/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Køkultur - eller resultatet af mangel på s~
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 07-05-07 19:28

Halløj i hytterne

Vil lige dele denne griner med jer :

Sted : Ølby tilkørslen
tid : Mandag morgen - ca 8:15

Der er kø på motorvejen, så vi, der skal nordpå, skal flette ind på
motorvejen

Men : En dame i en fin Pøsjø 607, tror hun man møve sig ind mellem 2
lastbiler.......

Hun må have glemt at se fjernsyn, for hun regnede vel med at bageste
lastbil opdagede at hun smuttede ind mellem de 2 lastbiler

Chafutten så hende åbenbart ikke, for han fortsatte ufortrødent fremad

<<< video_af_p607_på_skrump.avi >>>


( At jeg så ikke begriber at de lastbiler skal ligge og lege futtog
ved en motorvejstilkørsel, er en ganske anden sag............... )



--
Jan_stevns

 
 
Ukendt (07-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-05-07 20:17

jan@bygteknik.dk wrote:
> Halløj i hytterne
>
> Vil lige dele denne griner med jer :
>
> Sted : Ølby tilkørslen
> tid : Mandag morgen - ca 8:15
>
> Der er kø på motorvejen, så vi, der skal nordpå, skal flette ind på
> motorvejen
>
> Men : En dame i en fin Pøsjø 607, tror hun man møve sig ind mellem 2
> lastbiler.......
>
> Hun må have glemt at se fjernsyn, for hun regnede vel med at bageste
> lastbil opdagede at hun smuttede ind mellem de 2 lastbiler
>
> Chafutten så hende åbenbart ikke, for han fortsatte ufortrødent fremad
>
> <<< video_af_p607_på_skrump.avi >>>

Nu ved jeg ikke hvor omtalte sted er, men hvis du mener at man møver sig ind
ved en sammenfletning, så tager du helt fejl. Som ordet siger, så fletter
man ind ligesom når en lynlås lukkes. Man tager behørigt hensyn til hinanden
under sådan en manøvre og tilpasser hastigheden, og den der er længst fremme
i sammenfletningsøjeblikket, fletter ind forrest. Man finder sin plads i
sammenfletningen et lille stykke før selve sammenfletningen, da man så
undgår at folk med for stor hastighedsforskel kommer susende indenom og
overrasker andre i selve sammenfletningsøjeblikket.
Da der er umuligt at høre eller læse sine medtrafikanters hensigter, skal
man TILKENDEGIVE sin hensigt i sin opførsel.
Hvor svært kan det være?

PS: Efter at have læst dit indlæg igen, lader det til at lastbilchaufføren
ikke kan se hvad der foregår på siden af sit vogntog, og derfor ikke kunne
se damen i Peugeot'en. Men manglende udsyn har aldrig været en acceptabel
grund til at køre ind i andre. Hvis han ikke kan se hvad der foregår rundt
om sit køretøj, må lastbilchaufføren jo holde ekstra afstand til
forankørende, så evt. bilister i sammenfletningsøjebilkket kan komme ind.
Bilister ved nedkørslen til motorvejen har jo ikke fuldt stop når de skal ud
på motorvejen.



Ukendt (07-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-05-07 20:47

"Peter Sørensen" <//\\> skrev :

>Nu ved jeg ikke hvor omtalte sted er, men hvis du mener at man møver sig ind
>ved en sammenfletning, så tager du helt fejl.

Jeg tager slet ikke fejl, når jeg skriver "møver sig ind"

Normalen ved en motorvejstilkørsel er at man følger trafikken og
fletter ind skiftevis - hende klaphatten her, havde 5-6 biler foran
sig, altså i tilkørselsbanen, men så et hul (*1) mellem de 2
lastbiler

heraf udtrykket "møver"


Et "hul" - der åbenbart ikke var stort nok :)



>Da der er umuligt at høre eller læse sine medtrafikanters hensigter, skal
>man TILKENDEGIVE sin hensigt i sin opførsel.
>Hvor svært kan det være?

Hva' er det for noget russisk kaudervælsk ? <grin>

Du behøver på ingen måde at tilkendegive at du gerne vil ind på
motorvejen - ellers er tilstedeværelsen i tilkørselsbanen jo lettere
tåbeligt - eller måske ligefrem formålsløs

At folk der kører *på* motorvejen bliver overrasket når folk i
føromtalte tilkørselsbane kører ud på motorvejen, siger vist mere om
dem på motorvejen, end nogensom helst andre ;)

>PS: Efter at have læst dit indlæg igen, lader det til at lastbilchaufføren
>ikke kan se hvad der foregår på siden af sit vogntog, og derfor ikke kunne
>se damen i Peugeot'en.

Du har vist aldrig kørt lastbil ??

>....... Hvis han ikke kan se hvad der foregår rundt
>om sit køretøj, må lastbilchaufføren jo holde ekstra afstand til
>forankørende, så evt. bilister i sammenfletningsøjebilkket kan komme ind.

Du er inde på bundlinien i det jeg skrev :

- om jeg fatter de skal ligge og lege futtog, istedet for at skabe
luft, så folk uden de store problemer kan flette ind på motorvejen



--
Jan_stevns

Andersen [3650] (07-05-2007)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 07-05-07 21:04

<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:prvu335ibvksp6ghh1ct2f3o9vrihgpjci@dtext.news.tele.dk...
> - om jeg fatter de skal ligge og lege futtog, istedet for at skabe
> luft, så folk uden de store problemer kan flette ind på motorvejen
>
Med fare for at blive høvlet af diverse lastbilsbisser
vover jeg alligevel skindet og påstår at langt størstedelen
ikke kender til flettereglen. De kommer høvlende i inderbanen
med "kussekontrol", fødderne oppe og avisen over rattet og
er ellers græskkatolsk over for hvad der kommer indefra
tilkørslen *. Jeg har problemet hver dag når jeg skal ud på
6'eren. Flere gange har jeg måtte køre inde på græsset fordi
der ikke tages hensyn. Og det er til trods for at jeg er oppe
i god fart.


* Er godt klar over der "måske" er overdrevet, men jeg tror
(og håber) det hjælper på forståelsen. Jeg kører også selv
lastbil i perioder, men derfor kan jeg godt se andre tilsvarende
trafikanters fejl. Personligt har jeg ingen fejl



Klaus D. Mikkelsen (07-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 07-05-07 22:15

"Andersen [3650]" skriver:
>
> Med fare for at blive høvlet af diverse lastbilsbisser
> vover jeg alligevel skindet og påstår at langt størstedelen
> ikke kender til flettereglen. De kommer høvlende i inderbanen
> med "kussekontrol", fødderne oppe og avisen over rattet og
> er ellers græskkatolsk over for hvad der kommer indefra
> tilkørslen *.

Der må jeg nok indrømme at jeg afpasser farten til at komme ud enten
foran eller bagved lastbilen, uanset, hvad sjafutten laver. Det giver en
langt bedre afvikling af trafikken, når lastbilen kan holde sin fart og
bane.


At jeg så måske ikke har 130km/t når jeg rammer højresporet gør altså
ikek mige noget, det tager jo ikek lang tid at komme derop.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Jan Mikkelsen (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Jan Mikkelsen


Dato : 08-05-07 09:36

Andersen [3650] wrote:

> Med fare for at blive høvlet af diverse lastbilsbisser
> vover jeg alligevel skindet og påstår at langt størstedelen
> ikke kender til flettereglen.

Oplever eller ofte at det er padder i overhaleren der ikke kan rumme, at
de skal give plads således at lastbilen kan trække ud.

/Jan

Anders Majland (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 08-05-07 09:56

> Oplever eller ofte at det er padder i overhaleren der ikke kan rumme, at
> de skal give plads således at lastbilen kan trække ud.

Sidst jeg tog kørekort "ævlede" kørelæren en masse over at det til en
køreprøve ville være dumpegrund hvis man foretog et vognbaneskift istedet
for at tilpasse hastigheden til at flette.

"Padder" i andet spor _skal_ ikke_ give plads for at folk fra første spor
kan foretage et vognbaneskift ....



Jan Mikkelsen (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Jan Mikkelsen


Dato : 08-05-07 10:13

Anders Majland wrote:
>> Oplever eller ofte at det er padder i overhaleren der ikke kan rumme, at
>> de skal give plads således at lastbilen kan trække ud.
>
> Sidst jeg tog kørekort "ævlede" kørelæren en masse over at det til en
> køreprøve ville være dumpegrund hvis man foretog et vognbaneskift istedet
> for at tilpasse hastigheden til at flette.
>
> "Padder" i andet spor _skal_ ikke_ give plads for at folk fra første spor
> kan foretage et vognbaneskift ....

Regel-rytteri .. om de *skal* eller ej er ligegyldigt for trafikkens
flow om at gøre. Hvis indersporet er pakket så kan en 'padde' i
overhaleren jo medvirke til at skabe en farlig situation ved indfletning
... selv om det er fordi, at andre 'padder' i indersporet kører for tæt.

Hvis alle kørte lidt mere efter at få tingene til at flyde og fungere,
frem for 'jeg har retten på min side' så ville livet være lettere

/Jan

Anders Majland (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 08-05-07 11:08

>>> Oplever eller ofte at det er padder i overhaleren der ikke kan rumme, at
>>> de skal give plads således at lastbilen kan trække ud.
....
> Regel-rytteri .. om de *skal* eller ej er ligegyldigt for trafikkens flow
> om at gøre.

Jeg synes det er lige groft nok at kalde folk padder bare fordi de ikke
retter ind efter dit hoved !

Der er ikke nogen undskyldninger for at tvinge et vognbaneskifte igennem når
der ikke er plads. Jeg har også prøvet at blive overset af en lastvogn der
pludseligt skifter spor for at overhale en kollega og så bliver sporet
temmeligt hurtigt meget smalt ... (Btw var der flere km fri bag mig så det
var ikke pga tæt trafik han ville ud mens jeg var på siden af ham ... )

I tæt trafik er det imho ok at markede med blinket at man ønsker plads til
et vognbaneskift - men der er på ingen måder iorden at mase sig ud ...

> Hvis alle kørte lidt mere efter at få tingene til at flyde og fungere,
> frem for 'jeg har retten på min side' så ville livet være lettere

Der er vi så enige, men jeg er stadig meget uenig i dit padde udsagn 2
indlæg tilbage ....



Finn Guldmann (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 12-05-07 00:33

Andersen [3650] skrev:
>> - om jeg fatter de skal ligge og lege futtog, istedet for at skabe
>> luft, så folk uden de store problemer kan flette ind på motorvejen
> Med fare for at blive høvlet af diverse lastbilsbisser
> vover jeg alligevel skindet og påstår at langt størstedelen
> ikke kender til flettereglen. De kommer høvlende i inderbanen
> med "kussekontrol", fødderne oppe og avisen over rattet og
> er ellers græskkatolsk over for hvad der kommer indefra
> tilkørslen *. Jeg har problemet hver dag når jeg skal ud på
> 6'eren. Flere gange har jeg måtte køre inde på græsset fordi
> der ikke tages hensyn. Og det er til trods for at jeg er oppe
> i god fart.
> * Er godt klar over der "måske" er overdrevet, men jeg tror
> (og håber) det hjælper på forståelsen. Jeg kører også selv
> lastbil i perioder, men derfor kan jeg godt se andre tilsvarende
> trafikanters fejl. Personligt har jeg ingen fejl
>
Hvis folk blot ville bruge de små grå en lille smule når de kommer i en
tilkørsel ville de problemer slet ikke være der.

Og det har ikke noget med lastbiler at gøre. Problemet er det samme
uanset om det er lastbil eller Legobil der kører ude på motorvejen.

--
MVH Finn

Klaus D. Mikkelsen (07-05-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 07-05-07 22:13

jan_stevns skriver:
>
> Du behøver på ingen måde at tilkendegive at du gerne vil ind på
> motorvejen - ellers er tilstedeværelsen i tilkørselsbanen jo lettere
> tåbeligt - eller måske ligefrem formålsløs

ROFL....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Finn Guldmann (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 12-05-07 00:29

jan_stevns skrev:
> - om jeg fatter de skal ligge og lege futtog, istedet for at skabe
> luft, så folk uden de store problemer kan flette ind på motorvejen
>
Det er nok fordi hvis jeg skaber hul til en (1) bil (med acceptabel
afstande) mellem mig og den lastbil foran mig er der tre (3) biler der
prøver at komme ind i det hul.

Så sent som i dag var der en der mente at når han var så lagt oppe på
siden af mig at han kørte ud for baghjulet på min trækker (ca. 5 fra
forenden) skulle jeg falde tilbage og give plads til ham. (Han kunne
uden problemer havde kørt så langt frem at han var foran mig, og så
skulle han nok havde fået pladsen.)

--
MVH Finn

Ukendt (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-07 14:00

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Det er nok fordi hvis jeg skaber hul til en (1) bil (med acceptabel
>afstande) mellem mig og den lastbil foran mig er der tre (3) biler der
>prøver at komme ind i det hul.

kun 3 ??

spøg til side - jeg ser meget tit, at lastbilerne har en vane med at
køre mange på række - måske ganske naturligt - men ret ufikst på f.eks
køgeBugt, hvor der er mange til/frakørsler på en relativt kort
distance

Og lige pt. er det ekstra sjovt med det forbistrede vejarbejde ;(


--
Jan_stevns

Finn Guldmann (13-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 13-05-07 01:14

jan_stevns skrev:
>> Det er nok fordi hvis jeg skaber hul til en (1) bil (med acceptabel
>> afstande) mellem mig og den lastbil foran mig er der tre (3) biler der
>> prøver at komme ind i det hul.
> kun 3 ??
>
Med 20 km/t behøver jeg jo ikke at holde mere end 20 m. Men det er også
nok til 3 Legobiler.

> spøg til side - jeg ser meget tit, at lastbilerne har en vane med at
> køre mange på række - måske ganske naturligt - men ret ufikst på f.eks
> køgeBugt, hvor der er mange til/frakørsler på en relativt kort
> distance
>
På den måde har vi lidt styr på antallet af Legobiler der kommer mellem
os. Er der kun plads til en Legobil kommer der også kun en Legobil ind.


> Og lige pt. er det ekstra sjovt med det forbistrede vejarbejde ;(
>
Jeg kan da heldigvis lægge min kørsel der mens der ikke er ret mange biler.

--
MVH Finn

Henrik Stidsen (13-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-05-07 22:00

Finn Guldmann submitted this idea :
>> spøg til side - jeg ser meget tit, at lastbilerne har en vane med at
>> køre mange på række - måske ganske naturligt - men ret ufikst på f.eks
>> køgeBugt, hvor der er mange til/frakørsler på en relativt kort
>> distance

> På den måde har vi lidt styr på antallet af Legobiler der kommer mellem os.
> Er der kun plads til en Legobil kommer der også kun en Legobil ind.

Den der attitude gør det altså meget svært ikke at tro at i truckere
tror i ejer verden.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



ShutEye (13-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 13-05-07 23:38

> Den der attitude gør det altså meget svært ikke at tro at i truckere tror
> i ejer verden.

Bare at omtale almindelige personbiler konsekvent som 'legobiler', det
irriterer mig sgu lidt :\



Henrik Stidsen (13-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-05-07 23:48

ShutEye wrote on 14-05-2007 :
>> Den der attitude gør det altså meget svært ikke at tro at i truckere tror i
>> ejer verden.

> Bare at omtale almindelige personbiler konsekvent som 'legobiler', det
> irriterer mig sgu lidt :\

Velkommen i klubben

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Uffe Bærentsen (15-05-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 15-05-07 10:15


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.70307d755ddd6b4d.34878@news.hs235.dk...
> ShutEye wrote on 14-05-2007 :
>>> Den der attitude gør det altså meget svært ikke at tro at i truckere
>>> tror i ejer verden.
>
>> Bare at omtale almindelige personbiler konsekvent som 'legobiler', det
>> irriterer mig sgu lidt :\
>
> Velkommen i klubben

Er der ligefrem en klub?
Jeg vil da også meldes ind, hvor kan jeg gøre det?



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Torben Scheel (15-05-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-05-07 14:02

ShutEye wrote:
>> Den der attitude gør det altså meget svært ikke at tro at i truckere tror
>> i ejer verden.
>
> Bare at omtale almindelige personbiler konsekvent som 'legobiler', det
> irriterer mig sgu lidt :\
>
>
Sgu' heller ikke rimeligt. Enhver MC-ist ved at det hedder madkasser.

--
vh
Torben


Henrik Stidsen (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-05-07 09:00

On 7 Maj, 21:46, jan_stevns wrote:
> Du behøver på ingen måde at tilkendegive at du gerne vil ind på
> motorvejen - ellers er tilstedeværelsen i tilkørselsbanen jo lettere
> tåbeligt - eller måske ligefrem formålsløs

Fuldstændig enig med dig - men Rådet For Større Færdselssikkerhed
(RFSF) mener der skal blinkes ved sammenfletning.

Færdselsloven siger:
"Kørende skal endvidere give tegn før vognbaneskift eller anden ikke
ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på motorvej."

Den der "ikke ubetydelig ændring" kan, iflg. RFSF, ikke være andet end
sammenfletning - jeg er tilbøjelig til at give dem ret.

> At folk der kører *på* motorvejen bliver overrasket når folk i
> føromtalte tilkørselsbane kører ud på motorvejen, siger vist mere om
> dem på motorvejen, end nogensom helst andre ;)

Ja det burde ikke være nogen overraskelse - og i forhold til påstanden
om at sammenfletning er en "ikke ubetydelig ændring af køretøjest
placering" er jo helt hen i vejret idet man jo ikke skifter placering
ved sammenfletning, man følger blot sin vognbane.

Måske man skulle spørge en minister eller færdselspolitiet om en
tolkning af den §§ ?


Ukendt (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-05-07 17:15

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev :

>Fuldstændig enig med dig - men Rådet For Større Færdselssikkerhed
>(RFSF) mener der skal blinkes ved sammenfletning.

Det gør de måske - men helt ærligt - blinkeriet ændrer intet ved at
banerne fletter sammen (blink eller ej)

Jeg blinker ikke når jeg kører ind på motorvejen, har aldrig gjort
det, og kommer nok heller aldrig til at gøre det. Hvis nogen kan give
mig blot en god grund, kan jeg måske overtales, men det kan aldrig
blive for at *jeg* skal fortælle de andre noget , de kan se - enten
ved brug af et blåt øje, eller ved brug af almindelig sund logik


>Måske man skulle spørge en minister eller færdselspolitiet om en
>tolkning af den §§ ?

10 på 1 på at man ender med et "ikke svar"


--
Jan_stevns

ShutEye (08-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 08-05-07 18:44

<klip>
> Jeg blinker ikke når jeg kører ind på motorvejen, har aldrig gjort
> det, og kommer nok heller aldrig til at gøre det. Hvis nogen kan give
> mig blot en god grund, kan jeg måske overtales, men det kan aldrig
> blive for at *jeg* skal fortælle de andre noget , de kan se - enten
> ved brug af et blåt øje, eller ved brug af almindelig sund logik

Den eneste 'grund' jeg kan komme på, er at man skal vække folk i indersporet
af trancen, inden man blander sig med dem?



Ukendt (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-05-07 19:14

"ShutEye" <no@no.no> skrev :

>Den eneste 'grund' jeg kan komme på, er at man skal vække folk i indersporet
>af trancen, inden man blander sig med dem?


Det var da en grund, men ikke god nok ;)




--
Jan_stevns

ShutEye (08-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 08-05-07 22:01

>>Den eneste 'grund' jeg kan komme på, er at man skal vække folk i
>>indersporet
>>af trancen, inden man blander sig med dem?
>
> Det var da en grund, men ikke god nok ;)

Nææh det var såmænd heller ikke for at forsvare alt det blinkeri.
Kunne bare ikke finde på noget bedre :)



Henrik Stidsen (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-05-07 20:28

ShutEye wrote :
>> Jeg blinker ikke når jeg kører ind på motorvejen, har aldrig gjort
>> det, og kommer nok heller aldrig til at gøre det. Hvis nogen kan give
>> mig blot en god grund, kan jeg måske overtales, men det kan aldrig
>> blive for at *jeg* skal fortælle de andre noget , de kan se - enten
>> ved brug af et blåt øje, eller ved brug af almindelig sund logik

> Den eneste 'grund' jeg kan komme på, er at man skal vække folk i indersporet
> af trancen, inden man blander sig med dem?

Det er også det eneste jeg kan se som god grund. Jeg gør det nogen
gange hvis jeg syns den jeg skal flette ind foran er lige lovlig tæt
på.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Ukendt (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-05-07 20:41

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev :

>Det er også det eneste jeg kan se som god grund. Jeg gør det nogen
>gange hvis jeg syns den jeg skal flette ind foran er lige lovlig tæt
>på.

Sådan lidt nysgerrigt spurgt :

gør blinkeriet nogen forskel ?

Vedkommende burde vel kunne se dig



--
Jan_stevns

Henrik Stidsen (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-05-07 20:44

jan_stevns wrote :
>> Det er også det eneste jeg kan se som god grund. Jeg gør det nogen
>> gange hvis jeg syns den jeg skal flette ind foran er lige lovlig tæt
>> på.

> Sådan lidt nysgerrigt spurgt :
> gør blinkeriet nogen forskel ?

Overhovedet ikke - det er vist det man kalder falsk tryghed eller noget
i den stil. Er måske sådan lidt for at gøre opmærksom på man er der og
evt. ikke kører så hurtigt som man burde (f.eks. fordi der kører en
sløv banan foran ...)

> Vedkommende burde vel kunne se dig

Ja det håber jeg da! :)

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Finn Guldmann (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 12-05-07 00:59

Henrik Stidsen skrev:
>>> Det er også det eneste jeg kan se som god grund. Jeg gør det nogen
>>> gange hvis jeg syns den jeg skal flette ind foran er lige lovlig tæt på.
>> Sådan lidt nysgerrigt spurgt :
>> gør blinkeriet nogen forskel ?
> Overhovedet ikke - det er vist det man kalder falsk tryghed eller noget
> i den stil. Er måske sådan lidt for at gøre opmærksom på man er der og
> evt. ikke kører så hurtigt som man burde (f.eks. fordi der kører en sløv
> banan foran ...)
>
Som man så har kørt for tæt på, da der altid vil være plads til en bil
foran en hvis man har holdt korrekt afstand i forhold til hastigheden.

--
MVH Finn

Henrik Stidsen (13-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-05-07 21:58

Finn Guldmann brought next idea :
>>> Sådan lidt nysgerrigt spurgt :
>>> gør blinkeriet nogen forskel ?
>> Overhovedet ikke - det er vist det man kalder falsk tryghed eller noget i
>> den stil. Er måske sådan lidt for at gøre opmærksom på man er der og evt.
>> ikke kører så hurtigt som man burde (f.eks. fordi der kører en sløv banan
>> foran ...)

> Som man så har kørt for tæt på, da der altid vil være plads til en bil foran
> en hvis man har holdt korrekt afstand i forhold til hastigheden.

Hva snakker du om?

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Finn Guldmann (19-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 19-05-07 17:13

Henrik Stidsen skrev:
>>>> Sådan lidt nysgerrigt spurgt :
>>>> gør blinkeriet nogen forskel ?
>>> Overhovedet ikke - det er vist det man kalder falsk tryghed eller
>>> noget i den stil. Er måske sådan lidt for at gøre opmærksom på man er
>>> der og evt. ikke kører så hurtigt som man burde (f.eks. fordi der
>>> kører en sløv banan foran ...)
>> Som man så har kørt for tæt på, da der altid vil være plads til en bil
>> foran en hvis man har holdt korrekt afstand i forhold til hastigheden.
> Hva snakker du om?
>
Afstand. Det er måske et ukendt begreb for dig, som det er for er fleste?

--
MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun
under politiledsagelse og anden hjælp til den øvrige trafik.
(Flok defineres som mere end tre.))

Anders Majland (09-05-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 09-05-07 15:11

> Jeg blinker ikke når jeg kører ind på motorvejen, har aldrig gjort
> det, og kommer nok heller aldrig til at gøre det. Hvis nogen kan give
> mig blot en god grund

Det er lovpligtigt - Det burde være grund nok !
http://www.sikkertrafik.dk/11b93e80

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk



Finn Guldmann (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 12-05-07 00:39

Henrik Stidsen skrev:
>> Du behøver på ingen måde at tilkendegive at du gerne vil ind på
>> motorvejen - ellers er tilstedeværelsen i tilkørselsbanen jo lettere
>> tåbeligt - eller måske ligefrem formålsløs
> Fuldstændig enig med dig - men Rådet For Større Færdselssikkerhed
> (RFSF) mener der skal blinkes ved sammenfletning.
> Færdselsloven siger:
> "Kørende skal endvidere give tegn før vognbaneskift eller anden ikke
> ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på motorvej."
> Den der "ikke ubetydelig ændring" kan, iflg. RFSF, ikke være andet end
> sammenfletning - jeg er tilbøjelig til at give dem ret.
>
Nu er det ikke RFST der har afgjort at du skal blinke nå du kommer id på
en motorvej. Det er faktisk Højesteret der står for den tolkning.

>> At folk der kører *på* motorvejen bliver overrasket når folk i
>> føromtalte tilkørselsbane kører ud på motorvejen, siger vist mere om
>> dem på motorvejen, end nogensom helst andre ;)
> Ja det burde ikke være nogen overraskelse - og i forhold til påstanden
> om at sammenfletning er en "ikke ubetydelig ændring af køretøjest
> placering" er jo helt hen i vejret idet man jo ikke skifter placering
> ved sammenfletning, man følger blot sin vognbane.
> Måske man skulle spørge en minister eller færdselspolitiet om en
> tolkning af den §§ ?
>
Problemet er at Højesteret begyndt at lovgive ved at gie loven om
tegngivning mere betydning end den har. Samtidig har de forringet
fletreglen ved at give dem i tilkørslen pligt som dem i 1. spor ikke har
(blinkningen).

--
MVH Finn

Henrik Stidsen (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-05-07 10:23

On 8 Maj, 10:35, Jan Mikkelsen <j...@NOSPAM.es.aau.dk> wrote:
> Andersen [3650] wrote:
> > Med fare for at blive høvlet af diverse lastbilsbisser
> > vover jeg alligevel skindet og påstår at langt størstedelen
> > ikke kender til flettereglen.

> Oplever eller ofte at det er padder i overhaleren der ikke kan rumme, at
> de skal give plads således at lastbilen kan trække ud.

Det er måske fordi de ikke skal. Lastbilen har intet krav om at kunne
komme ud i 2. spor. Hvis der ikke er plads så er der bremsen tilbage -
sådan er det for alle, det gælder ikke kun lastbiler.


Finn Guldmann (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 12-05-07 00:47

Henrik Stidsen skrev:
>>> Med fare for at blive høvlet af diverse lastbilsbisser
>>> vover jeg alligevel skindet og påstår at langt størstedelen
>>> ikke kender til flettereglen.
>> Oplever eller ofte at det er padder i overhaleren der ikke kan rumme, at
>> de skal give plads således at lastbilen kan trække ud.
> Det er måske fordi de ikke skal. Lastbilen har intet krav om at kunne
> komme ud i 2. spor. Hvis der ikke er plads så er der bremsen tilbage -
> sådan er det for alle, det gælder ikke kun lastbiler.
>
Og det gælder også for alle, også Legobiler tilkørslen overfor lastbiler
på motorvejen, at de skal tilpasse deres fart så de kan flette.

Og fordi en lastbil er så lang at der kan ligge tre Legobiler på siden
af den betyder ikke at den skal give plads til de samme tre biler.

I fletzonen er det så simpelt som at; Hvis ikke du er foran er du bagved.

Men det gælder åbenbart om at komme foran lastbiler, koste hvad det
koste vil, om det så er livet.

--
MVH Finn

Henrik Stidsen (13-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-05-07 21:58

Finn Guldmann brought next idea :
>>>> Med fare for at blive høvlet af diverse lastbilsbisser
>>>> vover jeg alligevel skindet og påstår at langt størstedelen
>>>> ikke kender til flettereglen.
>>> Oplever eller ofte at det er padder i overhaleren der ikke kan rumme, at
>>> de skal give plads således at lastbilen kan trække ud.
>> Det er måske fordi de ikke skal. Lastbilen har intet krav om at kunne
>> komme ud i 2. spor. Hvis der ikke er plads så er der bremsen tilbage -
>> sådan er det for alle, det gælder ikke kun lastbiler.

> Og det gælder også for alle, også Legobiler tilkørslen overfor lastbiler på
> motorvejen, at de skal tilpasse deres fart så de kan flette.

Ja, flette, ikke nødvendigvis flette ind bagved lastbilen.

> Og fordi en lastbil er så lang at der kan ligge tre Legobiler på siden af den
> betyder ikke at den skal give plads til de samme tre biler.

Nej, har jeg heller aldrig nogensinde påstået.

> I fletzonen er det så simpelt som at; Hvis ikke du er foran er du bagved.

Lær dine kollegaer det så vil meget være nået.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Finn Guldmann (19-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 19-05-07 17:11

Henrik Stidsen skrev:
>>>>> Med fare for at blive høvlet af diverse lastbilsbisser
>>>>> vover jeg alligevel skindet og påstår at langt størstedelen
>>>>> ikke kender til flettereglen.
>>>> Oplever eller ofte at det er padder i overhaleren der ikke kan
>>>> rumme, at
>>>> de skal give plads således at lastbilen kan trække ud.
>>> Det er måske fordi de ikke skal. Lastbilen har intet krav om at kunne
>>> komme ud i 2. spor. Hvis der ikke er plads så er der bremsen tilbage -
>>> sådan er det for alle, det gælder ikke kun lastbiler.
>> Og det gælder også for alle, også Legobiler tilkørslen overfor
>> lastbiler på motorvejen, at de skal tilpasse deres fart så de kan flette.
> Ja, flette, ikke nødvendigvis flette ind bagved lastbilen.
>
Men heller ikke ind i siden på dem. Hvis de ikke evner at accelerere så
de kommer foran lastbilen (Alle kan det, men mange gør det ikke) skal de
køre efter at komme bag ved den. Problemet opstår når nogen vil begge dele.

>> Og fordi en lastbil er så lang at der kan ligge tre Legobiler på siden
>> af den betyder ikke at den skal give plads til de samme tre biler.
> Nej, har jeg heller aldrig nogensinde påstået.
>
Men det er der tilsyneladende mange er mener.

>> I fletzonen er det så simpelt som at; Hvis ikke du er foran er du bagved.
> Lær dine kollegaer det så vil meget være nået.
>
Jeg ville heller at mine kolleger lærte at holde afstand så der kunne
blive plads til andre biler mellem dem i en fletzone

--
MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun
under politiledsagelse og anden hjælp til den øvrige trafik.
(Flok defineres som mere end tre.))

Henrik Stidsen (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-05-07 10:24

On 8 Maj, 10:55, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Oplever eller ofte at det er padder i overhaleren der ikke kan rumme, at
> > de skal give plads således at lastbilen kan trække ud.

> Sidst jeg tog kørekort "ævlede" kørelæren en masse over at det til en
> køreprøve ville være dumpegrund hvis man foretog et vognbaneskift istedet
> for at tilpasse hastigheden til at flette.

Det er sikkert fordi en eller anden motorsagkyndig har en ide om at
sådan er det. Jeg gad godt høre begrundelsen for at det skulle være
forkert at gøre sådan hvis der er plads til det.


ShutEye (08-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 08-05-07 11:32

>> > Oplever eller ofte at det er padder i overhaleren der ikke kan rumme,
>> > at
>> > de skal give plads således at lastbilen kan trække ud.
>
>> Sidst jeg tog kørekort "ævlede" kørelæren en masse over at det til en
>> køreprøve ville være dumpegrund hvis man foretog et vognbaneskift istedet
>> for at tilpasse hastigheden til at flette.
>
>Det er sikkert fordi en eller anden motorsagkyndig har en ide om at
>sådan er det. Jeg gad godt høre begrundelsen for at det skulle være
>forkert at gøre sådan hvis der er plads til det.

Tjaa det var nu det samme jeg lærte.
Men hvis der er plads og jeg kan se jeg bliver nødt til at bremse (sker tit,
folk har ikke fattet hvorfor man også kalder det en accellerationsbane), ja
så skifter jeg da spor.



Peter Dalgaard (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 08-05-07 13:18

"ShutEye" <no@no.no> writes:

>>> > Oplever eller ofte at det er padder i overhaleren der ikke kan rumme,
>>> > at
>>> > de skal give plads således at lastbilen kan trække ud.
>>
>>> Sidst jeg tog kørekort "ævlede" kørelæren en masse over at det til en
>>> køreprøve ville være dumpegrund hvis man foretog et vognbaneskift istedet
>>> for at tilpasse hastigheden til at flette.
>>
>>Det er sikkert fordi en eller anden motorsagkyndig har en ide om at
>>sådan er det. Jeg gad godt høre begrundelsen for at det skulle være
>>forkert at gøre sådan hvis der er plads til det.
>
> Tjaa det var nu det samme jeg lærte.
> Men hvis der er plads og jeg kan se jeg bliver nødt til at bremse (sker tit,
> folk har ikke fattet hvorfor man også kalder det en accellerationsbane), ja
> så skifter jeg da spor.
>
>

Enkelte steder er det direkte nødvendigt med et vognbaneskift. På
Hillerødmotorvejen ved Hareskov er der et par steder hvor
tilkørselsbanen fortsætter direkte i næste frakørselsbane. Det kan
godt være lidt morsomt at få "flettet igennem" der hvis to biler
samtidig prøver at lade den anden komme foran....

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Christian B. Andrese~ (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 08-05-07 11:43

On 8 Maj, 12:08, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> Der er ikke nogen undskyldninger for at tvinge et vognbaneskifte igennem når
> der ikke er plads. Jeg har også prøvet at blive overset af en lastvogn der
> pludseligt skifter spor for at overhale en kollega og så bliver sporet
> temmeligt hurtigt meget smalt ... (Btw var der flere km fri bag mig så det
> var ikke pga tæt trafik han ville ud mens jeg var på siden af ham ... )

Han var jo nået op til den forankørende og ville ikke stille
fartpiloten et hak ned.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:
....... DF.


Henrik Stidsen (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-05-07 12:41

On 8 Maj, 12:08, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> Der er ikke nogen undskyldninger for at tvinge et vognbaneskifte igennem når
> der ikke er plads. Jeg har også prøvet at blive overset af en lastvogn der
> pludseligt skifter spor for at overhale en kollega og så bliver sporet
> temmeligt hurtigt meget smalt ... (Btw var der flere km fri bag mig så det
> var ikke pga tæt trafik han ville ud mens jeg var på siden af ham ... )

Det har jeg også prøvet - mange gange - det er lige ubehageligt hver
eneste gang. Det er dog ikke kun lastbiler der gør det, også
personbiler har den ide - hos dem bunder det vist i en der med magiske
blinklys der plejer at rydde 2. spor for biler...

> I tæt trafik er det imho ok at markede med blinket at man ønsker plads til
> et vognbaneskift - men der er på ingen måder iorden at mase sig ud ...

Enig


Henrik Stidsen (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-05-07 12:44

On 8 Maj, 12:32, "ShutEye" <n...@no.no> wrote:

> >Det er sikkert fordi en eller anden motorsagkyndig har en ide om at
> >sådan er det. Jeg gad godt høre begrundelsen for at det skulle være
> >forkert at gøre sådan hvis der er plads til det.

> Tjaa det var nu det samme jeg lærte.

Okay, jeg lærte det ikke sådan - men jeg lærte også motorvejskørsel på
en tur fra Hillerød til Kgs. Nytorv og retur. Det var motorvejskørsel
og den lektion der kaldes "mødet med den stærke trafik" på en gang -
afgang fra Hillerød kl 16 og så mod KBH - der var ikke plads til
vognbaneskift for at give plads til folk der kom ned af tilkørslerne.

> Men hvis der er plads og jeg kan se jeg bliver nødt til at bremse (sker tit,
> folk har ikke fattet hvorfor man også kalder det en accellerationsbane), ja
> så skifter jeg da spor.

Samme her - jeg vil sidestille det med at overhale, det er jo reelt
det man gør.


Henrik Stidsen (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 08-05-07 13:53

On 8 Maj, 14:18, Peter Dalgaard <p.dalga...@biostat.ku.dk> wrote:
> Enkelte steder er det direkte nødvendigt med et vognbaneskift. På
> Hillerødmotorvejen ved Hareskov er der et par steder hvor
> tilkørselsbanen fortsætter direkte i næste frakørselsbane. Det kan
> godt være lidt morsomt at få "flettet igennem" der hvis to biler
> samtidig prøver at lade den anden komme foran....

Svjh er der også striber hele vejen således at det er et vognbaneskift
uanset hvad.


ShutEye (08-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 08-05-07 14:48

>> Enkelte steder er det direkte nødvendigt med et vognbaneskift. På
>> Hillerødmotorvejen ved Hareskov er der et par steder hvor
>> tilkørselsbanen fortsætter direkte i næste frakørselsbane. Det kan
>> godt være lidt morsomt at få "flettet igennem" der hvis to biler
>> samtidig prøver at lade den anden komme foran....
>
>Svjh er der også striber hele vejen således at det er et vognbaneskift
>uanset hvad.

Yep. Det er nemlig ikke en sammenfletning så.



Peter Dalgaard (08-05-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 08-05-07 15:37

"ShutEye" <no@no.no> writes:

>>> Enkelte steder er det direkte nødvendigt med et vognbaneskift. På
>>> Hillerødmotorvejen ved Hareskov er der et par steder hvor
>>> tilkørselsbanen fortsætter direkte i næste frakørselsbane. Det kan
>>> godt være lidt morsomt at få "flettet igennem" der hvis to biler
>>> samtidig prøver at lade den anden komme foran....
>>
>>Svjh er der også striber hele vejen således at det er et vognbaneskift
>>uanset hvad.
>
> Yep. Det er nemlig ikke en sammenfletning så.

Korrekt (og måske skulle jeg ikke have sagt "flettet"), men striberne
er der jo også normalt næsten hen til sammenfletningspunktet, så hvis
man ikke lige ved at der ikke kommer sådan et, så ryger man af
motorvejen næsten inden man er kommet på...

For de uindviede: Det er stedet her vi taler om:

http://www.degulesider.dk/vbw/kort/resultat.do?z=2880&g=Frederiksborgvej&b=Bagsv%E6rd&&x=715579&y=6185141&level=0&

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

ShutEye (08-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 08-05-07 18:42

>> Yep. Det er nemlig ikke en sammenfletning så.
>
> Korrekt (og måske skulle jeg ikke have sagt "flettet"), men striberne
> er der jo også normalt næsten hen til sammenfletningspunktet, så hvis
> man ikke lige ved at der ikke kommer sådan et, så ryger man af
> motorvejen næsten inden man er kommet på...

Så må du lægge lidt bedre mærke til skiltningen :)



Henrik Stidsen (09-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-05-07 15:40

On 9 Maj, 16:10, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Jeg blinker ikke når jeg kører ind på motorvejen, har aldrig gjort
> > det, og kommer nok heller aldrig til at gøre det. Hvis nogen kan give
> > mig blot en god grund

> Det er lovpligtigt - Det burde være grund nok !http://www.sikkertrafik..dk/11b93e80

Sikkertrafik.dk er ikke mere autoritiv på det område end du og jeg -
og jeg siger færdselsloven ikke kræver blink ved sammenfletning.

Jeg har afsendt mail til Justitsministeriet (færdselsloven hører under
dem) og Færdselspolitiet med et spørgsmål om hvad der egentlig menes
med færdselslovens §32 stk 2.


ShutEye (09-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 09-05-07 15:45

>> > Jeg blinker ikke når jeg kører ind på motorvejen, har aldrig gjort
>> > det, og kommer nok heller aldrig til at gøre det. Hvis nogen kan give
>> > mig blot en god grund
>
>> Det er lovpligtigt - Det burde være grund nok
>> !http://www.sikkertrafik.dk/11b93e80

Åhr pladder. Der skal sgu være en god grund før man kan respektere reglerne.
Jeg sætter heller ikke lygter på min cykel for at undgå en bøde, jeg gør det
for at undgå at blive kørt ned.
Se dét er en god grund!

>Sikkertrafik.dk er ikke mere autoritiv på det område end du og jeg -
>og jeg siger færdselsloven ikke kræver blink ved sammenfletning.
>
>Jeg har afsendt mail til Justitsministeriet (færdselsloven hører under
>dem) og Færdselspolitiet med et spørgsmål om hvad der egentlig menes
>med færdselslovens §32 stk 2.

Grundig mand!
Lad os høre hvad de svarer.



Finn Guldmann (12-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 12-05-07 01:04

Henrik Stidsen skrev:
>>> Jeg blinker ikke når jeg kører ind på motorvejen, har aldrig gjort
>>> det, og kommer nok heller aldrig til at gøre det. Hvis nogen kan give
>>> mig blot en god grund
>> Det er lovpligtigt - Det burde være grund nok !http://www.sikkertrafik.dk/11b93e80
> Sikkertrafik.dk er ikke mere autoritiv på det område end du og jeg -
> og jeg siger færdselsloven ikke kræver blink ved sammenfletning.
>
Det er, ved dom, bestemt at det at komme i en tilkørsel er
"vognbaneskift eller *anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets
placering til siden*",hvorfor der skal blinkes.

> Jeg har afsendt mail til Justitsministeriet (færdselsloven hører under
> dem) og Færdselspolitiet med et spørgsmål om hvad der egentlig menes
> med færdselslovens §32 stk 2.
>
Se ovenfor.

At jeg så er uenig i den dom, og mener at den(de) dommer(e) er begyndt
at lovgive er en anden sag.

--
MVH Finn

Henrik Stidsen (13-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-05-07 21:59

Finn Guldmann explained :
>>>> Jeg blinker ikke når jeg kører ind på motorvejen, har aldrig gjort
>>>> det, og kommer nok heller aldrig til at gøre det. Hvis nogen kan give
>>>> mig blot en god grund
>>> Det er lovpligtigt - Det burde være grund nok
>>> !http://www.sikkertrafik.dk/11b93e80
>> Sikkertrafik.dk er ikke mere autoritiv på det område end du og jeg -
>> og jeg siger færdselsloven ikke kræver blink ved sammenfletning.

> Det er, ved dom, bestemt at det at komme i en tilkørsel er "vognbaneskift
> eller *anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til
> siden*",hvorfor der skal blinkes.

Har du et link til noget om den dom? har aldrig hørt om den

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Henrik Stidsen (09-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-05-07 15:55

On 9 Maj, 16:45, "ShutEye" <n...@no.no> wrote:
> >> Det er lovpligtigt - Det burde være grund nok
> >> !http://www.sikkertrafik.dk/11b93e80

> Åhr pladder. Der skal sgu være en god grund før man kan respektere reglerne.

Principielt nej - love bør overholdes fordi det er lov. Principielt.

> Jeg sætter heller ikke lygter på min cykel for at undgå en bøde, jeg gør det
> for at undgå at blive kørt ned.
> Se dét er en god grund!

Pjat med dig, det er da en dårlig grund ;)

Iøvrigt er sikkertrafik.dk's ræsonnement at de ikke kan finde andre
manvører på motorvejen end sammenfletninger/udfletninger der kan
dækkes sig ind under "anden ikke ubetydelig ændring af køretøjest
placering til siden" (ja, jeg har spurgt dem!)

> Lad os høre hvad de svarer.

Ja det bliver ret interessant at høre - også om de er enige!


Ukendt (09-05-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-05-07 21:45

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev :

>Iøvrigt er sikkertrafik.dk's ræsonnement at de ikke kan finde andre
>manvører på motorvejen end sammenfletninger/udfletninger der kan
>dækkes sig ind under "anden ikke ubetydelig ændring af køretøjest
>placering til siden" (ja, jeg har spurgt dem!)

Se - det er jo et rigtigt "ikke svar" ;)

Det havde sgu'tte kostet mange bogstaver at skrive tingene på klart og
tydeligt dansk, i stedet for deres offipyk


--
Jan_stevns

Henrik Stidsen (09-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-05-07 22:07

jan_stevns brought next idea :
>> Iøvrigt er sikkertrafik.dk's ræsonnement at de ikke kan finde andre
>> manvører på motorvejen end sammenfletninger/udfletninger der kan
>> dækkes sig ind under "anden ikke ubetydelig ændring af køretøjest
>> placering til siden" (ja, jeg har spurgt dem!)

> Se - det er jo et rigtigt "ikke svar" ;)

Præcis

> Det havde sgu'tte kostet mange bogstaver at skrive tingene på klart og
> tydeligt dansk, i stedet for deres offipyk

De sagde de ville genoverveje teksten - men som man kan se så er der
ikke blevet ændret noget så de har nok ikke gjort det.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



ShutEye (10-05-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 10-05-07 13:18

>> Åhr pladder. Der skal sgu være en god grund før man kan respektere
>> reglerne.
>
>Principielt nej - love bør overholdes fordi det er lov. Principielt.

Jeg skrev intet om ikke at overholde dem, blot om at respektere dem (fluknep
lol)

>> Jeg sætter heller ikke lygter på min cykel for at undgå en bøde, jeg gør
>> det
>> for at undgå at blive kørt ned.
>> Se dét er en god grund!
>
>Pjat med dig, det er da en dårlig grund ;)

Dét er vist umuligt at diskutere på at objektivt plan :)

>Iøvrigt er sikkertrafik.dk's ræsonnement at de ikke kan finde andre
>manvører på motorvejen end sammenfletninger/udfletninger der kan
>dækkes sig ind under "anden ikke ubetydelig ændring af køretøjest
>placering til siden" (ja, jeg har spurgt dem!)
>
>> Lad os høre hvad de svarer.
>
>Ja det bliver ret interessant at høre - også om de er enige!

Yep



Henrik Stidsen (10-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 10-05-07 13:58

On 10 Maj, 14:18, "ShutEye" <n...@no.no> wrote:
> >> Jeg sætter heller ikke lygter på min cykel for at undgå en bøde, jeg gør
> >> det for at undgå at blive kørt ned.
> >> Se dét er en god grund!

> >Pjat med dig, det er da en dårlig grund ;)

> Dét er vist umuligt at diskutere på at objektivt plan :)

I sidste ende kommer det jo også an på hvem der sidder på cyklen om
det er en god grund ;)


Christian B. Andrese~ (16-05-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 16-05-07 10:27

On 13 Maj, 02:13, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> jan_stevns skrev:>> Det er nok fordi hvis jeg skaber hul til en (1) bil (med acceptabel
> >> afstande) mellem mig og den lastbil foran mig er der tre (3) biler der
> >> prøver at komme ind i det hul.
> > kun 3 ??
>
> Med 20 km/t behøver jeg jo ikke at holde mere end 20 m. Men det er også
> nok til 3 Legobiler.

Men den normale afstand som duplobilerne holder ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:
....... DF.


Finn Guldmann (19-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 19-05-07 17:17

Christian B. Andresen skrev:
>> jan_stevns skrev:>> Det er nok fordi hvis jeg skaber hul til en (1) bil (med acceptabel
>>>> afstande) mellem mig og den lastbil foran mig er der tre (3) biler der
>>>> prøver at komme ind i det hul.
>>> kun 3 ??
>> Med 20 km/t behøver jeg jo ikke at holde mere end 20 m. Men det er også
>> nok til 3 Legobiler.
> Men den normale afstand som duplobilerne holder ?
>
Med den afstand de fleste holder lader det sig gøre at køre tre
Legobiler på siden af en lastbil (17 m). At de to af dem stå til et klip
i kortet er tilsyneladende ligemeget.

--
MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun
under politiledsagelse og anden hjælp til den øvrige trafik.
(Flok defineres som mere end tre.))

Christian B. Andrese~ (16-05-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 16-05-07 10:28

On 15 Maj, 11:14, "Uffe Bærentsen" <leitiFJER...@hotmail.com> wrote:
> "Henrik Stidsen" <henrikstid...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:mn.70307d755ddd6b4d.34878@news.hs235.dk...
>
> > ShutEye wrote on 14-05-2007 :
> >>> Den der attitude gør det altså meget svært ikke at tro at i truckere
> >>> tror i ejer verden.
>
> >> Bare at omtale almindelige personbiler konsekvent som 'legobiler', det
> >> irriterer mig sgu lidt :\
>
> > Velkommen i klubben
>
> Er der ligefrem en klub?
> Jeg vil da også meldes ind, hvor kan jeg gøre det?

os' mig, os' mig !!!

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
X-og-tværs: Landsbytosser med 2 bogstaver:
....... DF.


Henrik Stidsen (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 20-05-07 15:04

On May 19, 6:11 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> >> Og fordi en lastbil er så lang at der kan ligge tre Legobiler på siden
> >> af den betyder ikke at den skal give plads til de samme tre biler.
> > Nej, har jeg heller aldrig nogensinde påstået.

> Men det er der tilsyneladende mange er mener.

Men jeg gør ikke og det vidste du vist også godt i forvejen.

> >> I fletzonen er det så simpelt som at; Hvis ikke du er foran er du bagved.
> > Lær dine kollegaer det så vil meget være nået.

> Jeg ville heller at mine kolleger lærte at holde afstand så der kunne
> blive plads til andre biler mellem dem i en fletzone

Jamen det burde de da vide i forvejen...

> MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
> vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun
> under politiledsagelse og anden hjælp til den øvrige trafik.
> (Flok defineres som mere end tre.))

Og hvad vil du gøre ved dem så? køre dem ned?


Finn Guldmann (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 20-05-07 16:11

Henrik Stidsen skrev:
>>>> Og fordi en lastbil er så lang at der kan ligge tre Legobiler på siden
>>>> af den betyder ikke at den skal give plads til de samme tre biler.
>>> Nej, har jeg heller aldrig nogensinde påstået.
>> Men det er der tilsyneladende mange er mener.
> Men jeg gør ikke og det vidste du vist også godt i forvejen.
>
Nu er du jo også enestående, når du selv skal sige det.

>>>> I fletzonen er det så simpelt som at; Hvis ikke du er foran er du bagved.
>>> Lær dine kollegaer det så vil meget være nået.
>> Jeg ville heller at mine kolleger lærte at holde afstand så der kunne
>> blive plads til andre biler mellem dem i en fletzone
> Jamen det burde de da vide i forvejen...
>
Det gør de ikke. Det er ret ofte jeg giver en kollega der kører og
"slikker mig i r*ven" tre blink med alarmblinket for at fortælle ham at
jeg gerne vil se lidt mere afstand.

Hjælper det ikke bruger jeg ca. samme metode som en anden beskrev
overfor en mc-betjent.

>> MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
>> vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun
>> under politiledsagelse og anden hjælp til den øvrige trafik.
>> (Flok defineres som mere end tre.))
> Og hvad vil du gøre ved dem så? køre dem ned?
>
Arbejde på at det bliver forbudt med mere end tre MC'er indenfor hver
500 m motorvej.

--
MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun
under politiledsagelse og anden hjælp til den øvrige trafik.
(Flok defineres som mere end tre.))

Henrik Stidsen (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 20-05-07 15:06

On May 19, 6:13 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> >>> Overhovedet ikke - det er vist det man kalder falsk tryghed eller
> >>> noget i den stil. Er måske sådan lidt for at gøre opmærksom på man er
> >>> der og evt. ikke kører så hurtigt som man burde (f.eks. fordi der
> >>> kører en sløv banan foran ...)
> >> Som man så har kørt for tæt på, da der altid vil være plads til en bil
> >> foran en hvis man har holdt korrekt afstand i forhold til hastigheden.
> > Hva snakker du om?

> Afstand. Det er måske et ukendt begreb for dig, som det er for er fleste?

Ja jeg ser jo på lastbiler til daglig, det har gjort det noget svært
at finde ud af hvad afstand egentlig er... ;)

Men egentlig var pointen at din sætning ikke gav nogen mening for mig
da jeg læste den. Det gør den stadig ikke så hvis jeg kan lokke dig
til at prøve en gang til...


Finn Guldmann (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 20-05-07 16:18

Henrik Stidsen skrev:
>>>>> Overhovedet ikke - det er vist det man kalder falsk tryghed eller
>>>>> noget i den stil. Er måske sådan lidt for at gøre opmærksom på man er
>>>>> der og evt. ikke kører så hurtigt som man burde (f.eks. fordi der
>>>>> kører en sløv banan foran ...)
>>>> Som man så har kørt for tæt på, da der altid vil være plads til en bil
>>>> foran en hvis man har holdt korrekt afstand i forhold til hastigheden.
>>> Hva snakker du om?
>> Afstand. Det er måske et ukendt begreb for dig, som det er for er fleste?
> Ja jeg ser jo på lastbiler til daglig, det har gjort det noget svært
> at finde ud af hvad afstand egentlig er... ;)
>
Og det er der jeg mener de godt måtte tage 50% af indsatsen overfor
hastighed og bruge på at få folk til at holde afstand.

ATK'erne kan faktisk udmærket bruges til det. Så bliver de blot til
MTK'er, da manden i dem skal sidde og knipse billederne. Medmindre de
får bygget radaren om så den selv kan.

> Men egentlig var pointen at din sætning ikke gav nogen mening for mig
> da jeg læste den. Det gør den stadig ikke så hvis jeg kan lokke dig
> til at prøve en gang til...
>
Ok, så får du det skåret i pap og bøjet i neon.

Hvis du ikke kan justere din afstand i forhold til den lastbil der kører
i 1. spor, når du kommer i tilkørslen er det fordi du kører for tæt på
den der er foran dig.

F.eks. fordi lastbilen er ved at justere sin afstand til denne så den
passer når den kommer ind foran ham.

Hvor stor afstand er det lige du skal holde i en tilkørsel, når du er
fremme hvor den fletter ind i 1. spor?

Og hvor stor afstand skal du holde både til den foran dig og den bag dig
når du kommer ind i 1. spor?

--
MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun
under politiledsagelse og anden hjælp til den øvrige trafik.
(Flok defineres som mere end tre.))

Henrik Stidsen (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 20-05-07 15:08

On May 15, 11:14 am, "Uffe Bærentsen" <leitiFJER...@hotmail.com>
wrote:
> >> Bare at omtale almindelige personbiler konsekvent som 'legobiler', det
> >> irriterer mig sgu lidt :\

> > Velkommen i klubben

> Er der ligefrem en klub?
> Jeg vil da også meldes ind, hvor kan jeg gøre det?

Det er så frit det hele - hvis du har lyst at være medlem så er du
det, alt det der med formaliteter gider vi ikke ;)


Henrik Stidsen (20-05-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 20-05-07 22:40

On May 20, 5:18 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> >> Afstand. Det er måske et ukendt begreb for dig, som det er for er fleste?
> > Ja jeg ser jo på lastbiler til daglig, det har gjort det noget svært
> > at finde ud af hvad afstand egentlig er... ;)

> Og det er der jeg mener de godt måtte tage 50% af indsatsen overfor
> hastighed og bruge på at få folk til at holde afstand.

> ATK'erne kan faktisk udmærket bruges til det. Så bliver de blot til
> MTK'er, da manden i dem skal sidde og knipse billederne. Medmindre de
> får bygget radaren om så den selv kan.

Slet ikke nogen dårlig ide - og hvor ville der komme mange penge i
bødekassen af det...

> > Men egentlig var pointen at din sætning ikke gav nogen mening for mig
> > da jeg læste den. Det gør den stadig ikke så hvis jeg kan lokke dig
> > til at prøve en gang til...

> Ok, så får du det skåret i pap og bøjet i neon.

> Hvis du ikke kan justere din afstand i forhold til den lastbil der kører
> i 1. spor, når du kommer i tilkørslen er det fordi du kører for tæt på
> den der er foran dig.

Ikke nødvendigvis...
Og når jeg kommer ned forbi de hvide spærreflader og stadig kan se en
lastbil i mit sidespejl - så er det da ikke mig der skal sætte farten
ned vel? og sætter jeg farten op kommer jeg for tæt på ham foran...

> Hvor stor afstand er det lige du skal holde i en tilkørsel, når du er
> fremme hvor den fletter ind i 1. spor?

Samme som alle andre steder.

> Og hvor stor afstand skal du holde både til den foran dig og den bag dig
> når du kommer ind i 1. spor?

Den bagved er ikke mit problem (iflg. lovgivningen - det er mit
problem når han smadrer min bil og sender mig på kirkegården). Den
foran - se ovenfor.


Finn Guldmann (25-05-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 25-05-07 19:34

Henrik Stidsen skrev:
>> Og det er der jeg mener de godt måtte tage 50% af indsatsen overfor
>> hastighed og bruge på at få folk til at holde afstand.
>> ATK'erne kan faktisk udmærket bruges til det. Så bliver de blot til
>> MTK'er, da manden i dem skal sidde og knipse billederne. Medmindre de
>> får bygget radaren om så den selv kan.
> Slet ikke nogen dårlig ide - og hvor ville der komme mange penge i
> bødekassen af det...
>
Måske endda flere end der kommer ind på hastighed.

>>> Men egentlig var pointen at din sætning ikke gav nogen mening for mig
>>> da jeg læste den. Det gør den stadig ikke så hvis jeg kan lokke dig
>>> til at prøve en gang til...
>> Ok, så får du det skåret i pap og bøjet i neon.
>> Hvis du ikke kan justere din afstand i forhold til den lastbil der kører
>> i 1. spor, når du kommer i tilkørslen er det fordi du kører for tæt på
>> den der er foran dig.
> Ikke nødvendigvis...
> Og når jeg kommer ned forbi de hvide spærreflader og stadig kan se en
> lastbil i mit sidespejl - så er det da ikke mig der skal sætte farten
> ned vel? og sætter jeg farten op kommer jeg for tæt på ham foran...
>
Du skal forsøge at opnå en hastighed der svarer til den der køres i 1. spor.

Har du fra starten af holdt en afstand der lever op til kravene er det
ikke noget problem at regulere din position så du kan komme ind.

Problemet opstår når du også skal respektere lastbilens afstand inden du
trækker ind foran den.

>> Hvor stor afstand er det lige du skal holde i en tilkørsel, når du er
>> fremme hvor den fletter ind i 1. spor?
> Samme som alle andre steder.
>
Og hvor stor er det?

>> Og hvor stor afstand skal du holde både til den foran dig og den bag dig
>> når du kommer ind i 1. spor?
> Den bagved er ikke mit problem (iflg. lovgivningen - det er mit
> problem når han smadrer min bil og sender mig på kirkegården). Den
> foran - se ovenfor.
>
Jeg er ude efter om du ved noget om afstande. Så se ovenfor.

--
MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun
under politiledsagelse og anden hjælp til den øvrige trafik.
(Flok defineres som mere end tre.))

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste