O2 rensning med ultralyd
Fra : Niels-Jørgen Poulsen

Dato : 14-05-07 13:27

Der er sikkert mange af Jer derude der O2 renser regulatorer og ventiler i
ultralydsbad - nu hvor sådan et ultralydsbad er til at komme i nærheden af
for et rimeligt beløb.
Men, hvordan er proceduren når sådan en fætter er indblandet. Hvad hældes i
badet?
Tidligere var det jo noget med bøtter indeholdende kalkfjerner og
maskinopvaskemiddel og kogende vand - hvad nu?

Mvh
Niels-Jørgen

Fra : Torsten Arendrup

Dato : 14-05-07 15:04

Jeg forsøgte at få et overblik i forbindelse med anskaffelse af
en af de billige (og udmærkede) Spectracare.

Se
http://www.amfora.dk/graphics/Div_til_webmaster/Ultralydsrensere%20og%20dykkerudstyr.doc

Kommentarer modtages gerne...

mvh
Torsten

Fra : THH

Dato : 17-05-07 08:19

Jeg tror at der er noget med at gravide bør holde sig væk fra ultralydsbade
pga. risiko for forsterskader.

mvh Thomas

Fra : Esben Sick

Dato : 20-05-07 19:13

Øhhh man ultralydsscanner gravide.... hvor man sender ultralyd direkte ind i
fosteret....

Så så farligt er det nok heller ikke - det er jo for at holde effektiviteten
oppe, designet så ultralyden mest muligt er inde i karret.

Mvh Esben

Fra : Mark Denninger

Dato : 21-05-07 11:11

On 20 Maj, 20:12, "Esben Sick" <e...@songhome.dk> wrote:
> [...]
>
> Så så farligt er det nok heller ikke - det er jo for at holde effektiviteten
> oppe, designet så ultralyden mest muligt er inde i karret.

Ja lige bortset fra at der er effekten til forskel. Man skyder nok
ikke 100 W ultralyd ind i et foster... Ved ikke hvor meget effekt man
bruger til ultralydsskanning men det er nok i milliwatt området.
Ultralydskar kan fåes med op til flere kilowatt effekt og sådan et
skal du ikke stikke hånden ned i. Normalt effekt niveau er 50-300 W
til brug i laboratorier. Og dem skal man heller ikke stikke hånden ned
i skulle jeg hilse og sige. Det kan godt gøre avs.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-05-07 15:44

"Niels-Jørgen Poulsen" <njp@FJERNES-dykkerteknik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tidligere var det jo noget med bøtter indeholdende kalkfjerner og
> maskinopvaskemiddel og kogende vand - hvad nu?

Du skal jo have noget som kan fjerne fedt og det kan ultralyden ikke i sig
selv. Så en passende fedtfjerner og husk at gøre ultralydsbadet ordentligt
ren bagefter, ellers introducerer du forureningen på den næste emne som du
vil O2 rengøre.
Vær forberedt på at selvom at ultralyd er OK, så skal du stadigt lave en del
manuelt arbejde. Det gælder for alle krinkelkroge hvor det er svært at komme
i bund.
Det er i hvert fald min erfaring efter 5 år med ultralyds bad i de
værksteder hvor jeg arbejdede.

Først fjernes kalk.
Så fjernes olie / fedt forurening
Afskylles og tørres på en måde så der ikke opstår korosion.

mvh
Johnny

Fra : Oxe

Dato : 14-05-07 20:53

Hej Niels-Jørgen.

Her er to gode produkter til badet:

http://www.salt-x.com/

http://www.bluegoldcleaners.com/

Blue Gold kan også købes hos Tommy:

http://www.scubagear.dk/

Med venlig hilsen

Oxe

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-05-07 21:46

On 14 Maj, 16:43, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:
> Først fjernes kalk.

Hvid eddike i en 50% blanding med vand, pas på det kan tage lidt af
chromen.

> Så fjernes olie / fedt forurening

Opvaske middel, gerne neutral uden duft og farve, eller blue gold.

> Afskylles og tørres på en måde så der ikke opstår korosion.

Trykluft fra en "ren" flaske.

mvh
Jonas

Fra : Mark Denninger

Dato : 16-05-07 12:30

Min favorit kalkfjerner er minus kalk. Indeholder phosphersyre og
citronsyre. Går ikke nær så hårdt på metal som eddikesyre (lavere
ætserate). Benyttes hyppigt til afkalkning af kaffemaskiner mm af
netop selv samme årsag. Som olieaffedter kan også benyttes
maskinopvask. Skummer ikke og har ingen smag. Er tilgengæld lidt
sværer at opløse.

Mvh Mark

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 26-05-07 10:26

hej Mark

"Mark Denninger" <markden@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

det er også lige præsis mine 2 faroritter

mvh Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-05-07 16:59

On 21 Maj, 12:10, Mark Denninger <mark...@gmail.com> wrote:
> [...]
> til brug i laboratorier. Og dem skal man heller ikke stikke hånden ned
> i skulle jeg hilse og sige. Det kan godt gøre avs.

Vi må nok hellere sætte et skilt op om at gravide ikke bør bade i
ultralydsbadet da det kan give fosterskader.

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-05-07 17:15

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
Vi må nok hellere sætte et skilt op om at gravide ikke bør bade i
ultralydsbadet da det kan give fosterskader.

Hvis I har råd til så stort et ultralydsbad, så har I sq for mange penge i
den klub

Fra : Søren Arnvig

Dato : 21-05-07 18:03

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ultralydsbadet da det kan give fosterskader.
>

> Hvis I har råd til så stort et ultralydsbad, så har I sq for mange penge i

De har en joint-venture med Riget, så de behandler nyregrus,
galdesten og oxygenrensning i en arbejdsgang.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-05-07 18:41

On 21 Maj, 19:02, "Søren Arnvig" <f...@arnvig.fjern.dk> wrote:
> De har en joint-venture med Riget, så de behandler nyregrus,
> galdesten og oxygenrensning i en arbejdsgang.

Det letter også rengøringen af båden, vi sejler den bare ind i karet
efter en dykkertur og trykker på knappen. Alt imens vi får en
velfortjent chokolade i baren.

Mvh
Jonas

Fra : anders

Dato : 21-05-07 19:24

> De har en joint-venture med Riget, så de behandler nyregrus,
> galdesten og oxygenrensning i en arbejdsgang.

Yes - til gengæld plejer vi så at kigge forbi kammeret på Riget henad
søndag eftermiddag til lidt ekstra deko

mvh
Anders

Fra : Niels-Jørgen Poulsen