Optimal fjernelse af dug (recirkulation el~
Fra : TheTransporter

Dato : 18-05-07 03:35

Hejsa Folkens

Jeg tænkte på hvad der monstro virker bedst til fjernelse af dug på
bilruder....

1: At man skruer varmeapparetet op på fuld varme og lader det kører
der og fjerne duggen

2: eller at man gør ligesom i 1, men så også slår recirkulation til,
så at den genbruger luften?

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Fra : Allan F

Dato : 18-05-07 05:52

Der er jo en mængde fugt, som skal opsuges af noget luft. Derfor skal den
skiftes ud så hurtigt som muligt. Og helst med varm og tør luft. Så hvis du
skruer op for varmen OG har aircon kørende samtidig får du begge dele. Men
hvis du ikke har aircon, så skal du i hvert fald bruge ny luft, og ikke den
du har fyldt med vand allerede. Jeg mener, recirkulation kun har en
berettigelse, hvis man kører bag en gyllevogn og ikke har kulfilter i sit
klimaanlæg.

Allan F

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-05-07 09:54

Allan F wrote:
> [...]
> du har fyldt med vand allerede. Jeg mener, recirkulation kun har en
> berettigelse, hvis man kører bag en gyllevogn og ikke har kulfilter i sit

Det kan også være en ide med recirkulation ved A/C brug hvis man vil
have kølet kabinen hurtigt ned eller have koldere luft... (udover at
have brugt det normale med at blæse kabinen igennem for åbne vinduer).

Kunne forestille mig recirkulation er en fordel i syden ved 30+ grader,
da A/C'en så vil fortsætte med at køle på luften i kabinen istedet for
at blive ved med at køle 30+ til 5-8 grader (hvis det ellers kan det)

Thomas

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 18-05-07 16:44

Thomas Rasmussen skrev:

> Kunne forestille mig recirkulation er en fordel i syden ved 30+ grader,
> da A/C'en så vil fortsætte med at køle på luften i kabinen istedet for
> at blive ved med at køle 30+ til 5-8 grader (hvis det ellers kan det)

Det kan et airconditionanlæg i topform nemt klare.

Nogle foreslår brug af recirkulation ved kørsel med aircondition i varme
egne, for at spare brændstof.

Selv gider jeg ikke sidde alt for længe i genbrugsluft så jeg hiver
altid den varme luft ind og køler den ned og jeg har endnu ikke oplevet
et airconditionanlæg i en bil som ikke kunne klare dette.

Mvh
Claus

Fra : Mogens

Dato : 20-05-07 11:35

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Nogle foreslår brug af recirkulation ved kørsel med aircondition i varme
> egne, for at spare brændstof.

Når man kører med et bi-zone-klimaanlæg med aut. på alle funk-
tioner, vælger anlæget kun recirkulation, når duftsensorerne kan
mærke, at lugten udenfor bilen ikke er værd at udsætte bilens
passagerer for !
('03 BMW 530d Touring steptronic)

Man bruger normalt ikke recirkulationsfunktion - men dejligt, hvis
funktionen er som ovenfor beskrevet...

Fra : Lars Holst

Dato : 20-05-07 11:55

"Mogens" <jow@jow.dk> said in news:HvV3i.244$ZA.199@newsb.telia.net:

> [...]
> passagerer for !
> ('03 BMW 530d Touring steptronic)
>
> Man bruger normalt ikke recirkulationsfunktion - men dejligt, hvis

Man bruger recirkulationen hvis man kommer ind i en bil som, efter at have
været efterladt i sydens sol i nogle timer, har en indendørstemperatur på +
60 grader og man bruger recirkulation hvis man kommer ind i en bil som,
efter at have været efterladt i alaskas nordligste vinterkulde en nat, har
en indetemperatur på - 42 grader.

Også selv om det er fuldautomatisk klima.

Man bruger ligeledes recirkulation på halvautomatiske klimaanlæg hvis man
passerer en tunnel, kører i køkørsel, passerer en gyllespreder eller andet
hvor man ønsker at den udendørs forurening ikke kommer ind i kabinen.

Man skal dog være opmærksom på at luftkvaliteten forringes gradvist ved
recirkulation, hvorfor man med jævne mellemrum bør hive frisk luft ind
udefra.

--
Lars Holst

Fra : Mogens

Dato : 20-05-07 11:59

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> været efterladt i sydens sol i nogle timer, har en indendørstemperatur på

Min BMW var udstyret med en funktion således, at luftens tempe-
ratur i kabinen kunne holdes afkølet, mens man var væk

> Man bruger ligeledes recirkulation på halvautomatiske klimaanlæg hvis man
> passerer en tunnel, kører i køkørsel, passerer en gyllespreder eller andet
> hvor man ønsker at den udendørs forurening ikke kommer ind i kabinen.

Skriver jeg jo netop noget om !

Fra : Lars Holst

Dato : 20-05-07 12:05

"Mogens" <jow@jow.dk> said in news:zRV3i.246$ZA.186@newsb.telia.net:

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Min BMW var udstyret med en funktion således, at luftens tempe-
> ratur i kabinen kunne holdes afkølet, mens man var væk

> Skriver jeg jo netop noget om !

Min VW var udstyret med en funktion som sikrede at om sommeren var det kun
varmen der virkede og om vinteren var det kun kulden der virkede.

--
Lars Holst

Fra : Mogens

Dato : 20-05-07 12:19

> Min VW var udstyret med en funktion som sikrede at om sommeren var det kun
> varmen der virkede og om vinteren var det kun kulden der virkede.

Lars, elsker du denne kollisionskurs, du altid udøver, eller hvad?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-05-07 12:00

On Sun, 20 May 2007 10:35:19 GMT, "Mogens" <jow@jow.dk> wrote:

> [...]
>tioner, vælger anlæget kun recirkulation, når duftsensorerne kan
>mærke, at lugten udenfor bilen ikke er værd at udsætte bilens

Gør en Hyundai også..

Fra : TheTransporter

Dato : 19-05-07 14:35

On Fri, 18 May 2007 06:52:29 +0200, "Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>du har fyldt med vand allerede. Jeg mener, recirkulation kun har en
>berettigelse, hvis man kører bag en gyllevogn og ikke har kulfilter i sit

Nu har min bil ikke aircon så :P

---

Fra : Allan F

Dato : 19-05-07 16:12

Når du recirkulerer, er der kun den samme mængde luft til at opsuge fugten.
Men hvis du bruger frisk luft, er det som at tørre sig med en hel flok
håndklæder i stedet for et enkelt viskestykke efter et brusebad.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 18-05-07 09:45

Alternativ 1.

Du vil sikkert opleve, at når du en sjælden gang benytter
recirkulationsfunktionen, og glemmer
at slå den fra igen, så vil ruderne dugge

Bo