søster spiller det meget på en maskine jeg har bygget til hende
og hun fik mit Radeon 9600 da jeg opgraderede til et kraftigere kort.
Nævnte Radeon kort er forøvrigt gjort totalt lydløst med en påsat
Zalman passiv køler der kostede et par hundrede kroner og det er
faktisk ikke spor svært at montere sådan en, hvis ellers man kan
holde på en skruetrækker og følge en simpel monteringsvejledning.

mvh Mads

Fra : Lotte

Dato : 02-06-07 16:06

Mads skrev:

> Sims 2 kører faktisk fint på et Radeon 9600.

Joda, men det larmer..

> [...]
> faktisk ikke spor svært at montere sådan en, hvis ellers man kan
> holde på en skruetrækker og følge en simpel monteringsvejledning.

Det lyder som en brugbar løsning, jeg må vist have fat i ham der kan
trylle
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Mads

Dato : 30-05-07 23:36

On Fri, 25 May 2007 19:32:12 +0200, Lotte <post@lotte-m.dk> wrote:

>men er det den bedste løsning, så finder jeg en der kan hjælpe mig med
>monteringen

Ulf kender ihvertfald en der kan hjælpe dig.

mvh

Ham der tryllede PM8 frem i forrige uge

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-05-07 09:17

"Lotte" <post@lotte-m.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har en P4 3,0 med 2 gb ram.
>
> Jeg er blevet foreslået et MSI NX7600GS-TD512Z

Så vidt jeg husker er 9600 kun AGP, men hvad skal du bruge kortet til. For
hvis du ikke spiller vil det være lidt overkill at købe et kort til 7-800,-
En 6200A til en 3-4 hundre ville være fint, og kort larmer (normalt) kun når
de får lov at lave noget.

Bjarne K.