Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon brugere, forskelle på NEF konvertere~
Fra : Jakob

Dato : 17-05-07 20:52

Hej

Da jeg altid skyder i NEF format vil jeg gerne høre hvad i synes om de
forskellige konvertere.

Personligt har jeg prøvet nogle stykker efterhånden, men jeg synes
stadig Capture NX giver de flotteste resultater men jeg HADER det
workflow der er i det. Lightroom ser også ud til at være god men jeg
finder værktøjerne lidt bøvlet i den også. Det er svært at sætte en
finger på hvad der gør resultatet bedrer i NX, måske det er psykologisk
men jeg vil gerne høre lidt om jeres valg og erfaringer i den retning.

Hygge

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-05-07 03:32

"Jakob"
[...]

Det er jo tit et spørgsmål om lige at sætte sig ind i den måde de
forskellige programmer arbejder på - Lightroom burde være
intelligent og praktisk.. Men har du mod på mere experimentering,
så prøv Bibble, måske er det kærlighed ved første click.. Folk siger
Photoshop CS3 er en forbedring, den er sikkert værd at prøve. Jeg
ved ikke hvad Corel har i den katagori, men de laver af og til noget
fornuftigt bruger venligt software..-max-

Fra : Jakob

Dato : 18-05-07 18:41

In article <464d101e$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>, max@bamarzone.dk
says...
> Det er jo tit et spørgsmål om lige at sætte sig ind i den måde de
> forskellige programmer arbejder på - Lightroom burde være
> intelligent og praktisk.

Det har du ret i, jeg har bestemt ikke afskrevet den endnu, specielt er
det lidt fedt den måde den lagrer filer på.

Men jeg er virkelig modstander af at skulle scrolle rundt mellem vinduer
og menuer, det var man herligt fri for med rawshooter, her finder jeg
lightroom mere cluttered.

Men tak for tippet, jeg vil da prøve bibble og se hvordan den føles.

Hygge

Jakob

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-05-07 18:40

On Thu, 17 May 2007 21:51:31 +0200, Jakob <nono@ni.invalid> wrote:
>Personligt har jeg prøvet nogle stykker efterhånden, men jeg synes
>stadig Capture NX giver de flotteste resultater men jeg HADER det
>workflow der er i det.

Jeg selv foretrækker også Capture NX, og er rimeligt tilfreds med
workflowet - har sat de fleste ting op i Settings som så kan køres
hurtigt. (ala Janson Odell's guide til NX)
Og så kan jeg godt lide at den anvender hele min opsætning fra
kameraet af, samt at man kan gemme i NEF i forskellige versioner i
samme fil og gå tilbage som man ønsker. Så over i PS for de sidste
tilretning for de bedste af billederne.

Men omkring Raw-converter og workflow er nok mest at finde noget som
passer til éns stil, så prøv nogle andre, men ved nogle programmer
skal der bruges lidt flere kræfter på at rigtigt lærer disse at kende
før man er helt på plads.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Jakob

Dato : 18-05-07 18:47

In article <464de1cf.757750@news.inet.tele.dk>, hen-
jens@mail.REMOVE_THIStele.dk says...

> Jeg selv foretrækker også Capture NX, og er rimeligt tilfreds med
> workflowet - har sat de fleste ting op i Settings som så kan køres
> hurtigt. (ala Janson Odell's guide til NX)

OK ham vil jeg se om jeg kan google. Det der irreterer mig ved NX er
ting som at man skal bladre/åbne/lukke så mange menuer for at få gang i
de værktøjer man bruger.

Og så er den der filbrowser bare ubærlig, altså at man skal åbne
browservinduet og åbne filen individuelt, istedet for bare at have en
liste som man kan bladre frem og tilbage i. Hvordan previewer du dine
billeder ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-05-07 19:02

On Fri, 18 May 2007 19:46:48 +0200, Jakob <nono@ni.invalid> wrote:

> [...]
>
>OK ham vil jeg se om jeg kan google. Det der irreterer mig ved NX er
>ting som at man skal bladre/åbne/lukke så mange menuer for at få gang i

Odells guide har du her: http://www.luminescentphoto.com/

Ja du skal vælge de indstillinger du oftes benytter og så gemme dem
som settings, så er det blot at kører disse igen - så går det hurtigt

> [...]
>browservinduet og åbne filen individuelt, istedet for bare at have en
>liste som man kan bladre frem og tilbage i. Hvordan previewer du dine

Den første øverste ikon i broweren hedder vis folder, vælg her view
detail. så for du en hurtig liste. Jeg tro også du kan bruge
forstørrelseglaset over disse ikoner. Men jeg bruger nogle gange Nikon
View (gratis program fra Nikon) til at finde billederne, også beder om
at få dem åbnet i NX, mår jeg vil arbejde med disse.

Fra : Jakob

Dato : 18-05-07 19:21

> Odells guide har du her: http://www.luminescentphoto.com/

takker, godt tip

> View (gratis program fra Nikon) til at finde billederne, også beder om
> at få dem åbnet i NX, mår jeg vil arbejde med disse.

OK det var selvfølgelig en mulighed som jeg ikke lige havde tænkt over.

Tak for tippet

venlighilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 18-05-07 21:23

In article <464fe822.2377093@news.inet.tele.dk>, hen-
jens@mail.REMOVE_THIStele.dk says...
> Odells guide har du her: http://www.luminescentphoto.com/

Ser ud til at det nu er blevet en man skal købe, ærgeligt.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-05-07 07:04

On Fri, 18 May 2007 22:22:52 +0200, Jakob <nono@ni.invalid> wrote:

>In article <464fe822.2377093@news.inet.tele.dk>, hen-
>jens@mail.REMOVE_THIStele.dk says...
>>
>Ser ud til at det nu er blevet en man skal købe, ærgeligt.

Okay hvis ca. 150 kr er for meget kan du downloade det gratis Free
Supplement, og finde nogle af rådene på Nikonians Digital
postprocessing & workflow forum her:
http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=list&forum=DCForumID36&conf=DCConfID9

Et par gode opsamlinger er trådene:
http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=16344&forum=DCForumID36&viewmode=threaded

http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=16343&forum=DCForumID36

Fra : Jakob

Dato : 19-05-07 17:15

In article <464e917a.474359@news.inet.tele.dk>, hen-
jens@mail.REMOVE_THIStele.dk says...

> Okay hvis ca. 150 kr er for meget

Det er det nok når man forventede nogle gratis tips. Sådan er det jo.
Aner jo ikke om det er noget jeg overhovedet kan bruge så jeg er nok
lidt tilbageholdende med at kaste penge efter sådan noget.

takker for de gode links.

Hygge

Jakob

Fra : Preben

Dato : 19-05-07 20:49

http://www.luminescentphoto.com/supplement-download.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-05-07 09:13

Jakob skrev i MPG.20b804f1ce5a0aef989741@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> browservinduet og åbne filen individuelt, istedet for bare at have en
> liste som man kan bladre frem og tilbage i. Hvordan previewer du dine

Nikon View som browser med Capture sat op som default editor.

Jeg er også i syv sind - synes at NX er bedste konverter, men træls, hvis
man alligevel vil photoshoppe billederne.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Jakob

Dato : 19-05-07 17:16

In article <464eb1a4$0$73217$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...
> Nikon View som browser med Capture sat op som default editor.

OK takker

> Jeg er også i syv sind - synes at NX er bedste konverter, men træls, hvis
> man alligevel vil photoshoppe billederne.

Ja det er det. Men jeg vil lige lege lidt mere med NX og se om de tips
kan gøre den mere spiselig :0)

Er der dogde og burn i NX ? ved du det ?

Hygge

Jakob

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-05-07 19:21

On Sat, 19 May 2007 18:16:19 +0200, Jakob <nono@ni.invalid> wrote:

>Er der dogde og burn i NX ? ved du det ?

Det er nok lettest at bruge control-points hertil, som er dejlig
selektiv også.

Fra : Jakob

Dato : 19-05-07 19:50

In article <464f3fb5.1284421@news.inet.tele.dk>, hen-
jens@mail.REMOVE_THIStele.dk says...

> Det er nok lettest at bruge control-points hertil, som er dejlig
> selektiv også.

Prøvede det til at lysne et ansigt og det var ganske godt, MEN jeg kan
forestille mig at generel burne rundt om et hovedmotiv vil være lidt
bøvlet med controlpoints her vil jeg gerne kunne "male" noget mørke ind..

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-05-07 21:38

On Sat, 19 May 2007 20:50:01 +0200, Jakob <nono@ni.invalid> wrote:

>Prøvede det til at lysne et ansigt og det var ganske godt, MEN jeg kan
>forestille mig at generel burne rundt om et hovedmotiv vil være lidt
>bøvlet med controlpoints her vil jeg gerne kunne "male" noget mørke ind.

Her er det lettest at kopier et antal (3-8) controlpkt. ind rundt om
motivet. Men det er forskellige arbejdsmetoder, som kræver nok lidt
tilvænding ..

Du kan også afmaske som vsit i Using Selection Tools in Capture NX:

Fra : Jakob

Dato : 21-05-07 06:50

> Du kan også afmaske som vsit i Using Selection Tools in Capture NX:
> http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=read_count&om=16343&forum=DCForumID36

OK

tak for dine tips Henning

mvh

Jakob

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-05-07 09:25

Jakob skrev i MPG.20b9413da3e3e60e989745@news.sunsite.dk dette:
> [...]
> kan gøre den mere spiselig :0)
>
> Er der dogde og burn i NX ? ved du det ?

Ikke så vidt jeg kan se. Det kræver svjks noget med noget maskeri - jeg vil
ikke miste den frihånds-burn/dodge, jeg har i PS. Bl.a. derfor blev NX ikke
til andet end en test for mig, der har valgt at blive stående på Capture4,
der fint håndterer mit d200 og giver mig Capture Camera Control ganske
gratis - i modsætning til NX.

Fra : Jakob

Dato : 21-05-07 06:51

> Ikke så vidt jeg kan se. Det kræver svjks noget med noget maskeri - jeg vil
> ikke miste den frihånds-burn/dodge

Ja den synes jeg godt nok også er vigtig.

mvh

Jakob