ALGER PÅ FLISER
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 20-05-07 14:16

Vi har et område med gamle fliser, som ikke ser pæne ud fordi de bliver
begroet med grå og sorte - formentlig - alger.
Jeg har forsøgt at bekæmpe dette på forskellig vis.
Noget, der virker, er spuling med højttryksrenser, men det efterlader
fliserne i ru, ekstra modtagelig stand.
Nu har jeg bemærket, at på steder, hvor vi har kobber - vindskeder og
bålplads - og hvor regnvand drypper ned på fliserne, er der ingen begroning.
Jeg har spredt opløsning af kobbersulfat på visse fliseområder, men har ikke
kunnet se den beskrevne effekt.
Men kobber i en eller anden forbindelse hæmmer disse gruimme alger.
Er der nogen, for hvem der er gået et lys op for i denne forbindelse. En
fremtidig millionær ? ( med royalti til undertegnede).
Mvh
Aksel

Fra : F.hansen

Dato : 20-05-07 14:23

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen, for hvem der er gået et lys op for i denne forbindelse. En
> fremtidig millionær ? ( med royalti til undertegnede).

Kobbersulfat har sommetider en bivirkning med at de farve fliserne
gul/brune, men
det er korrekt at det er godt mod alger og mos.

Finn

Fra : Mads

Dato : 20-05-07 17:00

On Sun, 20 May 2007 15:23:11 +0200, "F.hansen"
<jerseycowdkREMOVE@yahoo.dk> wrote:

>Kobbersulfat har sommetider en bivirkning med at de farve fliserne
>gul/brune, men
>det er korrekt at det er godt mod alger og mos.

Du forveksler det vist med Jernvitriol som man bruger mod
mos i plænen. Det giver gule misfarvninger på fliser.

mvh Mads

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 20-05-07 19:25

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse
> On Sun, 20 May 2007 15:23:11 +0200, "F.hansen"
> <jerseycowdkREMOVE@yahoo.dk> wrote:
>

> Du forveksler det vist med Jernvitriol som man bruger mod
> mos i plænen. Det giver gule misfarvninger på fliser.

Nej, det gør jeg nu ikke. Jeg nævner blot, hvad jeg har set med mine egne
øjne, og det har noget med kobber at gøre.
Mvh
Aksel

Fra : Mads

Dato : 20-05-07 16:59

On Sun, 20 May 2007 15:16:12 +0200, "Aksel Pedersen"
<akselp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Er der nogen, for hvem der er gået et lys op for i denne forbindelse. En
>fremtidig millionær ? ( med royalti til undertegnede).

Det nemmeste middel mod alger på fliser er at give dem
en gang Rodalon eller et tilsvarende middel.
Fortynd det 1 : 10 og kom det på fliserne med en kost
eller nemmere endnu, med en havesprøjte.
Gid det et par dage til at virke i. Så skal du bare se.

mvh Mads

Fra : Johansen

Dato : 20-05-07 21:27

> [...]
> begroet med grå og sorte - formentlig - alger.
> Jeg har forsøgt at bekæmpe dette på forskellig vis.

tillader mig at gengive et indlæg fra Jyllandsposten (mener jeg det var)
/Jens
Flisepestens betvingere
Forleden spurgte en læser, hvad man stiller op, hvis man har grå og hvide
pletter på fliserne - formodentlig bestående af små kolonier at svampe eller
lav.
De er nemlig yderst genstridige og lader sig ikke bare sådan blæse væk af
højtryksrenseren - og jeg, som ellers ved alt (hø-hø) havde ikke noget
fornuftigt bud, så jeg sendte spørgsmålet i udvalg, idet jeg bad de klogeste
iblandt læserne komme med deres bud, så de kunne blive dagens mænd og damer
i skysovs.
Det er nu sket, og som sædvanligt er der en hel række af gode forslag.
En læser, som bare kalder sig Poul, skriver:
"Grå pletter på fliser fjernes med "Cillit Bang". Det hældes på de tørre
fliser og skal virke 20-30 minutter - så fejes der. Jeg bruger fejemaskinen,
der alligevel ikke er blevet rørt meget i vinter - lad kosten skubbe
maskinen tilbage og hold lidt igen, så den står det samme sted i lidt tid.
NB: For min skyld kan du spare skysovsen. Men der skal bruges en del
knofedt. Pletterne kan også fjernes med en stålbørste.
God fornøjelse."
Og jeg siger tak til Poul - Cillit Bang-bang!
- Jeg iler videre til Ove Madsen:
"Disse hvide flissepletter som mange kæmper fortvivlet med, kan fjernes med
husrens. Det skal hældes på fliserne ufortyndet, og derefter skal man
skrubbe fliserne med en stiv gadekost. Efter nogen tid forsvinder
pletterne - ca. 1-2 mdr. - det kan forekomme, at behandlingen skal gentages,
fordi alle pletterne ikke er helt væk."
Tak for det - men det er ikke alle, som går ind for kemi - Erik Juul
Jørgensen skriver:
"I efteråret strøede jeg strandsand på vores fliser, da der var en del
alger - havde hørt det skulle være med til at fjerne alger.
Men en dag, da vi passede vores barnebarn, begyndete min hustru pludselig
med at bevæge foden med sine støvler frem og tilbage ovenpå sandet, og
vupti - så var lavet væk. Måske ikke lige "vupti", men det forsvandt!
Så jeg hentede straks mere strandsand og gik i gang."
Se, det var jo en rigtig opdagelse - tak for det. Og så vil jeg lige
tilføje, at fidusen med sand imod alger er aldeles udmærket - ikke kun som
algefjerner, men for at hindre, at de overhovedet kommer: Drys fliserne med
sand om efteråret - de alger, som kommer i vinterens løb, sætter sig i
sandet, så når du fejrer det væk igen til foråret, er fliserne nedenunder
helt rene. Smart!
Jysk kemi
Ove Bruun skriver:
"Ikke for at jeg ønsker at blive dagens mand i skysovs, men for at spare dig
for at "høvle løs i lortet", som du skriver:
For 17 år siden fik vi nyt tag i koralrød - B&C med en ru overflade, og som
åerne gik, blev den røde farve mere og mere sort - med hvide pletter, mos og
fugleklatter. Ja, det så mildest taget forfærdeligt ud.
En dag fortalte min datter om et middel, man kunne sprøjte på taget - det
fjerner det sorte og mosset fra taget, men det skal sprøjtes på en dag det
er tørt i vejret - og ingen efterskylning. Efter få dages virkning vil
naturen sørge for resten.
ARCO er biologisk nedbrydelig og indeholder ikke syre, jeg kan ingen skader
se på planter eller andet. Det kostede da godt nok et par hundrede kroner,
men hvad gør man ikke for skønheden? Tagstenene blev som nye, klar koralrød
farve og selv de hvide pletter forsvandt. ARCO kommer fra Jysk Kemi Service
ApS - 97 40 31 33."
Base
Så er vi altså i den kemiske afdeling, og her bliver vi - Allis skriver:
"Midt under søndagslæsningen opdager jeg til min "rædsel" at også jeg har
hvide pletter på min terrasse - nok på grund af al den sure regn i denne
"vinter".
Hvis vi havde været på ferie i Norge, ville jeg højst sansynligt havde haft
næsen i fjeldet og studeret de mange fantastiske lavarter der findes - men
nu er de altså på min egen terrasse ...
Og så tænkte jeg: Lav og mos får næring ved sur nedbør/jordbund - så der må
noget base til. Men som med så meget andet her i livet, må der arbejdes
hårdt, hvis man vil opnå et godt resultat.
Altså: 2 liter. varmt vand, deri hældes dl kaustisk soda (ikke omvendt).
Blandingen smøres ud på fliserne med en gulvskrubbe, og efter ca. 10
minutter fjernes mosset med en stålbørste. Det går nemt af - 2 kvadratmeter
på 20 min. Skyl efter med rent vand - og husk gummihandsker, da blandingen
er stærkt basisk.
Mine Herregårdssten, der var grå med mos på, er nu som nye - fine og røde.
Men jeg har fået et nyt problem, for nu er jeg nødt til at ordne resten af
terrassen."
Syre - nej: Base!
Behandling med en kraftig base som kaustisk soda - den opsrkfit tror jeg på!
Men hør så lige, hvad "En Trofast Læser" foreslår:
"Almindelig eddikesyre blandes i forholdet 1 til 5 (1 liter eddikesyre til 5
liter vand), husk som altid at hælde syren i vandet og ikke omvendt.
Blandingen sprøjtes med almidelig havesprøjte på fliserne, og der vil nu gå
omkring et par måneder, så er de hvide pletter væk. De sorte har jeg ikke
haft held med."
Nej - og det tror pokker, for Allis har jo lige forklaret, at et surt miljø
er godt for alger, lav og mos. Det hindrer dog ikke, at syre kan have en
umiddelbart svidende effekt, men på sigt skal man stræbe efter et basisk
miljø.
Hør bare, hvad Hanne Egdal fortæller:
"Vi er blevet de hvide flisepletter kvit ikke alene på fliser men også på et
sort Brass tag.
Vi fik det råd enten at vande med en kausisk sodaopløsning - 10 ltr. vand og
1 kop kausisk soda. Det har virket. Vi har de fineste fliser igen. Det er de
røde såkaldte munkesten, som altså var blevet mere eller mindre grå af
rosetterne. Fra den bekendte ved jeg, at opløsningen også virker på de sorte
alger på grå fliser. De bliver som nye - næsten uden knofedt. Vi koster lige
lidt rundt, når blandingen er vandet ud, det er det hele.
Algerne kan ikke gro på nye fliser, fordi at de er alkaliske, som cement er.
Men med tiden - syreregn - forsvinder det alkaliske og fliserne bliver "til
den sure side", som alger elsker. Når man så tilfører en alkalisk blanding,
så kører det igen.
På taget har min mand lavet forsøg i en tør periode med at sprøjte
blandingen ud via en havesprøjte på den side, der var værst. Pist væk er
rosetterne, så nu skal resten af taget også ha'. Kausisk soda er skrappe
sager, så man skal ta' sine forholdsregler med handsker og
beskyttelsesbriller.
På havefliserne vander vi nu ca. en gang om året og fliserne bevares
flotte."

!Jeg synes, at vi hermed kan betragte mysteriet om "flisepesten" som løst:
Hvadenten det drejer sig om alger, sorte, grå eller hvide pletter (små
kolonier eller rosetter af lav), så trives de i et surt miljø - og de
forsvinder som dug for solen, hvis man tipper flisernes overflade-kemi til
den basiske (alkaliske) side. Og det klares altså nemt og billigt med en kop
kaustisk soda opløst i en spand vand.
Og jeg siger på alles vegne tak til dem, som har bidraget med erfaringer til
denne semi-videnskabelige udredning: Ih, hvor er vi altså kloge!
Hilsen Kjeld Bjerre

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 21-05-07 11:23

"Johansen" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> skrev i en
meddelelse news:4650aea6$0$7611
> Altså: 2 liter. varmt vand, deri hældes dl kaustisk soda (ikke omvendt).
> Hilsen Kjeld Bjerre

Mange tak for diverse indlæg og for optrykket fra Jyllandsposten.
Masser af idéer.
Jeg vil bare komme med en bemærknig til det med kaustisk soda i "varmt
vand". Vandet må bestemt ikke være ret varmt, for opløsningen af kaustisk
soda udvikler megen varme, med risiko for at denne ætsende væske koget over.
Mvh.
Aksel

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-05-07 12:15

Johansen wrote:
> Jørgensen skriver:
> "I efteråret strøede jeg strandsand på vores fliser, da der var en del
> alger - havde hørt det skulle være med til at fjerne alger.

Jeg vil ønske Jørgensen velkommen i klubben af dem der har løst "flisealgens
mysterie" :)
Alger kræver to ting for at etablere sig: Fugtighed og lys. Fjerner man den
ene dør de.... Er man i tvivl, skal man bare kigge under den krukke/flise,
m.v. der har ligget på terrassen vinteren. Hokus pokus... ingen alger :)

Jeg har i snart mange år gjort som Jørgen.
Sidst på efteråret/først på vinteren får fliserne et tyndt lag strandsand
(3-5 mm). Sjovt nok passer det fint med det tidspunkt, hvor mange børnehaver
tømmer deres sandkasser ;)
Det får så lov at hygge sig vinteren over. Der hvor der er jævnlig trafik
slider sandet algerne væk, oig hvor det er uforstyrret dør de af lysmangel.
Til foråret (når trafikken gennem havedøren bliver så intens, at det
irriterer mig at slæbe sand ind i stuen), fejes fliserne med en stiv kost,
og sandet fordeles i haven/bedene.

Ingen gift, ingen kemikalier. Kun rene fliser :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info