kan et dæk punktere ved fælgskift
Fra : ums[3460]

Dato : 07-05-07 22:50

Hej, fik fornylig skiftet dæk på min bil til andre fælge hos aut.
dækværksted.
Eftefølgende ca. 1-2 uger efter syntes jeg at venstre forhjul var lidt
fladt.. og pumpede det op.. nu igen efter ca. 2 uger har det igen mistet
lidt luft..
Kan der ske noget ved dækket ifbm. afmontering og påmontering på fælge ?
Kan jeg "kræve" at dækværkstedet skifter det til et nyt dæk uden
omkostninger for mig ?
Eller skal jeg bare bide i det sure æble og købe et nyt dæk...
Der er selvfølgelig den teoretiske mulighed at jeg faktisk er punkteret...
men den tror jeg ikke helt på.. ;)

Fra : Esben Tærsker

Dato : 07-05-07 23:03

ums[3460] wrote:
> [...]
> Eller skal jeg bare bide i det sure æble og købe et nyt dæk...
> Der er selvfølgelig den teoretiske mulighed at jeg faktisk er punkteret...

Det kunne jo også være ventilen der er utæt. Min gamle far tjekkede
altid ventilen når han pumpede luft i dækkene: lidt spyt på en finger
puttes simpelthen i hullet. Hvis det bobler er den utæt.

/Esben

Fra : Ole N

Dato : 08-05-07 07:40

Det sker at dækmontører "glemmer" at rengøre/slibe fælgen på den flade som
ligger op mod dækket. Derfor kan luften sive ud. Dette problem er mest
udtalt ved brugte fælge hvor der ofte er noget rust på fladen.

mvh
Ole

Fra : claus b. p.

Dato : 08-05-07 09:42

"Ole N" <noname@mail.dk> wrote in message
> Det sker at dækmontører "glemmer" at rengøre/slibe fælgen på den flade som
> ligger op mod dækket. Derfor kan luften sive ud. Dette problem er mest
> udtalt ved brugte fælge hvor der ofte er noget rust på fladen.

Jeg havde et ret nyt dæk, på en gammel stålfælg, der tabte luft. Da jeg
sprøjtede vand på kunne jeg se at det kom ud langs fælgkanten. Ned til AGL
som havde monteret dækkene, og vupti - havde de ordnet det, uden at det
kostede mig noget.

/Claus

Fra : ums[3460]

Dato : 08-05-07 15:55

"Ole N" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det sker at dækmontører "glemmer" at rengøre/slibe fælgen på den flade som
> ligger op mod dækket. Derfor kan luften sive ud. Dette problem er mest
> udtalt ved brugte fælge hvor der ofte er noget rust på fladen.

Ja det er jeg sikker på de ikke har gjort.. men på den anden side er det
Alufælge der næsten er nye.. men problemet kan vel sagtens være der
alligevel.

Fra : ums[3460]

Dato : 08-05-07 15:54

> [...]
> altid ventilen når han pumpede luft i dækkene: lidt spyt på en finger
> puttes simpelthen i hullet. Hvis det bobler er den utæt.

Ja ok.. det vil jeg lige prøve... så kan jeg jo bare smække en ny ventil i
velsagtens..

Fra : ERLO

Dato : 08-05-07 08:50

ums[3460] skrev:
> [...]
> Eller skal jeg bare bide i det sure æble og købe et nyt dæk...
> Der er selvfølgelig den teoretiske mulighed at jeg faktisk er punkteret...

Fælgkanter på gamle fælge kan være rustne og der kan gå lang tid inden
dæk - fælg er "gnubbet" på plads.
Giv dækket en slat dækskum og du er problemet kvit.
Mvh ERLO

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-05-07 09:14

> Giv dækket en slat dækskum og du er problemet kvit.

Til gengæld er vedkommende også færdig med, at blive serviceret hos omtalte
dækmand... ;)

Fra : ERLO

Dato : 08-05-07 10:41

Martin Johansen [6000] skrev:

> Til gengæld er vedkommende også færdig med, at blive serviceret hos
> omtalte dækmand... ;)
En DÆKMAND er fløjtende ligeglad - bare der er noget omsætning :)
Mvh. ERLO

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-05-07 10:54

> En DÆKMAND er fløjtende ligeglad - bare der er noget omsætning :)

Dem jeg kender er bange for, at få beskidte fingre.

De har så travlt, at de sagtens har råd til, at afvise folk - der står jo
nok i kø ;)