Tekstbehandling
Fra : Nicolai Gideon

Dato : 18-05-07 20:14

Jeg vil høre, om der er nogle, som har gode erfaringer med
tekstbehandling, idet jeg har ladet mig fortælle at MS Word ikke
nødvendigvis er særlig stabilt, når man kommer op over en vis
dokumentstørrelse.

Jeg har kigget lidt på MediaMac's forum, hvor mange forskellige
alternativer nævnes - såsom Mellel, Pages, LaTeX og hvad ved jeg.

Nu ved jeg godt, at der er nogle, som sværger til Nisus, når talen
falder på tekstbehandling, og jeg vil slet ikke betvivle, at det er godt
(det har jeg nemlig ingen forudsætning for). Jeg tænker bare, at når der
findes sådan noget som OpenOffice / NeoOffice, som oven i købet kan
udveksle med MS' nye Word, er det så ikke værd at gøre sig fortrolig med?

Er de stabile (OpenOffice og NeoOffice), også når dokumenterne begynder
at blive tekst- og objekt-tunge?

Fra : Jon

Dato : 18-05-07 20:28

Nicolai Gideon <gideon.on.juicenet@gmail.com> wrote:

> [...]
> tekstbehandling, idet jeg har ladet mig fortælle at MS Word ikke
> nødvendigvis er særlig stabilt, når man kommer op over en vis

Jeg har ingen negative erfaringer med det på komplekse dokumenter med
kun tekst, opp til ca. 100 sider (500KB - 1MB). Det er selvsagt mulig at
dokumenter med mye bilder og figurer kan oppføre seg annerledes.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Marianne

Dato : 18-05-07 22:05

> [...]
> tekstbehandling, idet jeg har ladet mig fortælle at MS Word ikke
> nødvendigvis er særlig stabilt, når man kommer op over en vis

Jeg har dokumenter på +300 sider + referencedatabase i Word. Det fungerer
udmærket.

mvh
Marianne

Fra : Bruno

Dato : 18-05-07 22:09

Nicolai Gideon wrote:
> [...]
> tekstbehandling, idet jeg har ladet mig fortælle at MS Word ikke
> nødvendigvis er særlig stabilt, når man kommer op over en vis

Jeg har ikke haft den slags problemer med Word i nyere tid, men der er
meget andet at være træt af.

> Er de stabile (OpenOffice og NeoOffice), også når dokumenterne begynder
> at blive tekst- og objekt-tunge?

OpenOffice synes også at kunne håndtere meget store dokumenter, det er
klart at foretrække fremfor Word hvis du spørg mig. Afhængig af formålet
kan LaTeX måske være en ide, men det er jo ikke en editor så du kan evt.
kombinere de to.

Mvh
Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-07 22:45

Bruno <dont.use@this.address.ever> writes:

> formålet kan LaTeX måske være en ide, men det er jo ikke en editor så
> du kan evt. kombinere de to.

Jeg skrev mit speciale i LaTeX, og vil kun anbefale det til nogen der
enten er meget principfaste mht adskillelse af det visuelle og
skriveprocessen, eller som af anden grund har brug for 100% kontrol
over råteksten som tekst og ikke binær klump. For mig var det
perfekt. For Mac folk tvivler jeg.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-07 22:37

Hej Nicolai,

> Jeg vil høre, om der er nogle, som har gode erfaringer med
> tekstbehandling, idet jeg har ladet mig fortælle at MS Word ikke

Jeg har rigtigt gode erfaringer med LyX.

Den nemmeste måde at komme i gang på er at installere MacTeX først:

http://www.ctan.org/tex-archive/systems/mac/mactex/

Dernæst installere LyX som du kan hente herfra:

http://wiki.lyx.org/Mac/Mac

Der er en version til PPC og en til Intel Macs.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-07 23:14

Hej Nicolai

Nicolai Gideon wrote:
> [...]
> tekstbehandling, idet jeg har ladet mig fortælle at MS Word ikke
> nødvendigvis er særlig stabilt, når man kommer op over en vis

Tja, til alm. brug til dokumenter i alm. str. - under 1mb, så er Word
såmænd rimelig stabil, men dog ikke mere, end man forholdsvis let kanfå
den til at crashe - bare ved at tænke på det...

> [...]
> findes sådan noget som OpenOffice / NeoOffice, som oven i købet kan
> udveksle med MS' nye Word, er det så ikke værd at gøre sig fortrolig med?

Er det mig, du tænker på.? - Så vil jeg nu ikke sige, at Nisus er det
eneste, der dur...

> Er de stabile (OpenOffice og NeoOffice), også når dokumenterne begynder
> at blive tekst- og objekt-tunge?

Jeg har arbejdet meget med at teste forskellige
tekstbehandlingsprogrammer, deres kunnen og mangler, stabilitet,
kompatibilitet osv... Jeg laver her en lille gennemgang af, hvad de kan
og ikke kan....

MSWord (Office 2004)
Til alm. brug klarer Word sig rimeligt godt, men der er meget store
problemer i forb. med brug af forskellige Unicode formater. MSWD er nu
kun UTF-16 og ikke som hidtil både UTF-7 og UTF-8. Bruger man skrifter,
der er designet til brug med UTF-7/8 (fx. MS ArialUnicode.ttf) er der
meget store risici for, at dele af en tekst bliver til det rene volapyk.
Multilanguage håndtering
Semittisk: dårlig
Asiatisk: elendig!
Japansk/kinesisk: dårlig
Object, tabel & Equation handling.
Rimelig, hvis man benytter MS's egne værktøjer
Grafikhåndtering.
Ikke for god
Stabilitet
God ved docs under 4mb, dårlig ved docs over 6mb
Kompatibilitet
Kunne være bedre i forhold til fx. Abiword og WordPerfect
ODF kompatibel: nej
Tekst-to-speech/SpeechRecognition kompatibel
Nej

NeoOffice/OpenOffice
Jeg finder efterhånden begge disse programmer fuldt på højde med Word.
OpenOffice kærver X11, NeoOffice er native OS X. NeoOffice er noget
hurtigere end OpenOffice qua native styring. Ingen problem med Unicode
skriftstyring i hverken UTF-7/8/16.
Multilanguage håndtering
Semittisk: dod
Asiatisk: rimelig god!
Japansk/kinesisk: hm... kunne være bedre
Object, tabel & Equation handling.
Rimelig god, men kunne være bedre, bedst med brug af MTExtra skrifter
Grafikhåndtering.
Ikke for god
Stabilitet
God ved docs op til ca. 10mb /stk.
Kompatibilitet
Fuldt kompatibel med alle Officepakkerne helt ned til MSO98 for Mac og
MSO97 for Windows.
ODF kompatibel: ja
Tekst-to-speech/SpeechRecognition kompatibel
Ja

Abiword
- Er jo oprindelig designet som et konverter- og redigeringsprogram til
brug med WordPerfect filer, men er gennem de seneste 2-3 år udviklet til
at blive et særdeles godt og yderst stabil TB program
Multilanguage håndtering
Semittisk: god
Asiatisk: dårlig
[...]
Fuldt kompatibel med alle Word fra og med Word97(Win) og Word98(Mac) og
op. Bedst til WordPerfect fra og med ver. 4.0 DOS og op - både Mac og Win
ODF kompatibel: ja
Tekst-to-speech/SpeechRecognition kompatibel
Ja

MarinerWrite
Er en hurtig og meget stabil TB program med bl.a. dansk stavekontrol,
men ikke dansk brugerflade. God som en 'hurtigskriver', hvis man har
brug for et program, der både kan meget og er forholdsvis prisbillig.
Understøtter Unicode UTF-7/8, men ikke unicode .ttf skrifter - kun .oft
og .dfont.
Multilanguage håndtering
Semittisk: kan skrive semittisk ved manuel indtastning med semittiske TT
skrifter
Asiatisk: ingen
Japansk/kinesisk: ingen
[...]
Fuldt kompatibel med RTF + nogle få andre
ODF kompatibel: nej
Tekst-to-speech/SpeechRecognition kompatibel
Ja
*) Hvis man bruger MarinerCalc, opnår man rfantastiske muligheder for
tabel, ogjekt og graf-håndtering. Calc er 100% integrebar i MarinerWord

NisusWriter Pro
Stadig under udvikling... Pro versionen er væsentlig bedre end den
hidtidige NWExpress. Vi er ved at få implementeret de gode gamle dyder
fra den klassiske NisusWriter 6.5, - men det tager tid. NWP kan meget,
som andre TB programmer ikke kan, da den er specielt udviklet til brug i
multilingual opsætning. Understøtter fuldt Unicode UTF-7/8/16
Multilanguage håndtering
Semittisk:100% bi-directional styring
Asiatisk: 100% vertical/horisontal styring
Japansk/kinesisk: 100% vertical styring
Object, tabel & Equation handling.
Tabelfunktion er god, men Equation er - hm.... brugbar, object/graphs er
brugbar. Det er en hel ny funktion i NWP.
Grafikhåndtering.
Håndtering af billeder og andet grafik er et helt nyt modul i NWP.
Ligner en del den klassiske fra NW 6.x, men er helt nyskrevet. Har sine
mangler men er lovende
Stabilitet
Meget høj stabilitet ved docs op til ca. 25mb /stk.
Kompatibilitet
Fuldt kompatibel med RTF + nogle få andre
ODF kompatibel: nej, men det forventes i nær fremtid
Tekst-to-speech/SpeechRecognition kompatibel
Ja

Mellel
Tja, som et std. TB program, hvor man ikke kræver det helt store, så er
Mellel faktisk ret god. Kan på mange måder godt minde lidt om
MarinerWrite i funktionalitet, - bortset fra, at Mellel e primært
udviklet som et bi-rirectioanl TB program til brug med semittiske sprog.
Har dansk brugerflade.
Multilanguage håndtering
Semittisk: 100% bi-directional styring
Asiatisk: ingen
Japansk/kinesisk: ingen
Object, tabel & Equation handling.
Rimelig, men kunne være bedre, bedst med brug af MTExtra skrifter

mvh. Erik Richard

Fra : Nicolai Gideon

Dato : 20-05-07 22:41

In article <464e252a$0$4173$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> [...]
> den til at crashe - bare ved at tænke på det...

> Er det mig, du tænker på.? - Så vil jeg nu ikke sige, at Nisus er det

Mjoeh... det var det vel lidt

<snip>

> mvh. Erik Richard

Hej Erik,

Tak for din minutiøse gennemgang af de forskellige programmers pros et
cons.

Jeg skal sådan set kun skrive på dansk, engelsk og serbisk, med hhv.
latinske og kyrilliske bogstaver, og dét er jo ikke noget problem, at
jeg ikke kan starte i højre side, eller skrive lodret.

Jeg tror, jeg vil prøve med NeoOffice i noget tid, mest fordi jeg bedre
kan lide at menuerne sidder, hvor de plejer, i modsætning til OpenOffice.

Det kunne være interessant at se, hvordan NeoOffice håndterede Doc-filer
af en vis kaliber... Dette siger jeg lidt henvendt til efterfølgende
inlæg fra Allan...

mvh Nicolai

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-05-07 23:21

Nicolai Gideon wrote:
> In article <464e252a$0$4173$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> Mjoeh... det var det vel lidt

Det tænkte jeg nok..

> Tak for din minutiøse gennemgang af de forskellige programmers pros et
> cons.

Det var faktisk noget, jeg begyndte på i forbindelse med, at vi
udviklede NisusEmail. - En email klient, der bruger alm.
tekstbehandlingsprogram til både at skrive, håndtere og afsende/modtage
mails i. Den er desværre blevet stoppet ihvertfald indtil videre...

Men siden da har jeg holdt det lidt vedlige - især i forb. med test af
programmernes valør til brug for synshandicappede...

> Jeg skal sådan set kun skrive på dansk, engelsk og serbisk, med hhv.
> latinske og kyrilliske bogstaver, og dét er jo ikke noget problem, at
> jeg ikke kan starte i højre side, eller skrive lodret.

OK, så er det stort set ligegyldigt, hvilket program, du vælger. Jeg véd
dog fra et par Nisus-brugere, der i en periode blev tvunget til at bruge
Word X/2004 i forb. med deres arbejde, at det ikke kan anbefales at
gemme Word dokumenter i RTF - kun i .doc. - Ved åbning af sådanne Word
baserede RTF filer, risikerer man, at netop kyrillisk bliver til noget
volapyk eller i bedste fald firkanter.

> Jeg tror, jeg vil prøve med NeoOffice i noget tid, mest fordi jeg bedre
> kan lide at menuerne sidder, hvor de plejer, i modsætning til OpenOffice.

Jeg har også helt droppet normal brug af OpenOffice til fordel for
NeoOffice. NeoOffice er også noget hurtigere end OO. Der er også færre
fejl ved konvertering af RTF filer i NeoOffice end i OpenOffice.

Men prøv også Abiword. Det er nok den bedste .doc og RTF konverter,
redigerings-/bruger program af dem alle

> Det kunne være interessant at se, hvordan NeoOffice håndterede Doc-filer
> af en vis kaliber... Dette siger jeg lidt henvendt til efterfølgende
> inlæg fra Allan...

Jeg synes selv, det fungerer rimelig godt både med .doc og .rtf - selv
med ikke-latinske alfabeter.

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 21-05-07 10:55

> [...]

> Det kunne være interessant at se, hvordan NeoOffice håndterede Doc-filer
> af en vis kaliber... Dette siger jeg lidt henvendt til efterfølgende

Jeg installerede NeoOffice for et par måneder siden i håb om at finde
noget der var hurtigere end Office 2004 på en Intel Mac. Jeg skiftede
tilbage igen efter meget kort tid. Oplevede at NeoOffice crashede ganske
ofte. Især når der blev copy-paste'et mange ting fra regnearket ind i
word dokumenter.

Ved ikke om det er blevet bedre siden.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Nicolai Gideon

Dato : 21-05-07 18:42

In article <1hygoz6.dfu890187lhr0N%stuff@NOSPAMkampp.dk>,
stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) wrote:

> [...]
> tilbage igen efter meget kort tid. Oplevede at NeoOffice crashede ganske
> ofte. Især når der blev copy-paste'et mange ting fra regnearket ind i

tja... det er ikke til at vide... de har jo opdateret pr 26 marts... Det
er vel ca det tidspunkt, hvor du har installeret. Så er det bare
spørgsmålet, om det var lige før, eller lige efter, og om det
overhovedet har noget at sige for stabiliteten...

Nu kører jeg med det i nogen tid, og så må vi se, om det er noget, der
dur.

Fra : Franz Berliner

Dato : 22-05-07 15:45

> [...]

> overhovedet har noget at sige for stabiliteten...
>
> Nu kører jeg med det i nogen tid, og så må vi se, om det er noget, der

Har lige downloadet det igen og har ikke kunnet genskabe fejlene -så det
ser ud til at virke nu.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Nicolai Gideon

Dato : 22-05-07 22:09

In article <1hyix5m.1jclgak1nct430N%stuff@NOSPAMkampp.dk>,
stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) wrote:

> Har lige downloadet det igen og har ikke kunnet genskabe fejlene -så det
> ser ud til at virke nu.

Jeg gad nok vide, nu vi taler om NeoOffice, om denne orm til OpenOffice
har noget at sige for NeoOffice:

http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=17176

Jeg har ikke kunnet finde noget om det...

Fra : Allan

Dato : 20-05-07 08:23

Har haft store problemer word med et dokument der fyldte 2-300mb. Så
er I advaret.-

Fra : Jon

Dato : 20-05-07 09:07

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:

> Har haft store problemer word med et dokument der fyldte 2-300mb. SÃ¥
> er I advaret.-

Det forbauser meg jo ikke. Et Word-dokument som inneholder så store
datamengder må jo inneholde mange bilder, grafer, etc., og har antagelig
en kompleks layout (?). Som sagt er et manus til en hovedoppgave
(mater's thesis) som jeg nylig skrev på ca. 600 _KB_ (600 Kilobyte, ≈
0,6 MB). Det tilsvarer ca 100 sider tekst i 12 pt Times med 1,5
linjeavstand, med bunntekst ("footer") og 200 fotnoter, samt
auto-genererte bibliografiske lister og indeks og innholdsfortegnelse
med tilhørende koder, som inneholder en stor del "hidden text". Det er
det jeg mener med et "stort dokument" i tekstbehandlingssammenheng.

Min ringe mening er at du har bedt Word om å gjøre noe som det ikke er
skapt til, uansett hva Microsoft måtte mene om det. Word er rett og
slett ikke til å håndtere dokumenter på mange hundre MB; tross alle sine
mange muligheter er det i bunn og grunn kun en forvokst tekstbehandler.
Til dette bruk har man QuarkXpress, InDesign, Pages (?), etc., altså
layout-programmer eller ombrekningsverktøy, som det heter på norsk.

"Just my 2¢."

Fra : Morten Lind

Dato : 20-05-07 15:37

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> ombrekningsverktøy, som det heter på norsk.

Også på dansk

M.