fordomme vs. fakta
Fra : john

Dato : 04-05-07 23:55

Nu har jeg fulgt debatten gennem den sidste tid omkring DSF og
fordomme/ fakta.
Det ville vare ønskværdigt at I kunne holde jer til emnet istedet for
at bruge pladsen på diverse fordomme og aversioner mod hinanden. Det
er muligt at I ikke bryder jer om hinanden af forskellige årsager men
det høre vel reelt set ikke hjemme på en liste som denne!!!
Personligt er jeg medlem af en CMAS-klub og uddannet PADI OW og NASE
AOW, jeg har ikke specielt mange dyk i loggen men blev modtaget åbent
og ligeværdigt. Eneste krav var en makkerredningsøvelse som alle
uanset certifikat og erfaringsniveau skal igennem.
Jeg er medlem af en klub fordi det giver mig bedre mulighed for at
komme i vandet, jeg får et bedre kendskab til dem jeg dykker med
samtidig med at jeg har en viden om at alle mine makkere er i stand
til at hjælpe mig hvis jeg en dag skulle komme i vanskligheder under
et dyk.
Mit personlige kit ligger tæt på DIR, dette er kommet efter jeg har
oplevet diverse useriøse sælgere med hver deres argument for hvorfor
jeg lige præcis skulle vælge deres setup - uagtet at jeg hverken
dykkede eller passede det kit de forsøgte at sælge mig. Jeg søgte
herefter rundt på nettet for at få svar på hvad jeg som ny dykker
kunne og havde behov for, det eneste sted jeg fik et seriøst og
fremtidssikret svar var fra en DIR-liste (Tak for de gode råd) Jeg er
ikke fanatiker men har hidtil ikke fundet et bedre setup!!

Håber debatten kan spores ind til en seriøs meningsudveksling.

John

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 05-05-07 00:54

"john" <johnmadsen66@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> at bruge pladsen på diverse fordomme og aversioner mod hinanden. Det
> er muligt at I ikke bryder jer om hinanden af forskellige årsager men

vi har skam ikke noget imod hianden, jeg kan faktisk veldig godt lide KC og
jeg tror ikke at KC har noget som sådanne i mod mig, vi har flere gange
dykket sammen, og er begge DIR dykker, og kan sagtens være nogle af dem der
har givet dig råd og vejlednig.

men som du kan læse i diverse tråde, er det ikke alt vi er enige om
og det skal der vel være plads til.

god weekend

mvh Morten

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 05-05-07 05:38

Hejsa

> [...]
> fremtidssikret svar var fra en DIR-liste (Tak for de gode råd) Jeg er
> ikke fanatiker men har hidtil ikke fundet et bedre setup!!

Det leder mig lidt hen på et enme jeg har overvejet de sidste par
dage:

Standard vs. DIR

Er der aldrig nogen der har overvejet om fikseringen på DIR er
fornuftig? Jeg er udmærket klar over tankerne bag DIR og
simplificeringen af udstyret bør være med til at undgå
sikkerhedsproblemer. Men hvad med de tilfælde hvor det ikke bare
drejer sig om selvredning, men hvor I rent fatisk har brug for hjælp
fra en anden dykker?

Jeg dykker stort set 'standard' (læs: skoleudstyr) men hver gang jeg
varierer mit udstyr bare en lille smule, fx ved at tage tørdragt på,
ligner mange buddy's et storts spørgsmålstegn.

Det stiller mig så i et dilemma. Hvor meget skal jeg 'undervise' min
buddy i redning af mig i mit udstyr? Det bliver altid til et lynkursus
i tørdragt i forbindelse med buddytjek. Jeg tør ikke tænke på hvor
meget jeg skulle fortælle hvis jeg kørte rent DIR.

Og jeg tør slet ikke tænke på de instruktører der underviser i
standard men selv benytter DIR. Noget af pædagogiken må da ryge sig en
tur, når eleverne ikke er i stand til at spejle sig i jer!?

Ja ja, jeg ved jo godt at DIR også er en standard!

> Håber debatten kan spores ind til en seriøs meningsudveksling.

Vi kan jo håbe...

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 05-05-07 07:34

"Lars Skov-Dethlefsen" <lars@skov-dethlefsen.dk> skrev i en meddelelse

>Er der aldrig nogen der har overvejet om fikseringen på DIR er
>fornuftig?

Hej Lars

Jo da, søg lidt på gruppen efter emnet, det har været diskuteret ad naseum.
Kig i stort set alle emner, det eneste jeg endnu ikke har set en DIR
diskution blusse op i, vil være noget a'la "nøgensnegle eller tang??"
De fleste andre tråde skal bare have lov til at muterer i tilstrækkelig tid,
indtil at der nævnes DIR.

DIR
PADI versus CMAS
Makkerline
Hej, jeg skal til... Malta...Cyperen...Florida...Maldiverne...Egypten...osv
Islam
Hvilket udstyr?
Hvor kan man købe?

Bryg en rigtig stor kop kaffe hvis du vil læse samtlige vinkler.

Fra : KC

Dato : 06-05-07 15:53

Men sjovt nok meget sjældent af dykkere som dykker DIR

KC

Fra : KC

Dato : 06-05-07 15:52

Hej Lars!

Det du skriver er 100% selvmodsigende.
DIR er et komplet system som inkluderer din makker, det noget af det mest
centrale i DIR at man hele tiden ved hvordan makkeren reagerer på
forskellige situationer. Derfor behøver man ikke gøre sig de tanker du gør:
"Jeg tør ikke tænke på hvor
meget jeg skulle fortælle hvis jeg kørte rent DIR."

Jeg dykker DIR men er også PADI-instruktør. Det giver ingen problemer i
forhold til kursisterne, de får blot en ekstra dimension i deres uddannelse,
så de ved at man kan dykke på flere måder. Hvis kursisterne ønsker at dykke
med DIR-set-up på kurset kan de gøre det.

KC

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 05-05-07 08:31

Hejsa

> [...]
> De fleste andre tråde skal bare have lov til at muterer i tilstrækkelig tid,

Jo tak. Det har jeg fattet Men det er mere 100% mod alt muligt
andet. Jeg tænker lidt mere på og der ikke er nogen der har tænkt 100%
imod DIR (og alt andet)?

Hvis alle dykkede med 100% (eller tæt på) ens konfiguration, ville det
være nemmere at rede en anden dykker. Altså ikke noget med at spænde
blybæltet modsat bare fordi end seletøj har højrehånds quicrelease.
Ikke noget med Air2 i stedet for rigtigt octopus.

Det er naturligvis ikke fordi jeg ikke ønsker at
udstyrskonfigurationen aldrig må ændre sig. Jeg dykker jo ikke
ligefrem selv med lokumsbræt og uden octopus.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 05-05-07 09:23

Lars Skov-Dethlefsen wrote:
> [...]
> udstyrskonfigurationen aldrig må ændre sig. Jeg dykker jo ikke
> ligefrem selv med lokumsbræt og uden octopus.

Hep

Jeg har læst JJ's Fundamentals of Better Diving, og følger med på
diverse DIR fora - og det er cirka til det niveau min "ekspertise" når!
Med det sagt - så er min opfattelse, at kun en lille del af DIR er
udstyrskonfigurationen - og den største del er ting som

buddy-skills
fitness
mindset
fremdrift-teknink
trim
opdriftkontrol
gas-management
dykkerplanlægning

etc.

Selve udstyrskonfigurationen er ikke noget som specielt er opfundet af
GUE: Hogarthian (som den kaldes) bruges også af mange andre - og
tekniske - dykkere, som ikke nødvendigvis dykker DIR.

Og endelig: en del af DIR-filosofien er, ikke at dykke med andre, der
ikke dykker DIR (den infamøse "don't dive with strokes"). Hvis man gør
sådan kommer man kun til at dykke med andre, der har samme (hogarthian)
udstyrskonfiguration som en selv - *og* som dykker på samme måde mht
alle de andre faktorer, der udgør DIR.

Så for dem der dykker DIR er det rigtigt nemt - alle kender hinandens
udstyr, ikke noget med lange forklaringer på hvorfor andettrinet er
rutet som det er, om hvorfor der ikke er hurtig-spænder på seletøjet,
eller for den sags skyld om makkeren er ryger eller ej, for svarene er
givet på forhånd.

vh,

Ole
oLE

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 05-05-07 11:47

"Ole Michaelsen" <nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med det sagt - så er min opfattelse, at kun en lille del af DIR er
> udstyrskonfigurationen - og den største del er ting som

ud fra dit videre indlæg kan man godt læse at du har læste meget om DIR på
nettet, men at du ikke selv er DIR dykker eller uddannet GUE dykker, så jeg
tillader mig at korigere dig lidt, håber det er okay

> Selve udstyrskonfigurationen er ikke noget som specielt er opfundet af
> GUE: Hogarthian (som den kaldes) bruges også af mange andre - og
> tekniske - dykkere, som ikke nødvendigvis dykker DIR.

der er ikke noget "=" tegen mellem DIR setup og Hogarthinan.
det er rigtig at der er mange tech dykker der dykker efter de Hogarthinan
prensipper med der er dælmen også rigtig mange der ikke gør.
det Hogarthinan prensip går på at man skal ikke tage redudant af dit og dat
med hvis man ikke har brug for det, tag KUN det med som du SKAL bruge og
ikke kan leve uden, det vil sige alt det med dobelt blære vinger, ,mange
pande lygter osv osv er hverken DIR eller Hogarthinan.
Det er så rigtig at DIR setuppet har sin oprindelig inspiraton fra den
Hogarthinan tænke, MEN det man skal forstå er at DIR setuppet er et helt
fastlægt setup ned til næste mindste detalje (ikke mærke specefik, men
funktions specefikt) lidt lige som ved militæret, der skal alle også have
det samme i deres taske på en øvelse, der er det jo heller ikke noget med at
der er en der tænker jeg vil heller bruge pladsen i min oppakning til at
have en god hovedepude med i stedet for en gasmaske, eller hvad det mådte
være. Det er et standart setup.
Og du har helt ret i at DIR setup eller næste DIR setup eller Hogarthinan
setup bruges af mange også ikke DIR dykkere og helt alm rec dykkere. MEN det
der for mange virker som være små forskælde og detalje, kan for en DIR
dykker være afgørende ændringer i DIR setuppet, der får det hele til ikke at
hænge sammen. Så derfor er det faktisk utrolig sjælden at vi ser ikke DIR
dykker i DIR setup, men meget tit i DIR ligende setup.

> Og endelig: en del af DIR-filosofien er, ikke at dykke med andre, der
> ikke dykker DIR (den infamøse "don't dive with strokes").

det er en lidt gammel og slidt ting som du sikkert har hørt fra Amrikanske
mail grupper, eller genfortalt her for nogle år siden af folk der var med på
sådanne mail grupper.
det er klart skal der laves store projekter, eller avanceret dyk, vil man
tilstræbe at gøre det sammen med andre DIR dykkere, på grund af de mange
fordele det giver. MEN hvis vi i DK skulle sige at vi kun ville dykke med
DIR andre dykker, så ville vi nok ikke komme så meget ud og dykker, da langt
de fleste klubber i DK i snit kun råder over 0-1 rigtige DIR dykkere, så er
der nogle klubber der har et par stykker som så typisk dykker sammen, og så
er der lig KBH klubben som har noget i stil med 7-9 stykker, så de kan jo
sagtens (raklame
men alle vi andre må altså også dykke med "alm" dykkere, men det har nu
aldrig været et problem.
(som instruktør i en CMAS klub, kan jeg jo heller ikke sige at jeg kun vil
dykke med DIR dykkere)

det har du ret i.

mvh Morten

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 06-05-07 10:44

Morten Dall Darmer wrote:

> [...]
> nettet, men at du ikke selv er DIR dykker eller uddannet GUE dykker, så jeg
> tillader mig at korigere dig lidt, håber det er okay

Jep. Jeg synes selv jeg har gode buddy-skills, tålelig opdriftkontrol,
etc etc - men alt det satser jeg på at få styr på (eller i det mindste
at få ideer til hvordan jeg kan videreudvikle selv efterfølgende) i juni
hvor jeg skal på GUE-F hos Masterdive. Min udstyrskonfiguration er
tilstræbet DIR, men jeg har jo altså ikke fået den "evalueret" endnu.

-Ole

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 06-05-07 19:47

> at få ideer til hvordan jeg kan videreudvikle selv efterfølgende) i juni
> hvor jeg skal på GUE-F hos Masterdive.

det skal du glæde dig til, det er et supper godt kursus, og personligt kan
jeg ret godt lide Achim's måde at være på
men følg godt med, man kan sagtens have fået sit setup godkendt, uden at
have fattet en skid. det er rigtig at man har sit udstyr på en bestedt måde
hvis man dykke DIR, MEN hvis man bare har det sådanne fordi en guro fra USA
siger at det skal være sådanne så er man ikke DIR, men hvis man kender
argumenterne for hvorfor ting er som de er og konsikvenserne ved ikke at
have dem sådanne, osv, og er enige i de begrundelser og derfor vælger at
lave sit setup sådanne, så er det DIR.

god fornøjelse.

mvh Morten

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 05-05-07 11:17

"Lars Skov-Dethlefsen" <lars@skov-dethlefsen.dk> skrev i en meddelelse
Hejsa

> [...]
> blybæltet modsat bare fordi end seletøj har højrehånds quicrelease.
> Ikke noget med Air2 i stedet for rigtigt octopus.

det er faktisk der du rammer hovet på sømmet, en vigtig del af DIR's
"udstyrs side" er nemlig at vi er helt ens, hvis du står på et dykker sted
er der stort set ikke 2 dykkere der er ens og alle står og forklar under
makker tjek hvor dit og dat sidder og hvor dan man dumper bly, benytter
deres marte mares hub vest osv og ingen kan huske en skid af det hvis, der
opstår en rigtig nøds siduaktion.
dykker man DIR, er man 100% ens, og det er en kæmpe fordel i
nødsiduaktioner, eller i støre dykker projekter, hvor DIR dykker kan mødes
fra over alt i verden. så ved man at hele setopet, udstyr, procedure osv er
ens, hvilket gør team arbejdet utrolig hurtig og efektivt.

så er der jo det når vi dykker med "almendelige dykker" som du siger, men
hov, de er jo faktisk vand til konstandt at blive belært om hvordan man gør
dit og dat under makker tjek, så det har jeg ALDRIG været uden for at det
skulle være noget problem. du skal jo tænke på DIR er jo ret simpelt, alt er
jo simpelt, "back to basic" og uden smarte pop ting, hvis du skal bjærge mig
f.eks. ja så er der jo ingen forskeld, min vest har en helt alm inflator og
du kan gør alt som du plejer, den eneste forskæld jeg kan se er når du skal
have udstyret af en DIR dykker i overfladen, så er der ikke noget quik
spænde. det må da være være at skulle til at feks bjærge en dykker op med en
Mares hub vest, lige pludselig, og midt i panik kan du ikke bruge den
procedure som du har lært og kender, for "hov" der er jo ingen inflator
slange !!!!!
(Jeg har heller aldrig oplevet at en tørdragt skulle være noget problem,
måske de dykker du dykker med er meget anderledes end dem vi dykker med?)

så er der det med undervisningen, det ser jeg slet slet ikke som noget
problem.
vi lære jo vores elever om udstyr, ret grundig enda, og ud fra det traffer
de nogle valg og køber noget udstyr, jeg kan jo ikke være et spejl for dem
alle, for der har jo alle købt forskæligt udstyr.
ved er gerne 3 instruktør til at undervise om udstyr, jeg som dykker 100%
DIR, en som dykker 100% "skole" udstyr og en der dykker 50% skole/DIR, vi
lære dem om alt muligt forskæligt udstyr, virke måde fordele og ulemper (her
tror jeg så vi kan undervise mere ærligt i klubberne, fordi vi ikke selv
sælger udstyr, eller på nogle måde får procenter eller noget).
nu har eleverne altså 3 "rolle modeller" en der er DIR, en der er "Skol" og
en der viser hvordan man fint kan tage det man syntes fra hvert setup,
eleverne har lært en masse om en masse forskæligt udstyr, og traffer så
deres valg, og sjovt nok er der altid nogle der vælger rent DIR nogle rent
"skole" og nogle blander lidt. Er det et problem, NEJ det er det da ikke,
under hele deres uddannelse, er de jo på skift makkere, så de lære at rede
"alle" dykker uanset om man er i tørdragt eller DIR or not.

Jeg kan ikke få øje på problemet, jeg ser styrker, og mener jeg får nogle
"klogere" elver, end hvis jeg bare sagede til dem i SKAL købe sådanne og
sådanne, for sådanne ser et skole sæt ud og så ville de skule til at skifte
det ud efter 1 - 2 år, når de vil til at dykke lidt mere avanceret.

så jeg håber det beslyte dit spørgsmål lidt. for jeg syntes da endlig at det
var et interasant spørgs mål, mest fordi jeg aldrig har tænkt på at der var
nogle der kunne se det som et problem.

mvh Morten

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 05-05-07 12:06

Hejsa

Morten Dall Darmer skrev:
> [...]
> aldrig været et problem.
> (som instruktør i en CMAS klub, kan jeg jo heller ikke sige at jeg kun vil

Det er jo så her hvor jeg undre mig lidt. Hvordan forbederer du din
buddy på din konfiguration og hvordan du skal redes?

Bruger du et andet setup når du underviser elever? Hvordan skal dine
elever kunne overskue din meget anderledes konfiguration? Jeg
forestilling mig bare noget worst case med dobbeltsæt uden brug for
bly, 2 meter regulatorslange og ombyttet octopus/regulator m.v.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 05-05-07 22:25

> [...]
> forestilling mig bare noget worst case med dobbeltsæt uden brug for
> bly, 2 meter regulatorslange og ombyttet octopus/regulator m.v.

ja men som sagt, så har alle mine elever jo lært at rede folk med alle typer
udstyr.

jeg forstår ikke helt hvad det er du mener er så specieldt, kan du ikke
prøve at komme med en siduaktion, hvor du skal forholde dig anderledes hvis
det er en DIR dykker end hvis det er en BCD vest dykker med "skole" setup ?

f.eks. hvis du komme ned som standby dykker eller makker og finder din
makker bevistløs, hvad gør du så, rusker ham lidt for at se om der er liv i
ham, (han er bevist løs) godt så tømmer du din vest, tage et solidt tag i
ham og hans inflator, og blæser luft i hans vest / vinge / lokums brat eller
hvad han mådte have, så laver du en stille kontroleret opstigning hvor du
styre farten ved at lukke luft ud af hans vest på vej op.

det er jo prik det samme du skal gøre uanset om det er en dykker med BCD
vest, vinge vest eller halskrave vest.
jeg sidder og tænker så det knæger, jeg kan ikke lige komme på en siduaktion
hvor en dykker ikke ville vide hvordan han skal reagere over for mig, hvis
han altså ved hvordan han skulle reagere hvis jeg havde standart udstyr på.
Men det kan da godt være det er min fantasi der svigter mig på de sene natte
timer, så hjælp mig.

mvh Morten

Fra : KC

Dato : 06-05-07 16:00

John du har helt ret, at det ville være rart hvis diskussionerne kunne holde
sig til emnet.
Jeg forsøgte med de tre udskældte indlæg, men det kan ikke lade sig gøre at
holde det på sporet.
Mine egne indlæg til Morten Dall kan også læses som personangreb af folk som
ikke kender mig.
Morten og jeg kender hinandan og har flere gode dyk sammen - der er intet
"personligt" idet.

KC

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 06-05-07 20:23

Hejsa

> [...]
> så de ved at man kan dykke på flere måder. Hvis kursisterne ønsker at dykke
> med DIR-set-up på kurset kan de gøre det.

Men det kræver jo at det er DIG der er den levende!! Hvis du er passiv
kræver dit setup sgu' nok en lille forklaring. Hvis du dykkede i
standard/skole-setup ville dine elever/ikke-DIR-buddy's nok bedre
kunne forholde sig til dig og dit setup.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : KC

Dato : 07-05-07 19:49

"Lars Skov-Dethlefsen" <lars@skov-dethlefsen.dk> skrev i meddelelsen
Hejsa

> [...]

standard/skole-setup ville dine elever/ikke-DIR-buddy's nok bedre
kunne forholde sig til dig og dit setup.

Som jeg skriver underviser jeg kursisterne i flere typer udstyr herunder mit
eget DIR-set-up - så mine kursister kan ligeså vel redde mig ud af harnesset
som af en traditionel BCD. De tilbagemeldinger jeg får når mine tidligere
kursister skal investere i deres eget udstyr er, at de er glade for at kunne
træffe deres valg på en bredere viden.

Du får det til at lyde som om et DIR-set-up er totalt ugennemskueligt, i
virkeligheden er det jo så simpelt som det kan blive - man kan jo se det
hele.

KC

Fra : Seerup

Dato : 11-05-07 20:04

> [...]
|
| Du får det til at lyde som om et DIR-set-up er totalt ugennemskueligt, i
| virkeligheden er det jo så simpelt som det kan blive - man kan jo se det

Jeg forstår ikke helt den her diskussion. Men okay, jeg er også kun PADI'er,
tilmed kun OWD'er, på 2.år.

I de par år jeg har dykket, har jeg både været i klub, og dykket med forskellige
centre. Og helt ærligt, om en makker dykker med sort neoprentørdragt og
dobbeltsæt på rustfri bagplade med vinge - So what? Hvis man kigger lidt rundt,
så er der de samme ting. Og om der er quickspænder eller ej i setuppet - i en
kneben situation har vi vel alle mindst en skarp kniv indenfor rækkevidde. Jeg,
med min begrænsede viden, kan ikke se problemet. I sidste ende er man jo
ligeværdigt ansvarlig. Hvis man ikke mener, at man kan håndtere makkerens grej,
skulle situationen opstå, så går man vel ikke i vandet - eller hur?

Det der i stedet kan "skræmme" mig, er en makker, der ligner et juletræ, med
pynt og alskens lyksaligheder. At stå overfor sådan en, der er viklet ind i
ledninger til div lygter, kameraer, blitzer, hævebøjer og ragelse. En sådan
person vil højst sansynligt have mere fokus på sit skrammel - undskyld, grej -
end på dykket og sin makker (læs: mig). Og den tanke bryder jeg mig ikke om,
uanset hvilken organisation/certifikat eller filosofi, der ligger bag ham/hende.
Og skal vi gå linien helt ud, så vil jeg til enhver tid nægte at være makker med
en RB'er! Dén aner jeg intet om, og vil derfor ikke kunne være en sikker makker
for vedkommende. Jeg tvivler ikke på, at han/hun kan være sikker makker for mig,
men det skal jo gerne virke begge veje.

OT eller ej, så har min femøre hermed været i luften.

Seerup