"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1178870020.588844.213830@e65g2000hsc.googlegroups.com...
On 10 Maj, 18:58, Karsten Feddersen <kars...@feddersen.dk> wrote:
> > Hvordan kører du dem til?
> > Undgår hårde opbremsninger og at holde den på bremsen?
> Egentlig bare så blide opbremsninger som muligt. Ingen blokeringer eller
> hårde opbremsninger, hvis det kan undgås.
Ok, ja det er jo så sådan jeg altid kører - og blokeringer, det sku
ABS'en gerne forhindre ;)
Alligevel blev mine skiver skæve efter jeg fik nye klodser på - ham
der skiftede dem sagde det var fordi de blev så varme når man bremsede
ned f.eks. fra motorvej og hvis man så holdt på en bakke (afkørslen)
og holdt bilen på bremsen så kunne de blive skæve pga. den ulige
fordeling af afkølingen.
Nu har jeg fået nyt bremsevæske og sommerdæk på - og forhjulene ryster
når jeg bremser (så meget at rattet bevæger sig ½-1 cm til hver side
hvis jeg ikke holder det fast). Jeg ved ikke om de er dårligt
afbalancerede eller den forbedrede bremseevne med det nye bremsevæske
har gjort dem skæve :(
> I min allerførste bil, som var
> en Mazda, fik jeg lært på den dyre måde at bremser skal køres til. Ved
> første service skulle de drejes af.
Drejes af? Troede ikke man kunne gøre andet end at sætte nye skiver på
hvis de gamle blev skæve.
Om ryteri i rattet. Det indlysende er også at se efter slidte bærekugler og
andre sliddele i styretøj og hjulophæng. Der ske ikke meget til før den
mindste fejl fra skiverne forstærkes op i rattet.
Det er ikke sikkert at det kun er skiverne det er galt med.
Vi havde ryste problemer og fik nye skiver 2 gange uden beregning,
hvorefter jeg fik et tip om at man nogle steder kunne dreje skiverne
monteret på bilen. Måske lille skævhed på nav eller jeg ved ikke hvad der er
årsagen til at det skulle være bedre. Og virkelig - den lokale Mitsubishi
kan
rette skiverne mens de sidder på. En metode der kom til lige efter de
asbestfri kom frem hvor var der mange problemer med skæve skiver - Man
sparede en masse tid og tjente mange penge på den maskine. Men bruges hos
dem næsten aldrig mere.
Vi er campister og de igen nye skiver begyndte selvfølgelig at skabe sig i
Prag, varmt og nogle gode opbremsninger med påløb til at skubbe og
efterfølgende holden ( som omtalt ovenfor). Fandes, ødelagt igen.
Nå men vi kom forbi et stort autopalads, sku ind og kikke, reseptiondamer
og diske til hvert 5 mærker, avancerede venterum, lårkortguider, lånebiler,
veksling og autoudlejning som i lufthavnen
værkfører i jakkesæt og to
mekanikere med til modtagelse - og jeg fik efter sprogbøvl og værkførers
prøvetur
fortalt, at mine bremser rystede, om de ku afdreje skiverne
_siddende_ på bilen? Jo selvfølgelig. Vi hentede den næste dag, betalte et
eller andet ubetydelig, fik en æske chokolade - bilen var støvsuget og
vasket - og vigtigst, har det bare kørt siden uden særlige hensyn. Kører
selvfølgelig også ganske normalt.
Men tjek lige lidt omkring. Afdrejning på bilen kan måske være løsningen.
Værkstederne ved som regel hvem i byen der kan.
En anden ting. Der skal selvfølgelig ikke sidder en masse skidt rust og
kobberfedtfedt på nav og anlægsflader når man samler. Det skal gi ballade.
Rens ordentligt inden montering.
Mvh
,