Oplader til vedligeholdelsesfrit batteri?
Fra : Joergen Bech

Dato : 18-05-07 18:49

Har en 8 år gammel Aprilia Area 51. Satte for nyligt et
nyt batteri (5A fra THansen) i. Der gik ca. 5-6 uger, så
ville det pludselig ikke mere efter en meget kold weekend.
Om jeg kørte nok så meget på knallerten var det ikke nok
til at lade det op igen.

Købte et nyt batteri (4A) og satte det i. Samme problem efter
ca. 1 måned. Har aldrig oplevet noget tilsvarende med de
batterier jeg tidligere har haft.

Kan et batteri blive afladet så meget at det aldrig kommer
"op igen" ved almindelig kørsel og derfor skal have hjælp
med en batterilader? Det skal lige siges at jeg kun kører
korte ture (2 x 3 km om dagen mandag-fredag) med flittig
brug af stoplyset pga. stejle bakker og mange vejbump.

Der kan lige komme strøm nok på til at trække displayet,
men så snart jeg rører bremsen eller blinklyset: poof!

Hvis jeg skal have en batterilader, kan en af disse benyttes?

5A: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1877&n=60100
10A: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=60100
15A: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3834&n=60100

Alle modeller skulle være overbelastningssikrede. Er det ikke
blot det, det drejer sig om, eller er de alt for kraftige til 4A/5A-
batterier?

Eller skal jeg have en mindre som denne her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=919109788&n=780903494&pn=829781080
Den ser der ikke ud til at være så meget gods i som de andre.

Ladetiden må højest være 10-12 timer.

Mvh

Jørgen Bech

Fra : Bertel Haarder

Dato : 18-05-07 22:48

Du skal nok købe denne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4572&n=60100

Men problemet er nok snarere, at laderen i din scooter har en defekt/er i
stykker, for ellers ville du ikke have sådan et strømforbrug fra dit
batteri, med mindre dine ture har været på under 1-2 km ad gangen.

Bertel

Fra : Joergen Bech

Dato : 22-05-07 08:13

Jeg købte 10A-versionen. Satte den til at lade op natten over.

Batteriet blev ikke varmt eller gav udtryk for andre problemer
man ellers måtte have hørt om.

På den anden side: Amperemeteret på opladeren rørte sig ikke
en millimeter. Ved ikke om det skyldes batteritypen eller at jeg
ikke havde pillet batteriet af scooterens net før jeg satte klammerne
på.

Men alt så ud til at være i skønneste orden her til morgen. Så må
tiden vise hvor længe det holder.

Mvh

JB

Fra : Bertel Haarder