De rigtige dæk?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 13-05-07 16:26

Nå, er spørgsmål mere

Kort udgave: Passer 195/50R15 til en Fiat Punto '00 1,2 8v 65hk?

Lang udgave:
Altså, jeg var inde hos t-hansen for at købe dæk. Jeg regnede med at jeg
skulle have nogle 185/60R15, da dem der sidder på er 165/70R14 (vinterdæk).
Den venlige expedient, fortælte mig så, at de billige fælge med dæk til
2.999 kr. ikke passede på min bil (en Fiat Punto '00 1,2 8v 65hk), men at
jeg skulle op i nogle andre til 3.999 kr. Nå, jamen jeg ved ikke så meget om
det, så det kunne da godt passe. Ud over det sagde han, at jeg skulle have
nogle 195/50R15. Han slog det op på computeren og viste mig skærmen, hvor
der var en 5-10 stykker, alle i den størrelse, og sagde at det var de eneste
hvor de kunne give pasningsgaranti. Nå, jamen han vidste jo nok hvad han
snakkede om, så dem tog jeg. Efter at have tjekket Continentals hjemmeside
og manualen er jeg ikke helt overbevist om at de passer. Gør de det?

mvh Frank

Fra : alexbo

Dato : 13-05-07 17:16

"Frank K. Jensen" skrev i

> Kort udgave: Passer 195/50R15 til en Fiat Punto '00 1,2 8v 65hk?

Ja, hvis 165/70R14 er originale, så passer 195/50R15 fint.
De er 1,8% mindre, hvor 185/60R15 er 2,8% større

> Efter at have tjekket Continentals hjemmeside og manualen er jeg ikke helt
> overbevist om at de passer.

Det ville have været nemmere at tage stilling til, hvis du skrev hvad på
hjemmesiden og manualen der får dig til at tvivle.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 13-05-07 19:20

> "Frank K. Jensen" skrev i

> Ja, hvis 165/70R14 er originale, så passer 195/50R15 fint.
> De er 1,8% mindre, hvor 185/60R15 er 2,8% større

Men de er jo bredere...

> Det ville have været nemmere at tage stilling til, hvis du skrev hvad på
> hjemmesiden og manualen der får dig til at tvivle.

Manualen oplyser ikke dæktryk for 195/50R15. Og fiats tilbehøsprogram (fra
manulen) siger også kun 185/60R14 for min version og 195/45R15 for 16v
versionen, men altså ikke 195/50R15.

http://www.conti-tyrefinder.co.uk/selector.php siger
165/70R14
185/60R14
185/55R15
195/45R15
altså heller ikke 195/50R15.

mvh Frank

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 13-05-07 20:39

> Men de er jo bredere...

Det er fuldstændig underordnet. T-Hansen giver "pasningsgaranti" som betyder
at de garanterer dig at dækkene ikke skraber på nogen steder, heller ikke
når rattet drejes i bund. Så køb bare skidtet - de skal nok tage dem retur,
hvis der er problemer. Og som Alexbo skriver, er der heller ikke problemer
med størrelsen, rent juridisk.

/Kasper Hansen

Fra : alexbo

Dato : 13-05-07 21:13

"Frank K. Jensen" skrev

> Manualen oplyser ikke dæktryk for 195/50R15. Og fiats tilbehøsprogram (fra
> manulen) siger også kun 185/60R14 for min version og 195/45R15 for 16v
> versionen, men altså ikke 195/50R15.

195/45R15 falder helt igennem, den er meget lille, over 5% mindre end
standard.

Jeg har godt nok fundet en typegodkendelse hvor det står, men jeg synes det
virker mærkeligt.

Find din reg. attest frem der står et typegodkendelses nr., sandsynligvis E
10056 det finder du på nedenstående side.

Der står så hvilke hjulstørrelser bilerne er født med, den må man ændre med
5%.
Men start her.

http://www.fstyr.dk/sw22275.asp

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 14-05-07 23:44

"Frank K. Jensen" <frank2007-slet-årstal@indbakke.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Continentals hjemmeside og manualen er jeg ikke helt overbevist om at de

Nå, nu har jeg haft dem monteret. Og når jeg drejer hjulene helt ud til
siden gå de lige akurat på beslaget, der holder bremseslangerne. Skod!

mvh Frank