Mazda 626 lader ikke...(Lang som en i H...~
Fra : Rene Hansen

Dato : 13-05-07 23:40

Hej gruppe,
Tøsen og svigersønnen har jo købt det hersens gamle Mazdamobil
(forresten med automatgear) for et års tid siden.
Det elektriske er lidt underligt; intet kørelys men positionslyset
tænder når der kommer tænding på, så (køre)lyset skal altså tændes
manuelt.
Når der kommer tænding på er der ikke en ladelampe som lyser op.
For at høre radio, skal man først tænde for lyset...
Og der er sikkert mere....
For omkring to uger siden døde bilen: Nul strøm på batteriet, så
svigersønnen købte et nyt, og vognen startede og kørte som smurt dog
med de nævnte særheder.
I går døde den igen og jeg var ude med startkablet.Vi fik gang i
maskineriet som dog døde i det sekund startkablerne blev taget fra.
Ny opstart, og kigge på lyset for at se om der skete noget når man
gassede op...
Nada!
I dag kørte jeg den hjem til mit værksted på et friskopladet batteri,
og nu skal jeg jo så kigge lidt på skidtet.
Det ser ud til at den ikke lader mere, men det må den have gjort
før.Svigersønnen nægter at have lavet om på noget somhelst.
Sikringer i boksen ser ud til at være OK.
Er der nogle af jer kloge ho'der som har et par gode råd til hvad jeg
skal starte med at kigge efter?
Kan der evt være en sikring et sted i ladekredsløbet?
Jeg er forholdsvis velforsynet med måleinstrumenter, men er desværre
Haynes-løs.
Det med Haynes løser sig nok lige så stille i løbet af dagen når jeg
er blevet tosset nok til at købe en...
Jeg håber jo lidt på en sikring eller en knækket D+ ledning eller
sårn...
Alle råd og forslag modtages med hjertelig tak, og jeg har selv
foreslået de unge mennesker at montere en ny bil på de smukke
sædeindtræk....

Som sagt, al hjælp som kan bringe mig videre modtages med kyshånd!

Ren

Fra : Rene Hansen

Dato : 14-05-07 00:15

Rene Hansen <spamjunkie@not.me> skrev:
> [...]
>sædeindtræk....
>
>Som sagt, al hjælp som kan bringe mig videre modtages med

Hmm, glemte lige at nævne at kileremmen er OK....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-05-07 05:00

Rene Hansen skriver:

> Som sagt, al hjælp som kan bringe mig videre modtages med kyshånd!

Stelforbindelse til generator er selvfølgelig tjekket, sammen med de
resterende ledninger til generatoren ?

De andre "særheder", har de været der hele tiden ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Rene Hansen

Dato : 14-05-07 07:06

http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og
andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Hej Klaus
Jeg fik bilen hjem i går aftes, og starter først på den i dag,
men tak for en hurtig reaktion...
Særhederne har været der hele tiden, og det tyder jo desværre på
at den forrige ejer har været inde og pille.
Jeg hader at overtage sådan et "dødsbo!"
Hvis det lykkes at få liv i skrumlet igen, skal jeg nok lade
mine nyindhøstede erfaringer tilflyde gruppen til almindelig
oplysning og tak for hjælp i disse så svære stunder

Ren

Fra : Broegger

Dato : 14-05-07 07:39

Rene Hansen <spamjunkie@not.me> skrev news:11790962890.474189220278294
@dtext.news.tele.dk:

<snip>
> Som sagt, al hjælp som kan bringe mig videre modtages med kyshånd!

Jeg ville tjekke alle stelforbindelserne + selvfølgeligt generatoren.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Steen Sørensen

Dato : 14-05-07 08:21

Broegger <thomas@removethisbroeggerne.dk> skrev:
>Rene Hansen <spamjunkie@not.me>
>skrev
>@dtext.news.tele.dk:
>
><snip>
>
>Jeg ville tjekke alle
>stelforbindelserne + selvfølgeligt
>generatoren.
>

>--
>Hilsen Thomas
>du kan ikke sige du ikke kan
>svømme før du er druknet...
>
>http://www.broeggerne.dk

Kig på generatoren, når bilen er startet skal den lade med 13
til 14 volt, hvis den ikke gør det kunne det tyde på at den er
stået af, hvis det er tilfældet vil bilen gå i stå, når den har
tappet batteriet for strøm...
mvh.
Steen

Fra : Mr J..

Dato : 14-05-07 08:32

> [...]
> til 14 volt, hvis den ikke gør det kunne det tyde på at den er
> stået af, hvis det er tilfældet vil bilen gå i stå, når den har

det er en sandhed med modifikationer, fordi HVIS batteriet er næsten tomt,
skal den lade på fuld power, og den kan ikke både levere 14volt og 80A..

Bare lige til info..

Mvh
Morten

Fra : Kåre

Dato : 14-05-07 10:12

"Rene Hansen" <spamjunkie@not.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> sædeindtræk....
>
> Som sagt, al hjælp som kan bringe mig videre modtages med kyshånd!

Har selv sådan en svend, og den fik skiftet generator sidste år efter samme
symptomer.

I øvrigt så er det med kørelyset nok OK. Sådan er de vidst alle sammen, også
min. Og jeg undrede mig også i starten. Når du bare tænder, så lyser de
nederste forlygter, så i dagslys er det ikke nødvendigt at tænde for lyset
yderligere.
Når det bliver mørkt, tænder jeg så for kørelyset, og samtidig dæmpes
diverse lys i instrument brædt og ur osv, så det passer til at det er mørkt
udenfor.

mvh
Kåre

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 14-05-07 12:22

Jeg har haft mazda 929 89årgang og der var kørerlys som af dig beskrevet
nemlig et stort positionslys

Fra : Rene Hansen

Dato : 14-05-07 13:36

STIG RASMUSSEN <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev:
>Jeg har haft mazda 929 89årgang og
>der var kørerlys som af dig beskrevet
>nemlig et stort positionslys

Hej Stig
Tændte det med det samme du satte tænding til, altså før du
startede motoren?
Jeg tror nemlig at der er noget fusk med ladelampen eftersom den
ikke lyser når motoren er stoppet.
Jeg frygter lidt at der har været en perlegrusautoelektriker
involveret på et tidspunkt....

Ren

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 14-05-07 15:47

ja det gjorde det

Fra : Rene Hansen

Dato : 14-05-07 17:00

STIG RASMUSSEN <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev:
>ja det gjorde det
(SNIP)

(SNIP)

OK, jamen så er det jo nok som det skal være.

Jeg fik en hugger-generator i dag, men selvfølgelig var det ikke
den rigtige, så jeg bytter en gang til i morgen.
Jeg har målt lidt på selve ladekredsløbet, og som jeg ser det,
så kan det altså kun være generatoren som er stået af.
Jeg så til gengæld besluttet mig til ikke at rode med resten af
det elektriske; hvis man bare kender det, så er det jo ikke et
problem: Husk at tænde for lyset hvis du vil høre radio f.eks...
Jeg har ikke rigtig nerver til at pille i det når jeg ikke ved
hvilke ekstra problemer der vil dukke op.

Ren

Forresten, målte jeg mig til at batteriet er udsat for et ret
konstant dræn på 0,95 miliAmpere (!) uanset om generatoren er
forbundet eller ej.
Der er ikke alarm på bilen men det kunne evt være hukommelsen på
radioen.
Det er så lidt at jeg rent faktisk ikke gider at spilde tid på
at finde det.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-05-07 17:18

Rene Hansen (slet HVABW) wrote:

> Jeg har målt lidt på selve ladekredsløbet, og som jeg ser det,
> så kan det altså kun være generatoren som er stået af.

Dvs. at ladelampen lyser, hvis du kortslutter ladelampeledningen til stel
med tænding på?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Brian

Dato : 14-05-07 17:18

Rene Hansen (slet HVABW) wrote:

> Forresten, målte jeg mig til at batteriet er udsat for et ret
> konstant dræn på 0,95 miliAmpere (!) uanset om generatoren er
> forbundet eller ej.

0,95 mA eller 0,95A ?

Førstnævnte er foruroligende lidt, sidstnævnte er til den høje side.

/Brian

Fra : claus b. p.

Dato : 14-05-07 19:44

"Rene Hansen" <spamjunkie@not.me> wrote in message
> [...]
> For omkring to uger siden døde bilen: Nul strøm på batteriet,
> Kan der evt være en sikring et sted i ladekredsløbet?
Konklusionen er klar: Generatoren har været ved at stå af, (Kul og
kommutator sikkert nedslidt) og da tidligere sælger ikke ville risikere at
nogen opdagede det for hurtigt, har han pillet ladelampen fra.
Skift generatoren og pæren i ladelampen, og den vil fungere et par år igen.
Der er normalt ingen sikringer i disse kredsløb, så der er ikke så mange
fejlmuligheder. For 30 år siden kunne man have inkluderet laderelæ som
fejlmulighed, men det er idag elektronisk og bygget ind i generatoren.
Radioen er vel bare tilsluttet en forkert ledning. Det virker ikke
sandsynligt at de to ting har noget med hinanden at gøre.

/Claus

Fra : Rene Hansen

Dato : 14-05-07 21:22

claus b. p. <cbp33@hotmail.com> skrev:

> [...]
>kunne man have inkluderet laderelæ som
>fejlmulighed, men det er idag
>elektronisk og bygget ind i generatoren.

Hej Claus
Jeg tror at du har fat i noget der.
Uffe og Brian, Det er 0,95mA, men vi taler altså om afbrudt
tænding og en situation hvor der ikke burde være noget forbrug
overhovedet; derfor tænker jeg at det ku' være en hukommelse på
radioen. Den med a få ladelampen til at lyse ved at lægge
ledningen til stel, nej det har jeg ikke prøvet, jeg har ikke
nogen ledningsdiagrammer, så det skulle være noget med at
splitte instrumentbrædtet ad og følge ledninger op.Jeg startede
faktisk på det, men det tager jo en krig og en madpakke, så jeg
har blot målt på ledninger med og uden batteriet tilsluttet og
så ellers prøvet at blive klog på det.
Nu fik jeg jo en forkert huggergenerator ´med hjem, men i morgen
tidlig får jeg den byttet, og så vender jeg tilbage med mine
forhåbentlig gode nyheder....

Allesammen: Tusind rigtig hjertelig tak for Jeres tid og hjælp,
det er rart at der stadig findes folk som gider at bruge lidt tid
på andres problemer

Ren

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-05-07 21:29

Rene Hansen (slet Q97P2) wrote:

> [...]
> faktisk på det, men det tager jo en krig og en madpakke, så jeg
> har blot målt på ledninger med og uden batteriet tilsluttet og

Du skulle være startet i den anden ende, ude ved generatoren.

Ellers tag en 5W lampe og sæt imellem generatorens tilslutning for ladelampe
og batteriets pluspol.

Hvis motoren er stoppet skal lampen lyse, og hvis motoren er i gang og lige
har fået et lat "dap" på speederen skal den slukke.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Broegger

Dato : 15-05-07 08:27

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev

> [...]
>
> Hvis motoren er stoppet skal lampen lyse, og hvis motoren er i gang og
> lige har fået et lat "dap" på speederen skal den slukke.

Ladelampen er som oftest mærket med D+ ude på generatoren.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Brian

Dato : 15-05-07 15:06

> [...]

> tænding og en situation hvor der ikke burde være noget forbrug
> overhovedet; derfor tænker jeg at det ku' være en hukommelse på

Mindre end 1mA er stadig meget lidt, selvom radio'en er afbrudt. Men så
længe du er sikker på at der er 1mA istedet for 950mA, er det jo fint

/Brian