Børn i bilen?
Fra : Henning

Dato : 12-05-07 12:10

Jeg skal fragte et par af mine nevøer i morgen - hvordan er det nu med
barnesæde, højde, alder, klip i kortet osv? Skal de være i barnestol
eller er det nok jeg har gaffer-tapet dem fast?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-07 12:27

Henning skriver:

> Jeg skal fragte et par af mine nevøer i morgen - hvordan er det nu med
> barnesæde, højde, alder, klip i kortet osv? Skal de være i barnestol
> eller er det nok jeg har gaffer-tapet dem fast?

http://www.fdm.dk/public/biler/Sikkerhed/bornibilen/loven.htm

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henning

Dato : 12-05-07 12:51

On Sat, 12 May 2007 13:27:18 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Henning skriver:

>http://www.fdm.dk/public/biler/Sikkerhed/bornibilen/loven.htm

Takker - specielt denne er interessant

"Dispensation ved lejlighedsvis kørsel på korte ture
Der kan dispenseres fra kravet om, at børn på tre år eller derover
skal anvende særligt tilpasset sikkerhedsudstyr, når der er tale om
lejlighedsvis befordring over korte afstande i en bil, hvor der ikke
er rådighed over sikkerhedsudstyret (barnestol/selepude), og under
forudsætning af, at barnet sidder på bagsædet. Begrebet ”korte
afstande” vil ifølge Justitsministeriet bero på en domstolsafgørelse."

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-07 13:26

Henning skriver:

> [...]
> forudsætning af, at barnet sidder på bagsædet. Begrebet ”korte
> afstande” vil ifølge Justitsministeriet bero på en domstolsafgørelse."

Ja, da det bliver op til den første retssag at afgøre om du skal have en
bøde eller ej.

Jeg ville på intet tidspunkt bevæge mig ud uden knægtens autostol -
aldrig nogensiden, for uanset, hvor pænt og forudseende jeg kører kan
der finde på at komem en "idiot" og køre ind i mig. Det samme med dig og
dine nevøer, det kan godt være at uheldet ikke er din skyld, men du vil
ærge dig ihjæl, hvis der skete noget med dem.

Fra : TDN

Dato : 12-05-07 13:43

> Jeg skal fragte et par af mine nevøer i morgen - hvordan er det nu med
> barnesæde, højde, alder, klip i kortet osv? Skal de være i barnestol
> eller er det nok jeg har gaffer-tapet dem fast?

Det er vel ikke et spørgsmål og hvor let du kan slippe om ved det, men at du
får dem spændt ordentligt fast i barnestol, selepude afhængig af alder. Jeg
ville sgu ikke overlade mit barn til dig hvis jeg viste du ikke spændte det
ordentligt fast.
Kan du ikke bare få deres barnestol, selepude med, sammen med dem så er
problemet vel ikke større...

Mvh
Thomas

Fra : Lars [6710]

Dato : 12-05-07 14:11

TDN skrev:

> Kan du ikke bare få deres barnestol, selepude med, sammen med dem så er
> problemet vel ikke større...

Nemlig ja

Når vi "udlåner" afkommet til bedsteforældre e.lign. og de skal køre med
dem, så får de altid vores autostole + selepuder med + en garanti for
voldsomme konskvenser hvis vi ta´r dem i at udstyr eller seler ikke
bliver brugt....

Og vores børn er iøvrigt opdraget til at sige fra hvis de bli´r proppet
i en bil hvor de ikke kan spændes korrekt fast .

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-07 15:18

TDN skriver:

> Kan du ikke bare få deres barnestol, selepude med, sammen med dem så er
> problemet vel ikke større...

Ikke alle børns forældre har bil....

Fra : TDN

Dato : 12-05-07 15:30

> TDN skriver:

> Ikke alle børns forældre har bil....
>

> Klaus
> --

Og derfor skulle det begrunde at de sidder "løse" i bilen?

Så må man leje eller låne, der er ingen undskyldning for de ikke er spændt
fast!!!!

Mvh
Thomas

Fra : Henning

Dato : 12-05-07 16:28

>Og derfor skulle det begrunde at de sidder "løse" i bilen?
>
>Så må man leje eller låne, der er ingen undskyldning for de ikke er spændt
>fast!!!!
Hvad er det for en gang vrøvl at lukke ud? Der er tre udmærkede
bagsædeseler i de fleste biler, så ungerne sidder ikke "løse"? Det er
førerens ansvar, næst efter forældrenes, at de sidder stille mens der
køres. Hvad gjorde vi andre før alle disse regler og love? Vi burde
alle være døde nu - vi både spiste mudder, kørte uden cykelhjelm,
legede ude uden vores forældre kunne ringe til os, sad på bagsædet,
endda uden seler!

Men næste gang du kommer gående med ungen i regnvejr vil jeg da ikke
stoppe op og tilbyde dig et lift - jeg kunne jo risikere at blive
slået ihjel

Fra : TDN

Dato : 12-05-07 16:35

> Hvad er det for en gang vrøvl at lukke ud? Der er tre udmærkede
> bagsædeseler i de fleste biler, så ungerne sidder ikke "løse"?

Nu har du ikke nævnt alder på børnene men en sikkerhedssele kan ikke bruges
uden barnestol eller selepude på små og mindre børn. Det er da logisk hvis
skråselen går over halsen eller endda over hovedet på et lille barn er det
virkningsløst.

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-07 17:08

Henning skriver:

> Hvad er det for en gang vrøvl at lukke ud? Der er tre udmærkede
> bagsædeseler i de fleste biler, så ungerne sidder ikke "løse"?

Hvor store er disse nevø'er ?

Min knægt på 1½ år kommer ikke i en voksensele.....

Fra : Henning

Dato : 12-05-07 18:59

On Sat, 12 May 2007 18:08:25 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Henning skriver:

>Hvor store er disse nevø'er ?
>
>Min knægt på 1½ år kommer ikke i en voksensele.....

Det må han heller ikke - ifølge færdselsloven gælder det for børn over
tre år.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-07 17:07

TDN skriver:

> Og derfor skulle det begrunde at de sidder "løse" i bilen?

Nej, så sandelig ikke.

> Så må man leje eller låne, der er ingen undskyldning for de ikke er spændt
> fast!!!!

Rolig nu, vil er fuldstandig enige.

Fra : Anders Majland

Dato : 16-05-07 08:55

> Og derfor skulle det begrunde at de sidder "løse" i bilen?
> Så må man leje eller låne, der er ingen undskyldning for de ikke er spændt
> fast!!!!

Prøv at bestille en taxa med autostole til f.eks en på 7kg og en på 18kg -
det kan blive en ganske lang ventetid hvis du overhovedet kan få tilbudt en
vogn med det ønskede udstyr ...

/A

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-05-07 17:22

Anders Majland skrev:
> Prøv at bestille en taxa med autostole til f.eks en på 7kg og en på 18kg -
> det kan blive en ganske lang ventetid hvis du overhovedet kan få tilbudt en
> vogn med det ønskede udstyr ...

Mange taxi'er kører rundt med barnestole i bilen. Dem skal de nemlig
bruge når de kører deres faste ture med børn.

--
MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-05-07 15:48

> TDN skriver:

> Ikke alle børns forældre har bil....

Bil først. Børn bagefter.

Fra : Lars [6710]

Dato : 12-05-07 16:21

Martin Johansen [6000] skrev:

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:4645CC90.194A57ED@du.kan.finde.den...

> Bil først. Børn bagefter.

QED !!

Alle børns forældre har bil

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-05-07 10:18

Lars [6710] wrote:

> QED !!
>
> Alle børns forældre har bil

Så godt som. Degenereringen er i fuld gang.

Tænk hvis poderne lærte at bruge muskelkraft på at transportere sig selv.

--
vh
Torben - der nok har bil til langturene, men lader ungerne cykle til alt

Fra : Lars [6710]

Dato : 12-05-07 16:20

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> TDN skriver:
>
> Ikke alle børns forældre har bil....
>

> Klaus

Men næsten

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-05-07 11:54

On 12 Maj, 14:25, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
> dine nevøer, det kan godt være at uheldet ikke er din skyld, men du vil
> ærge dig ihjæl, hvis der skete noget med dem.

Ingen, og jeg mener INGEN kører med vores børn uden at de er spændt
fast i ordentlige autostole.
Det gælder også busserne i børnehave/vuggestue hvor de har godkendt
autostole til alle børn, eller de kører flere gange.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-05-07 11:56

On 12 Maj, 17:28, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> [...]
> alle være døde nu - vi både spiste mudder, kørte uden cykelhjelm,
> legede ude uden vores forældre kunne ringe til os, sad på bagsædet,

Nogle døde, andre blev handikappede, dog slap de fleste fra det med
livet i behold.
Men der kørers flere kilometre nu med højere hastighed, så ulykkerne
er voldsommere nu.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-05-07 11:58

On 12 Maj, 19:58, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Det må han heller ikke - ifølge færdselsloven gælder det for børn over
> tre år.

Vores datter på 5 år sidder i autostol, ikke bare siddepude.
Den giver hende den bedste beskyttelse.