Stigende vandtemperatur
Fra : Poul Olesen

Dato : 01-05-07 13:57

Hej NG

Jeg sad lige og kikkede på min dykkercomputers temperaturmålinger de
sidste par år i Øresund under springlaget omkring 1 maj. Jeg fandt
følgende temperaturer:
2003: 5,6
2004: 6,0
2005: 6,4
2006: 6,0
2007: 7,2

Jeg synes at Øresund generelt er blevet varmere de sidste år.

For flere år siden mener jeg at bundvandet hele året var mellem 4 og 6
grader. Jeg kan huske et dyk jeg havde i våddragt på Sinne Norfisk i
august hvor der kun var 6 grader på vraget. Det var en sommer hvor jeg
lige havde dykket i Skagerak med 16 grader på 25 meters dybde.

Tror i det er generelt at vandtemperaturen stiger så meget eller er det
bare periodisk udsving?

Temperaturen i Øresund er jo meget afhængig af temperaturen i Østersøen
og strømretning. Svinger temperaturen også gennem året, så det bare er
svingninger i mængden af Østersøvand?

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Allan Jensen

Dato : 01-05-07 20:59

....under springlaget?

På vraget af Robert er temperaturen ofte 7 - 8 grader vinteren igennem.
Sidste år i juli målte vi 2 - 3 grader på flere vrag i Østersøen, det har vi
i øvrigt gjort flere andre år også.

En var sikker på at hans termometer viste forkert, idet han havde lært at
bundtemperaturen på 45 meter vand var konstant 4 grader. Men temperaturen på
eksempeltvis vraget af Undine, varierer fra alt mellem de 2-3 grader og op
til 15 grader - om sommeren altså.

Vinter og forår er det meget ubekvemt at dykke på de dybere vrag i
Østersøen, da overfladetemperaturen er uegnet til længere deco.

I dag var temperaturen 8 grader på 34 meters dybde, lidt syd for
St.Middelgrund i Kattegat.

mvh. Allan Jensen