/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Liiige en kommentar vedr. bremseevne motor~
Fra : Mogens


Dato : 20-05-07 13:31

Jeg var sammen med en del betjente igår, hvor 2 af dem kom fra færdslen.
De havde begge valgt en 145 hk's Yamaha FJR1300, som er ret hurtig og
ikke stopper før 250 km/t. De var begge ikke eet sekund i tvivl om, hvad
der bremser bedst af bil og motorcykel - dét gør bilen (af samme aftapning).

Ikke at det er den endegyldige sandhed - for hvorledes skulle det kunne
måles - men tager vi FJR'en og sammenligner den med eksempelvis min,
har topmodellen fra Yamaha ikke en chance. Citat slut





 
 
Jens 4684 (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Jens 4684


Dato : 20-05-07 14:38

> Ikke at det er den endegyldige sandhed - for hvorledes skulle det kunne
> måles - men tager vi FJR'en og sammenligner den med eksempelvis min,
> har topmodellen fra Yamaha ikke en chance. Citat slut

sammenligner med hvad din ... eller var?

Det ville måske være på sin plads her at fortælle hvilke havelåge du køre på


Jens 4684



Mogens (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-05-07 14:44

"Jens 4684" <toksvaerd@hestengmail.com> skrev i en meddelelse
news:46504f3b$0$52100$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> sammenligner med hvad din ... eller var?

Det var nu mere det generelle aspekt end specifikt min bil.
En sportslig bil bremser bedre end en tilsvarende bike - det var pointen



Dak (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 20-05-07 15:04



> Det var nu mere det generelle aspekt end specifikt min bil.
> En sportslig bil bremser bedre end en tilsvarende bike - det var pointen


tjaa... hvis du skal sammenligne fair, så må du nok splejse 4-5 cykler
sammen side om side. og så sætte en frontkofange på som tynger max ned. Så
kunne vi vel nok kunne sammenligne.


Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap
"Sælges for hbo 9.999.95kr"




Tom (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 20-05-07 16:06


"Jens 4684" <toksvaerd@hestengmail.com> skrev i en meddelelse
news:46504f3b$0$52100$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Ikke at det er den endegyldige sandhed - for hvorledes skulle det kunne
>> måles - men tager vi FJR'en og sammenligner den med eksempelvis min,
>> har topmodellen fra Yamaha ikke en chance. Citat slut
>
> sammenligner med hvad din ... eller var?
>
> Det ville måske være på sin plads her at fortælle hvilke havelåge du køre
> på

En uøkonomisk benziner fra folkevognskoncernen monstro?

--
Tom



Troels Plougmann-Ols~ (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 20-05-07 16:36

> En uøkonomisk benziner fra folkevognskoncernen monstro?

Årh hold nu op. Bare fordi Ford'er ruster hurtigere end de får brug for at
bremse ;)

Troels


Jørgen M. Rasmussen (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 20-05-07 19:39


"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
meddelelse news:46506ad5$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Årh hold nu op. Bare fordi Ford'er ruster hurtigere end de får brug for at
> bremse ;)
>
De ruster faktisk så hurtigt, at man ikke slår sig, når de ikke kan bremse,
har jeg hørt :)).



Tom (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 20-05-07 19:48


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:465095d3$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Troels Plougmann-Olsen"
> <hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
> meddelelse news:46506ad5$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>> Årh hold nu op. Bare fordi Ford'er ruster hurtigere end de får brug for
>> at bremse ;)
>>
> De ruster faktisk så hurtigt, at man ikke slår sig, når de ikke kan
> bremse, har jeg hørt :)).

Ja der er både fordele og ulemper ved at eje en Ford.
Men en klar styrke ved at eje en gammel Ford er at man får en fantastisk
stor viden om Plastic Paddings forskellige produkter

--
Tom



Troels Plougmann-Ols~ (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann-Ols~


Dato : 20-05-07 22:16

> Ja der er både fordele og ulemper ved at eje en Ford.
> Men en klar styrke ved at eje en gammel Ford er at man får en fantastisk
> stor viden om Plastic Paddings forskellige produkter

Den kan gamle præ-90'er japanerbiler også lære dig

Troels


Uffe Bærentsen (26-05-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 26-05-07 22:59


"Troels Plougmann-Olsen"
<hvis.du.whiner.over.min.mail.er.du.et.tudefjaes@WHINEHEAD> skrev i en
meddelelse news:4650ba73$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Ja der er både fordele og ulemper ved at eje en Ford.
>> Men en klar styrke ved at eje en gammel Ford er at man får en fantastisk
>> stor viden om Plastic Paddings forskellige produkter
>
> Den kan gamle præ-90'er japanerbiler også lære dig

Kan du så lige nære dig.
Mazda 1500 og 1800 samt flere fra samme årrække var faktisk galvaniserede.
Så kom ikke her med den slags




--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Mogens (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 27-05-07 05:25

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4658ada4$0$52141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Mazda 1500 og 1800 samt flere fra samme årrække var faktisk galvaniserede.
> Så kom ikke her med den slags

Så fatter jeg da ikke, at amn ikke ser nogle af dem idag?



Uffe Bærentsen (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 27-05-07 18:10


"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:KK76i.739$ZA.680@newsb.telia.net...
> "Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4658ada4$0$52141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Mazda 1500 og 1800 samt flere fra samme årrække var faktisk
>> galvaniserede.
>> Så kom ikke her med den slags
>
> Så fatter jeg da ikke, at amn ikke ser nogle af dem idag?

Alt kan vel slides op



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Uffe Bærentsen (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 27-05-07 18:12


"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:KK76i.739$ZA.680@newsb.telia.net...
> "Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4658ada4$0$52141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Mazda 1500 og 1800 samt flere fra samme årrække var faktisk
>> galvaniserede.
>> Så kom ikke her med den slags
>
> Så fatter jeg da ikke, at amn ikke ser nogle af dem idag?

Hov, glemte lige en ting.

Hvor mange af dem blev importeret til DK, dengang?
Det ligger vist tilbage til en tid, hvor Mazda ikke var det helt store i DK.


--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Tom (27-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 27-05-07 21:48


"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4659bbd2$0$52114$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
> news:KK76i.739$ZA.680@newsb.telia.net...
>> "Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:4658ada4$0$52141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>>> Mazda 1500 og 1800 samt flere fra samme årrække var faktisk
>>> galvaniserede.
>>> Så kom ikke her med den slags
>>
>> Så fatter jeg da ikke, at amn ikke ser nogle af dem idag?
>
> Hov, glemte lige en ting.
>
> Hvor mange af dem blev importeret til DK, dengang?
> Det ligger vist tilbage til en tid, hvor Mazda ikke var det helt store i
> DK.

Det er de da stadigvæk ikke

--
Tom



alexbo (20-05-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 20-05-07 15:36


"Mogens" skrev

> De var begge ikke eet sekund i tvivl om, hvad
> der bremser bedst af bil og motorcykel - dét gør bilen (af samme
> aftapning).

> Ikke at det er den endegyldige sandhed - for hvorledes skulle det kunne
> måles -

Man kunne f.eks. måle bremselængden, eller bruge en decelerationsmåler, det
er der sikkert også nogen der har gjort, men jeg kender ikke resultatet.

En ny BMW f.eks., bremser med noget nær det teoretisk optimale, så bedre kan
en motorcykel ikke bremse, og da den også har stabilitetsproblemer er den
sandsynligvis ringere.

Selve det at den har færre hjul eller anden vægt er ligegyldigt.

mvh
Alex Christensen



Mogens (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-05-07 16:47

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:46505d89$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> En ny BMW f.eks., bremser med noget nær det teoretisk optimale, så bedre
> kan en motorcykel ikke bremse, og da den også har stabilitetsproblemer er
> den sandsynligvis ringere.

Gad vide hvorfor politiet så er gået væk fra BMW'en?



Lars Holst (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 20-05-07 17:14

"Mogens" <jow@jow.dk> said in news:x3_3i.269$ZA.545@newsb.telia.net:

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:46505d89$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> En ny BMW f.eks., bremser med noget nær det teoretisk optimale, så
>> bedre kan en motorcykel ikke bremse, og da den også har
>> stabilitetsproblemer er den sandsynligvis ringere.
>
> Gad vide hvorfor politiet så er gået væk fra BMW'en?
>
>

Fordi BMW ikke længere ville yde den specialrabat som det Danske Politi i
mange år har nydt godt af.

--
Lars Holst

alexbo (20-05-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 20-05-07 17:50


"Mogens" <

> Gad vide hvorfor politiet så er gået væk fra BMW'en?

Jeg mente bilen BMW det burde også fremgå af resten af indlægget.
At jeg valgte BMW skyldes at jeg husker nogle tal fra Thomas H om deres
bremseevne.

Politiets indkøbspolitik har jeg intet kendskab til.

mvh
Alex Christensnen



Jørgen M. Rasmussen (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 20-05-07 19:35


"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:x3_3i.269$ZA.545@newsb.telia.net...

>
> Gad vide hvorfor politiet så er gået væk fra BMW'en?
Fordi de ikke kan følge med bambus-raketterne ;)).



Aragorn Elessar (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 21-05-07 00:37

"Mogens" <jow@jow.dk> wrote in message
news:x3_3i.269$ZA.545@newsb.telia.net...
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:46505d89$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> > En ny BMW f.eks., bremser med noget nær det teoretisk optimale, så bedre
> > kan en motorcykel ikke bremse, og da den også har stabilitetsproblemer
er
> > den sandsynligvis ringere.
>
> Gad vide hvorfor politiet så er gået væk fra BMW'en?

Hej Mogens.

Så vidt jeg er orienteret, er etaten gået væk fra BMW, fordi BMW - da der
skulle indkøbes nyt - lige var kommet med nye, i politisammenhænge uprøvede
modeller.
Derfor satsede politiet mere på de gennemtestede japanere, frem for at
risikere at skulle stå med en eller flere BMW-førsteårsmodeller med fejl,
der så først vil blive udbedret i de efterfølgende årgange af samme type.
Motorcyklerne skal jo kunne klare at blive brugt og brugt grundigt, uanset
om motoren er kold eller varm, og i al slags vejr og under næsten alle
forhold.

Derudover kan jeg oplyse, at der på de japanske motorcykler oftere skal
foretages service, eftersyn og udskiftning af sliddele, da de ikke holder
nær så godt til politiarbejdet, som de tyske motorcykler gør.
Der kører jo stadig BMW motorcykler rundt om i landet - især K1200 GT og
K1100LT er fint repræsenteret, men også F650, K75RT og andre er stadig
kørende.
Så lur mig om ikke BMW dukker op på vejene igen med nye modeller af
"etatraketter" før eller siden.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
==================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - under opbygning.
==================



Mogens (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 21-05-07 05:12

"Aragorn Elessar" <AragornDK@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4650dbaa$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

> Så vidt jeg er orienteret, er etaten gået væk fra BMW, fordi BMW - da der
> skulle indkøbes nyt - lige var kommet med nye, i politisammenhænge
> uprøvede
> modeller.
> Derfor satsede politiet mere på de gennemtestede japanere, frem for at
> risikere at skulle stå med en eller flere BMW-førsteårsmodeller med fejl,
> der så først vil blive udbedret i de efterfølgende årgange af samme type.
> Motorcyklerne skal jo kunne klare at blive brugt og brugt grundigt, uanset
> om motoren er kold eller varm, og i al slags vejr og under næsten alle
> forhold.
> Derudover kan jeg oplyse, at der på de japanske motorcykler oftere skal
> foretages service, eftersyn og udskiftning af sliddele, da de ikke holder
> nær så godt til politiarbejdet, som de tyske motorcykler gør.
> Der kører jo stadig BMW motorcykler rundt om i landet - især K1200 GT og
> K1100LT er fint repræsenteret, men også F650, K75RT og andre er stadig
> kørende.
> Så lur mig om ikke BMW dukker op på vejene igen med nye modeller af
> "etatraketter" før eller siden.

Okay - tidligere kunne betjenten selv vælge mellem de 2, men den
feature er altså lagt på is for en tid...



Aragorn Elessar (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 21-05-07 10:30

"Mogens" <jow@jow.dk> wrote in message
news:r_84i.299$ZA.597@newsb.telia.net...
> "Aragorn Elessar" <AragornDK@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4650dbaa$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > Så vidt jeg er orienteret, er etaten gået væk fra BMW, fordi BMW - da
der
> > skulle indkøbes nyt - lige var kommet med nye, i politisammenhænge
> > uprøvede
> > modeller.
> > Derfor satsede politiet mere på de gennemtestede japanere, frem for at
> > risikere at skulle stå med en eller flere BMW-førsteårsmodeller med
fejl,
> > der så først vil blive udbedret i de efterfølgende årgange af samme
type.
> > Motorcyklerne skal jo kunne klare at blive brugt og brugt grundigt,
uanset
> > om motoren er kold eller varm, og i al slags vejr og under næsten alle
> > forhold.
> > Derudover kan jeg oplyse, at der på de japanske motorcykler oftere skal
> > foretages service, eftersyn og udskiftning af sliddele, da de ikke
holder
> > nær så godt til politiarbejdet, som de tyske motorcykler gør.
> > Der kører jo stadig BMW motorcykler rundt om i landet - især K1200 GT og
> > K1100LT er fint repræsenteret, men også F650, K75RT og andre er stadig
> > kørende.
> > Så lur mig om ikke BMW dukker op på vejene igen med nye modeller af
> > "etatraketter" før eller siden.
>
> Okay - tidligere kunne betjenten selv vælge mellem de 2, men den
> feature er altså lagt på is for en tid...

Tjah - nyeste mc'er får det ældste og mest hærgede skrammel først.
Senere - når de har lært at håndtere apparatet uden at smide det i tide og
utide - kan vedkommende så få noget *ordentligt* at køre på. *svedent grin*

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
==================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - næeh.
==================



Tom (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 20-05-07 16:10


"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:7cX3i.257$ZA.533@newsb.telia.net...
> Jeg var sammen med en del betjente igår, hvor 2 af dem kom fra færdslen.
> De havde begge valgt en 145 hk's Yamaha FJR1300, som er ret hurtig og
> ikke stopper før 250 km/t. De var begge ikke eet sekund i tvivl om, hvad
> der bremser bedst af bil og motorcykel - dét gør bilen (af samme
> aftapning).
>
> Ikke at det er den endegyldige sandhed - for hvorledes skulle det kunne
> måles - men tager vi FJR'en og sammenligner den med eksempelvis min,
> har topmodellen fra Yamaha ikke en chance. Citat slut

Har vel noget at gøre med at "trædefladen" på 2 stk MC dæk, er så små at de
ikke kan holde de mange Kg særlig effektivt

--
Tom



Mogens (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-05-07 16:46

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:465064b0$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Har vel noget at gøre med at "trædefladen" på 2 stk MC dæk, er så små at
> de ikke kan holde de mange Kg særlig effektivt

Jow jow - skulle jeg også emne, men opfattelsen fik jo noget
modstand sidst, om du husker



Tom (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 20-05-07 17:01


"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:z2_3i.268$ZA.133@newsb.telia.net...
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:465064b0$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Har vel noget at gøre med at "trædefladen" på 2 stk MC dæk, er så små at
>> de ikke kan holde de mange Kg særlig effektivt
>
> Jow jow - skulle jeg også emne, men opfattelsen fik jo noget
> modstand sidst, om du husker

hmm så må der være nogen som fatter hat og briller

--
Tom



Kent Nielsen (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Kent Nielsen


Dato : 20-05-07 18:15


"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:465070ad$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
> news:z2_3i.268$ZA.133@newsb.telia.net...
>> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>> news:465064b0$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>> Har vel noget at gøre med at "trædefladen" på 2 stk MC dæk, er så små at
>>> de ikke kan holde de mange Kg særlig effektivt
>>
>> Jow jow - skulle jeg også emne, men opfattelsen fik jo noget
>> modstand sidst, om du husker
>
> hmm så må der være nogen som fatter hat og briller
>
Har du prøvet at sætte en negl i et driftvarmt mc dæk ?
Du kan ikke sammenligne gummiet i bil og mc dæk.
Når man skal sende 235 kg + pilot fra 0-100 på under 3 sek. skal der være
noget friktion mellem vej og dæk.
Hjulspin oplever jeg aldrig på min mc, den løfter sig i stedet, hvis man er
for rundhåndet med gassen.
(Den har også 145 hk som politimcerne)

Det virker selvfølgelig også når der skal bremses

--
Mvh
Kent Nielsen



Tom (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 20-05-07 18:43


"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> skrev i en meddelelse
news:4650822b$0$14042$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:465070ad$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
>> news:z2_3i.268$ZA.133@newsb.telia.net...
>>> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>>> news:465064b0$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>>> Har vel noget at gøre med at "trædefladen" på 2 stk MC dæk, er så små
>>>> at de ikke kan holde de mange Kg særlig effektivt
>>>
>>> Jow jow - skulle jeg også emne, men opfattelsen fik jo noget
>>> modstand sidst, om du husker
>>
>> hmm så må der være nogen som fatter hat og briller
>>
> Har du prøvet at sætte en negl i et driftvarmt mc dæk ?

Ja, masser af gange

> Du kan ikke sammenligne gummiet i bil og mc dæk.

Det er der da intet i vejen for. Man kan også sammenligne sommer og
vinterdæk, så hvorfor ikke dæk til biler og MC


> Når man skal sende 235 kg + pilot fra 0-100 på under 3 sek. skal der være
> noget friktion mellem vej og dæk.
> Hjulspin oplever jeg aldrig på min mc, den løfter sig i stedet, hvis man
> er for rundhåndet med gassen.

Det er ligesom med biler der har baghjulstræk, de trækker også bare når
vægten flyttes til baghjulene.

--
Tom



Uffe Bærentsen (26-05-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 26-05-07 23:05


"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4650888e$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Når man skal sende 235 kg + pilot fra 0-100 på under 3 sek. skal der være
>> noget friktion mellem vej og dæk.
>> Hjulspin oplever jeg aldrig på min mc, den løfter sig i stedet, hvis man
>> er for rundhåndet med gassen.
>
> Det er ligesom med biler der har baghjulstræk, de trækker også bare når
> vægten flyttes til baghjulene.

Så er sagen jo klar.
Lav en bil med baghjulstræk og afmonter bagbremserne.
Monter monsterbremser ved forhjulene.
Ifølge alle tegn i sol og måne må det være det optimale.

Dette er ment som en kommentar til flere skribenter, ikke kun Tom.



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



tp (20-05-2007)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 20-05-07 20:56

> Jeg var sammen med en del betjente igår, hvor 2 af dem kom fra færdslen.
> De havde begge valgt en 145 hk's Yamaha FJR1300, som er ret hurtig og
> ikke stopper før 250 km/t. De var begge ikke eet sekund i tvivl om, hvad
> der bremser bedst af bil og motorcykel - dét gør bilen (af samme
> aftapning).
>
> Ikke at det er den endegyldige sandhed - for hvorledes skulle det kunne
> måles - men tager vi FJR'en og sammenligner den med eksempelvis min,
> har topmodellen fra Yamaha ikke en chance. Citat slut


Det er vel ikke nogen overraskelse.. eller? Klart er vægten på en mc
lavere, men der er også meget mindre trædeflade, og de færreste mc'ere har
abs

Når det så er sagt, har jeg på mc prøvet at ligge omkring de 200 på en
autobahn bag en bil der pludseligt fik lyst til at bremse hårdt. Fåking
hell tænkte jeg, dette er RIGTIGT skidt. Nå men vil man dø eller vil man
prøve at undgå... hmm, at hugge bremsen alt hvad den overhovedet kan klare,
og så forvente at blive skudt afsted.. men næh nej. Snuden sank gevaldigt
og maskinen fik taget farten af ganske hurtigt og uden at møde den
foranliggende mercer..

Hvad jeg vil sige? Jo, en MC bremser næppe så godt som en bil, men den
bremser ej heller ringe, derimod kan der være en frygt ved den enkelte fører
for at tage bremsen hårdt ved større hastigheder som gør, at bremseevnen
ikke bliver unyttet fuldt ud. På en bil med abs + fire hjul er der ikke det
store problem i bare at banke pedalen i bund.

Mvh TP - både billist, mc'ist og cyklist...


Mogens (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-05-07 21:23

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:4650a7be$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Det er vel ikke nogen overraskelse.. eller?

Nu var der jo ret stor opinion sidst det var på bane - så jow :)



Leonard (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 20-05-07 21:17

On Sun, 20 May 2007 12:30:59 GMT, Mogens wrote:

> De havde begge valgt en 145 hk's Yamaha FJR1300, som er ret hurtig og
> ikke stopper før 250 km/t. De var begge ikke eet sekund i tvivl om, hvad
> der bremser bedst af bil og motorcykel - dét gør bilen (af samme aftapning).

Men det er stadig kun enkeltpersoners fornemmelser.
Er der slet ingen, der kan diske op med nogle tal for bremselængder for
hhv. biler og MCere.
Jeg tror gerne på at en FJR1300 i politiforklædning ikke standser ligeså
kort som en Porsche/BMW-M/MB-AMG.
Jeg tror dog på at en MC i RR-forklædning kan standse på samme distance
som en Passat/Mondeo/Citroen som der er flest af ude i trafikken.

Den oprindelige diskussion udsprang svjh af, at nogen mente at alle
MCere kørte for tæt og at de burde passe bedre på, når de nu ikke kan
bremse ligeså godt som en bil. Det er jeg slet ikke uenig i, kun at de
ikke nødvendigvis bremser så meget dårligere.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Mogens (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-05-07 21:29

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:ewx1d9l2cu8p$.4uto2tmyfhke$.dlg@40tude.net...

> Men det er stadig kun enkeltpersoners fornemmelser.

Men ikke hr hvem-som-helst !

> Er der slet ingen, der kan diske op med nogle tal for bremselængder for
> hhv. biler og MCere.

Burde være identificerbart

> Jeg tror gerne på at en FJR1300 i politiforklædning ikke standser ligeså
> kort som en Porsche/BMW-M/MB-AMG.

Nu talte vi også lidt algement

> Jeg tror dog på at en MC i RR-forklædning kan standse på samme distance
> som en Passat/Mondeo/Citroen som der er flest af ude i trafikken.

Hmm...

> Den oprindelige diskussion udsprang svjh af, at nogen mente at alle
> MCere kørte for tæt og at de burde passe bedre på, når de nu ikke kan
> bremse ligeså godt som en bil. Det er jeg slet ikke uenig i, kun at de
> ikke nødvendigvis bremser så meget dårligere.

En åbning i sigte :)



Brian Sørup (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 20-05-07 21:57


"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:7cX3i.257$ZA.533@newsb.telia.net...
> Jeg var sammen med en del betjente igår, hvor 2 af dem kom fra
færdslen.
> De havde begge valgt en 145 hk's Yamaha FJR1300, som er ret hurtig og
> ikke stopper før 250 km/t. De var begge ikke eet sekund i tvivl om,
hvad
> der bremser bedst af bil og motorcykel - dét gør bilen (af samme
aftapning).
>

Hvad er bremselængden for en typisk bil ved 60 Km/t ?
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.





Mogens (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-05-07 22:17


"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4650b5fa$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvad er bremselængden for en typisk bil ved 60 Km/t ?

Meget forskelligt mærkerne iblandt:
www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=11918



Bruno (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 20-05-07 22:20

Brian Sørup wrote:
>
> Hvad er bremselængden for en typisk bil ved 60 Km/t ?

Ca. 16 meter på tør vej svjh, eller ca. 4 meter mere end ved 50 km/t.

Mon ikke at motorcyklernes dårligere bremseevne til dels skyldes køren
skal bruge tid på at flytte kropsvægt inden der bremses hårdt, ved høj
fart så betyder reaktionstiden ganske meget for bremselængden. Jeg skal
i hvertfald flytte kroppen bagud når jeg vil stoppe hurtigt på in MTB
(den har skivebremser, så der er bremsekraft nok, det er balancen der er
svær).

Mvh
Bruno

Aragorn Elessar (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 21-05-07 00:49

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> wrote in message
news:4650bb98$0$21933$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Brian Sørup wrote:
> >
> > Hvad er bremselængden for en typisk bil ved 60 Km/t ?
>
> Ca. 16 meter på tør vej svjh, eller ca. 4 meter mere end ved 50 km/t.
>
> Mon ikke at motorcyklernes dårligere bremseevne til dels skyldes køren
> skal bruge tid på at flytte kropsvægt inden der bremses hårdt, ved høj
> fart så betyder reaktionstiden ganske meget for bremselængden. Jeg skal
> i hvertfald flytte kroppen bagud når jeg vil stoppe hurtigt på in MTB
> (den har skivebremser, så der er bremsekraft nok, det er balancen der er
> svær).
>
> Mvh
> Bruno

Davs Bruno.

De gange jeg har oplevet at der skulle bremses hårdt, har der ikke været tid
til at flytte kroppen, kun til at klemme knæene om cyklen, tage bremserne
for fulde gardiner, og så ellers prøve enten at undvige eller tænke: "Pis!"
Man kan altid ømme sig og kravle ned af tanken - og/eller skide grønne grise
og bande - bagefter.
Men okay, det hjælper også gevaldigt med et par gode, vedligeholdte
ABS-bremser, og det faktum at det er nemmere at åle en mc (selv med store
Krauser-sidetasker) uden om en bil, end det er at kringle en bil udenom en
bil.

Venlig hilsen

Aragorn_DK - der *hader* svingende, modkørende bilister, der "ser" mc'en -
og så alligevel ikke opfatter, at der kommer en mc!

--
==================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - under opbygning.
==================




Niels Pein (22-05-2007)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 22-05-07 22:48

"Bruno" skrev ...
>
> Mon ikke at motorcyklernes dårligere bremseevne til dels skyldes køren
> skal bruge tid på at flytte kropsvægt inden der bremses hårdt, ved høj
> fart så betyder reaktionstiden ganske meget for bremselængden. Jeg skal i
> hvertfald flytte kroppen bagud når jeg vil stoppe hurtigt på in MTB (den
> har skivebremser, så der er bremsekraft nok, det er balancen der er svær).
>
Man behøver ikke flytte sig.
Jeg kører både bil og mc, og har nok kørt en smule mere MC end bil alt ialt.
Min erfaring er at reaktionstiden er mærkbart hurtigere på MC. Det er noget
hurtigere at snuppe bremsegrebet med højre hånds fingre end at skulle flytte
foden fra speeder- til bremsepedal. De erfarne kører med 2 fingre på
bremsegrebet i mange situationer, hvilket gør reaktionen endnu hurtigere.
Men under de fleste forhold kan jeg alligevel stoppe bilen hurtigst. På MC
skal man køre ret så ligeud for at kunne bremse optimalt, alt andet er svært
for de fleste. I en bil jokker man bare løs, og lader ABS'en hjælpe hvis det
er svære forhold.
Jeg har dog aldrig kørt en MC med ABS. Men de er ved at blive mere
almindelige nu.
--
Mvh. Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX
Honda XL 600 V



Mogens (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 23-05-07 05:10

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:46536511$0$72887$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg kører både bil og mc, og har nok kørt en smule mere MC end bil alt
> ialt. Min erfaring er at reaktionstiden er mærkbart hurtigere på MC. Det
> er noget hurtigere at snuppe bremsegrebet med højre hånds fingre end at
> skulle flytte foden fra speeder- til bremsepedal. De erfarne kører med 2
> fingre på bremsegrebet i mange situationer, hvilket gør reaktionen endnu
> hurtigere.

Jeg bremser ofte med venstre fod istedet - lavere reaktionstid, og man
kan i princippet gør det samme som "øvelsen" med de 2 fingre på grebet





Brian (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 23-05-07 15:58

Mogens wrote:

> Jeg bremser ofte med venstre fod istedet - lavere reaktionstid, og man
> kan i princippet gør det samme som "øvelsen" med de 2 fingre på grebet

Hmm, hvordan sidder du, når du kører bil ?

Jeg kan ikke se hvordan det giver en hurtigere reaktionsid at bremse med
venstreskøjten, medmindre man allerede har foden på bremsen.

Normalvis har jeg venstrefoden på gulvet eller ude i venstre side, og det
vil da tage længere tid (for mig) at flytte den til bremsen, end at vippe
højrefoden over til nabopedalen.

/Brian



Mogens (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 23-05-07 19:15

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4654566d$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

> Hmm, hvordan sidder du, når du kører bil ?

Jeg ligger i sportsædet, hvor venstre foden hviler på en plade
som har samme overfladehøjde som bremsepedalen, Man
vipper foden over -



Brian (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 23-05-07 19:33

Mogens wrote:

> Jeg ligger i sportsædet, hvor venstre foden hviler på en plade
> som har samme overfladehøjde som bremsepedalen, Man
> vipper foden over -

Du må have en enorm stor fod, eller meget lidt fodplads

/Brian



Mogens (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 23-05-07 19:59

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:465488e5$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

> Du må have en enorm stor fod, eller meget lidt fodplads

Ja



Anders Majland (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-05-07 19:33

> Jeg kan ikke se hvordan det giver en hurtigere reaktionsid at bremse med
> venstreskøjten, medmindre man allerede har foden på bremsen.

Kørsel med automatgear ?

> Normalvis har jeg venstrefoden på gulvet eller ude i venstre side, og det
> vil da tage længere tid (for mig) at flytte den til bremsen, end at vippe
> højrefoden over til nabopedalen.

Nogen påstår at jeg også i bil kører lidt paranoidt - altså reagerer på
medtrafikanters handlinger eller mangel på samme som mine medpassagerer ser
som harmløse. Det er de som regel også men det gør en forskel på
reaktionstiden når der er brug for det.

F.eks kører jeg oftest med fartpilot hvor der er plads til det og der
placerer jeg ubevidst højre fod over bremsen hvis der f.eks holder nogen med
vigepligt (og det siger sig selv at hastigheden også er tilpasset)

Med foden over bremsen er reaktionstiden mellem bil og mc stort set den
samme - Men som Niels er min bremselængde kortest i bilen (moderne med
ABS&ESP) i modsætning til mc'en hvor underlaget beskaffenhed og forløb har
meget stor betydning for hvor optimalt jeg kan bremse.

Men det er ikke mange år siden vi havde en bil uden den slags hjælpemidler
og jeg husker specielt en gang på E45 mod vejlefordbrien hvor trafikken
pludseligt stoppede. Jeg lå i første spor med ca 110km/t og fornuftig
afstand til den forankørende. Men vejen var våd og fedtet og bilen foran
bremsede væsenligt bedre end jeg kunne så jeg var heldig med at der var
plads i nødsporet.

/A



Brian (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 23-05-07 19:39

Anders Majland wrote:
>> Jeg kan ikke se hvordan det giver en hurtigere reaktionsid at bremse
>> med venstreskøjten, medmindre man allerede har foden på bremsen.
>
> Kørsel med automatgear ?

Jaja, der er bremsepedalen selvfølgelig lidt anderledes dimensioneret. Men
min lille størrelse 45 vil stadig ikke være nok til at jeg kan nå den fra
venstre fods hvileposition.

> F.eks kører jeg oftest med fartpilot hvor der er plads til det og der
> placerer jeg ubevidst højre fod over bremsen hvis der f.eks holder
> nogen med vigepligt (og det siger sig selv at hastigheden også er
> tilpasset)

Netop ved brug af fartpilot, kan jeg godt se at højre/venstre fod muligvis
er lige hurtige - men der er bare ingen grund til at bruge venstre, da begge
fødder jo er "frie".

/Brian



Christian B. Andrese~ (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-05-07 09:44

On 21 Maj, 01:49, "Aragorn Elessar" <Aragor...@gmail.com> wrote:
> Aragorn_DK - der *hader* svingende, modkørende bilister, der "ser" mc'en -
> og så alligevel ikke opfatter, at der kommer en mc!

Det er sgu heller ikke bedre med modkørende mc'ere som fræser rundt i
en kurve næsten på midterstriben.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:
....... DF.


Aragorn Elessar (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 21-05-07 10:28

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
news:1179737060.533853.56410@x18g2000prd.googlegroups.com...
On 21 Maj, 01:49, "Aragorn Elessar" <Aragor...@gmail.com> wrote:
> Aragorn_DK - der *hader* svingende, modkørende bilister, der "ser" mc'en -
> og så alligevel ikke opfatter, at der kommer en mc!

Det er sgu heller ikke bedre med modkørende mc'ere som fræser rundt i
en kurve næsten på midterstriben.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:
....... DF.

Hej Christian - DET er vi så forrygende enige om!
Altså: Både det med motorcyklerne, og så det der står nederst i din
signatur.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
==================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - nix. Kommer.
==================



Casper (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Casper


Dato : 21-05-07 09:52

> Ca. 16 meter på tør vej svjh, eller ca. 4 meter mere end ved 50 km/t.

Er det far det øjeblik der bliver trykket på bremsen, eller incl. det
også reaktiontiden?

Iflg. dette: http://www.survivalskills.clara.net/riding_skills_32.htm,
så kan en MC udbremse (læse hele artiklen) mere eller mindre alle
biler, hvilket også er min erfaring. At politiet ikke kan bremse så
hurtigt som en normal MC kunne være at deres MC'ere vejer en del mere
end en gennemsnits MC, og et par andre ting som de måske ikke er så
glade for at fortælle (I GB har de trukket næsten alle FJR1300A ud af
tjeneste pga. den måde de opføre sig under høj fart - har dræpt en
betjent og lemlestet en auditør).

Det største problem med MC'er er at vi ikke er så glade for at bremse
i sving/kurver da det kan give problemer, også bilister i biler skulle
tænke sig om før de bremser i sving/kurver.....

>
> Mon ikke at motorcyklernes dårligere bremseevne til dels skyldes køren
> skal bruge tid på at flytte kropsvægt inden der bremses hårdt, ved høj
> fart så betyder reaktionstiden ganske meget for bremselængden. Jeg skal
> i hvertfald flytte kroppen bagud når jeg vil stoppe hurtigt på in MTB
> (den har skivebremser, så der er bremsekraft nok, det er balancen der er
> svær).

Performance Bike har lavet nogle test hvor de lave en 0-100 100-0 test
med en GSXR 1000 K7 (jeg tror i Miles), og rekorden ligger omkring
11sek, hvilket er hurtiger en vidunderet fra Bugatti. Det største
problem med en MC når der rigtig skal bremses er at, der er et øjeblik
fra hvor man begyder at bremse til at man kan hive til i håndtaget,
hvor dækket ændre sig fra at være "rundt" til at blive "fladt" og der
efter er det muligt at bremse med noget nær 1G.

Problemet er ikke at flytte kroppen, problemet er at man skal være i
en lige linie, og at man ved hvad man gør (skulle have lært det da man
tog kortet), at de private egendele blive lidt mast er det mindste
problem.

ABS hjælper, men faktisk bliver bremse længenden lidt længere med ABS,
det er "kun" en meter eller to på tør vej, i regn bliver bremse
længden kortere da man stadig kan bremse fuldt ud unden at miste
grebet.

/Casper


Per Henneberg Kriste~ (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-05-07 12:44

Casper wrote:

> Iflg. dette: http://www.survivalskills.clara.net/riding_skills_32.htm,
> så kan en MC udbremse (læse hele artiklen) mere eller mindre alle

Two objections were raised in discussion to these calculations. One guy
commented: "It is well known that a modern motorcycle with good tyres can
stop from 60 mph in under 110 feet; this is comparable to only a few
automobiles such as Porsche, Corvette, Ferrari, etc. In the vast majority of
situations where maximum braking is needed, the bike will be able to come to
an absolute stop, well before the standard car or truck."

Hvor gammel er det lige - 110 fødder for at stoppe fra 96? Det kan enhver
bil gøre i dag, det behøver ikke være de ovennævnte!


--
Per, Esbjerg



Christian B. Andrese~ (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-05-07 13:20

On 21 Maj, 13:44, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:
> Casper wrote:
> > Iflg. dette:http://www.survivalskills.clara.net/riding_skills_32.htm,
> > så kan en MC udbremse (læse hele artiklen) mere eller mindre alle
>
> Two objections were raised in discussion to these calculations. One guy
> commented: "It is well known that a modern motorcycle with good tyres can
> stop from 60 mph in under 110 feet; this is comparable to only a few
> automobiles such as Porsche, Corvette, Ferrari, etc. In the vast majority of
> situations where maximum braking is needed, the bike will be able to come to
> an absolute stop, well before the standard car or truck."
>
> Hvor gammel er det lige - 110 fødder for at stoppe fra 96? Det kan enhver
> bil gøre i dag, det behøver ikke være de ovennævnte!

Det er 33 m, det kan jeg gøre til enhver tid med min Peugeot 306 stc.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:
....... DF.


Brian Sørup (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 21-05-07 18:51


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1179749970.355062.56460@z24g2000prd.googlegroups.com...
On 21 Maj, 13:44, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:
>>
>> Hvor gammel er det lige - 110 fødder for at stoppe fra 96? Det kan
enhver
>> bil gøre i dag, det behøver ikke være de ovennævnte!
>
>Det er 33 m, det kan jeg gøre til enhver tid med min Peugeot 306 stc.

Dvs, din Pug bremser omkring 15% bedre end BMW 550i der stopper på 37
meter fra 100Km/t......
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.





Brian (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 21-05-07 20:06

Brian Sørup wrote:

> Dvs, din Pug bremser omkring 15% bedre end BMW 550i der stopper på 37
> meter fra 100Km/t......

Jeg synes også at erindre, at en Golf af nyeste aftapning gør det på 41
meter - hvilket skulle være godt for klassen.

/Brian



Christian B. Andrese~ (22-05-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 22-05-07 08:28

On 21 Maj, 21:05, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> Brian Sørup wrote:
> > Dvs, din Pug bremser omkring 15% bedre end BMW 550i der stopper på 37
> > meter fra 100Km/t......
>
> Jeg synes også at erindre, at en Golf af nyeste aftapning gør det på 41
> meter - hvilket skulle være godt for klassen.

OK, jeg kan godt se jeg bør lave en bremsetest en dag jeg har fået
ryddet op i bilen.
Mine forventninger er vist urealistiske.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:
....... DF.


Per Henneberg Kriste~ (22-05-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 22-05-07 19:26

Christian B. Andresen wrote:
> On 21 Maj, 21:05, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
>> Brian Sørup wrote:
>>> Dvs, din Pug bremser omkring 15% bedre end BMW 550i der stopper på
>>> 37 meter fra 100Km/t......
>>
>> Jeg synes også at erindre, at en Golf af nyeste aftapning gør det på
>> 41 meter - hvilket skulle være godt for klassen.
>
> OK, jeg kan godt se jeg bør lave en bremsetest en dag jeg har fået
> ryddet op i bilen.
> Mine forventninger er vist urealistiske.

Måske - måske ikke.

En forøgelse af hastigheden fra 96 til 100 km/t giver en forøgelse af
bremselængden på 8,5%. Omregnet i meter fra 33,5 (som er den korrekte længde
for 110 feet) giver det 36.34 meter ...

Bortset fra det er tallet ganske udokumenterede... "A guy sommented ...."

En ting er at lave 5 opbremsninger under kontrollerede forhold - en anden er
at lave en opbremsning på underlag som man kun har haft mulighed for at
vurdere visuelt hvad angår friktion.

--
Per, Esbjerg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177505
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408554
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste