Gemme billeder fra Google. Irriterende man~
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-05-07 19:40

Når man foretager billedsøgning i Google på Windows, kan man højreklikke
på billedet og vælge "Gem billede som..." og herefter vælge, hvor
billedet skal gemmes og, hvad man selv vil kalde det.
I den sammenhæng har jeg ihærdigt indpisket hensigtsmæssige
forretningsgange i mine folkeskoleelever. - På Mac ville det
tilsyneladende slet ikke kunne lade sig gøre.
I Safari kan jeg alene vælge at gemme på skrivebordet, evt. i
iPhoto-bibliotek. Og så må jeg senere distribuere billederne videre til
det sted, hvor jeg ønsker at gemme dem.
Er det rigtigt, at det forholder sig således? Eller er der en vej, jeg
har overset?

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 21-05-07 20:19

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> det sted, hvor jeg ønsker at gemme dem.
> Er det rigtigt, at det forholder sig således? Eller er der en vej, jeg

Det har vist snarere med at gøre, hvor du har valgt at Safari skal gøre
af de overførte arkiver. Jeg tror Skrivebordet er valgt som standard til
alle overførsler- men det lader sig ændre i Indstillinger -> Generelt.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-05-07 20:31

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Eller er der en vej, jeg
> har overset?

Ja, brug Firefox

--
Mvh Martin

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-05-07 15:20

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Ja, brug Firefox

Ja, Firefox kan skam. Og det er rigtigt, at det virker højreklik+alt i
Safari.
Det dur ikke at ændre på, hvor Safari gemmer generelt. Når man søger
billeder til faglige emner, gælder det, at man gerne vil kunne ændre
billedets navn og vælge en bestemt placering til hvert af dem. Formålet
er som regel at bruge dem i en publikation eller præsentation om et
nærmere bestemt emne.

Tak til alle for god hjælp.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-05-07 17:27

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Formålet
> er som regel at bruge dem i en publikation eller præsentation om et
> nærmere bestemt emne.

Brud på ophavsretsloven?!

--
Mvh Martin

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-05-07 19:19

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Brud på ophavsretsloven?!

Til brug i et klasselokale. Jeg viser eleverne, hvad andre har lagt ud
på nettet. Det drejer sig i øvrigt om græske kunstnere, der er døde for
mere end 2000 år siden.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-05-07 20:50

> [...]

> Til brug i et klasselokale. Jeg viser eleverne, hvad andre har lagt ud
> på nettet. Det drejer sig i øvrigt om græske kunstnere, der er døde for

Mon ikke der så har været en fotograf indover? Men det brug du beskriver
er lige i vadestedet mellem "privat brug" for en enkelt elev og så
"distribution".

http://www.emu.dk/gsk/skolebib/blad/arkiv/199x/99_2_nettet.html kan
man bl.a. læse:

"For så vidt angår anvendelse af det udprintede materiale er det en klar
forudsætning, at det alene sker til eget brug. Udprintningen og herefter
fotokopiering med henblik på distribution i klasser er således ikke
tilladt. Det er heller ikke tilladt at distribuere til kollegaer
iøvrigt.

Hvad angår for eksempel en skolebibliotekars foretagelse af en enkelt
udprint til en elevs konkrete brug er det derfor ikke ganske klart, at
dette er ulovligt. Man kan for eksempel forstille sig eleven beder en
bibliotekar foretage en søgning, og bibliotekaren herefter printer
resultatet ud. Der er ingen afgørelser om dette spørgsmål, men det må
lægges til grund, at dette må være lovligt.

Man må altid lade elever printe ud til deres eget brug, og man må også
godt oplyse Internet-adressen, URL-adressen, også på skrift. Det gør
ikke elevernes udprint ulovlig, at det sker til brug for undervisningen,
når det blot alene er til deres eget brug."

Nå men det er jo dk.edb.mac det her... jeg sad bare lige med samme
problemstilling omkring min søns brug af billeder fra nettet til en
danskopgave. Da jeg selv er i skoleverdenen kom jeg til at interessere
mig for om det var okay at bruge disse billeder. Opgaven bliver jo
distribueret til læreren, men måske er det også et regne som "privat
brug" for eleven. (Læreren gemmer jo nok ikke sådanne skriblerier for
senere at kunne læse dem for fornøjelsens skyld.)

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-05-07 21:42

ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> Til brug i et klasselokale. Jeg viser eleverne, hvad andre har lagt ud
> på nettet. Det drejer sig i øvrigt om græske kunstnere, der er døde for
> mere end 2000 år siden.

Om få år har Disney fået lavet lovene om så deres copyright gælder
igen.

Det bliver en kæmpe-indtægt for Grækenland.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Enslev

Dato : 21-05-07 22:21

> [...]

> det sted, hvor jeg ønsker at gemme dem.
> Er det rigtigt, at det forholder sig således? Eller er der en vej, jeg

Brug ctrl og alt og museknap, så spørger den hvor du vil gemme.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-05-07 22:39

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Brug ctrl og alt og museknap, så spørger den hvor du vil gemme.

Det er nok med [ALT+Sekundært museklik]

Flemming Rubini