EU - blå sygesikring/sundhedskort
Fra : urlex

Dato : 15-05-07 20:53

Hej skal I til Grækenland er det et krav, at der SKAL forevises EU -
blå sygesikring/sundhedskort. Det gule bruges kun på fodboldbaner
vh urlex

Fra : urlex

Dato : 15-05-07 21:04

On 15 Maj, 22:52, urlex <rolex6...@kokage.dk> wrote:
> Hej skal I til Grækenland er det et krav, at der SKAL forevises EU -
> blå sygesikring/sundhedskort. Det gule bruges kun på fodboldbaner
> vh urlex

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2007/05/15135847.htm
Om det BLÅ sygesikringsbevis
15. maj 2007 17.02
Et temmeligt hemmeligt kort
Det sidder på rygraden hos de fleste danskere: Husk dit
sygesikringsbevis når du rejser udenlands. Men i flere europæiske
lande får det gule bevis nu det røde kort, og hospitaler og læger
kræver i stedet at se et blåt.
Og det blå sygesikringsbevis findes faktisk - også i Danmark.

For øjeblikket er der dog kun omkring en halv procent af danskerne som
ejer kortet. Og det kan være ganske besværligt at få fat i kortet. Det
viser Kontants undersøgelser

Sygesikringsbeviset blev indført af EU i 2004, og har man det med i et
andet europæisk land, så er man dækket lige så godt som landets egne
borgere. På mange danske ambassader i Europa anbefaler man da også
danske turister, at de skal have det blå bevis med på ferie.

I 11 lande fik Kontant oplyst, at det er en god ide, også at have det
blå sygesikringskort med på ferie.
Det gælder i: Irland, Spanien, Italien, Schweiz, Østrig, Grækenland,
Slovenien, Slovakiet, Polen, Lithauen og Estland.

Se Kontant på nettet, og find ud af mere.

Fra : Bjarne

Dato : 16-05-07 10:35

urlex skrev:

> [...]
> Slovenien, Slovakiet, Polen, Lithauen og Estland.
>
> Se Kontant på nettet, og find ud af mere.

Jeg har ikke tid til at se "kontant", ser aldrig dansk TV, så tak for
påmindelsen.
Kort er bestilt til hele husstanden.
vh
Bjarne

Fra : ks

Dato : 16-05-07 12:29

On Wed, 16 May 2007 11:34:47 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

>Jeg har ikke tid til at se "kontant", ser aldrig dansk TV, så tak for
>påmindelsen.
>Kort er bestilt til hele husstanden.
>vh
>Bjarne

Ja, tak for tippet. Har ikke været opmærksom på at der var et Blåt EU
sygesikringskort før. Troede faktisk jeg var dækket ind i hoved og røv
inden for Europe med det gule + Europæiske.

Fra : Henrik Madsen

Dato : 16-05-07 12:58

On Wed, 16 May 2007 13:29:06 +0200, ks <stretch234@get2net.dk> wrote:

> Ja, tak for tippet. Har ikke været opmærksom på at der var et Blåt EU
>sygesikringskort før. Troede faktisk jeg var dækket ind i hoved og røv
>inden for Europe med det gule + Europæiske.

Og husk så lige at det blå af uransagelige årsager kun gælder et år så
med mindre man genbestiller så er man kun dækket 1 år..

Henrik

Fra : Henning

Dato : 16-05-07 18:33

On 15 May 2007 12:52:41 -0700, urlex <rolex6996@kokage.dk> wrote:

>Hej skal I til Grækenland er det et krav, at der SKAL forevises EU -
>blå sygesikring/sundhedskort. Det gule bruges kun på fodboldbaner

Læs lige lidt på det, inden I tror det er Guds gave til mennesket. Det
dækker bl.a. _heller_ ikke kroniske sygdomme, så den omtalte patient
med hjerteslag ville heller ikke være dækket af det blå kort.

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 16-05-07 19:18

>Læs lige lidt på det, inden I tror det er Guds gave til mennesket. Det
>dækker bl.a. _heller_ ikke kroniske sygdomme, så den omtalte patient
>med hjerteslag ville heller ikke være dækket af det blå kort.
---------------
Hjerteslag er vel ikke en kronisk sygdom - men vel en nødvendighed for
at leve.
Mogens

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 16-05-07 21:26

Henning <no.mail@all.invalid> skrev:

> [...]
> Det dækker bl.a. _heller_ ikke kroniske sygdomme, så den omtalte
> patient med hjerteslag ville heller ikke være dækket af det blå

Det kan jeg ikke helt få til at passe med hvad der står hos
Indenrigsministeriet.

http://www.im.dk/im/site.aspx?p=2972

"Hvad giver EU-sygesikringsbeviset ret til
• Beviset giver dig ret til læge- og hospitalsbehandling,
medicin m.v., der bliver nødvendig under opholdet.
Behovet vurderes i forhold til hvilken behandling, der
er tale om, og opholdets planlagte varighed
• Det er den behandlende læge, der afgør, om det er
nødvendigt at give behandlingen under opholdet."
http://www.im.dk/publikationer/skal_du_rejse_juni_2005/frankrig.pdf

og

EU-sygesikringsbevis (blå)

Du kan få brug for et EU-sygesikringsbevis, når du:

* skal være af sted i længere tid - mere end 30 dage
* eller fx har en kronisk sygdom og ved, du kan få behov for
behandling eller andet

EU-kortet giver ret til læge- og sygehusbehandling, medicin m.m, hvis
du bliver syg under et ophold i et europæisk land. Kortet dækker ikke
kun akut sygdom og tilskadekomst, men det der kaldes 'behovsbestemt
sygehjælp'. Den behovsbestemte hjælp vil sige, at det er lægen, der
afgør, hvilken behandling du kan få. Det afhænger bl.a. af, hvor længe
du skal opholde dig i landet, og hvilken behandling der er tale om.
http://borger.dk/forside/sundhed-og-
sygdom/sygesikring/Sygesikring%20i%20udlandet#EU-kort

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : jesper outzen

Dato : 17-05-07 15:36

Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> Læs lige lidt på det, inden I tror det er Guds gave til mennesket. Det
> dækker bl.a. _heller_ ikke kroniske sygdomme, så den omtalte patient
> med hjerteslag ville heller ikke være dækket af det blå kort.

Det dækker netop kroniske sygdomme, fordi du bliver behandlet som en
borger i det land du bliver syg. Du skal betale hvad borgeren i det
eu.land betaler, og kan ikke fgå det refunderet når du kommer hjem.

Fra : Bjarne

Dato : 17-05-07 17:29

jesper outzen skrev:

> Det dækker netop kroniske sygdomme, fordi du bliver behandlet som en
> borger i det land du bliver syg. Du skal betale hvad borgeren i det
> eu.land betaler, og kan ikke fgå det refunderet når du kommer hjem.

Dvs at man som borger mangler en vejledning i, hvornår man skal hive hhv
det blå og det gule sygesikringsbevis op af lommen ved sygdom i udlandet.
Er der situationer, hvor det blå giver bedre dækning, hvad f.eks. med
tandlæge?
Bjarne

Fra : urlex

Dato : 09-06-07 13:04

On 17 Maj, 19:29, Bjarne <netmolo...@varmpost.com> wrote:

> [...]
> detblåog det gule sygesikringsbevis op af lommen ved sygdom i udlandet.
> Er der situationer, hvor detblågiver bedre dækning, hvad f.eks. med

Jeg har talt med en tysker her der oplyste at DANSKE LÆGER heller ikke
tager det tyske Krankenkasse bevis (som danske gule bevis) alle danske
læger forlanger EU Blåt kort ! Tyskeren der var hos lægen måtte ringe
til sin Krankenkasse der måtte FAXE et bevis på at de vil betale
lægeregningen !!!!!
Jeg kan oplyse at hver gang der bestilles et EU sygesikringskort via
Https://eu.sygesikring.net....... bliver Lars Lykke Rasmussen's
konto i Idenrigsministeret bonget for et beløb af EU derfor udsteder
DK kun for 1 år ad gangen, hvor andre lande gør for 10 år !!!! Årsag
til at lægerne forlanger EU-blåt bevis er at Europæiske er alt for
langsomme til at sende lægen penge !!! Ved at få et EU bevis hvor
Identifikationsnummer er på, kan lægen få sine penge DAGEN efter af
EU !!!
vh Urlex

Fra : Elmer Fjort

Dato : 10-06-07 01:52

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det link virker ikke!

Elmer

Fra : urlex

Dato : 11-06-07 19:37

On 10 Jun., 03:51, "Elmer Fjort" <Whokn...@Whocares.com> wrote:
> [...]
> Https://eu.sygesikring.net....... bliver Lars Lykke Rasmussen's
> konto i Idenrigsministeret bonget for et beløb af EU derfor udsteder

JO den gør men kun for dem der har password, derfor er den fulde sti
ikke anført

Fra : Elmer Fjort

Dato : 11-06-07 23:21

> [...]
>
> Det link virker ikke!
>
> Elmer

JO den gør men kun for dem der har password, derfor er den fulde sti

Sikke dog noget vrøvl at fyre af her. Så behøvede du jo slet ikke at komme
med en adresse.
Og hvorfor er den så så hemmelig??

Elmer