hjælp søges til Paris
Fra : Søren

Dato : 18-05-07 19:27

Hej

Håber der er et par kloge hoveder der lige kan hjælpe, vi har købt en mini
mini tur til Paris 1 overnatning (uden børn hurra) - vi er vant til at rejse
udenom selskaberne.
Vi lander i Charles de Gaulle og skal derfra til vores hotel som hedder
Hotel Des Arènes, 51, rue Monge, F-75005 Paris, lige i nærheden af
Latinerkvarteret, der står i kataloget Metro: Place Monge eller Cardinal
Lemoine. ? hvad betyder det - kører Metroen fra lufthavnen og direkte derud?
eller er dernoget med skift undervejs?? eller hvad?? er det samme pris og
snuppe en taxa??
Kan man evt. købe en dags kort til den metro/bus eller hvad der nu er - jeg
vil meget gerne se eiffeltårnet, men ellers er der ikke de store krav?!?
Er der nogen der kender hotellet/området, er der et "strøg" eller lign. i
nærheden

på forhånd 100000000000 tak

-Søren

Fra : Preben Q

Dato : 18-05-07 20:37

"Søren" <duppe@NOSPAMedb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne se eiffeltårnet, men ellers er der ikke de store krav?!?
> Er der nogen der kender hotellet/området, er der et "strøg" eller lign. i nærheden

Kig på http://www.ratp.fr/ (metroens hjemmeside)

I skal skifte ved Chatelet tror jeg.

Taxi koster omtrent lige som i Kbh.

Arènes er en 2000 år gammel romersk ruin.
Kvarteret er typisk det gamle Paris, hvor mange studerende bor. Kun få turister.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 18-05-07 20:45

> [...]
> krav?!?
> Er der nogen der kender hotellet/området, er der et "strøg" eller lign. i

Hej Søren
Jeg kender ikke dit hotel eller området som sådan, men jeg ved, at man kan
købe en dagsbillet der gælder både til busser, sporvogne og metro en hel
dag.
Samtidig kan jeg fortælle dig, at hvis man bare er en lille smule opvakt, så
er det altså ret nemt at rejse med metroen.
Hver linie har en farve, og hver perron et bogstav, så når man står og skal
finde ud af hvilken én man skal med, så går det som en leg.
Skulle jeg anbefale noget, skulle det være en tur op til Moulin Rouge (Røde
mølle) og Mont Martre, evt. om aftenen hvor der er liv i gaderne.
Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Ped

Dato : 18-05-07 22:15

Søren skrev:
> [...]
> Er der nogen der kender hotellet/området, er der et "strøg" eller lign. i

Tag RER'en (den 'store' Metro) fra lufthavnen og ind til Chatalet, find
så Metro linie 7 i retning Villejuif eller Mairie d'Ivry og stå af efter
4 stationer på Place Monge, der ligger lige ud til Rue Monge. Det koster
en brøkdel af hvad en taxi koster.

Lidt vest for Rue Monge er der en parallelgade, der hedder Rue
Mouffetard - en meget levende gade med marked om formiddagen og et stort
antal restauranter af enhver art. Der er en lille sidegade til den, der
udelukkende er restaurantgade (tror nok den hedder Rue Ortolan, er ikke
helt sikker), der spiser man kanon godt. Jeg boede en overgang hyppigt
på Place d'Italie, og gåturen derfra bl.a. via Rue Mouffetard ind til
latinerkvarteret (ca. 30 minutter) var en tur jeg aldrig blev træt af.

Rigtig god tur - bare det var mig!

Jens L. Pedersen

Fra : Henrik W

Dato : 18-05-07 23:24

Ped skrev:
> [...]

Køb et "Carnet", der består af 10 enkeltbilletter, som godt må deles
mellem flere personer. Koster €10.90. Kom tidligt til Eiffeltårnet - der
er altid kø. Husk at købe billet til 3. etage (toppen). Man stopper på
2. etage og skifter elevator til toppen. Skal der sendes kort hjem, kan
det gøres fra 1. etage, hvor der er et posthus (stig af på vej nedad igen).

Skal der slappes lidt af bagefter er der en hyggelig japansk inspireret
park på den anden side af Seinen ved Trocadero.

Fint valg. Stille og pænt kvarter. Gik forbi det sammen med kæresten i
forrige uge. Ligger meget tæt på Notre Dame. Brug aftenen til at gå ned
langs Seinen (I kommer forbi alle de store serværdigheder) og op ad
Champs Elysees. De fleste butikker på Champs Elysees lukker kl 2200 og
Triumfbuen lukker kl 2230 (must om aftenen, gerne i skumringen). Tag
Metroen hjem - benene er nok trætte.

Hvis der skal tages billeder, så husk en lille tripod til at tage om
aftenen.

> [...]
> så Metro linie 7 i retning Villejuif eller Mairie d'Ivry og stå af efter
> 4 stationer på Place Monge, der ligger lige ud til Rue Monge. Det koster

Taxi koster ca. €50 fra CDG og RER koster €8,90 pr næse. Vær opmærksom
på, hvilken station I står på RER ved CDG. Der er 2 (T1 og T2/3) og der
er langt imellem.

Metrostationen på Place Monge er lukket pga renovering. Stå af på
Jussieu i stedet og gå gennem arenaen over til hotellet.

Jeg kan anbefale at leje/købe filmen "Paris - Je t'aime". Der kommer man
lidt rundt i de forskellige arrondismenter i små kortfilm. Giver faktisk
et rigtigt godt indtryk af byen.

http://www.sandrewmetronome.dk/index3.html

Og så selvfølgelig "Amelie fra MontMatre".

Rigtig god tur! Vi sparer sammen til den næste allerede. (6. gang)

--
Henrik W

Fra : Coppi

Dato : 19-05-07 10:05

"Hej med dig.

Pyha, nu har du allerede fået ideer til mange dage, jeg skal afsted for 11.
gang her til sommer og får aldrig nok, vi har 3 nætter hver gang.

Latinerkvarteret kan man også spise godt i. Det er for det meste ret svært
at få en taxi inde i byen. Man kan også med held slippe for den lange kø ved
Eifeltårnet sidst på eftermiddagen. Hvis I ikke er så gamle er Rue Rivoli et
godt shoppested ( små størrelser ). Maraiskvarteret er også rigtig
hyggeligt. Og helt rigtigt med Champs Elysse om aftenen.

Ohhh, bare det var mig

coppi

Fra : Anette

Dato : 19-05-07 21:18

"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Metro linie 7 i retning Villejuif eller Mairie d'Ivry og stå af efter 4
> stationer på Place Monge, der ligger lige ud til Rue Monge. Det koster en

Place Monge er vist stadig lukket? Vi var godt nok ikke den vej i sidste
uge, men mærkaten sad stadig i metroen.

Helt ok kvarter - men når I har så kort tid så er det vist bare ned i
metroen når I har rundet hotellet og lidt rundt i byen.

Anette

Fra : Søren

Dato : 19-05-07 10:53

[snip]

Hej

tusind tak for alle de fine input - nu er det ikke alverden vi kan nå på en
dag, men mere for at se om paris er et sted vi skal hen til igen (evt. med
børn) , men eiffeltårnet og Champs Elysse om aftenen skal da ses.
Mht. metrokortet er der nogen der ved om det kan købes i lufthavnen, eller
om det kan købet hjemmefra?

-Søren

Fra : Coppi

Dato : 20-05-07 19:55

Hej Søren.

Hvis du med Metrokort mener et kort over metroen, er det sådan nogen man får
i nakken alle steder i Paris. Man tager bare et kort over Paris og lukker
det op, et eller andet sted i et hjørne af kortet er der altid et kort over
Metroen. Men du kunne prøve at søge efter det på nettet, jeg tror jeg har
set det. Bare søg på metro og Paris, så er jeg næsten 100 % sikker på du
finder noget du kan bruge.
coppi

Fra : rt

Dato : 21-05-07 07:08

> [...]
> med børn) , men eiffeltårnet og Champs Elysse om aftenen skal da ses.
> Mht. metrokortet er der nogen der ved om det kan købes i lufthavnen, eller

Og hvis du mener et "Carnet" med 10 billetter, så kan de købes på enhver
metrostation. Køb en billet i lufthavnen ind til Paris, den kan du også
bruge
videre i metroen. Og køb så et Carnet når du kommer til en metrostation.
Metroen er meget let at finde ud af.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Mogens Figen

Dato : 23-05-07 10:23

Fra : Elmer Fjort

Dato : 23-05-07 12:08

"Mogens Figen" <mfigen@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren" <duppe@NOSPAMedb.dk> skrev i meddelelsen

Metroen kører ikke helt ud til CG. Regn med at skulle skifte tog på Gare
de Nord.
Der er vist nok også en anden RER station lige ved Latinerkvarteret,
husker ikke navnet.
Det lyder som om du ikke har været i Paris tidligere, så køb en guide
til Paris, der vil formentligt også være
et kort over de offentlige transport systemer.

Elmer