Safari i Krugerpark, Sydafrika
Fra : ___P.Sir

Dato : 16-05-07 19:22

Turen går nemlig dertil til sommer...så lad os lige få nogle tips. Har
fundet ud af, at den sydlige del af parken er bedst, når man ikke kan nå
det hele.
Hvad med safariturene? Bør man køre selv eller booke en tur med guide? I så
fald - bør det gøres hjemmefra, eller er det altid til at "hoppe på" når man
er i parken? Og overnatning - så vidt vi har fundet ud af, kan man enten
booke en lodge/camp i forvejen, og så have base der til de daglige udflugter
(med eller uden guide), eller også købe en færdig tur, f.eks. 3 eller 4
dages safari med overnatninger incl. ...så mulighederen synes mange, men
hvad kan anbefales? Og hvordan bør det gribes an? Vil jo nødigt stå dernede
og så ikke kunne komme på tur, hvis det skulle være bestilt i forvejen...
preben

--
www.granvista.dk
Din feriehacienda i Spanien...

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 16-05-07 19:56

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stå dernede og så ikke kunne komme på tur, hvis det skulle være bestilt i

Hej Preben.
Jeg er netop vendt hjem fra Sydafrika i marts, hvor vi bl.a. også besøgte
Kruger, men samfattet får du her mine erfaringer fra Safari-delen:
På vej op fra Durban kørte vi selv ind i Hluluwe Umfolosi hvor vi i løbet
af ca. 4 timer så adskillige næsehorn, giraffer, zebraer, alle slags
antiloper og hjorte, vandbøfler, vortesvin, og alt sammen helt tæt på
vejene.
Vi var nødt til at stoppe halvvejs rundt i det loop som man kan køre
derinde, for man kører så langsomt og stopper så mange gange at tiden bare
flyver.Og man SKAL blive på vejene når man er på egen hånd, men det meste er
grusveje, der gør det lidt mere "vildt" end ellers.
Efter nogle dage tjekkede vi ind på Bongani Mountain Lodge lige uden for det
sydvestlige hjørne af Kruger, og her var vi i 3 dage = 6 gamedrives med
ranger og scout.
Her kørte vi i åbne landrovere gennem busk og krat og over stok og sten, og
på de 3 dage så vi ud over alle de allerede sete dyr, elefanter (mange og
tæt på), løveflok med bytte, glimt af leopard, slanger, masser af fugle,
ildfluer, aber , og sikkert også en del som jeg har glemt.
Efter Bongani kørte vi ind gennem sydindgangen til Kruger, og efter ca. 10
km på asfalt, drejede vi ind på det net af grusveje som løber hele vejen op
igennem parken, og her blev vi i ca. 40-50 km, indtil vi kørte ud af en
side-"gate" da vi skulle til Hoedspruit for at flyve i ballon. I løbet af
disse ca. 4-5 timer så vi på nær løve og leopard ALT det andet som vi hidtil
havde set, og i tilgift så vi gepard med unger, og en kæmpekrokodille med en
nyfanget impala i gabet kun ganske få meter fra bilen i et vandløb (husk, at
man må ikke stige ud!!!). Vi så ørne, gribbe, hyæne, elefantflok der badede
og et utal af eksotiske fugle, og igen alt sammen helt tæt på vejene.
Min konklusion er, at hvis vi skal til Kruger igen, bliver det på egen hånd
ind gennem parken. Måske var vi heldige, måske var vi mætte, måske havde vi
allerede fået opfyldt vores behov for at blive taget i hånden og ført gennem
de første oplevelser, men jeg føler nu også, at hvis vi KUN havde oplevet
den første og den sidste park, dvs kun på egen hånd, så havde vi nok haft
savnet løverne, men til gengæld nok også været særdeles tilfredse med det vi
havde set.
Kig med i mit galleri, hvis du har lyst, og spørg hvis der er mere :
http://www.hejnfelt.dk/Sydafrika/index.html
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : ___P.Sir

Dato : 16-05-07 20:39

> havde set.
> Kig med i mit galleri, hvis du har lyst, og spørg hvis der er mere :
> http://www.hejnfelt.dk/Sydafrika/index.html
> Mvh Niels Hejnfelt

Kanonflotte billeder, Niels. Uploader du til Webshots? Synes jeg har set
nogle af dem før.

Men - hvis jeg forstår dig ret, har I kun set f.eks. løver, mens I var med
guide. Man kan spørge sig selv om det er tilfældigt, eller ej, måske har
guiderne netop den Næse for, hvor de store kattedyr er, som vi nordlændinge
ikke har...
Men et setup kunne måske være, at man tager nogle dage først i egen bil i
parken, og hvis man så ikke har fundet det, man gerne vil se, så kan man
måske hoppe på en 1- eller 2-dages tur med guide?
Forsåvidt, at det med kort varsel er muligt at joine en sådan...?Eller er
det noget, man bør beslutte og bestille hjemmefra...?
preben

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 16-05-07 22:41

> [...]
> Forsåvidt, at det med kort varsel er muligt at joine en sådan...?Eller er
> det noget, man bør beslutte og bestille hjemmefra...?
Takker for den fine omtale af billederne, men nej, jeg uploader ikke til
webshots!
(nu så du vel at safaribillederne er blandt de sidste)
Der er ingen tvivl om, at uden guide havde vi ikke set løver og leopard.
Løverne fik scout'en øje på i farten ca. 100 m inde i bushen i ca.1 m højt
græs. Det var kl. 05 om morgenen, og han sad og panorerede en stærk lampe
frem og tilbage og fangede derved de lysende øjne da han ramte dem.
Leoparden cruisede vi rundt efter i meget lukket krat, udelukkende baseret
på spor m.v. og som det sidste på vores sidste gamedrive så vi leoparden
iagttage os i 10 sek. før den vende sig om og smuttede (men jeg nåede et
skarpt foto hehe).
Geparderne lå til gengæld ca. 25-30 m fra asfaltvejen i Kruger, men jeg
kunne ikke komme til at fotografere pga de andre biler der var standset dér.
I øvrigt mødte vi stort set ingen biler ude på grusvejene, så der var der
virkelig fred og ro.
Jeg ved ikke lige hvor man kan booke ture dernede, men der er ingen tvivl
om, at det kan lade sig gøre. Overalt ligger der en lille handy
backpacker-guide med alle former for info om rejse på egen hånd i SA, men
jeg husker desværre ikke lige navnet på den guide. Den største tour-operator
dernede er CC Africa, og det er gennem dem at alle danske bureauer booker.
Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : ___P.Sir

Dato : 17-05-07 21:50

Jeg kan se du bruger Canon D20 - er vel digitalt spejlrefleks. Giver det
ikke problemer med disse meget hurtige skud, som du bl.a. nævner du har
taget - digitalkameraer er jo lidt længere om at være skudklar end de gamle
konventionelle...
Hvordan håndterede du det, og hvilken linse havde du siddende på? Kan se du
har en 400 mm tele - men den sad vel ikke på hele tiden? Hvordan forbereder
man sig bedst på at tage "billedet", når kan kører rundt i bushen og ikke
ved, hvad der dukker op i næste sekund?
Jeg bliver selv nødt til at investere i nyt kamera inden turen til sommer,
da mit nuværende er utilstrækkeligt.
Er imponeret over skarpheden i dine billeder, men du har vel også sorteret
en del fra..Men dem, du viser frem - er de "rå", eller har de været omkring
Photoshop el.lign., før de bliver så flotte?
preben

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 17-05-07 22:59

> [...]
> en del fra..Men dem, du viser frem - er de "rå", eller har de været
> omkring Photoshop el.lign., før de bliver så flotte?

Et digitalt spejlreflekskamera (DSLR) har den fordel i forhold til
pocket-/point & shoot digitalkameraer, at opstartstiden fra sluk til tænd er
ca. 0,2 sekund, autofokus på objektiverne er næsten omgående, og for mit
Canon D20's vedkommende tager det 3 billeder pr. sekund, og i serie helt op
til vist nok 23 billeder i én køre, før det er nødt til at indlagre dem fra
bufferen på memorykortet.
Skarpheden i mine billeder er kombinationen af et rigitg godt objektiv,
rigeligt med lys mens det bliver holdt så stille som muligt, øvelse/skills
og til sidst en lille smule efterbehandling i et billedbehandlingsprogram.
Når jeg havde 400 mm'eren på, sad kameraet på et ét-benet stativ som jeg sad
med mellem benene, og hele tiden korrigerede højden på (altså mens vi var på
safari i jeep med guide). Ellers hvilede det på vindueskanten, for det kan
altså ikke holdes stille nok i hånden, men SKAL have støtte. Selv om det er
et gammelt objektiv der kom på markedet tilbage i 1992, så er det altså
hamrende godt til prisen (brugt kr. 5.500,- i år) på trods af beskedne
blænde 5.6.
Derudover brugte jeg et 70-200 mm 2.8 L med IS (image stabilizer) til det
der var tættere på end fuglene m.m.
Billedebehandlingen er minimal, oftest kun "crop" dvs beskæring og lidt mere
knald på farverne , eller måske kontrastforøgelse eller formindskning.
Skarpheden kommer af et godt objektiv samt at det blev holdt stille!
Til sidst kan jeg tilføje, at jeg på denne tur lærte at foretrække manuel
fokusering, da autofokus alt for ofte fokuserede på det forkerte, f.eks.
forsiden af dyret, hvorefter øjnene blev slørede, og derfor kan manuel fokus
være at foretrække !
Det er et stort emne, som det tager lang tid at beherske, og mange penge at
anskaffe, men jeg håber at ovenstående alligevel hjalp lidt på vej,
Mvh Niels

Fra : ___P.Sir

Dato : 18-05-07 09:26

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er et stort emne, som det tager lang tid at beherske, og mange penge
> at anskaffe, men jeg håber at ovenstående alligevel hjalp lidt på vej,

Super - tak for tips`ne.
preben