|
| Syre i akkumulator Fra : Jacob Brandt Jørgens~ |
Dato : 14-05-07 18:56 |
|
Min Mazda 6, 2 år gammel, har fået nyt batteri. Det viste sig at det gamle
var umuligt at lade op, selv efter 20 timers opladning med 3 Ampere i timen
kunne man ikke på syremåleren se en effekt. Kan man påfylde ny 20% svovlsyre
og få batteriet til at modtage strøm? Hvor er syren blevet af ? Årsagen til
miseren, var at bilen havde stået i flere dage med tændt loftlys, men det
kan vel ikke være grunden til at syren er væk.
--
Med venlig hilsen
Jacob Brandt Jørgensen
| |
Tom (14-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 14-05-07 19:38 |
|
"Jacob Brandt Jørgensen" <liljaFJERNES@peterbj.dk> wrote in message
news:yz12i.550$Xp2.34@news.get2net.dk...
> Min Mazda 6, 2 år gammel, har fået nyt batteri. Det viste sig at det gamle
> var umuligt at lade op, selv efter 20 timers opladning med 3 Ampere i
> timen
> kunne man ikke på syremåleren se en effekt. Kan man påfylde ny 20%
> svovlsyre
> og få batteriet til at modtage strøm? Hvor er syren blevet af ? Årsagen
> til
> miseren, var at bilen havde stået i flere dage med tændt loftlys, men det
> kan vel ikke være grunden til at syren er væk.
Jeg er ikke kemiker, men har læst mig til at det er selve blypladerne hvor
der dannes sulfider i overfladen som gør at det er lige til at smide væk.
Man kan ikke fjerne det igen og det sker i løbet af ganske få dage hvor
batteriet er afladet.
--
Tom
| |
Bruno (14-05-2007)
| Kommentar Fra : Bruno |
Dato : 14-05-07 20:17 |
|
Tom wrote:
> "Jacob Brandt Jørgensen" <liljaFJERNES@peterbj.dk> wrote in message
> news:yz12i.550$Xp2.34@news.get2net.dk...
>> Min Mazda 6, 2 år gammel, har fået nyt batteri. Det viste sig at det gamle
>> var umuligt at lade op, selv efter 20 timers opladning med 3 Ampere i
>> timen
>> kunne man ikke på syremåleren se en effekt. Kan man påfylde ny 20%
>> svovlsyre
>> og få batteriet til at modtage strøm? Hvor er syren blevet af ? Årsagen
>> til
>> miseren, var at bilen havde stået i flere dage med tændt loftlys, men det
>> kan vel ikke være grunden til at syren er væk.
>
> Jeg er ikke kemiker, men har læst mig til at det er selve blypladerne hvor
> der dannes sulfider i overfladen som gør at det er lige til at smide væk.
> Man kan ikke fjerne det igen og det sker i løbet af ganske få dage hvor
> batteriet er afladet.
>
Er der ikke noget med at der er en type batterier som ikke kan lades med
en alm. lader?
Jeg ved, som det vist fremgår, ikke meget om emnet - har bare læst at
min Mazda har et batteri der dør hvis man smider det på en alm. oplader.
Det skal dog siges at det vist er fyldt med noget gel, så der havde nok
ikke været noget at tjekke med en syremåler hvis det er problemet her.
Mvh
Bruno
| |
Uffe Ravn (14-05-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 14-05-07 21:46 |
|
Jacob Brandt Jørgensen wrote:
> Min Mazda 6, 2 år gammel, har fået nyt batteri. Det viste sig at det
> gamle var umuligt at lade op, selv efter 20 timers opladning med 3
> Ampere i timen kunne man ikke på syremåleren se en effekt. Kan man
> påfylde ny 20% svovlsyre og få batteriet til at modtage strøm? Hvor
> er syren blevet af ? Årsagen til miseren, var at bilen havde stået i
> flere dage med tændt loftlys, men det kan vel ikke være grunden til
> at syren er væk.
Akkuen er "stenet" eller "sulfateret", ukjært barn har mange navne.
Hvis du skal gøre noget skal du tømme det, og hælde destileret vand på, og
lade langsomt på det over den næste måneds tid.
Har du ikke tålmodighed til dette, er løsningen at købe en anden akku.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Peter Brandt Jørgens~ (14-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter Brandt Jørgens~ |
Dato : 14-05-07 22:39 |
|
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:4648caca$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jacob Brandt Jørgensen wrote:
snip
>
> Har du ikke tålmodighed til dette, er løsningen at købe en anden akku.
>
Hej
Der er købt en anden akkumulator, det var mest om min far kunne redde den
gamle, og få lidt ud af den.
--
Med venlig hilsen
Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)
| |
Uffe Bærentsen (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 15-05-07 12:49 |
|
"Peter Brandt Jørgensen" <peter@FJERNESpeterbj.dk> skrev i en meddelelse
news:4648d70c$0$818$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
> news:4648caca$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Jacob Brandt Jørgensen wrote:
> snip
>>
>> Har du ikke tålmodighed til dette, er løsningen at købe en anden akku.
>>
>
> Hej
>
> Der er købt en anden akkumulator, det var mest om min far kunne redde den
> gamle, og få lidt ud af den.
Tag du og red din far ved at smide den gamle akku ud
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
ERLO (16-05-2007)
| Kommentar Fra : ERLO |
Dato : 16-05-07 15:37 |
|
Uffe Bærentsen skrev:
> "Peter Brandt Jørgensen" <peter@FJERNESpeterbj.dk> skrev i en meddelelse
> news:4648d70c$0$818$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
>> news:4648caca$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Jacob Brandt Jørgensen wrote:
>> snip
>>> Har du ikke tålmodighed til dette, er løsningen at købe en anden akku.
>>>
>> Hej
>>
>> Der er købt en anden akkumulator, det var mest om min far kunne redde den
>> gamle, og få lidt ud af den.
>
> Tag du og red din far ved at smide den gamle akku ud
>
>
>
Hvis du viste hvor meget gavn og "hobbytid" man kan have af sådan en
gammel "AKKU" :
Nyt tøj - skader på gulvet
Mvh ERLO
Ex. BATTERI-Ringen, Hvidovre
| |
joppe (14-05-2007)
| Kommentar Fra : joppe |
Dato : 14-05-07 22:18 |
|
Dit batteri er nok "faldet sammen" eller sulfateret. Vil anbefale at
købe et nyt da de ikke er dyre, men få chekket din ladespændingen ikke
er over 14,4V.
Hvis du er en modig mand, af med propperne og stil bag en væg og giv
et hurtigt et kæmpe boost med en kraftig 24v lader. Nogle gange kan
der sparkes nyt liv i dem. Et sådant "opkog" kan ha en rensende effekt
på pladerne, men altså også gå galt... Efterfyld kun med
demineraliseret vand på, da syren er der allerede. Vandet der
forsvinder fra cellerne bliver til brint og ilt i et blandingsforhold
der er meget explosivt, så sluk for lader og lad stå lidt inden du
nærmer dig.
Held og lykke!
Jesper
| |
Tau (15-05-2007)
| Kommentar Fra : Tau |
Dato : 15-05-07 06:26 |
|
"Jacob Brandt Jørgensen" <liljaFJERNES@peterbj.dk> skrev i en meddelelse
news:yz12i.550$Xp2.34@news.get2net.dk...
> Min Mazda 6, 2 år gammel, har fået nyt batteri. Det viste sig at det gamle
> var umuligt at lade op, selv efter 20 timers opladning med 3 Ampere i
> timen
> kunne man ikke på syremåleren se en effekt. Kan man påfylde ny 20%
> svovlsyre
> og få batteriet til at modtage strøm? Hvor er syren blevet af ? Årsagen
> til
> miseren, var at bilen havde stået i flere dage med tændt loftlys, men det
> kan vel ikke være grunden til at syren er væk.
>
> --
>
> Med venlig hilsen
> Jacob Brandt Jørgensen
>
Problemet er ofte med et gammel batteri, som måske over vinteren ikke er
blevet ladet helt op da forbruget er højere en det der bliver tilført.
( det sker ofte hvis køreturen er kort ,og der køres med elruder mm)
Når er sådan batteri bliver afladet helt er det svært at starte op igen, da
der sidder en belægning på blypladerne som er svære at brænde væk med en 3
amp lader.
Det der skal til er en lynladning, for at få gang i cellerne igen.
Dette er selvfølgelig en hård behandling, og ødelægger batteriet, hvis denne
proces gentages alt for mange gange.
2 år for et batteri er ikke meget, så i dit tilfælde kunne en sådan
behandling måske hjælpe.
Man kunne også i nogle tilfælde, medens batteriet er ok oplade det hen over
natten et par gange om vinteren, det vil også øge batteriet levetid.
vh
Poul
| |
Rene Hansen (16-05-2007)
| Kommentar Fra : Rene Hansen |
Dato : 16-05-07 10:00 |
|
Tau <bonderøv@rendmig.ass> skrev:
(SNIP)
>Man kunne også i nogle tilfælde,
>medens batteriet er ok oplade det hen over
>natten et par gange om vinteren, det
>vil også øge batteriet levetid.
>
>vh
>Poul
Jeg fik en gang et råd fra en batterimand (eller akke-lakke
forhandler) at lade en times tid på batteriet en gang om måneden
hvis det ikke bliver brugt (i dette tilfælde et batteri til en
båd, men det samme gælder andre batterier).
Man må endelig ikke som det var almindeligt før i tiden aflade
batteriet helt og så lade det op igen for at "motionere" det.
Gør man det, vil batteriet forholdsvist hurtigt blive ødelagt.
-Sagde altså "manden i forretningen."
Ren
| |
claus b.p. (16-05-2007)
| Kommentar Fra : claus b.p. |
Dato : 16-05-07 19:53 |
|
"Rene Hansen (slet BDJ06)" <spamjunkie@BDJ06not.me> skrev i en meddelelse
news:11793063370.106396549695638@dtext.news.tele.dk...
> Tau <bonderøv@rendmig.ass> skrev:
>
> (SNIP)
>
>>Man kunne også i nogle tilfælde,
>>medens batteriet er ok oplade det hen over
>>natten et par gange om vinteren, det
>>vil også øge batteriet levetid.
>>
>>vh
>>Poul
>
> Jeg fik en gang et råd fra en batterimand (eller akke-lakke
> forhandler) at lade en times tid på batteriet en gang om måneden
> hvis det ikke bliver brugt (i dette tilfælde et batteri til en
> båd, men det samme gælder andre batterier).
> Man må endelig ikke som det var almindeligt før i tiden aflade
> batteriet helt og så lade det op igen for at "motionere" det.
> Gør man det, vil batteriet forholdsvist hurtigt blive ødelagt.
> -Sagde altså "manden i forretningen."
>
Det er også korrekt. Normale batterier har bedst af kun at blive afladet
30-50%. Har man brug for mere kraft skal man have et specialbatteri der kan
tåle dybdeafladning.
Jeg har lige kasseret 2 stk. 110Ah batterier fordi de var blevet totalt
ødelagt af at stå uden strøm i en uge eller 2. Ikke engang 24V 30A
boostladning kunne få spændingen op igen. De har dog også haft problemer med
at holde strøm et stykke tid. Så det _er_ en god ide at vedligeholdelseslade
på dem engang imellem.
/Claus
| |
|
|