Er der forskel på skruer ?
Fra : Is

Dato : 19-05-07 19:34

Hej

Jeg sku bruge nogle skruer, og da jeg alligevel var i HN faldt jeg for
et tilbud:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3371&n=30100

Jeg sku bruge dem til at skrue nogle lægter på en krydsfinerplade, men
blev faktisk overrasket over hvor let man kan skrue den "over gevind"
så de mister evnen til at holde noget. Jeg har dog limet det også, så
når limen er tør, betyder det mindre.

Men er der stor forskel på trækevnen, ud fra valg af skruer ??

Erik Isager

Fra : Aksel

Dato : 19-05-07 20:30

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når limen er tør, betyder det mindre.
>
> Men er der stor forskel på trækevnen, ud fra valg af skruer ??

Der er meget stor forskel, en skrue i topkvalitet har mindst 5 gange så stor
styrke som de dårligste, de billige kan også være så hårde at de let
knækker.

Hilsen Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-05-07 22:07

> [...]
>
> Jeg sku bruge dem til at skrue nogle lægter på en krydsfinerplade, men
> blev faktisk overrasket over hvor let man kan skrue den "over gevind"

Du er netop lige blevet medlem af den klub, der handler hos HN, og har
brændt fingrene på noget mere eller mindre uanvendeligt pseudokram.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-05-07 22:18

> Du er netop lige blevet medlem af den klub, der handler hos HN, og har
> brændt fingrene på noget mere eller mindre uanvendeligt pseudokram.

Eller også har han købt den forkerte slags - det kan HN jo ikke gøre for.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-05-07 01:25

> Eller også har han købt den forkerte slags - det kan HN jo ikke gøre for.

Jeg føler ingen trang til at forsvare HN, det er et sted man virkeligt skal
se sig for.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-05-07 18:16

> Jeg føler ingen trang til at forsvare HN, det er et sted man virkeligt
> skal
> se sig for.

Min erfaring er at det ikke er værre der end andre steder. I det mindste er
de ærlige og de bytter uden problemer.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-05-07 20:50

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev
> Min erfaring er at det ikke er værre der end andre steder. I det mindste
er
> de ærlige og de bytter uden problemer.

Det kommer af den simple grund, at hvis de skulle bruge over et minut på
hver reklamation, skulle de have dobbelt så mange ansatte.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Q

Dato : 19-05-07 23:26

> [...]
> når limen er tør, betyder det mindre.
>
> Men er der stor forskel på trækevnen, ud fra valg af skruer ??

Jeg har ikke dokumentation for det, men min oplevelse er også at HNs skruer
er noget juks..

Til gengæld har jeg haft rimeligt held med skruer fra Biltema..

Altefter dit behov for skruer til alm hjemmefusk kunne du overveje at købe
et sortiment i Carl F - de plejer at have en god deal på en kasse med 50
æsker skruer i assorterede størrelser..

/peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-05-07 20:55

On Sun, 20 May 2007 00:26:02 +0200, "Q" <Q@Q.Q> wrote:

>Jeg har ikke dokumentation for det, men min oplevelse er også at HNs skruer
>er noget juks..

Enig.

Jeg skruer så nemt som ingenting hovederne af dem... øv :(

Så derfor er jeg stoppet for længe siden med, at købe deres billige
skruer.

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK

Fra : Søren G. Nielsen

Dato : 20-05-07 07:12

Vedhæftningsevnen for en selvskærende skrue har ikke en disse at gøre med,
om det er Peter eller Harald der er leverandøren. Det afhænger alene af
skruens geometri og størrelse. Jeg har bygget meget med H.N. skruer, og
aldrig oplevet noget grimt.

Mit tip til dine projekter er, at vælge torx kærv, istedet for pozidrive. De
er meget nemmere at skrue i.

Mvh.

Fusker-tømreren

Fra : Is

Dato : 20-05-07 13:14

"Søren G. Nielsen" <soegroni@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> aldrig oplevet noget grimt.
>
> Mit tip til dine projekter er, at vælge torx kærv, istedet for

Der i har du ret, men denne gang var det ikke kærven der var
problemet - med det moment skruen kunne tåle, ku den sagtens holde

Det er ikke fordi jeg føler mig snyt - til en pris på 7½ øre pr skrue
!

Men for en anden gangs skyld, hvis jeg skal bruge nogle skruer der KAN
holde, Hvordan kan jeg se og vælge den bedste skrue hvad geometri
angår ??

Erik Isager

Fra : Max

Dato : 20-05-07 15:45

Hej Erik

> holde, Hvordan kan jeg se og vælge den bedste skrue hvad geometri
> angår ??

Du kan starte med at læse den her

http://www.beslaco.dk/files/skrueguide.pdf

og du kan finde yderligere info på

http://www.nkt-fasteners.dk/Produkter/Vejledning/Skrueguide.aspx

--
Mvh Max

Fra : Is

Dato : 20-05-07 19:39

> Hej Erik

> [...]

Tak, et par gode link.

Så sidder jeg og kigge på dem, og vil derudfra se hvad de skruer jeg
har købt er egnet til, og synes ikke jeg kan finde dem. De er måske
slet ikke til noget???

Erik Isager

Fra : Armand

Dato : 28-05-07 14:22

> [...]
> Jeg sku bruge dem til at skrue nogle lægter på en krydsfinerplade, men
> blev faktisk overrasket over hvor let man kan skrue den "over gevind"

Hvor mange har du skruet i på den gode gammeldags facon, med hånden?
Sikkert ingen :-/
Det er en af det moderne menneskes trængsler at mekaniseringen er for
kraftig i forhold til hvad der hidtil g´har været tilstrækkelig - Prøv at
skru en skrue i med hånden og stil så momentet på skruemaskinen ned så det
kun lige kan trække gevindet i træet :-|

--
Armand.

Fra : Is

Dato : 28-05-07 19:05

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en
meddelelse

> Hvor mange har du skruet i på den gode gammeldags facon, med hånden?
> Sikkert ingen :-/

Der i har du ret.

Til gengæld havde jeg momentet sat langt ned.

Nu skulle jeg så på samme matriale også skrue et hængsel. Til det
havde jeg så fået nogle væsentlig bedre skruer. De kunne tåle meget
højere moment.

Erik Isager