/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bensin kontra diesel.
Fra : Leif Christensen


Dato : 20-05-07 08:54

Hej alle.
Jeg har i øjeblikket en Toyota Corolla Verso 1,6 fra 2002 som jeg altid har
været tilfreds med. Nu har jeg planer om at udskifte den til en Toyota Verso
2,2 diesel, da de nye dieselmotorer er lækre at køre. Jeg har imidlertid
hørt at dieselmotorer er væsentlig dyrere at reparere på. Er der her læsere
som har erfaring med dette. Da Toyota yder 3 års garanti er der jo ikke
uforudsete udgifter i denne periode, men det var jo også rart ikke at få et
økonomisk chok efter denne tid.
De bedste hilsener, Leif.



 
 
Tom (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 20-05-07 09:00


"Leif Christensen" <oz8gw@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:464ffe80$0$870$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej alle.
> Jeg har i øjeblikket en Toyota Corolla Verso 1,6 fra 2002 som jeg altid
> har været tilfreds med. Nu har jeg planer om at udskifte den til en Toyota
> Verso 2,2 diesel, da de nye dieselmotorer er lækre at køre. Jeg har
> imidlertid hørt at dieselmotorer er væsentlig dyrere at reparere på.

øhh. reparere på?
En motor går da som udgangspunkt ikke i stykker. Man kan have udgifter til
en tandrem hvilket vist heller ikke er tilfældet ved toyota der kører med
kæde. Men ellers bør en motor da holde 3-500.000 Km uden at den skal lukkes
op.
Tror meget omkring diesel motorer kun beror på rygter. Det kan da godt være
en dieselmotor er meget dyrere at få skiftet end en benzinmotor, men jeg
ville overhovedet ikke regne med nogensinde at skulle skifte en motor
alligevel.

--
Tom



Mogens (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-05-07 09:19

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:46500013$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> øhh. reparere på?

Ja, ting har det med at gå i stykker

> En motor går da som udgangspunkt ikke i stykker. Man kan have udgifter til
> en tandrem hvilket vist heller ikke er tilfældet ved toyota der kører med
> kæde. Men ellers bør en motor da holde 3-500.000 Km uden at den skal
> lukkes op.

Moderne diesel - næppe...

> Tror meget omkring diesel motorer kun beror på rygter. Det kan da godt
> være en dieselmotor er meget dyrere at få skiftet end en benzinmotor, men
> jeg ville overhovedet ikke regne med nogensinde at skulle skifte en motor
> alligevel.

Nu afhænger den udtalelse vel lidt med, hvor lang tid man
havde tænkt sig at beholde bilen

Diesel:
Med en prisforskel på over 2 kr samt en brændstoføkonomi, der som
oftest er væsentlig bedre, tilsat det faktum at en moderne diesel har et
megahøjt drejningsmoment (fin kørbarhed), er pengene givet godt ud, IMO.



Tom (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 20-05-07 09:30


"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:vvT3i.239$ZA.564@newsb.telia.net...
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:46500013$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> øhh. reparere på?
>
> Ja, ting har det med at gå i stykker
>
>> En motor går da som udgangspunkt ikke i stykker. Man kan have udgifter
>> til en tandrem hvilket vist heller ikke er tilfældet ved toyota der kører
>> med kæde. Men ellers bør en motor da holde 3-500.000 Km uden at den skal
>> lukkes op.
>
> Moderne diesel - næppe...

Hmm, denne gruppe har da "kun" haft problemer med gløderør og så at konen
hælder benzin på og ødelægger højtrykspumpen. Revnede topstykker og sprænge
toppakninger og brændte ventiler er da en saga.


>> Tror meget omkring diesel motorer kun beror på rygter. Det kan da godt
>> være en dieselmotor er meget dyrere at få skiftet end en benzinmotor, men
>> jeg ville overhovedet ikke regne med nogensinde at skulle skifte en motor
>> alligevel.
>
> Nu afhænger den udtalelse vel lidt med, hvor lang tid man
> havde tænkt sig at beholde bilen

Selv om biler bliver galvaniseret så er det alligevel rusten der tager dem
til sidst.

> Diesel:
> Med en prisforskel på over 2 kr samt en brændstoføkonomi, der som
> oftest er væsentlig bedre, tilsat det faktum at en moderne diesel har et
> megahøjt drejningsmoment (fin kørbarhed), er pengene givet godt ud, IMO.

jep

--
Tom



TheTransporter (21-05-2007)
Kommentar
Fra : TheTransporter


Dato : 21-05-07 05:40

On Sun, 20 May 2007 08:18:35 GMT, "Mogens" <jow@jow.dk> wrote:

>Diesel:
>Med en prisforskel på over 2 kr samt en brændstoføkonomi, der som
>oftest er væsentlig bedre, tilsat det faktum at en moderne diesel har et
>megahøjt drejningsmoment (fin kørbarhed), er pengene givet godt ud, IMO.
>

Afhænger dælme meget af motoren om bilen er mere kørbar end en anden
bil ;). Fx er der STOR forskel på 140 og 170 HK's versionerne af
Passat :/

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Mogens (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 21-05-07 17:51

"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i en meddelelse
news:ek8253lstho474chhmc7r1h732su6ir55a@4ax.com...

> Afhænger dælme meget af motoren om bilen er mere kørbar end en anden
> bil ;). Fx er der STOR forskel på 140 og 170 HK's versionerne af
> Passat :/

Jeg snakker om Benzin ift diesel



TheTransporter (23-05-2007)
Kommentar
Fra : TheTransporter


Dato : 23-05-07 13:15

On Mon, 21 May 2007 16:51:09 GMT, "Mogens" <jow@jow.dk> wrote:

>"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i en meddelelse
>news:ek8253lstho474chhmc7r1h732su6ir55a@4ax.com...
>
>> Afhænger dælme meget af motoren om bilen er mere kørbar end en anden
>> bil ;). Fx er der STOR forskel på 140 og 170 HK's versionerne af
>> Passat :/
>
>Jeg snakker om Benzin ift diesel

Okay ja :)

Der er dælme noget stor forskel på en 2.0 benzin og en 2.0 TDI. Både
hvad angår kræfter, kørbarhed, men sandelig også kørestil :P

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Mogens (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 23-05-07 19:16

"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i en meddelelse
news:31c853tin0omslbi3e926nobmea972a9oa@4ax.com...

> Der er dælme noget stor forskel på en 2.0 benzin og en 2.0 TDI. Både
> hvad angår kræfter, kørbarhed, men sandelig også kørestil :P

Det er jo dét som er kliiimaksen



Henrik B. (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-05-07 09:11

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:vvT3i.239$ZA.564@newsb.telia.net...

> ...oftest er væsentlig bedre, tilsat det faktum at en moderne diesel har
> et
> megahøjt drejningsmoment (fin kørbarhed),

Såvel som en moderne benzin (turbo)motor har...

--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk



Mogens (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 21-05-07 17:54

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:46515424$0$14041

> Såvel som en moderne benzin (turbo)motor har...

Men den matcher ikke diesel maskinens...
Det ser man også hos Saab - hvis du sammenligner til eksempel
de 2 versioner diesel/benzin til 530.000 kr...



Henrik B. (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-05-07 18:24

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:m8k4i.338$ZA.661@newsb.telia.net...
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:46515424$0$14041
>
>> Såvel som en moderne benzin (turbo)motor har...
>
> Men den matcher ikke diesel maskinens...
> Det ser man også hos Saab - hvis du sammenligner til eksempel
> de 2 versioner diesel/benzin til 530.000 kr...

Min 2,3 Aero-benziner = 350 Nm v. 1.800 rpm. (370 Nm i op til 20 sek.)
Saab 9-5 3,0 TiD = 350 Nm v. 1.750 rpm.

Hvor er forskellen?
Om 14 dage, har jeg flere mange Nm'er end mange større diesella'er..

--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk



Mogens (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 21-05-07 18:45

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4651d5a1$0$13938$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Min 2,3 Aero-benziner = 350 Nm v. 1.800 rpm. (370 Nm i op til 20 sek.)
> Saab 9-5 3,0 TiD = 350 Nm v. 1.750 rpm.
> Hvor er forskellen?
> Om 14 dage, har jeg flere mange Nm'er end mange større diesella'er..

Jeg tager udgangspunkt i nye utunede biler, hvor priserne matcher
hinanden - altså som de leveret ab fabrik. Jeg taler endvidere ikke
om, hvad motoren evt. kan bringes op på. Og det ved du godt.



Martin Johansen [600~ (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 21-05-07 22:03

On Mon, 21 May 2007 17:44:32 GMT, "Mogens" <jow@jow.dk> wrote:


>Jeg tager udgangspunkt i nye utunede biler, hvor priserne matcher
>hinanden - altså som de leveret ab fabrik. Jeg taler endvidere ikke
>om, hvad motoren evt. kan bringes op på. Og det ved du godt.
>

Henriks er skam også skrevet ud fra standard ab fabrik ;)

Så hvad er forskellen mellem de 2 ?

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Mogens (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 21-05-07 22:07

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:o72453l3u5s0b654l5m7ncsqdadcte0h9v@4ax.com...

> Henriks er skam også skrevet ud fra standard ab fabrik ;)
> Så hvad er forskellen mellem de 2 ?

Jeg tager udgangspunkt i biler fra idag...



Martin Johansen [600~ (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 21-05-07 22:50

On Mon, 21 May 2007 21:06:44 GMT, "Mogens" <jow@jow.dk> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>news:o72453l3u5s0b654l5m7ncsqdadcte0h9v@4ax.com...
>
>> Henriks er skam også skrevet ud fra standard ab fabrik ;)
>> Så hvad er forskellen mellem de 2 ?
>
>Jeg tager udgangspunkt i biler fra idag...

Det tror jeg også Henrik gør.

Jeg gør ihvertfald.

Det er ikke anderledes i dag.

En moderne turbodiesel 2 liters ligger omkring 350Nm.

En moderne turbobenziner 2 liters ligger omkring 350Nm

Vi snakker +/- 10%.

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Mogens (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 21-05-07 23:09

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:ku44535q6fsuqlg5dlqmo8ujarbtimslfo@4ax.com...
> On Mon, 21 May 2007 21:06:44 GMT, "Mogens" <jow@jow.dk> wrote:

>>Jeg tager udgangspunkt i biler fra idag...

> Det er ikke anderledes i dag.
> En moderne turbodiesel 2 liters ligger omkring 350Nm.
> En moderne turbobenziner 2 liters ligger omkring 350Nm
> Vi snakker +/- 10%.

Hvilke 2 udgaver taler vi om?
www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/search.asp?art=1&fabrikat_id=SA&model_id=2228
Husk nu samme priseleje for bilerne !



Mogens (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 21-05-07 23:12

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:YLo4i.377$ZA.491@newsb.telia.net...

> Hvilke 2 udgaver taler vi om?
> www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/search.asp?art=1&fabrikat_id=SA&model_id=2228
> Husk nu samme priseleje for bilerne !

Sammenlign evt Passat TFSI og TDi - samme prisleje men dieseludgaven
har et noget højere moment. En bekræftelse af hvad jeg mener



Brian Sørup (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 21-05-07 23:17


"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:qOo4i.378$ZA.662@newsb.telia.net...
> "Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
> news:YLo4i.377$ZA.491@newsb.telia.net...
>
> > Hvilke 2 udgaver taler vi om?
> >
www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/search.asp?art=1&fabrikat_id=SA&model_id
=2228
> > Husk nu samme priseleje for bilerne !
>
> Sammenlign evt Passat TFSI og TDi - samme prisleje men dieseludgaven
> har et noget højere moment. En bekræftelse af hvad jeg mener

Så tager du lige og kører benzinmotoren op på samme ladetryk som
dieselen, så har du samme betingelser, uanset hvad prisen er.......
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.





Mogens (22-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-05-07 05:11

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46521a49$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

> Så tager du lige og kører benzinmotoren op på samme ladetryk som
> dieselen, så har du samme betingelser, uanset hvad prisen er.......

Jeg prøver igen: Det handler ikke om, hvad en motor evt. KAN
bringes op på, men hvad den leveres som/med !



Martin Johansen [600~ (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 21-05-07 23:51

On Mon, 21 May 2007 22:11:34 GMT, "Mogens" <jow@jow.dk> wrote:

>Sammenlign evt Passat TFSI og TDi - samme prisleje men dieseludgaven

TFSI er også kun en 1,4... eller hva?

>har et noget højere moment. En bekræftelse af hvad jeg mener

Jeg er ikke overbevist.

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Mogens (22-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-05-07 05:13

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:2h84531qme3puf71euujltubkqqvhfujpr@4ax.com...

>>Sammenlign evt Passat TFSI og TDi - samme prisleje men dieseludgaven

> TFSI er også kun en 1,4... eller hva?

Når VAG skriver 2.0 TFSI og 2.0 TDI - så er der tale om 2 liters motorer

> Jeg er ikke overbevist.

Så er det vel også 1. gang herinde, at du gi'r dig



Martin Johansen [600~ (22-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 22-05-07 09:27


>Når VAG skriver 2.0 TFSI og 2.0 TDI - så er der tale om 2 liters motorer

Kender ikke så meget til VAG så derfor spurgte jeg :)

>Så er det vel også 1. gang herinde, at du gi'r dig

Ahh.. den var ikke fair.. jeg giver mig sq tit.

--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj

Henrik B. (22-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-05-07 09:52

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:YLo4i.377$ZA.491@newsb.telia.net...
> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:ku44535q6fsuqlg5dlqmo8ujarbtimslfo@4ax.com...

>> Det er ikke anderledes i dag.
>> En moderne turbodiesel 2 liters ligger omkring 350Nm.
>> En moderne turbobenziner 2 liters ligger omkring 350Nm
>> Vi snakker +/- 10%.
>
> Hvilke 2 udgaver taler vi om?
> www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/search.asp?art=1&fabrikat_id=SA&model_id=2228
> Husk nu samme priseleje for bilerne !

Tag f.eks. en 2,3t og sammenlign med den lidt dyrere 1,9 TiDS:

2,3t - 280 Nm v. 1.800 rpm - Kr. 530.091,-
1,9 TiDS - 315 Nm v. 2.000 rpm - 531.183,-

Og ellers kan du jo tage 2,0t Hirsh med i sammenligningen, så passer
motorstørrelsen også. Man sparer 55.000,- i forhold til disella'en, og får
en meget sjovere bil.

--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk



Mogens (22-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 22-05-07 20:29

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4652af1b$0$13987$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Tag f.eks. en 2,3t og sammenlign med den lidt dyrere 1,9 TiDS:
> 2,3t - 280 Nm v. 1.800 rpm - Kr. 530.091,-
> 1,9 TiDS - 315 Nm v. 2.000 rpm - 531.183,-

Jeg sagde det jo - det var netop udgangspunktet, hvis nogen
gider at læse, hvad jeg skrev. Af 2 tilsvarende biler har diesel-
bilen flest Nm.



Henrik B. (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 23-05-07 08:09

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:mwH4i.439$ZA.343@newsb.telia.net...
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4652af1b$0$13987$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> Tag f.eks. en 2,3t og sammenlign med den lidt dyrere 1,9 TiDS:
>> 2,3t - 280 Nm v. 1.800 rpm - Kr. 530.091,-
>> 1,9 TiDS - 315 Nm v. 2.000 rpm - 531.183,-
>
> Jeg sagde det jo - det var netop udgangspunktet, hvis nogen
> gider at læse, hvad jeg skrev. Af 2 tilsvarende biler har diesel-
> bilen flest Nm.

Ved højere rpm. samt det faktum at du vender den til egen fordel, i og med
at du klipper den langt billigere 2,0t Hirsch behændigt bort. )

--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk



Mogens (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 23-05-07 19:18

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4653e882$0$14048$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Ved højere rpm. samt det faktum at du vender den til egen fordel, i og med
> at du klipper den langt billigere 2,0t Hirsch behændigt bort. )

Jamen dog - kunne du ike linke til den utunede fabriksmodel Hirsch.
Desuden ved du jo godt, at jeg har begge typer biler og derfor ikke
nogen forkærlighed for dette eller hint



Henrik B. (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 24-05-07 07:49

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:kz%4i.497$ZA.618@newsb.telia.net...
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4653e882$0$14048$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> Ved højere rpm. samt det faktum at du vender den til egen fordel, i og
>> med at du klipper den langt billigere 2,0t Hirsch behændigt bort. )
>
> Jamen dog - kunne du ike linke til den utunede fabriksmodel Hirsch.

Du har selv et link til den, højere oppe, hvor du viser en oversigt over
Saab's modeller - har du glemt det?

Den har 320 Nm, eller akkurat det samme som diesella'en. Drejningsmomentet
er udelukkende en grad af tuning, uanset om vi snakker benzin eller diesel.
Det er blot billigere at lade en diesel have mere moment, da det sker over
et forholdsvist lille drejningsområde.

--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk



Mogens (24-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 24-05-07 16:23

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:46553540$0$13954$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Du har selv et link til den, højere oppe, hvor du viser en oversigt over
> Saab's modeller - har du glemt det?

Nej.



TheTransporter (23-05-2007)
Kommentar
Fra : TheTransporter


Dato : 23-05-07 13:18

On Tue, 22 May 2007 19:29:22 GMT, "Mogens" <jow@jow.dk> wrote:

>"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>news:4652af1b$0$13987$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> Tag f.eks. en 2,3t og sammenlign med den lidt dyrere 1,9 TiDS:
>> 2,3t - 280 Nm v. 1.800 rpm - Kr. 530.091,-
>> 1,9 TiDS - 315 Nm v. 2.000 rpm - 531.183,-
>
>Jeg sagde det jo - det var netop udgangspunktet, hvis nogen
>gider at læse, hvad jeg skrev. Af 2 tilsvarende biler har diesel-
>bilen flest Nm.

Tvivler bare ret meget på at de der ca 35 extra Nm faktisk kan mærkes.

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Mogens (23-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 23-05-07 19:19

"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i en meddelelse
news:16c853h9fq2mirdlsrplqj1gjumqk4mhqp@4ax.com...

> Tvivler bare ret meget på at de der ca 35 extra Nm faktisk kan mærkes.

OK - så prøv noget og sammenlign. Så er du klar over det.
Som Henrik B skriver, handler det lidt om, på hvilket omdr. tal
kræfterne afleveres !



Henrik B. (22-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 22-05-07 09:49

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:4Uk4i.347$ZA.593@newsb.telia.net...
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4651d5a1$0$13938$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> Min 2,3 Aero-benziner = 350 Nm v. 1.800 rpm. (370 Nm i op til 20 sek.)
>> Saab 9-5 3,0 TiD = 350 Nm v. 1.750 rpm.
>> Hvor er forskellen?
>> Om 14 dage, har jeg flere mange Nm'er end mange større diesella'er..
>
> Jeg tager udgangspunkt i nye utunede biler, hvor priserne matcher
> hinanden - altså som de leveret ab fabrik. Jeg taler endvidere ikke
> om, hvad motoren evt. kan bringes op på. Og det ved du godt.

Min var dengang sølle 5.000,- dyrere end disella'en, hvilket vel ikke kan
betegnes som den store prisforskel.

--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk



Thomas Rasmussen (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 20-05-07 10:23

Tom wrote:
> øhh. reparere på?
> En motor går da som udgangspunkt ikke i stykker. Man kan have udgifter til
> en tandrem hvilket vist heller ikke er tilfældet ved toyota der kører med
> kæde. Men ellers bør en motor da holde 3-500.000 Km uden at den skal lukkes
> op.
> Tror meget omkring diesel motorer kun beror på rygter. Det kan da godt være
> en dieselmotor er meget dyrere at få skiftet end en benzinmotor, men jeg
> ville overhovedet ikke regne med nogensinde at skulle skifte en motor
> alligevel.

Njaa... en dieselmotor er nok dyrere at fixe _hvis_ den går i stykker,
specielt da "vi" har det med at sammenligne en moderne diesel (turbo)
med en alm. suge-benziner. Så hvis fx. turbo eller brændstofpumpe står
af, så skal der findes den store tegnebog frem i forhold til hvad der
kan ske med en benziner. Men holdes motoren fornuftigt og ikke pines fra
sekund 1 den startes, så går der mange år før den skal have denne
opmærksomhed.

Jeg ville ikke betænke at købe en moderne diesel idag, jeg vil nok
nærmere foretrække det for at få den komfort der typisk er gemt i
dieslerne samtidig med deres brændstofbehov er væsentlig mindre end
normale benzinere. (Ja jeg ved godt at turbo-benziner også giver komfort
mht. trækkraft, men de er som regel også dyrere i brændstof)

Thomas

Martin Johansen [600~ (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-05-07 11:19

On Sun, 20 May 2007 11:22:54 +0200, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.invalid> wrote:


>med en alm. suge-benziner. Så hvis fx. turbo eller brændstofpumpe står
>af, så skal der findes den store tegnebog frem i forhold til hvad der
>kan ske med en benziner. Men holdes motoren fornuftigt og ikke pines fra

Nu er en turbo altså ikke det dyreste, at skifte...

Hvorfor er man så mange for, at en turbo står af?

Mogens (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-05-07 11:21

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:m380531auecp2fvblpet9vjgsdond6cjns@4ax.com...

> Nu er en turbo altså ikke det dyreste, at skifte...
> Hvorfor er man så mange for, at en turbo står af?

Fordi det koster kassen...



Tom (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 20-05-07 11:29


"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:JiV3i.243$ZA.583@newsb.telia.net...
> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:m380531auecp2fvblpet9vjgsdond6cjns@4ax.com...
>
>> Nu er en turbo altså ikke det dyreste, at skifte...
>> Hvorfor er man så mange for, at en turbo står af?
>
> Fordi det koster kassen...

En ombytter koster vel typisk omkring 5.000 Kr og tager ikke mange minutter
at udskifte. Jeg vil tro at den holder bilens levetid såfremt at den ikke
bliver tunet til den er rødglødende. Eneste reelle sliddel i turboen er
bøsningerne som kun slides ved dårlig motorolie.
Wastegaten kan skiftes for sg selv for 1.000 Kr.....den holder ikke mere end
1-200.000 Km.

Ved specielle biler er det muligt at turboen koster væsentlig mere, men så
KAN man jo bare vælge at skifte bøsningerne og få turboen afballanceret
igen.

--
Tom



Mogens (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-05-07 11:42

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:465022ef$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> En ombytter koster vel typisk omkring 5.000 Kr og tager ikke mange
> minutter at udskifte. Jeg vil tro at den holder bilens levetid såfremt at
> den ikke bliver tunet til den er rødglødende.

Holder bilens levetid? - det gjorde den anden ikke, så det?

> Eneste reelle sliddel i turboen er bøsningerne som kun slides ved dårlig
> motorolie.

Har hørt om flere brækkede aksler end ovenstående...

> Wastegaten kan skiftes for sg selv for 1.000 Kr.....den holder ikke mere
> end 1-200.000 Km.

Dine priser, er det Ford eller VAG - eller no name?

> Ved specielle biler er det muligt at turboen koster væsentlig mere, men så
> KAN man jo bare vælge at skifte bøsningerne og få turboen afballanceret
> igen.

Ja, de koster kassen og som regel dét punkt, man er øm omkring,
når bilens skal købes brugt. Supermule (hvis man kender ham) købte
en RS6 i Tyskland (mener den havde kørt 70-80.000 km), og bilens
2 turbo'er er netop blevet renoveret (plus et par andre fejl) for
80.000 kr. Heldigvis havde han tegnet en "skades" forsikring på
den - kan man hérovre. Den dækker fejl på bilen de første 6 mdr.
efter brugtvognskøbet.




Tom (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 20-05-07 13:11


"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:aCV3i.245$ZA.618@newsb.telia.net...
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:465022ef$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> En ombytter koster vel typisk omkring 5.000 Kr og tager ikke mange
>> minutter at udskifte. Jeg vil tro at den holder bilens levetid såfremt at
>> den ikke bliver tunet til den er rødglødende.
>
> Holder bilens levetid? - det gjorde den anden ikke, så det?
>
>> Eneste reelle sliddel i turboen er bøsningerne som kun slides ved dårlig
>> motorolie.
>
> Har hørt om flere brækkede aksler end ovenstående...

Sansynligheden for at det sker er temmelig lille og da særlig vis man kører
bilen som man bør. Det vil sige at man enten anvender turbotimer eller ikke
kører ræs lige før man stopper motoren. Hvis akslen kan brække, så må det
ensten skyldes at metallet er total udglødet gennem voldsomt varme eller
også materialefejl. I betragtning af hvor mange turbobiler der sælges i dag,
så vil der selvfølgelig også være at læse om enkelte der har haft fejl.
Men som skrevet tidl. så BEHØVER man ikke skifte hele turboen, selv om
værkstedet nok bare gør det alligevel og det endda uden at man får en krone
for den gamle som bare bliver renoveret.

>> Wastegaten kan skiftes for sg selv for 1.000 Kr.....den holder ikke mere
>> end 1-200.000 Km.
>
> Dine priser, er det Ford eller VAG - eller no name?

Bosch servicecenter Flensborg. Jeg kunne sagtens finde en wastegate
billigere på ebay eller i usa, hvis det var
Jeg er nok også den eneste som "kunne" finde på at komme med reservedele til
mekanikeren og få ham til at montere dem i stedet for at få dem til hans
priser der måske er 3 gange så høje.


>> Ved specielle biler er det muligt at turboen koster væsentlig mere, men
>> så KAN man jo bare vælge at skifte bøsningerne og få turboen
>> afballanceret igen.
>
> Ja, de koster kassen og som regel dét punkt, man er øm omkring,
> når bilens skal købes brugt. Supermule (hvis man kender ham) købte
> en RS6 i Tyskland (mener den havde kørt 70-80.000 km), og bilens
> 2 turbo'er er netop blevet renoveret (plus et par andre fejl) for
> 80.000 kr. Heldigvis havde han tegnet en "skades" forsikring på
> den - kan man hérovre. Den dækker fejl på bilen de første 6 mdr.
> efter brugtvognskøbet.

Tror heller ikke at priserne på en RS6 kan sammenlignes med de små
dieselpotter vi køber i danmark.


--
Tom



Mogens (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-05-07 13:21

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:46503aca$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det vil sige at man enten anvender turbotimer

Og hvad er det? En anordning der køler turbo'en når man har slukket
motoren?

> Tror heller ikke at priserne på en RS6 kan sammenlignes med de små
> dieselpotter vi køber i danmark.

Det var et eksempel - så kan man jo ta' det som man vil...



Henrik B. (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-05-07 09:19

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
news:aCV3i.245$ZA.618@newsb.telia.net...

>> En ombytter koster vel typisk omkring 5.000 Kr og tager ikke mange
>> minutter at udskifte. Jeg vil tro at den holder bilens levetid såfremt at
>> den ikke bliver tunet til den er rødglødende.
>
> Holder bilens levetid? - det gjorde den anden ikke, så det?

De turbo'er jeg har været i nærheden af, har alle kørt i underkanten af
300.000 km.
Men det kan måske tilskrives flere årtiers erfaring med turboteknikken, så
man får det konstrueret rigtigt fra starten, m.h.t. smøring og køling. Det
kunne man også se på de gamle BMW-motorer (80'erne), som fik monteret
turbo-kits til 30 - 40.000,- De motorer holdt som regel ikke mere end 50.000
km. Og det skyldtes at motorerne ikke var konstrueret til den højere
varmeudvikling.

>> Eneste reelle sliddel i turboen er bøsningerne som kun slides ved dårlig
>> motorolie.
>
> Har hørt om flere brækkede aksler end ovenstående...

En brækket aksel skyldes - som Tom nævner - udglødning, eller dårlig
smøring.

>> Ved specielle biler er det muligt at turboen koster væsentlig mere, men
>> så KAN man jo bare vælge at skifte bøsningerne og få turboen
>> afballanceret igen.
>
> Ja, de koster kassen og som regel dét punkt, man er øm omkring,
> når bilens skal købes brugt. Supermule (hvis man kender ham) købte
> en RS6 i Tyskland (mener den havde kørt 70-80.000 km), og bilens
> 2 turbo'er er netop blevet renoveret (plus et par andre fejl) for
> 80.000 kr. Heldigvis havde han tegnet en "skades" forsikring på

Ingen tvivl om, at man på pågældende værksted har taget Audi-RS priser
(=overpriser). Sådan 2 turboer vil typisk koste maks. 20.000,- i indkøb for
værkstedet.

--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk



Martin Johansen [600~ (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-05-07 11:34



>Fordi det koster kassen...

Okay... så skal jeg kun køre SAAB fremover, for der koster det ikke
kassen.

tp (20-05-2007)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 20-05-07 21:03

>>Fordi det koster kassen...
>
> Okay... så skal jeg kun køre SAAB fremover, for der koster det ikke
> kassen.

eller en SDI fra VAG.. dvs en turbodiesel hvor turboen er fjernet
(laves vist dog ikke mere :-/

Mvh TB
Cordoba SDI - diesel uden turbo. bovlam i nogens øjne - fint til vores
behov


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste