Reparation af fuger på murstenshus.
Fra : Ejnar Nielsen

Dato : 20-05-07 11:26

Vi bor i et ellers pænt gulstenshus med brune fuger fra 1972

Enkelte fuger (den brune fuge) er faldet af, og trænger til rep.
I byggemarkedet oplyser man ,at en brun farve er en standardfarve--dvs.
der findes kun een brun farve

Når jeg nu gør dette arbejde, skulle det helst kunne holde.

Er nogle "fugeblandingstyper " bedre end andre?

Og hvad før man for at vedheftningen skal brive optimal?
Er glad for lidt anvisninger
Venlig hilsen
EjnarN

Fra : Gainsbourg

Dato : 20-05-07 14:49

> [...]
>
> Enkelte fuger (den brune fuge) er faldet af, og trænger til rep.
> I byggemarkedet oplyser man ,at en brun farve er en standardfarve--dvs.

Der er masser af nuancer for mørtel - også brune. Men det lokale byggemarked
fører formentlig kun et helt basalt sortiment af cementbaserede produkter.
Om det så er det rigtige for netop dit hus, skal jeg ikke kunne svare på,
men da det er forholdsvis nyt, kan det da godt være, at det kan bruges. Jeg
ville dog anbefale at købe det hos en rigtigt mørtelværk.

> Når jeg nu gør dette arbejde, skulle det helst kunne holde.

Du skal bruge en mørtel der ikke er for stærk og ikke for svag i forhold til
det oprindelige, så produktet afhænger helt af den type opgave det drejer
sig om. Var der for eksempel tale om et ældre hus, skal mørtlen være helt
cementfri.

Grundlæggende vil jeg anbefale dig at sætte dig lidt ind i området før du
begynder. Så sikrer du dig, at fremgangsmåden og produktet er helt rigtigt
og sandsynligheden for en god holdbarhed er meget større.

> Er nogle "fugeblandingstyper " bedre end andre?

Ja, afgjort. Glem alt om byggemarkedet og køb dine mørtelprodukter på et
ordentlig mørtelværk - fx. her: http://www.kalk.dk/ De leverer til døren for
en meget rimelig penge og kan give en god rådgivning, når du når dertil.

> Og hvad før man for at vedheftningen skal brive optimal?

> Er glad for lidt anvisninger

Lån flg. bøger og anvisningsblade på biblioteket. De kan alle købes her:
http://www.bygningskulturbutikken.dk/ hvis du ikke har tålmodighed til at
vente på biblioteket.

Murerbogen, Erhvervsskolernes Forlag og Murerfagets Oplysningsråd, 2005, 4.
udgave. 221 sider. ISBN 87-7881-815897. 312,50 kr.

Gode råd om vedligeholdelse og istandsættelse af facader, Søren Vadstrup,
Raadvad-Centeret 1999
ISBN 87-90915-00-3. 30 kr

Hæfte 1: Skadetyper på samt principper for istandsættelse af murværk og
facader, Søren Vadstrup, Raadvad-Centeret 1999
ISBN 87-90915-01-1. 75 kr

Hæfte 2: Vedligeholdelse og istandsættelse af murede eller pudsede facader,
Søren Vadstrup, Raadvad-Centeret 1999
ISBN 87-90915-03-8. 75 kr

Hæfte 3: Facadevask og facadeafrensning, Søren Vadstrup, Raadvad-Centeret
1999
ISBN 87-90915-04-6. 75 kr.

Tegl 28: Fuger i murværk, MURO. Forlaget Tegl 1999. ISBN 87-88925-32-3,
62,50 kr

Murværk i Blank mur - Historie og vedligeholdelse, Jørgen Ganshorn
ISBN 87-91030-01-3. 60 kr

> Venlig hilsen
> EjnarN

Med venlig hilsen