diesel partikelfilter spørgsmål
Fra : Lone

Dato : 05-05-07 17:06

hej

ved nogen
hvad og hvor meget hjælper et sådan filter?

er det kun på de skadelige diesel partikler eller er det også på Co 2 ?

og hvor meget i procent?

hilsen Lone

Fra : Kent Nielsen

Dato : 05-05-07 18:12

"Lone" <lonekyhlfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad og hvor meget hjælper et sådan filter?
>
> er det kun på de skadelige diesel partikler eller er det også på Co 2 ?

Partikelfiter fjerner "kun" partikler.
Nogle biler med partikelfilter på, er filteret så effektivt at når man laver
en røggaskontrol til syn, opdager røggasmåleren ikke at man træder speederen
i bund.

Kent Nielsen

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 05-05-07 20:15

Lone wrote:

> er det kun på de skadelige diesel partikler eller er det også på Co 2 ?

CO2 er noget der kommer helt automatisk ved forbrænding af diesel,
benzin og andre fossile brændstoffer - det er der ikke meget at gøre
ved. Udledning af CO2 afhænger derfor udelukkende af bilens
brændstoføkonomi (og det brændstof den anvender).

En bil der kører 21,7 km/L benzin udleder omkring 105-110 g CO2 pr. km.
Eksempler:
2007 Peugeot 107/Citroen C1/Toyota Aygo 1,0

En bil der kører 21,7 km/L diesel udleder omkring 120-125 g CO2 pr. km.

Eksempler:

2001 VW Polo 1,4 TDI
2002 Renault Megane 1,5 dCI
2007 Peugeot 207 1,6 HDI st. car

Knus
Regnar

Fra : Lars Holst

Dato : 05-05-07 21:32

Regnar Bang Lyngsø <regnar@writeme.com> said in news:1178392474.494863
@askepot:

> [...]
> 2007 Peugeot 107/Citroen C1/Toyota Aygo 1,0
>

> En bil der kører 21,7 km/L diesel udleder omkring 120-125 g CO2 pr. km.

I den anledning anbefaler jeg da at man går ind på denne side og køber en
CO2 kvote:

http://www.co2quota.org/

--
Lars Holst

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-05-07 00:27

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev>
> I den anledning anbefaler jeg da at man går ind på denne side og køber en
> CO2 kvote:

Paven sælger også sådan noget til at dulme med. Han fik da også orden i
økonomien.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Stetter

Dato : 06-05-07 09:02

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev>
>
> Paven sælger også sådan noget til at dulme med. Han fik da også orden
> i økonomien.

Hvem får orden i økonomien på den side?

MVH Stetter (Som har læst "om os" derinde)

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-05-07 09:00

Regnar Bang Lyngsø <regnar@writeme.com> writes:

> [...]
> ved. Udledning af CO2 afhænger derfor udelukkende af bilens
> brændstoføkonomi (og det brændstof den anvender).

Ja. Men her er det jo at man har en vis chance for at undgå det
fossile (biodiesel på raps, slagteriaffald o.l.) sådan at produktionen
forbruger lige så meget CO2 som den afgiver. Det er noget af det der
mest ligner en klar plan i forhold til CO2-reduktion. (Der er
selvfølgelig lige noget med hvor mange "oliemarker" der overhovedet er
plads til...)