Prøveplade til MC
Fra : Erik P

Dato : 20-05-07 18:08

Hej!

Jeg er ved at købe brugt mc og får den transporteret hjem til mig. Når jeg
har fået ansvarsforsikringen i hus, skal den til registreringssyn, da den
står uden plader. Problemet er bare, at jeg har meget svært ved at skaffe en
bil med anhængertræk i Aalborg, da jeg lige er flyttet hertil, og tror de
fleste jeg kender med jydekrog ville være trætte af en 300 km køretur for at
køre min mc 3 km:)

Jeg har derfor to spørgsmål. Når jeg har ansvar på cyklen, er det så lovligt
at låne en prøveplade og selv køre til syn med den på? Hvis ja, hvor er det
så jeg skaffer en prøveplade?

På forhånd tak.

Mvh. Erik

Fra : Kent Nielsen

Dato : 20-05-07 18:17

"Erik P" <erikp@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lovligt at låne en prøveplade og selv køre til syn med den på? Hvis ja,
> hvor er det så jeg skaffer en prøveplade?

Det gør du på motorkontoret, tag dit kørekort og reg.attest med, så er du
kørende.

Kent Nielsen

Fra : Casper Jensen

Dato : 20-05-07 18:17

> [...]
> lovligt at låne en prøveplade og selv køre til syn med den på? Hvis ja,
> hvor er det så jeg skaffer en prøveplade?

Prøve pladen, i hvert fald engangs typen i form af et klister mærke, hentes
på motorkontoret.
Koster vist nok 100 kr. pr dag
I forbindelse med prøve skiltet er der altid en ansvar forsikring. Så der
behoves ikke yderligere forsikring når skiltet er klistret på.
På de faste prøveskilte, som forhandlerne har, kan der yderligere også være
tegnet en en kasko forsikring.

Mvh
Casper

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-05-07 18:21

> Jeg har derfor to spørgsmål. Når jeg har ansvar på cyklen, er det så
> lovligt at låne en prøveplade og selv køre til syn med den på? Hvis ja,
> hvor er det så jeg skaffer en prøveplade?

det er lovligt, det er faktisk en af de ting som prøvepladen er skabt til.
Du går op på det lokale motorkontor og siger du vil låne en plade, der
udfylder du et stykke papir, hvor man bla. kan vælge at køre til syn med
den, men der er vist også et felt til testkørsel eller lign., den koster
100,- om dagen at leje, og 1000,- i depotisum.

Så skruer du den på, kører en tur for at sikre alt er ok og så til syn.
Nemt og helt lovligt, og du behøver ikke have forsikring i orden for at gøre
det, der er ansvarsforsikring på prøvepladen.

Se evt. her:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/nummerpladerogregistrering/typer_nummerplader/typer_nummerplader.htm#SubHeader7

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88

Fra : Erik P

Dato : 20-05-07 18:36

Tak for de fyldestgørende svar.

I siger der er ansvarsforsikring på prøveskiltet, så jeg ville kunne prøve
en tur, lovligt, på en MC uden ansvarsforsikring? Men til syn skal man altid
have gyldig ansvarsforsikring ik?

Mvh. Erik

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-05-07 18:45

Men til syn skal man altid
> have gyldig ansvarsforsikring ik?

jo, men det har du med prøveplade.

Men når du skal indregistrere den, skal du medbringe forsikringsbevis.

Læs lige reglerne for, hvad du må på prøveplade, så du kan svare for dig
hvis du bliver stoppet, når du er ude og teste den.

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88

Fra : Erik P

Dato : 20-05-07 19:06

Jeg har lige læst reglerne igennem på Politiets hjemmeside, men jeg synes
ikke det fremgår nogen steder, at der er ansvarsforsikring på løse
prøveskilte.

Fra : MKS - 74

Dato : 20-05-07 19:38

On Sun, 20 May 2007 20:06:28 +0200, "Erik P" <erikp@kom.aau.dk> wrote:

>Jeg har lige læst reglerne igennem på Politiets hjemmeside, men jeg synes
>ikke det fremgår nogen steder, at der er ansvarsforsikring på løse
>prøveskilte.

Men det er der, det fremgår af registreringsbekendtgørelsens § 96 stk
3 - http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2000/0135005.htm

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Brian Sørup

Dato : 20-05-07 19:47

> Jeg har lige læst reglerne igennem på Politiets hjemmeside, men jeg
synes
> ikke det fremgår nogen steder, at der er ansvarsforsikring på løse
> prøveskilte.

Her står det :
http://www.forsikringsakademiet.dk/62861/
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Erik P

Dato : 20-05-07 20:01

Så er det med ansvarsforsikringen slået fast. Tak skal i have.

Er vi så enige om, at det er følgende jeg skal igennem for at få MC'en
indreg i mit navn:

1. Afhentning med prøveplader eller på trailer
2. Indgive begæring om ansvarsforsikring
3. Syn med forsikringsbevis eller prøveplader
4. Indregistrering på motorkontor

Hvordan får jeg egentlig udleveret de nye nummerplader og får jeg
midlertidige indtil da?

Mvh. Spørge-Jørgen

Fra : Brian Sørup

Dato : 20-05-07 20:05

> [...]
>
> 1. Afhentning med prøveplader eller på trailer
> 2. Indgive begæring om ansvarsforsikring
> 3. Syn med forsikringsbevis eller prøveplader

Punkt 3 er ikke så godt, du kan ikke vælge forsikringsbevis eller
prøveplade, der er kun prøveplade at vælge - forsikringsbeviset skal
bruges til trin 4, hvor du også køber en nummerplade til 590,-

--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Erik P

Dato : 20-05-07 20:52

Du mener ikke jeg kan tage til syn uden prøveplade? Hvis jeg fragter den
derhen på trailer og har et bevis på ansvarsforsikring med går det vel lige
op?

Mvh. Erik

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-07 21:05

On Sun, 20 May 2007 21:51:33 +0200, Erik P wrote:

> Du mener ikke jeg kan tage til syn uden prøveplade? Hvis jeg fragter den
> derhen på trailer og har et bevis på ansvarsforsikring med går det vel lige
> op?

Det kommer an på ! Er der nummerplade på mc'en nu ? For så kan Du køre den
til syn uden ekstra forsikring, og så må den _ikke_ køres på prøveplade.

Er den _ikke_ registreret,(uden plade), så _skal_ Du have prøveplade på.
Husk, den prøvesagkyndige skal jo køre på mc'en ved synet.

Efter synet får Du brug for forsikringsbeviset når Du på motorkontoret skal
registrere, (i tilfælde af at der er plade på, omregistrere), til dit navn.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Erik P

Dato : 20-05-07 22:01

Hej Orla

Jeg er pt. tæt på at købe en MC, der står uden plader, men godt du belyser
begge scenarier. Jeg elsker punktopstillinger, så jeg opstiller dem lige og
så kan i kommentere:)

Brugt mc UDEN nummerplade indkøbes:
1. Låne prøveskilt på motorkontor
2. Køre MC hjem med prøveskilt på
3. Køre til syn med prøveskilt
4. Indgive begæring om ansvarsforsikring
5. INDregistrere MC på motorkontoret og bytte prøveskilt med ny nummerplade*

Brugt mc MED nummerplade indkøbes:
1. Køre MC hjem på tidligere nummerplader
2. Køre til syn på tidligere nummerplader
3. Indgive begæring om ansvarsforsikring
4. OMregistrere MC på motorkontoret og bytte gammel nummerplade med ny

* Hvis jeg kommer til at vente længe på svar fra mit forsikringsselskab,
afleverer jeg selvfølgelig prøveskiltet lige efter syn:)

Mvh. Erik

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:1rklrwj1svwvy$.1hhjt8yqkmz5v$.dlg@40tude.net...

Fra : Jesper G

Dato : 21-05-07 00:53

Erik P wrote:
> 4. Indgive begæring om ansvarsforsikring
> 5. INDregistrere MC på motorkontoret og bytte prøveskilt med ny
nummerplade*

Punkt 4 lyder godt nok meget politisk korrekt. Det hurtigste er at tage
ind til dem og få dem til at lave en forsikring med det samme. De gange
jeg har handlet cykel, så plejer jeg at have hentet min nummerplade få
timer efter den tid jeg har været til syn.

Mht til punkt 5: Hvordan kommer du så hjem med mindre du tager værktøj
med? ;)
Jeg plejer at gøre en af følgende:
1) Efter syn køres MC hjem og plade pilles af. Bil (ved godt at det er
kedeligt) rundt efter forsikring plus bytte af plade, for så kan du
nemlig bruge depositum til at betale for den nye plade.
2) Kører ind på MC'en og henter den nye plade, kører hjem for at sætte
den på og så kører jeg ind med prøvepladen igen.

Mvh Jesper G, Nork-style

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-05-07 18:56

"Jesper G" <super_gFJERN@esenet.fjerndk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2) Kører ind på MC'en og henter den nye plade, kører hjem for at sætte
> den på og så kører jeg ind med prøvepladen igen.

Jeg kørte til syn på prøveplade, derefter til Told & Skat, stadig på
prøveplade, så til motorkontor og bytte prøveplade med rigtig plade, i
tanktasken med den rigtige plade og så trille over til en kammi 2 Km fra
motorkontoret og få monteret pladen.
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Erik P

Dato : 21-05-07 22:45

Hej

Der kommer rigtig mange gode svar fra jer alle. Brian nævner at han fik den
nye nummerplade med det samme. Har motorkontoret en stak plader liggende
klar til at indregistere et køretøj med? De står vel ikke og trykker dem ude
bagved:)

Mvh. Erik

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-05-07 22:48

> [...]
liggende
> klar til at indregistere et køretøj med? De står vel ikke og trykker

De har dem på lager....

--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 21-05-07 16:40

Erik P skrev:

> Brugt mc MED nummerplade indkøbes:
> 4. OMregistrere MC på motorkontoret og bytte gammel nummerplade med ny

Du beholder den nr.plade der sidder på maskinen.

Mvh.
Benjamin R. Giversen

Fra : Jan Bachman

Dato : 21-05-07 18:42

On Sun, 20 May 2007 23:01:14 +0200, "Erik P" <erikp@kom.aau.dk> wrote:

>1. Låne prøveskilt på motorkontor

De alm. prøveplader er klistermærker. De skal ikke afleveres igen. De
kan hentes på motorkontoret, dog tidligst 5 dage før de skal bruges.
Koster kr. 100 pr. dag. Et klistermærke kan enten dække en enkelt dag,
eller en periode fra dato til dato.

Det er i øvrigt en god ide på forhånd at fabrikere en lille træplade,
der kan skrues på nummerpladeholderen, som klistermærket kan sættes
på. Behovet varierer jo nok fra MC til MC, og typen af pladeholder.
Jeg havde i hvert fald ikke lyst til at sætte klistermærket på min
bagskærm, i sin tid.

/Jan

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-05-07 20:41

Jan Bachman wrote:

> [...]
> på. Behovet varierer jo nok fra MC til MC, og typen af pladeholder.
> Jeg havde i hvert fald ikke lyst til at sætte klistermærket på min

Jeg tillader mig lige at indføje at klisterpladerne hæfter ufatteligt
dårligt på krydsfiner - så en stribe malertape langs kanten kan redde dagen.

--
vh
Torben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-05-07 20:27

Erik P skrev:

> Jeg har derfor to spørgsmål. Når jeg har ansvar på cyklen, er det så lovligt
> at låne en prøveplade og selv køre til syn med den på? Hvis ja, hvor er det
> så jeg skaffer en prøveplade?

Hvordan kan du have den ansvarsforsikret og ikke have nogen plade?. Og
er der på en eller anden måde plade på den må du ikke køre den på en
prøveplade.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Erik P

Dato : 20-05-07 20:54

Det var et retorisk spørgsmål, da jeg ikke har købt MC'en endnu:) Men så
vidt jeg forstår kan man have ansvar uden plade men ikke plade uden ansvar.

Mvh. Erik