/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Dækøkonomi
Fra : Søren LH


Dato : 12-05-07 19:35

Da jeg skal til at anskaffe nye dæk, er økonomien selvfølgelig en
medvirkende faktor i valg af fabrikat/type.

Er der nogen der er i stand til at sætte tal (størrelsesorden) på
vurderingerne af rullemodstand og slidstyrke i FDM's dæktest?

Altså hvad betyder f.ex. 4 stjerner i forhold til 3 stjerner i
"rullemodstand" omsat til % bedre brændstoføkonomi for en typisk bil med
typisk kørselsmønster?

Og hvad betyder f.ex. 4 stjerner i forhold til 3 stjerner i "slidstyrke"
omsat til % bedre levetid ved typisk kørselsmønster?

Mvh
Søren



 
 
Christian B. Andrese~ (16-05-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 16-05-07 09:48

On 12 Maj, 20:35, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:
> Da jeg skal til at anskaffe nye dæk, er økonomien selvfølgelig en
> medvirkende faktor i valg af fabrikat/type.

Mere end sikkerhed ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:
....... DF.


claus b.p. (16-05-2007)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 16-05-07 19:59


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1179305254.012837.158480@e65g2000hsc.googlegroups.com...
On 12 Maj, 20:35, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:
> Da jeg skal til at anskaffe nye dæk, er økonomien selvfølgelig en
> medvirkende faktor i valg af fabrikat/type.

Mere end sikkerhed ?

Det er selvfede typer som dig man bliver træt af! Læse kan du åbenbart
heller ikke, han skrev "medvirkende faktor". Og økonomi er nu engang en
væsentlig ting i forbindelse med biler. Ellers kørte vi nok alle rundt i
skumpolstrede Hummere.

/Claus



Søren LH (16-05-2007)
Kommentar
Fra : Søren LH


Dato : 16-05-07 20:14


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1179305254.012837.158480@e65g2000hsc.googlegroups.com...
On 12 Maj, 20:35, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:
> Da jeg skal til at anskaffe nye dæk, er økonomien selvfølgelig en
> medvirkende faktor i valg af fabrikat/type.

Mere end sikkerhed ?

Hvor vil du hen med det? Du skal jo indrette hastigheden efter forholdene,
altså også bilens tilstand. Hvad sikkert er der ved at vælge et dæk der står
godt fast i vådt føre og så fræse afsted i regnvejr på kanten af hvor det
mister fodfæstet?





TDN (17-05-2007)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 17-05-07 06:47


"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
news:464b59a7$0$834$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:1179305254.012837.158480@e65g2000hsc.googlegroups.com...
> On 12 Maj, 20:35, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:
>> Da jeg skal til at anskaffe nye dæk, er økonomien selvfølgelig en
>> medvirkende faktor i valg af fabrikat/type.
>
> Mere end sikkerhed ?
>
> Hvor vil du hen med det? Du skal jo indrette hastigheden efter forholdene,
> altså også bilens tilstand. Hvad sikkert er der ved at vælge et dæk der
> står godt fast i vådt føre og så fræse afsted i regnvejr på kanten af hvor
> det mister fodfæstet?
>

Øh, hvad så den dag du kommer kørerende med korrekt hastighed og efter
forholdene og et barn træder ud på den regnvåde vej og du hugger bremserne
i, men rammer barnet fordi du har sparet et par hundrede kr. over flere år,
hvilket gør du får en længere bremselængde end et godt dæk på våd vej.

Uanset hvor forsigtigt og korrekt du kører kan du ikke undgå situationer som
andre skaber hvor du kan få brug for det bedst mulige vejgreb.

Det er nogle få ører om dagen i 3-4 år, det koster ekstra at vide man har
det bedste vejgreb.

Og ja, jeg har prøvet at køre med dæk der var møgdårlige i vådt føre (Sava),
det gør jeg aldrig mere....

Mvh
Thomas



Søren LH (17-05-2007)
Kommentar
Fra : Søren LH


Dato : 17-05-07 09:01


"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:464bec5b$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> news:464b59a7$0$834$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>> news:1179305254.012837.158480@e65g2000hsc.googlegroups.com...
>> On 12 Maj, 20:35, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:
>>> Da jeg skal til at anskaffe nye dæk, er økonomien selvfølgelig en
>>> medvirkende faktor i valg af fabrikat/type.
>>
>> Mere end sikkerhed ?
>>
>> Hvor vil du hen med det? Du skal jo indrette hastigheden efter
>> forholdene, altså også bilens tilstand. Hvad sikkert er der ved at vælge
>> et dæk der står godt fast i vådt føre og så fræse afsted i regnvejr på
>> kanten af hvor det mister fodfæstet?
>>
>
> Øh, hvad så den dag du kommer kørerende med korrekt hastighed og efter
> forholdene og et barn træder ud på den regnvåde vej og du hugger bremserne
> i, men rammer barnet fordi du har sparet et par hundrede kr. over flere
> år, hvilket gør du får en længere bremselængde end et godt dæk på våd vej.
>
> Uanset hvor forsigtigt og korrekt du kører kan du ikke undgå situationer
> som andre skaber hvor du kan få brug for det bedst mulige vejgreb.
>
> Det er nogle få ører om dagen i 3-4 år, det koster ekstra at vide man har
> det bedste vejgreb.
>
> Og ja, jeg har prøvet at køre med dæk der var møgdårlige i vådt føre
> (Sava), det gør jeg aldrig mere....

Så har hastigheden ikke været korrekt efter forholdene. Et af de forhold man
skal køre efter er udsynet. Jeg har vel kørt op mod omkr. 1 mill. km i mit
liv til nu, og har ikke været involveret i en eneste nærved-situation af den
slags du nævner, så dit eksempel er under alle omstændigheder noget
abstrakt.

Vejgreb og sikkerhed er jo under alle omstændigheder allerede i designfasen
et kompromis, både i relation til økonomi og komfort, både i en bil og i
vort samfund som helhed.

Men jeg har i øvrigt slet ikke talt om at jeg vil gå på kompromis med
vejgrebet. Jeg står mellem Michelin Pilot Sport PS2, Continental
Sportcontact og Pirelli P7, de har samme score i vådt og tørt vejgreb, men
der er forskel i dækøkonomi jf. testen.



TDN (17-05-2007)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 17-05-07 17:01


"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
news:464c0d99$0$833$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:464bec5b$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
>> news:464b59a7$0$834$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>
>>> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:1179305254.012837.158480@e65g2000hsc.googlegroups.com...
>>> On 12 Maj, 20:35, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:
>>>> Da jeg skal til at anskaffe nye dæk, er økonomien selvfølgelig en
>>>> medvirkende faktor i valg af fabrikat/type.
>>>
>>> Mere end sikkerhed ?
>>>
>>> Hvor vil du hen med det? Du skal jo indrette hastigheden efter
>>> forholdene, altså også bilens tilstand. Hvad sikkert er der ved at vælge
>>> et dæk der står godt fast i vådt føre og så fræse afsted i regnvejr på
>>> kanten af hvor det mister fodfæstet?
>>>
>>
>> Øh, hvad så den dag du kommer kørerende med korrekt hastighed og efter
>> forholdene og et barn træder ud på den regnvåde vej og du hugger
>> bremserne i, men rammer barnet fordi du har sparet et par hundrede kr.
>> over flere år, hvilket gør du får en længere bremselængde end et godt dæk
>> på våd vej.
>>
>> Uanset hvor forsigtigt og korrekt du kører kan du ikke undgå situationer
>> som andre skaber hvor du kan få brug for det bedst mulige vejgreb.
>>
>> Det er nogle få ører om dagen i 3-4 år, det koster ekstra at vide man har
>> det bedste vejgreb.
>>
>> Og ja, jeg har prøvet at køre med dæk der var møgdårlige i vådt føre
>> (Sava), det gør jeg aldrig mere....
>
> Så har hastigheden ikke været korrekt efter forholdene. Et af de forhold
> man skal køre efter er udsynet. Jeg har vel kørt op mod omkr. 1 mill. km i
> mit liv til nu, og har ikke været involveret i en eneste nærved-situation
> af den slags du nævner, så dit eksempel er under alle omstændigheder noget
> abstrakt.
>
> Vejgreb og sikkerhed er jo under alle omstændigheder allerede i
> designfasen et kompromis, både i relation til økonomi og komfort, både i
> en bil og i vort samfund som helhed.
>
> Men jeg har i øvrigt slet ikke talt om at jeg vil gå på kompromis med
> vejgrebet. Jeg står mellem Michelin Pilot Sport PS2, Continental
> Sportcontact og Pirelli P7, de har samme score i vådt og tørt vejgreb, men
> der er forskel i dækøkonomi jf. testen.
>

Okay, så er det ikke skoddæk vi taler om.

Mvh
Thomas



Thomas Rasmussen (18-05-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 18-05-07 09:38

TDN wrote:
>> Men jeg har i øvrigt slet ikke talt om at jeg vil gå på kompromis med
>> vejgrebet. Jeg står mellem Michelin Pilot Sport PS2, Continental
>> Sportcontact og Pirelli P7, de har samme score i vådt og tørt vejgreb, men
>> der er forskel i dækøkonomi jf. testen.
>>
>
> Okay, så er det ikke skoddæk vi taler om.

Det var der heller ikke nogen der skrev noget om... men sjovt nok farede
du og andre i blækhuset alligevel og beskyldte Søren for at spille
russisk rulette med hele familien Danmarks liv...

I ADAC/FDM's seneste test af sommerdæk tager de netop også med i
betragtningen af om dækket er slidstærkt osv. Det er jo nok ikke for
sjov de gør det, netop fordi der for nogle mennesker er en kontant
fordel ved at have et sæt dæk der kan holde til megen kørsel. Hvis jeg
kørte fx. 50-70.000km om året ville jeg helt sikkert også vælge de dæk
(mellem top 3-4 stykker) der får bedst karakter i slidstyrke, netop
fordi det pludselig betyder meget om der skal skiftes dæk hvert år eller
hver 3. år. Jeg kører så kun ca. 15-20k om året så det var ikke så meget
i mine tanker da der blev købt sommerdæk (75% af min kørsel foregår nok
på sommerdækkene, resten på vinterdæk) da de højst sandsynlig er blevet
for gamle inden de er slidt helt ned.

Thomas
(Der valgte Bridgestone Turanza ER-300)

Mogens (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 20-05-07 12:40

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
news:46460aad$0$843$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Er der nogen der er i stand til at sætte tal (størrelsesorden) på
> vurderingerne af rullemodstand og slidstyrke i FDM's dæktest?
> Altså hvad betyder f.ex. 4 stjerner i forhold til 3 stjerner i
> "rullemodstand" omsat til % bedre brændstoføkonomi for en typisk bil med
> typisk kørselsmønster?
> Og hvad betyder f.ex. 4 stjerner i forhold til 3 stjerner i "slidstyrke"
> omsat til % bedre levetid ved typisk kørselsmønster?

Du kan læse lidt om metoderne her og på den måde gøre en
egen konklusion/besvarelse på dine spørgsmål.
www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/Methodik/default.asp?ComponentID=173783&SourcePageID=8772

Jeg betragter normalt en dæktest som vejledende underholdning.
Jeg piller de parametre ud, som jég lægger vægt på, og gør en
kalkulation. Det ændrer ofte billedet en del...



Christian B. Andrese~ (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-05-07 09:26

On 16 Maj, 20:58, "claus b.p." <c...@hotmail.com> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:1179305254.012837.158480@e65g2000hsc.googlegroups.com...
> On 12 Maj, 20:35, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:
>
> > Da jeg skal til at anskaffe nye dæk, er økonomien selvfølgelig en
> > medvirkende faktor i valg af fabrikat/type.
>
> Mere end sikkerhed ?
>
> Det er selvfede typer som dig man bliver træt af! Læse kan du åbenbart
> heller ikke, han skrev "medvirkende faktor". Og økonomi er nu engang en
> væsentlig ting i forbindelse med biler. Ellers kørte vi nok alle rundt i
> skumpolstrede Hummere.

Selvfed eller ej, der nævnes brændstoføkonomi , rullemodstand og
slidstyrke i indlægget. Intet om bremseevne eller vejgreb.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:
....... DF.


Christian B. Andrese~ (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-05-07 09:27

On 16 Maj, 21:13, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:1179305254.012837.158480@e65g2000hsc.googlegroups.com...
> On 12 Maj, 20:35, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:
>
> > Da jeg skal til at anskaffe nye dæk, er økonomien selvfølgelig en
> > medvirkende faktor i valg af fabrikat/type.
>
> Mere end sikkerhed ?
>
> Hvor vil du hen med det? Du skal jo indrette hastigheden efter forholdene,
> altså også bilens tilstand. Hvad sikkert er der ved at vælge et dæk der står
> godt fast i vådt føre og så fræse afsted i regnvejr på kanten af hvor det
> mister fodfæstet?

Intet. Men hvis man kører med den hastghed man altid gør giver de gode
dæk én en større sikkerhed mod de andre trafikanters unoder.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:
....... DF.


Christian B. Andrese~ (21-05-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-05-07 09:28

On 17 Maj, 07:47, "TDN" <tdn.fjernde...@tele2adsl.dk> wrote:
> "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelsenews:464b59a7$0$834$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
>
> > "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> >news:1179305254.012837.158480@e65g2000hsc.googlegroups.com...
> > On 12 Maj, 20:35, "Søren LH" <s...@DELETEcity.dk> wrote:
> >> Da jeg skal til at anskaffe nye dæk, er økonomien selvfølgelig en
> >> medvirkende faktor i valg af fabrikat/type.
>
> > Mere end sikkerhed ?
>
> > Hvor vil du hen med det? Du skal jo indrette hastigheden efter forholdene,
> > altså også bilens tilstand. Hvad sikkert er der ved at vælge et dæk der
> > står godt fast i vådt føre og så fræse afsted i regnvejr på kanten af hvor
> > det mister fodfæstet?
>
> Øh, hvad så den dag du kommer kørerende med korrekt hastighed og efter
> forholdene og et barn træder ud på den regnvåde vej og du hugger bremserne
> i, men rammer barnet fordi du har sparet et par hundrede kr. over flere år,
> hvilket gør du får en længere bremselængde end et godt dæk på våd vej.
>
> Uanset hvor forsigtigt og korrekt du kører kan du ikke undgå situationer som
> andre skaber hvor du kan få brug for det bedst mulige vejgreb.
>
> Det er nogle få ører om dagen i 3-4 år, det koster ekstra at vide man har
> det bedste vejgreb.
>
> Og ja, jeg har prøvet at køre med dæk der var møgdårlige i vådt føre (Sava),
> det gør jeg aldrig mere....

Tak for indlægget.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:
....... DF.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste