"Emil" <sofushansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1179432402.590657.262250@q23g2000hsg.googlegroups.com...
On May 17, 11:04 am, "Jon&Ann-Rikka" <jonslar...@FJERNMIGstofanet.dk>
wrote:
>> Hvordan hulen kan det være at Suzuki klare sig godt i endurance-løbene
>> med
>> skodder for vildt i MotoGP???
>>
> Endurance og MotoGP har som sådan ikke noget med hinanden at gøre.
> Endurance (og Superbike/Supersport) er alm. producerede gademaskiner
> der er ombygget/tunet til race. MotoGP maskiner er der i mod prototype
> maskiner der ikke må have nogle dele til fælles med alm.
> produktionsmaskiner.
>
Mig bekendt må der godt køres Endurance på prototyper!
Baggrunden for Honda's Bol d'Or 900 var da deres talrige sejre i Endurance
på en 16-ventilet DOHC'er (= dengang uhørt teknisk), som i sagnes natur ikke
var kendt fra gaden.
Den meget omtalte Laverda V6'er er i høj grad også en prototype - Dén var
også udviklet til Endurance-brug!
Så vidt jeg husker kørte Honda's RVF750 med enarms-svinger også Endurance
før noget lignende ramte gade-markedet.
Når feltet er domineret af seriemodeller, skyldes det at deres udholdenhed
er pålidelig og at alle fabrikanter leverer meget racing-minded'ede modeller
der uden større ombygning er lige til at smide på banen. Dengang jeg
oplevede et 24-timers Le-mans løb for første gang, var det Guzzi og Laverda
der nød dén ære, mens en horde af entusiaster stillede op på prototyper á
specialstel med alskens japanske motorer ilagt.
Kåberne dengang var forøvrigt et kapitel for sig
--
Armand.