Mystisk koblingsdød, Volvo 460 1.8 DL
Fra : Stud

Dato : 07-05-07 16:56

Hej i gruppen

Vil meget gerne høre jeres mening om en "mystisk koblingsdød" på min moars
volvo (som jeg er så heldig at stå for at holde kørende).

I et lyskryds kan hun pludselig ikke få den i gear, og beskriver at der
opstod en smule ildelugtende røg helt inde i kabinen. Da jeg nåede frem for
at skubbe dødvægten ind til siden, kunne jeg konstatere at koblingspedalen
var helt slatten. Jeg nåede ikke at kigge nærmere på det i den silende regn.

Er der nogen der tør gætte på, hvad problemet skyldes? Jeg har selv været
ude i noget med brud på hydraulisk koblingsslange (hvis den da har sådan
en?), men frygter selvfølgelig det værste

På forhånd tak
Morten

Fra : Martin Bak

Dato : 07-05-07 17:25

"Stud" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ude i noget med brud på hydraulisk koblingsslange (hvis den da har sådan
> en?), men frygter selvfølgelig det værste

Kig efter... ;)

Enten er kablet knækket (hvis der sådan et) eller også er hydraulikken udu.
Røgudviklingen kunne tyde på det sidste, altså at der er hyd. kobling, og at
noget af koblingsvædsken er dryppet ned på manifolden. Selve koblingen
fejler sikkert ingenting.

Martin

Fra : Stud

Dato : 07-05-07 17:50

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Kig efter... ;)

Hej Martin.
Good point! Desværre står den ikke i carporten (af åbenlyse grunde), og jeg
har desværre ikke kunnet finde en manualos på internettet (og har aldrig
fået købt en hos Birger)

> [...]
> kobling, og at noget af koblingsvædsken er dryppet ned på manifolden.
> Selve koblingen fejler sikkert ingenting.

Hmm, tja. Man kan vel desværre heller ikke at selve koblingen er død? Jeg
fik ikke tilføjet til historien (og jeg er også først lige kommet i tanke om
det) at der i gennem længere tid, nogen gange har kunnet høres en lidt
mærkeligt raslende/summende lyd fra koblingen/motoren, når man eksempelvis
sad for rødt med koblingen trykket ned og bilen i 1.gear = "klar til start".
Jeg har andetsteds fået denne forklaring, som jeg desværre syntes lyder
sandsynlig:

"Hvis der lugtede grimt og var røget, så er det nok koblingen der har gået
sig en tur :)
Det kan muligvis være forårsaget af forbindelsen mellem pedal og udrykkerarm
der har manglet noget justering/selv justering og at den så har filet,
selvom pedalen har været i bund"

Hvad siger I?

Tak for hjælpen
Morten

Fra : Tom

Dato : 07-05-07 19:07

"Stud" <studen@gmail.com> wrote in message

> [...]
> udrykkerarm der har manglet noget justering/selv justering og at den så
> har filet, selvom pedalen har været i bund"

Knækkede bladfjedre i koblingen....eller hvad man nu kalder dem.

--
Tom