Ny dokumentar om mormonkirken
Fra : Andreas Jensen

Dato : 15-05-07 17:28

PBS har produceret en dokumentar om mormonkirken. Den kan ses online på
adressen <http://www.pbs.org/mormons/view/>. Da jeg så den var det ikke alle
dele der blev vist helt, så det kan være en fordel at se dem i Quicktime
format fra adressen <http://www.pbs.org/media/frontline/MORM102/>. Sidste
adresse har også den fordel at man let kan gemme filerne lokalt.

I denne dokumentar kan man bla se mormoner fortælle mange af de samme ting,
som jeg tidligere har skrevet herinde - oplysninger som dengang blev udråbt
til at være løgn, men når jeg nu (var så dum at jeg) troede på dem, så var
det klart at jeg måtte forlade mormonkirken. Vi kan fx se på dette citat fra
dengang:

-
Ja, jeg kan godt se, at hvis du vitterligt vælger at tro på alt dette - så
må du tage konsekvensen og forlade kirken. Fred med det.
Det kan vel heller ikke undre dig, at alle disse besynderlige
(løgne-)historier har jeg hørt alle til hobe, og jeg har også fundet steder
på nettet, hvor de er blevet tilbagevist. Alene din historie med Joseph
Smith med hovedet i en sort hat! Hallo!
Det, jeg undrer mig over, er, hvordan du kunne komme så langt ud?
Fordi nogen siger noget, behøver det ikke nødvendigvis at være sandt, vel?
-

Sidste sætning i dette citat må der være behov for at personen bag
udtalelsen gentager mange gange for sig selv. I dokumentaren bliver netop
hatte-oplysningen fortalt - af en af mormonkirkens mest travle apologeter,
Daniel Peterson (del 3, 3:15). Men hvem ved, måske er han hemmelig
"anti-mormon" - under-cover for satan?

Jeg har lavet en hurtig liste over de af mine "løgne", som også gentages i
denne dokumentar.
1) Joseph Smith (JS) fortalte flere versioner af "den første åbenbaring"
2) JS brugte en seer-sten i en hat til at oversætte "Mormons Bog", og til at
lede efter skjulte skatte i jorden
3) JS grundlagde en bank i Kirtland, som gik fallit og kostede mange
mennesker en masse penge
4) JS stillede op til præsidentvalget
5) JS beordrede ødelæggelsen af en avis, som skulle til at offentliggøre
(for ham) uønskede sandheder om hans flerkoneri
6) Lokale ledere i mormonkirken stod bag massakren på ca. 120 mennesker i
Mountain Meadows, 11. september 1857
7) JS havde mere end 30 koner. Mindst en tredjedel af dem var i forvejen
lovformeligt gift og beholdt deres ægtemand, efter at JS med løfter om evig
frelse overtalte dem til at "gifte" sig med ham
8) Unge mænd oplever et pres for at tage på mission for mormonkirken

Andreas

Fra : jørgen

Dato : 15-05-07 18:09

"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> skrev i en meddelelse

> Jeg har lavet en hurtig liste over de af mine "løgne", som også gentages i
> denne dokumentar.

[KLIP]

Punkt 9 : SDH promovere mormons bog før bibelen. Det oplevede jeg engang da
jeg mødte 2 amerikanske mormoner i toget. De solge mig mormons bog for det
symbolske beløb af 2 kroner selvom det er i bibelen at frelsens vej skal
findes. Det synes jeg er kritisabelt.

mvh jørgen.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 15-05-07 18:11

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det symbolske beløb af 2 kroner selvom det er i bibelen at frelsens vej
> skal findes. Det synes jeg er kritisabelt.

De solgte dig den virkelig? Normalt forærer de dem væk. Bad du om lov til at
betale noget for den?
Du kan til enhver tid gå ind på deres hjemmeside og bede om at få sendt en
gratis med posten.

Andreas

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-05-07 19:11

Andreas Jensen skrev:
> [...]
> betale noget for den?
> Du kan til enhver tid gå ind på deres hjemmeside og bede om at få sendt en

Det er ikke helt korrekt.

Selv hvis du tilbyder at betale portoen forud, så vil de hellere
aflevere den personligt.

Henrik, Dianalund
Sikker kontaktformular til din hjemmeside:
http://www.voupti.com/cs-formular - Prisen? 7$ - knap 40,-

Fra : Andreas Jensen

Dato : 15-05-07 19:19

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Selv hvis du tilbyder at betale portoen forud, så vil de hellere aflevere
> den personligt.

Mjo.. de vil da helt sikkert foretrække at få foden indenfor din dør. Men
det kræver kun en afkrydsning på siden at få dem til at sende den med
posten. Dog skal du ikke vente andet, end at 2 sælgere (også kaldet
missionærer) kommer forbi indenfor 1-2 uger for at høre om du har læst i
bogen.

Andreas

Fra : Cyril Malka

Dato : 16-05-07 17:35

In article <4649f997$0$21932$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> wrote:

> [...]
> posten. Dog skal du ikke vente andet, end at 2 sælgere (også kaldet
> missionærer) kommer forbi indenfor 1-2 uger for at høre om du har læst i

Jeps, og så kan man følge en "kursus" i deres lære

Man kan garanteret også holde dem væk:

http://www.youtube.com/watch?v=kaXJQ6eImCw&NR=1

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? =>
http://www.nytestamente.org
.... Have I found God? What? Did you lose him AGAIN?!

Fra : Andreas Jensen

Dato : 16-05-07 19:10

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
> Man kan garanteret også holde dem væk:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=kaXJQ6eImCw&NR=1

Jeg er ikke så sikker på at den video er ægte. Men jeg har nogle andre du
kan se også:
http://www.youtube.com/watch?v=SJpAMXXGZ9o
http://www.youtube.com/watch?v=QOYJwoF6Xv8
http://www.youtube.com/watch?v=7_WAceUys7E

Andreas

Fra : TBC

Dato : 17-05-07 12:11

> Jeg er ikke så sikker på at den video er ægte.

Det er jeg bestemt heller ikke sikker på. Alene den "vævende" indholdsløse
generelle præsentation gør den suspekt.

Der til kommer at jeg har set den før, og at de medvirkende åbenbart har
flere "ansigter": http://www.youtube.com/watch?v=R3PRB4N-o6o og
http://www.youtube.com/watch?v=vgudh68sHwc

Udsagnet "You are going to hell", var hvad der helt og aldeles
diskvalificerede den påtænkte association jeg først så klippet i forbindelse
med, og det overbeviste mig om at der var tale om et falsum, hvor research
ikke var gjort ordentligt og den vævende præsentationen var helt hen i
vejret.

TBC

Fra : Andreas Jensen

Dato : 21-05-07 14:44

"TBC" <sutmin@2night.fakemail> skrev i en meddelelse
> [...]
> med, og det overbeviste mig om at der var tale om et falsum, hvor research
> ikke var gjort ordentligt og den vævende præsentationen var helt hen i

Kan du ikke forklare det mere præcist?

--
Andreas

"Pay no attention to that man behind the curtain!"

Fra : TBC

Dato : 22-05-07 01:23

> "TBC" <sutmin@2night.fakemail> skrev i en meddelelse
> forbindelse
>
> Kan du ikke forklare det mere præcist?

Den præsentation "forkynderne" der skulle foregive at være Jehovas vidner
havde var vag og vævende og omhandlede kun at der var et eller andet diffust
møde den besøgte kunne komme til. Dette er suspekt af flere grunde. For det
første har uerfarne forkyndere fra JV ofte lært sig en præsentation af deres
litteratur eller blade som er de benytter sig af som det første de typisk
griber til, eller hvis det er erfarne forkyndere ligefrem har noget på
hjerte som de, om de får lov af den besøgte, fører en egentlig substantiel
og "meningsfuld" samtale om. For det andet er det altid først langt senere i
forløbet, efter nogle genbesøg og i forbindelse med at have fundet interesse
hos den besøgte at JV inviterer folk med til deres møder. Det der gav det
understregende dødsstød i forbindelse med at afsløre det som kompromitteret
skuespil, var udsagnet "You are going to hell", da JV slet ikke tror på et
helvede, eller at nogen går der til. Det ville derfor være et helt
unaturligtog fremmed, ja et selvmodsigende udsagn fra et JV. Det er bl.a på
baggrund af ovenstående at jeg konkluderer at skuespillerne ikke havde gjort
research ordentligt, og at de falder helt igennem, hvis de skulle forestille
at være JV'er.

TBC

Fra : Andreas Jensen

Dato : 23-05-07 19:39

> [...]
> konkluderer at skuespillerne ikke havde gjort research ordentligt, og at
> de falder helt igennem, hvis de skulle forestille at være JV'er.

Men de kunne da godt være mormoner. Og selvom de heller ikke tror på et
helvede, så forhindrer det dem ikke i at erklære at nogen er på vej derhen;
en mormonleder sagde engang til en af mine brødre at sådan nogle som ham kom
i helvedet.
Hvis nu filmen var ægte ville det sandsynligvis være et ægtepar, der gik
rundt og bankede på døre. Missionærer må ikke gå rundt sammen to og to, mænd
og kvinder blandet.

Andreas

Fra : Andreas Jensen

Dato : 23-05-07 19:40

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
> Man kan garanteret også holde dem væk:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=kaXJQ6eImCw&NR=1

Nu du så godt kan lide film, så har jeg en mere:

http://www.youtube.com/watch?v=KsXzHLiHTOU

Andreas

Fra : TBC

Dato : 17-05-07 12:28

"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> skrev i en meddelelse

> 6) Lokale ledere i mormonkirken stod bag massakren på ca. 120 mennesker i
> Mountain Meadows, 11. september 1857

Der har tidligere været lavet nogle små dokumentarfilm i den forbindelse. Og
i en tid hvor det er blevet, og bliver mere og mere popoulært at give
religion et dårligt navn (hvilket ikke svært, er da mange misforstået
nidkære religiøse mennesker/samfund klarer det ganske fint selv) er der
endog også en HollyWood film på vej (udkommer 22 Juni 2007 i USA), som i
sædvanlig HollyWood stil blot er *baseret* på hændelsen.

http://www.imdb.com/title/tt0473700/
http://www.imdb.com/title/tt0473700/plotsummary

TBC