Ny dam i haven
Fra : Lasse

Dato : 17-05-07 08:37

Hejsa, jeg skal til at lave en vanddam i min have. Er der nogle
hjemmesider hvor jeg kan finde de oplysninger jeg skal bruge for at
etablere den vanddam. Jeg har været inde på mange hjemmesider og
plukket lidt, men når jeg samler alle oplysningerne sammen så bliver
det ikke et godt resultat.

Bare der var en hjemmeside med alle oplysninger.

ps. jeg har aldrig lavet en dam før.
Livet er dejligt

--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.8 Final

Fra : Tomas Jensen

Dato : 17-05-07 10:12

gtilasse@get2net.dk skrev:
> [...]
> det ikke et godt resultat.
>
> Bare der var en hjemmeside med alle oplysninger.

Om der findes en hjemmeside, hvor det hele er samlet, véd jeg ikke. Man
kan jo lave havedamme på mange måder. Men du kan helt sikkert få gode
råd her i gruppen og vi kan nok også finde nogle links. Blot skal vi
vide lidt mere:

-Hvor stor skal den være?
-Skal der være fisk i?
-Skal der være planter i?
-Skal der være biologisk, mekanisk eller ingen rensning?
-Ca. prisleje.
- I det hele taget: Hvilke tanker har du gjort dig?

Mvh Tomas, der har en dam på 15.000l + masser af fisk + sumpområde til
biologisk rensning og pader.

Fra : Lasse

Dato : 17-05-07 10:47

-Hvor stor skal den være?
-Skal der være fisk i?
-Skal der være planter i?
-Skal der være biologisk, mekanisk eller ingen rensning?
-Ca. prisleje.
- I det hele taget: Hvilke tanker har du gjort dig?

Hej Thomas, den skal have en overflade på ca. 15 m2.
Dybte skal være til frostfri.
Der skal fisk og planter i,
Og der skal jo den nødvendige rensning til, om det bliver det ene
eller det andet har jeg ikke nok kendskab til.

Biologisk mener du da sumpområde??.

Prisleje er ikke lagt fast, jeg vil bare have at det virker, så
prisen holder mig ikke tilbage.

Det eneste økonomi jeg sådan tænker på er strømforbruget, og hvordan
jeg kan få det på et fornuftigt niveu.

Men på forhånd tak for hjælpen indtil videre.

Ps. Jeg bor i Vamdrup ved Kolding.
Livet er dejligt

--
--------------------------------- --- -- -

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-05-07 11:29

In news:464c24ad$0$8887$9a6e19ea@unlimited.newshosting.com,
Lasse <gtilasse@get2net.dk> typed:
> [...]
> hvordan
> jeg kan få det på et fornuftigt niveu.
>
> Men på forhånd tak for hjælpen indtil videre.

Det har du da helt ret i

Vi har en dam på 10.000 ltr. og har handlet i Superkoi ved Roskilde
i nogle år nu. Det bliver nok lidt langt for dig at køre, men de har
en rigtig god hjemmeside der bl.a. viser billede for billede hvordan
man opbygger en dam. De er virkelig eksperter på området:

www.superkoi.dk

Rigtig god fornøjelse.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tomas Jensen

Dato : 17-05-07 12:00

gtilasse@get2net.dk skrev:
> [...]
> -Ca. prisleje.
> - I det hele taget: Hvilke tanker har du gjort dig?
>
> Hej Thomas, den skal have en overflade på ca. 15 m2.

Så bliver den ca. på størelse med min.

> Dybte skal være til frostfri.
Vores har et område på midten, 2-3m2, som er ca. 1.5 m dybt - ellers er
den inddelt i terrasser, hvor dybten varierer mellem 20 og 40 cm.

Frostfri: Når der er fisk og div. frøer, der overvintrer i søen, er det
ikke nok, at der er flydende vand ved bunden af det dybe. Der skal også
altid være en våge med isfrit, så alle sumpgasserne (der altid bliver
dannet i bundslam) kan blive luftet ud - ellers bliver vandet for
forurenet til at fisk og især frøer kan overleve. Så vi er en pumpe til
at pumpe vandet rundt i overfladen, når der er døgnfrost.
> Der skal fisk og planter i,

Jeg har kun praktisk erfaring med Koi-karper og alm. guldfisk.
Vi startede med koi'erne, der er vegatarer, men det viste sig snart, at
vi fik et stort myggeproblem, så fik nogle guldfisk til at æde
myggelarverne (hvilket de gør meget effektivt).
Det viste sig også hurtigt, næsten alt hvad vi havde af planter blev ædt
af Koi'erne - kun åkanderne - eller nykkeroser, som de kaldes -
overlevede. Så nu har vi lært at spærre alle planter inde bag
stengærder. Til gengæld har vil aldrig andemad (vi har forsøgt at
importere nogle, de bliver ædt)

> Og der skal jo den nødvendige rensning til, om det bliver det ene
> eller det andet har jeg ikke nok kendskab til.

Ja, og specielt, når du vil have fisk - de gøder vandet til glæde for
algevæksten

> Biologisk mener du da sumpområde??.

Ja, vi har et sumpområde på omkr. 8m2 - altså ca. ½ så stort som selve
søen - overfladen af denne ligger ca 5 cm højere end søen. Den er fyldt
ugødet groft spagnum og beplantet af alt, hvad vi har kunne finde i
områdets naturlige søer af siv, dunhamre, vild iris vandranunkel osv.
I vækstperioden (hele året minus vinter) har vi en vandløbspumpe til
pumpe søvandet op i sumpen, hvor vandet selv løber af og ud i søen.

Da vi jo har de glubske guldfisk, har frøerne her et sted, hvor de fred
kan yngle, da vi sørger for at holde et område med blankt vand.

> Prisleje er ikke lagt fast, jeg vil bare have at det virker, så
> prisen holder mig ikke tilbage.

Kan ikke huske, hvad vi gav for vores dug... men den var dyr. Vi havde
dårlige erfaringer med plast, hvorfor vi købte den tykkest gummidug.

> Det eneste økonomi jeg sådan tænker på er strømforbruget, og hvordan
> jeg kan få det på et fornuftigt niveu.
Strømforbruget er ikke voldsomt, hvis du køber de rigtige pumper. Jeg er
dog ikke klar over, hvad et mekanisk rensningsanlæg sluger af strøm,
hvis du vælger et sådant

> Men på forhånd tak for hjælpen indtil videre.
>
> Ps. Jeg bor i Vamdrup ved Kolding.
> Livet er dejligt
Det er det faktisk også i Thy lige nu

mvh Tomas

Fra : vman

Dato : 17-05-07 13:25

www.koidanmark.dk

et gratis forum som er danmarks bedste

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-05-07 13:51

"Tomas Jensen" <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> I vækstperioden (hele året minus vinter) har vi en vandløbspumpe til pumpe
> søvandet op i sumpen, hvor vandet selv løber af og ud i søen.

Undskyld jeg blander mig, men hvilken funktion har sumpområdet ?. Er det for
at rense vandet, eller har det en eller anden gavnlig effekt på f.eks.
Alger.

Jeg har en lille sø, der foruden andemad er fyldt af grønne alger (tror jeg
det er), og algerne kunne jeg da godt tænke mig at få bugt med. Havde
egentlig påtænkt ilte vandet på en eller anden måde (som de gør i dambrug)

Bjarne K.

Fra : Tomas Jensen

Dato : 18-05-07 21:40

Bjarne K. skrev:

> [...]
> det er), og algerne kunne jeg da godt tænke mig at få bugt med. Havde
> egentlig påtænkt ilte vandet på en eller anden måde (som de gør i dambrug)

Teorien er at planterne i sumpen bruger overskudet af næringsstoffer, så
der ikke bliver så mange til algerne.
Vi har næsten ingen alger. Her om foråret kan der være nogle få uger med
lidt alger inden planterne i sumpen kommer rigtig igang. Algerne er
åbentbart lidt hurtigere til at komme i gang end planterne.
-Og det er primært mod alger, vi har sumpen. At den så også fungerer som
fristed for pader er jo kun et yderligere plus. Et plus er det jo så
også at kunne kikke på alle de smukke sumpplanter.
Når væksten er gået af sumpen sidst på året, skal den "høstes": Alt dødt
plantemateriale skal fjernes - ellers frigiver nedbrydningen af dette jo
bare næringssofferne igen.

Lidt mekanisk rensning er der vel også, da det oppumpede vand jo skal
sive langsomt gennem røderne i sumpen.

Uden at vide det præcist, vil jeg ikke mene, at en iltning har den store
indflydelse på algevækst, men den er selvfølgelig gavnlig for dyrelivet,
da algevækst jo forbruger ilt. Alger skal have lys og næringsstoffer for
vækst (de er jo egentlig planter). Derfor er en anden biologisk
bekæmpelse af alger at sørge for skygge - nøkkeroser f.eks.

Alt i alt virker vores system og er i rimelig ballance. Lige for tiden
er der en opformering af trådalger, der dog ikke gør vandet plumret, men
vi fisker dem op med et net.... måske skal vi prøve at brænde dem og
smide asken i søen, som nævnt i en tidliger tråd.... men på den anden
side; om et par uger er problemet væk som sædvanligt.

Tomas

Fra : Lasse

Dato : 19-05-07 13:08

OK, ny spørgsmål....

Skal folien være synlig eller skal der lægges sten på den.

Det filter der skal bruges, skal det stå på jorden eller skal det
graves ned, det skal jeg jo vide når jeg graver hullet.

Lars.

Livet er dejligt

--
--------------------------------- --- -- -

Fra : Tomas Jensen

Dato : 19-05-07 15:18

gtilasse@get2net.dk skrev:
> OK, ny spørgsmål....
>
> Skal folien være synlig eller skal der lægges sten på den.

Det må man vel selv om. Fordelen ved sten (strandrald) på bunden skulle
være at disse kan virke som biologisk rensningsanlæg på samme måde som i
et akvarie. P.g.a. en fejlkonstruktion har vi ikke noget sådant. Vi
glemte at lave kanter på terrasserne inden vi lagde folien, så alt hvad
i putter i af sand og grus ender nede i dybet. -Og ja, specielt de
steder, hvor der er folder i folien kan man se disse.

Men vi har masser af sten - blot store sten til at dække kanten. Det var
vores valg, da vi ønskede en ikke-kantet sø. Andre laver kanten af træ,
græs eller andet.

> Det filter der skal bruges, skal det stå på jorden eller skal det
> graves ned, det skal jeg jo vide når jeg graver hullet.

Vi har intet filter ud over sumpen, så her kan jeg ikke hjælpe.
Vandløbspumpen står på een af de dybere terrasser og den grimme grønne
slange herfra har vi skjult bag stenene i kanten

> Lars.
>

> Livet er dejligt
..... men bedre, hvis man ikke havde arbejdsweekend

Tomas