Dykningens dag og rekordforsøg ved Søbadet~
Fra : news.tele.dk

Dato : 17-05-07 20:25

Så er det også tid til årets dykkerevent "Dykningens dag" i Lillebælt.

rekordforsøg
Allan Greisen og Henrik Holleufer vil forsøge at "køre" på tværs af
Lillebælt i en Mitsubishi Pajero under vandet vel at mærke.
artikel i Fyens Stiftstidende og Dyk angående rekordforsøg
http://www.fyens.dk/article/800588?highlight=lilleb%E6lt
http://www.dykmag.net/newsletter/nyhedsbrev.html

Dagens program kan ses her
http://www.dyk.net/dykningensdag/dk/lokale_steder/odense.html

Dykker-stumpe marked - successen fra sidste år gentages se link:
http://www.dyk.net/dykningensdag/dk/Dykker%20Brugt%20Marked.pdf

Der vil blive mulighed for dyk fra Stranden, fra gummibåd og fra
Dykkerklubben
Marsvinet-Lillebælts klubskib en 34 fods Starlet.

Al dykning vil være gratis (medbring udstyr) ...og syntes du dykket blev
lige koldt nok, er der også en mobil sauna til stede

Der er mulighed for at købe øl, vand og pølser

I løbet af dagen, vil der blive afholdt diverse konkurrencer, med fine
præmier sponsoreret af
Greisen Grej
Restaurant Fænø Sund
Claus Drescher, Kolding (Otter Danmark)
Kattegat centret
OB
Dykkerklubben Marsvinet-Lillebælt

Kom og oplev hvorfor mange tusinde dykkere valfarter til Lillebælt fra
Danmark, Tyskland og Holland m.fl.

Venlig hilsen de koordinerende arrangører
Dykker klubberne
Narhvalen, Odense
Marsvinet-Lillebælt, Middelfart
Neptun, Odense
Samt dykkercenterene
Greisen Grej, Assens
Adventure diving, Odense

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 17-05-07 21:45

news.tele.dk skrev i Message-ID:
<464cac07$0$934$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>:
> Allan Greisen og Henrik Holleufer vil forsøge at "køre" på tværs af
> Lillebælt i en Mitsubishi Pajero under vandet vel at mærke.

Har man beregnet/overvejet hvilken indflydelse dette forsøg vil have på
bundmiljøet i Lillebælt?

Jeg vil jeg gerne have noget at se på næste gang jeg (undervands-!)
scooter under Lillebælt...

--
Peter Fjelsten (DIR-DK) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-05-07 23:29

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bundmiljøet i Lillebælt?
>
> Jeg vil jeg gerne have noget at se på næste gang jeg (undervands-!)

Jeg vil gætte på noget tilsvarende af at trække et trawl hen over bunden. Og
det er jo alment acceptabelt. Sandsynligvis mindre, da der ikke er
trawlskovle til fræse ned i bunden.

Jeg ved i forbindelse med eftersøgning af biologiske og råstofmæssige
interessante steder i f.eks kattegat, at havbunden har meget tydelige spor
efter fiskeriet. Sidescan sonaren køres helt tæt på, for at slå alt hvad der
er højere / lavere end 30cm og der kan du sidde i ugevis og følge furene.

Så jeg tror ikke Allan's lille "køretur" kommer til at påvirke på nogen
meningsfuld måde.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-05-07 09:25

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<464cd71b$0$90263$14726298@news.sunsite.dk>:
> Så jeg tror ikke Allan's lille "køretur" kommer til at påvirke på
> nogen meningsfuld måde.

Min pointe er, at jeg måske gerne vil stille spørgsmål til, hvorvidt det
er en hensigtsmæssig måde at promovere dykning på ved at ødelægge det
miljø vi alle synes om?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 18-05-07 11:35

> Min pointe er, at jeg måske gerne vil stille spørgsmål til, hvorvidt det
> er en hensigtsmæssig måde at promovere dykning på ved at ødelægge det
> miljø vi alle synes om?

Påvirkning af miljøet gør vi jo alle sammen. Hver gang du lader din lygte,
undervands scooter, varmevest, kamera osv osv forbruger du strøm. Kun en
meget lille del af den strøm kommer fra grøn energi, resten laves via alm
forurenene vej.
Vi kører til dykkerstedet i bil. Nogle gange kort tur andre gange lang tur,
hvor der forbruges fossilt brændstof og frigives forurening.

Indvirkningen af Allan's projekt er i minirature klassen. Hvor vil du trække
grænsen ?
Vil du f.eks fremover kun dykke lokalt og afholde dig fra at køre langt for
at nå frem til gode huler? Dermed sparer du miljøet for en
bændstofbelastning.
Med fare for at blive set på som selveste antichrist, så kører jeg gerne
langt for de gode oplevelser, jeg tror også du gør.

Hvis turen efterlader et hjulspor på bunden af Lillebælt og der hvor han
skal passere skrænter kommer til at ødelægge en lille smule bladtang, så
syntes jeg at påvirkningen er så lille at det er OK. Det er et
koldtvandsmiljø som er betydeligt mere sejlivet end f.eks koraller.
Tangen er nok mere i fare, når en mængde dykkere springer i. Opdager at der
er alså strøm i Lillebælt og nu kæmper for at komme ud af strømmens
greb...haps, griber efter noget at holde i.

Jeg er vragdykker og har derfor vænnet mig til effekten af et par hundrede
tons metal, tjæret træ, maling, olie og plastikmaterialer. Du dykker meget
rundt i store drikkevands systemer som er betydeligt mere følsomme.
Men...når du skal tisse under et langt huledyk...hvor ryger det så hen ?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-05-07 13:22

<464d8155$0$90271$14726298@news.sunsite.dk>:
> Påvirkning af miljøet gør vi jo alle sammen.

Ja, men dette er en meget direkte måde at gøre det på.

Er det ikke PADI der sige "take only pictures, leave only bubbles"?

> Hvis turen efterlader et hjulspor på bunden af Lillebælt og der hvor
> han skal passere skrænter kommer til at ødelægge en lille smule
> bladtang, så syntes jeg at påvirkningen er så lille at det er OK.

Jeg synes det er en mærkværdig måde at reklamere for dykkersporten på.
Altså, hvis Greisen og Co havde valgt at gøre det som et mediestunt for
Mitsubishi kan man til dels forstå det.

> [...]
> Opdager at der er alså strøm i Lillebælt og nu kæmper for at komme ud
> af strømmens greb...haps, griber efter noget at holde i.

Der er forskel på at gøre noget for sin egen sikkerheds skyld og så gøre
noget "for sjov".

> Du dykker meget rundt i store drikkevands systemer som er betydeligt
> mere følsomme. Men...når du skal tisse under et langt huledyk...hvor
> ryger det så hen ?

Nu er der pt. ingen af de huler jeg dykker i, der bruges til
drikkevandtforsyningen, men den ene liter urin der kunne tænkes at blive
udledt i et naturligt system, hvor der kommer alskens andre stoffer i
(jeg tvivler på hulevand ikke renses før det indgår i
drikkevandsforsyningen), tvivler jeg på har nogen betydning. Urin er jo
også - er det 99,5%? - vand, så evt affaldsstoffer ville være i
størrelsesordenen billiontedele eller mindre!

Fra : Lars Damkjær

Dato : 20-05-07 22:17

> Er det ikke PADI der sige "take only pictures, leave only bubbles"?

Jeg tror det er NASE.

> Der er forskel på at gøre noget for sin egen sikkerheds skyld og så gøre
> noget "for sjov".

Bilen (Der iøvrigt var miljøklargjort) blev sat i vest for skrænterne på
Jyllandssiden og taget op øst for skrænterne ved søbadet. Ok. De næste par
nåneder vil der måske være lidt hjulspor på et par steder hvor der aligevel
ikke er nogen der dykker.

Selvfølglig kunne Greisen Grej have været lige så kreative som alle andere
og markeret dykningens dag med gratis prøvedyk og et fordrag om tanglopper,
men det her er sgu sjovere.

Lars

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-05-07 03:49

"Lars Damkjær" <ld@journalist.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror det er NASE.

Det er nu et gammelt motto, som PADI indførte i undervisningsmaterialet
først.
Men i virkeligheden ligegyldig hvem der har printet det først.

Fra : Lars Damkjær

Dato : 21-05-07 17:41

Ok. jeg kan sagtes have overset det i en AWARE-manual
http://www.nase.dk/

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-05-07 22:31

Peter Fjelsten <fjelsten@despammed.com> wrote:

> Der er forskel på at gøre noget for sin egen sikkerheds skyld og så gøre
> noget "for sjov".

I dykkermæssig forstand synes jeg der er masser af fornuft:
De træner jo "overloadtasking"-træning eller panikhåndtering, eller
vandsensibilisering, eller hvorfor virker cigartænderen ikke, fix det

Jeg tror da nok jeg ville sluge kaffen mere end en gang, hvis jeg skulle
lade mig hive gennem ukendt landskab af en kutter medens jeg selv sad i
et bur uden racer-seler, ved nul sigtbarhed, i en time? (Jeg har ikke
tjekket detaljerne).

Men god psykologisk træning er det, måske. For det havde været mere
interesant, hvis de to havde lavet dykkeadfærdsberegningsopgaver
undervejs, der viste deres evne til problemløsning, under de ekstreme
forhold.

(Eksamenstid, og så kan jeg ikke holde mig væk ahem)
Flemming Rubini