Amasis
Fra : anders

Dato : 10-05-07 09:38

Hejsa,

Jeg sidder og kigger på info om Amasis som vi har planer om at tage op
og dykke sidst på sommeren, og undrer mig i den forbindelse over en
ting: På Allan Jensens side er Amasis' bruttotonnage angivet til 5.173
brt, mens den på vragguiden.dk og i Wetterholms bog om "Vrak i Svenska
Vatten" angives til 7.129 brt - hvilket af de to er det rigtige?

Bortset fra det, hvordan er så dykningen på vraget?
Sigt, strøm, vragets tilstand, etc.

mvh
Anders

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-05-07 14:13

"anders" <anders.bomholdt@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Bortset fra det, hvordan er så dykningen på vraget?
>Sigt, strøm, vragets tilstand, etc.

Jeg synes det altid har været en oplevelse at dykke på Amasis. Vraget er
stort og helt og lige bortset fra dybden helt uproblematisk at dykke på.
Sigt og strøm er en biting i forhold til om det er muligt at komme
udenskærs. Vragets position ligger helt åbent for vind fra Skagerak og
Kattegat. Vi har adskellige gange været i Lysekill, typisk 10 dage hvor det
ikke har været muligt at sejle udenskærs. Vragets størrelse sammen med
dybden gør at man kun får set en lille del af Amasis hver gang, men der er
til mange dyk.

Allan Hansen

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 10-05-07 15:10

[...]

De 7.129 brt var vel før Allan var på vraget, nu vejer det kun 5.173 brt

venlig hilsen

Bjarne.....

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 10-05-07 16:32

Måske en sammenblanding af GRT og GT ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tonnage
/Sune

Fra : bystrup@gmail.com

Dato : 10-05-07 15:47

> De 7.129 brt var vel før Allan var på vraget, nu vejer det kun 5.173 brt

For lige at ødelægge en ellers god joke så er brt et rummål:

http://da.wikipedia.org/wiki/Bruttoregisterton

Mvh Anders

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 10-05-07 15:50

<
For lige at ødelægge en ellers god joke så er brt et rummål:

http://da.wikipedia.org/wiki/Bruttoregisterton

Mvh Anders

Øv, ja så holder den jo ikke rigtigt
Skulle nok lige have læst på lektien.

Venlig hilsen

Bjarne.

Fra : Allan Jensen

Dato : 10-05-07 18:29

....ifølge skibets måling, i Hamburg oktober 1939, målte Amasis 5173 brt. og
3035 nrt. skibet var 133,62 meter langt og 16,87 meter bredt, dybgangen var
ulastet 7,05 meter og fuldt lastet i saltvand 10,67 meter.

Måske ser det ud som et skib på 7129 brt, men det skyldes noget med lysets
brydning gennem dykkermasken

Bruttotonnagen er ikke skibets vægt, men er defineret på min hjemmeside.

mvh. Allan Jensen