Verdens bedste Jazz album
Fra : Henrik

Dato : 19-05-07 17:19

Sad lige og læste Ole Thomsens indlæg "Verdens bedste album" fra den 12. maj
og med den og Tanja Nathansens "Osscar Peterson", fra den 12. april, i
tankerne tænkte jeg om der findes en "best off" indenfor jazz.

Er selv blevet voldsom betaget af Oscar Petersons "Night train" og har altid
været rigtig glad for Paul Banks/Steen Vigs skive, men der må være flere...
?

Sad forleden aften og så "Lightning in a bottle" som ganske vist er en
tribute koncert til bluesen, men på et tidspunkt er der en sangerinde
(navnet er pist borte) der synger et gammel Billy Holliday (?) nr "Strange
fruits" ... wow, jeg kan forestille mig hvor fedt det må lyde i originalen,
men hvilken lp stammer det fra?

Henrik

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 19-05-07 17:30

On Sat, 19 May 2007 18:18:34 +0200, Henrik wrote:

> Sad lige og læste Ole Thomsens indlæg "Verdens bedste album" fra den 12. maj
> og med den og Tanja Nathansens "Osscar Peterson", fra den 12. april, i
> tankerne tænkte jeg om der findes en "best off" indenfor jazz.

Jeg har selv kun meget lidt forstand på jazz, men jeg er blevet meget glad
for sitet allaboutjazz.com. De har nogle "Best of" lister. Bl.a.
essentielle plader:

http://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=20168

Sammensat af indlæg i en tråd i deres glimrende forum.

Fra : Jöran Egdahl

Dato : 19-05-07 20:12

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> wrote in message
> Jeg har selv kun meget lidt forstand på jazz, men jeg er blevet meget glad
> for sitet allaboutjazz.com. De har nogle "Best of" lister. Bl.a.
> [...]

Det var da satans, som folk altid skal highlight Miles David. Bare fordi man
er foran siden tid, betyder det ikke, at det, man laver, er godt.

Fra : Morten Steen

Dato : 19-05-07 20:56

> Det var da satans, som folk altid skal highlight Miles David. Bare fordi
> man er foran siden tid, betyder det ikke, at det, man laver, er godt.

Kind Of Blue ER eddermuggeme et tight album.

Morten

Fra : Jöran Egdahl

Dato : 19-05-07 22:44

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> wrote in message

> Kind Of Blue ER eddermuggeme et tight album.

Ja bevares. Det er et rigtig godt album, og Bill Evans spiller også rigtig
fedt, men det er "modalfetichisme", som anmeldere og godtfolk tit har gang
i, synes jeg bliver for meget.

Fra : Helmer

Dato : 19-05-07 21:30

> [...]
> fruits" ... wow, jeg kan forestille mig hvor fedt det må lyde i
> originalen, men hvilken lp stammer det fra?

Hun hedder India.Arie
og sangen er skrevet af Lewis Allen

mht til Billie
se her:

http://www.pbs.org/independentlens/strangefruit/film.html

Helmer

Fra : Michael Hjorth

Dato : 24-05-07 23:54

On Sat, 19 May 2007 18:18:34 +0200, Henrik wrote:

> Er selv blevet voldsom betaget af Oscar Petersons "Night train"

Det kan jeg godt forstå, fed skive.

> [...]
> "Strange fruits" ... wow, jeg kan forestille mig hvor fedt det må lyde i
> originalen, men hvilken lp stammer det fra?

Billie Holidays version er ikke originalen, men den er ganske fantastisk
og findes f.eks. på LP-en "Lady Sings the Blues" som udkom i 1956 og som
også siden er udgivet på CD. Helt klart en investering værd.

Michael.

Fra : Michael Hjorth

Dato : 25-05-07 23:37

On Thu, 24 May 2007 22:53:58 +0000, Michael Hjorth wrote:

> Billie Holidays version er ikke originalen, men den er ganske fantastisk
> og findes f.eks. på LP-en "Lady Sings the Blues" som udkom i 1956 og som
> også siden er udgivet på CD. Helt klart en investering værd.

Jeg kom lige i tanke om Sarah Vaughan, hun er bestemt også værd at lægge
øre til.

Michael.

Fra : Lars Holst

Dato : 26-05-07 00:01

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> said in

> [...]
> "Strange fruits" ... wow, jeg kan forestille mig hvor fedt det må lyde
> i originalen, men hvilken lp stammer det fra?

Umuligt at fastslå hvilket jazz album, hvilken jazz kunstner, hvilken
jazz melodi/sang, hvilken jazz genre der er verdens bedste.

Jeg har flere tusinde jazz albums og ville ikke kunne nævne et album uden
at det tog de første ti andre med sig i farten i associationerne.
Og hver af dem ville så også lige skulle vedhæftes 5-10 andre albums som
deres "ligeværdige".

Pludselig løber det op.

Om det lige er Nina Simone, Oscar Peterson, Billy Holiday, Dave Brubeck,
Louis Armstrong, Duke Ellington, Wynton Marsalis, Bela Fleck, Django
Reinhardt eller andre af de uudtømmelig mange store er nok mest et
spørgsmål om stemning, smag, timing og mulighed.

Hver dag dukker der så nye pionerer op.
Heldigvis.

Man vil opdage, som et resultat af sin søgen efter det ultimative, at det
spændende bliver at lede efter og høre det man ikke tidligere har hørt.

Det er også lidt i tråd med menneskeracens største drift: Videbegær.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-07 00:47

<hallo_derude@hotmail.comXX> wrote:

>Sad lige og læste Ole Thomsens indlæg "Verdens bedste album" fra den 12. maj
>og med den og Tanja Nathansens "Osscar Peterson", fra den 12. april, i
>tankerne tænkte jeg om der findes en "best off" indenfor jazz.

Kom til at lytte til Dave Brubecks "Greatest Hits" her til aften, og
der er godt nok en hel serie af jazzens milestones på den skive.

/Alex