Gunnera
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-05-07 23:25

Hvor hurtig er en mammut Gunnera om at vokse sig til mammut-størrelse. Hvis
jeg planter en nu, kan jeg da forventer noget særligt allerede i år hvad
størrelse og omfang angår?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-05-07 00:52

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:464cd67b$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvor hurtig er en mammut Gunnera om at vokse sig til mammut-størrelse.
Hvis
> jeg planter en nu, kan jeg da forventer noget særligt allerede i år hvad
> størrelse og omfang angår?

De tager flere år om at nå voksenstørrelsen. Men hvis den du starter med,
allerede har et par år på bagen, vil der ske rigtigt meget på et par år.
Forudsat at du giver den noget fra 'æ puers', og så nok at drikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-05-07 08:23

> De tager flere år om at nå voksenstørrelsen.

ØV *S*

Her er et eksemplar, som jeg ville ønske stod i min have:
http://www.flickr.com/photos/saxifrage/sets/72157594146373491/with/154012247/

Mvh. Lisbeth

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-05-07 18:59

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:464d5466$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
>
> ØV *S*
>
> Her er et eksemplar, som jeg ville ønske stod i min have:

/

Det er jo flere sammen, og såvidt jeg kan se, er den ikke særlig
høj/storbladet. Bladene skulle gerne op i 3-3,5 m højde og være 2 m brede.

Ang. ventetiden er der ikke noget at klynke over, de fleste nyplantninger
bruger nogle år om at komme til deres ret, her kan du måske slippe med 4.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-05-07 21:26

> Ang. ventetiden er der ikke noget at klynke over, de fleste nyplantninger
> bruger nogle år om at komme til deres ret, her kan du måske slippe med 4.

Nu mangler jeg så blot at finde et eksemplar. Dagens besøg i en planteskole
var forgæves. Må lede i morgen....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-05-07 21:54

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> skrev
> Nu mangler jeg så blot at finde et eksemplar. Dagens besøg i en
planteskole
> var forgæves. Må lede i morgen....

Jeg kørte 5 aflæggere ud til den lokale plantepusher, hvis du skulle komme
på Esbjerg-kanten?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dal

Dato : 18-05-07 05:29

jeg fik en "lille" en for 2 år siden med ca 3 blade på A5 storrelse, disse
var sidste år fordoblet i antal og ca A4 størrelse, i år er der (det er jo
relativ) mange blad og disse ser ud til at blive rimelige store (A3), så man
kan nok sige at de første 5 - 7 år ?? går med at vokse sig til rimelig
voksen størrelse.

/Henrik