Trefarvede blade
Fra : qx

Dato : 19-05-07 10:30

Her i området har jeg set en mærkelig plante el. busk. Den har almindeligt
ovale blade, men når de er sprunget ud som grønne, bliver halvdelen af
bladet hvidt og så bliver en del af det også lyserødt. Det ser skægt ud og
mærkeligt nok også pænt.

Jeg tænker på om sådan en kunne lyse op i den mørkeste krog af min have. Er
der nogen, der ved hvad den hedder og hvor og hvordan den helst skal vokse?
Og så hvad den hedder.

qx

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-05-07 10:43

In news:464ec37e$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
qx <quade@cafeer.dk> typed:
> [...]
> have. Er der nogen, der ved hvad den hedder og hvor og hvordan den
> helst skal vokse? Og så hvad den hedder.

Jeg tror du tænker på en kamæleonbusk, og de er også efter min
mening utroligt flotte.

http://shop.parkoglandskab.dk/?menupunkt=butikken&pkt=1&grp=13&id=61

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : qx

Dato : 19-05-07 11:17

"Tove Krieger" skrev i en meddelelse

> Jeg tror du tænker på en kamæleonbusk, og de er også efter min mening
> utroligt flotte.
>
> http://shop.parkoglandskab.dk/?menupunkt=butikken&pkt=1&grp=13&id=61

Ai - det var dog et fint og meget brugbart svar. Godt, at jeg fik at vide,
at den ikke tåler det med saltsprøjt, så skal jeg sætte en tynd plade ind i
plankeværket, det kan sagtens lade sig gøre. Og sol og halvskygge lyder
perfekt.

Alle tiders, nu glæder jeg mig ligefrem til at få den hjem og plantet i en
fart.

Hilsen

qx

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-05-07 11:36

In news:464ece8e$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
qx <quade@cafeer.dk> typed:

> [...]
> sol og halvskygge lyder perfekt.
>
> Alle tiders, nu glæder jeg mig ligefrem til at få den hjem og

En lille sidebemærkning.

Jeg så den første gang hos et ældre ægtepar (vi bor på landet). De
havde et pragteksemplar der voksede op ad gavlen på en lade. Den var
*meget* stor og smuk, så du skal jo nok være forberedt på, at kan
blive meget stor. Jeg ved dog ikke hvor gammel deres busk var. De
var medlemmer af Kongeligt Haveselskab, og holdt "åben have" en gang
om året. Rigtig god fornøjelse med din busk. Jeg er helt sikker på,
at du ikke vil fortryde det.

Fra : HvB

Dato : 19-05-07 13:39

Et andet forslag... ikke til planten men til beplanting i haven er
Paletblad. Det fåes i mange farvevariationer og bliver helt som buske i
løbet af sommeren.

De tåler ikke frost, men tager man stiklinger ind (og der kommer rigeligt!)
så har man nye planter næste år.

Sdste år havde jeg 5-6 sorter rundt omkring - og mange planter - til stor
fornøjelse. På den måde er der altid farver i haven. De blomstrer med blå
blomster - meget smukke.

Vel har vi planter for blomsternes skyld - med det vi ser mest er løvet. Så
jeg har valgt planter med meget forskelligt løv og virkningen er faktisk
utrolig.

Har man et helt bed med paletblad bliver det et orgie af farver sommeren
igennem.

Mvh

Hans

Fra : qx

Dato : 20-05-07 10:21

"HvB" skrev i en meddelelse

> [...]
> faktisk utrolig.
>
> Har man et helt bed med paletblad bliver det et orgie af farver sommeren

Tak for oplysningen. Der er minsandten en plante mere, som jeg aldrig har
hørt om. Det lyder ret spændende.

Hilsen

qx

Fra : HvB

Dato : 20-05-07 11:01

Tak for oplysningen. Der er minsandten en plante mere, som jeg aldrig har
> hørt om. Det lyder ret spændende.

Du har sikkert set den i potter i vinduerne. Det er sådan en
"farmor-plante" som er SUPER let at formere ved stiklinger...

Her er lige et link:
http://www.nyborg-blomster.dk/pasningsvejledninger/abc/coleus.htm

mhv Hans

Fra : qx

Dato : 20-05-07 14:03

"HvB" skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Du har sikkert set den i potter i vinduerne. Det er sådan en
> "farmor-plante" som er SUPER let at formere ved stiklinger...

Nåh ja - så har du ret i at jeg har set den før, og netop i vinduerne hos
folk. Ja, min mor havde den da vi var små. Jeg ved ikke, hvorfor hun ikke
havde den senere. Men jeg kan levende forestille mig, at den må få et
blomsterbed til at se broget og frodigt ud.

Tak for ideen.

Hilsen

qx

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 20-05-07 20:54

Fra : qx

Dato : 21-05-07 15:34

"Aksel Pedersen" skrev i en meddelelse
> [...]

Jamen tak skal du have. Det er meget godt at høre, at man regner dem for at
kunne tåle jord, som ikke er verdens bedste.

Jeg har taget bestemmelsen - een af dagene bliver den købt hjem.

Med venlig hilsen

qx