Lidt styrt fra Ring Djursland
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-05-07 01:41

Jeg var til Road Racing begge dage i weekenden her med pressevest og hele
svineriet
Det gik hårdt for sig - næsten 8000 billeder. Føj det er mange at sortere og
efterbehandle.

Jeg har kun nået at fiske et par spektakulære styrt ud af den kæmpe
stockpile af billeder.

Se dem, hvis I har lyst

Og Gæt så hvor gammel køreren på nr 111 er
Han kører Rookie 600 - 600 ccm 140 Hk.

Her er linkene:

www.frodonifinger.dk/Race/Ringdj2/111-styrt
eller
www.frodonifinger.dk/Race/Ringdj2/111-styrt/index_html.html
hvis ikke du er til flash og simpleviewer
og

www.frodonifinger.dk/Race/Ringdj2/64-styrt
eller
www.frodonifinger.dk/Race/Ringdj2/64-styrt/index_html.html
igen, hvis du ikke gider flash og simpleviewer

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : tp

Dato : 16-05-07 06:01

> Se dem, hvis I har lyst
>
> Og Gæt så hvor gammel køreren på nr 111 er
> [...]

DAMN han ser ung ud ! Og DAMN du kan tage billeder hurtigt med det kamera
du har

Fine billeder, men det er vel ikke kun crashene der skal tages billeder af
vel ?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-05-07 08:03

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> DAMN han ser ung ud ! Og DAMN du kan tage billeder hurtigt med det kamera
> du har

Jeps han er ung!

12 år! og har kørt Rookie 600 i et halvt år.
Han må ikke engang køre en knallert lovligt på vejene

Jeg kan levende se det antiklimax, det må være at få knallertkørekort
"Hmmmm, 30 km/t - -Spændende! Jeg er kun vant til 250 km/t ned af langsiden"

Og jo, 5 bill/sekundet.

> Fine billeder, men det er vel ikke kun crashene der skal tages billeder af
> vel ?
Bare rolig, der kommer rigeligt med billeder af Cykler, der stejler på
toppen, Cykler der ligger flot i kurverne osv. Cykler lige fra Classics til
Superbikes. over 125 ccm til 1000 cmm.

Styrtene var bare lige det nemmeste at fiske ud af bunken. Og når jeg nu
vidste, at jeg havde dem.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : m0rt3n

Dato : 16-05-07 07:13

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Og Gæt så hvor gammel køreren på nr 111 er
14 år

> www.frodonifinger.dk/Race/Ringdj2/64-styrt
Hvad laver han? Falder han af cyklen?

Superflotte billeder! Lad os se nogle flere.
-m0rt3n zrx1100

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-05-07 07:33

m0rt3n wrote:
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> 14 år

> Hvad laver han? Falder han af cyklen?

Det ligner at han laver samme udhæng som for 15 år siden, men
tyngdekraften er blevet stærkere siden

--
vh
Torben

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-05-07 08:06

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> 14 år

Nope, han er kun 12 år!
600 ccm og 140 Hk.

> Hvad laver han? Falder han af cyklen?

Han laver en lille forhjulsudskridning, cyklen får fat igen, og rejser sig
op. - Han følger ikke med op men mærker cyklen forsvinde under sig.

> Superflotte billeder! Lad os se nogle flere.

Jeg arbejder på¨"sagen"

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 16-05-07 08:33

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> svineriet
> Det gik hårdt for sig - næsten 8000 billeder. Føj det er mange at sortere

Hej Jesper,

Rigtig flotte billeder. Hvilket kamera og objektiv har du anvendt til
billederne?

--
Mvh,
Allan

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 16-05-07 10:22

Allan K. Poulsen <allanpoulsen@bmb.sdu.dk> wrote:

> [...]
>
> Hej Jesper,
>
> Rigtig flotte billeder. Hvilket kamera og objektiv har du anvendt til

Enig... flotte billeder.. ku oss bruge lidt info om kameraet

--
http://www.dfmc.dk/?id=672
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14646

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-05-07 11:45

"Anna M. Andersen" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Enig... flotte billeder.. ku oss bruge lidt info om kameraet

Det er så et Nikon D200 incl batterigreb med en Nikkor AF-S 200/2,0 ED ID VR
G mellemtele.
Godt 4 kg apparat til ca 40 kilokr.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 16-05-07 12:21

> [...]

> "Anna M. Andersen" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er så et Nikon D200 incl batterigreb med en Nikkor AF-S 200/2,0 ED ID VR

OKi - tak for det... det ligger som forventet over budgettet Havde
håber du sagde D80... *LOL*

Fra : Flerbrugermaskine

Dato : 16-05-07 12:38

> OKi - tak for det... det ligger som forventet over budgettet Havde
> håber du sagde D80... *LOL*

D80eren tager "kun" 3 billeder i sekundet :)

D200 huset koster kun 11000 i dag. Men det er selvfølgelig næsten også
dobbelt så dyrt som D80 huset.

Det er objektivet som i Jespers tilfælde koster kassen.. 40k i vejl. udsalg
:)

Skal man gøre det lidt billigere kan man bruge et Canon EOS 30D med 5fps,
det koster ca. 9k, og så kan man "nøjes" med et 70-200 2.8 IS objektiv.
Samlet kan det nok holdes på omkring halvdelen af Jespers grej.. men
objektivet er ikke i samme hastighed, hvilket kan være ret vigtigt til
motorsport

Mvh Anders

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 16-05-07 16:17

Flerbrugermaskine <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> Samlet kan det nok holdes på omkring halvdelen af Jespers grej.. men
> objektivet er ikke i samme hastighed, hvilket kan være ret vigtigt til

tak for hintet. og øv da. Har endnu ikke prøvet D80, men havde en
formodninng om at det skulle være mit næste kamera. Jeg har bare gået og
ventet, og ventet, og ventet på at de gode SLR digitale kameraer kom ned
i pris. Jeg har haft en gammelt SLR til film - og alle digicams jeg har
haft i hænderne siden blegner... Tyder på at jeg kan komme til at vente
lidt længere

/Anna

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-05-07 18:22

Anna M. Andersen wrote:

> [...]
> kom ned i pris. Jeg har haft en gammelt SLR til film - og alle
> digicams jeg har haft i hænderne siden blegner... Tyder på at jeg kan

Du kan vente og vente og vente.. Der kommer altid noget nyere som er bedre

Køb du roligt et digitals SLR kamera.. bare find ud af hvad du vil
fotografere, og hvilke objektiver du skal bruge vil det, og vælg platform
derefter. Objektiverne kan man nemlig altid overføre videre til et nyt
kamerahus og kamerahuset er langt fra det dyreste i sådan en sammenhæng, det
er objektiverne som koster kassen :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 16-05-07 18:44

Anders Houmark <sunsitenews@andersh.dk> wrote:

> [...]
> kamerahus og kamerahuset er langt fra det dyreste i sådan en sammenhæng, det

ja jeg ved det. Heldigvis er min svoger vild med foto og har en masse
forskellige Nikon objektiver jeg evt. ville kunne trække lidt på til
start...

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-05-07 11:55

"Flerbrugermaskine" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Samlet kan det nok holdes på omkring halvdelen af Jespers grej.. men
> objektivet er ikke i samme hastighed, hvilket kan være ret vigtigt til

Lige netop til motorcykler er hastigheden ikke så afgørende. De kører jo om
dagen
Masser af lys!
Et Canon 30D med en EF 70-200/4,0 L IS USM kan såmænd gøre det.
Der har du så også fordelen i at ha en zoom.
Jeg er lidt fastlåst i kun at ha en brændvidde - men hvad... Jeg får mine
billeder alligevel
Canon'en har så lige knap så stor en buffer som mit D200, og kan ikke skrive
så hurtigt til kortet som Nikon'en.
Man blir nødt til at tage lidt pauser ind imellem og vente lidt mens der
skrives til kortet.

Jeg undgår lettere at løbe tør for plads i bufferen i de vilde styrt, hvor
knappen bare blir klemt i bund

Noget andet er, at Nikkor AF-S 200/2,0 IF ED VR G nok er en af, hvis ikke
det skarpeste objektiv i verden.
Dener så uhyggelig skarp, at jeg af og til må softne billeder i
efterredigeringen for at opnå det, jeg vil.
Sjældent tilføjer jeg skarphed i pp med det optik.

Men det har en pris. Det vejer 3 kg og er stort, og så var det slet ikke
gratis.Til gengæld blir det en af de ting, børnene skal slås over, når boet
engang skal gøres op efter mig. Med mindre jeg vil ha den med i kisten

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 19-05-07 21:20

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> writes:

> [...]
> dagen
> Masser af lys!
> Et Canon 30D med en EF 70-200/4,0 L IS USM kan såmænd gøre det.

Jeg har et "gammelt" 10D og f/4L'en (dog uden IS). Min erfaring er at
jeg har svært ved at komme få tele nok så jeg kommer helt tæt på
cyklerne. Jeg ville overveje en Sigma "Bigma" 50-500mm zoom istedet,
evt Canon's 100-400mm zoom.

> Der har du så også fordelen i at ha en zoom.
> Jeg er lidt fastlåst i kun at ha en brændvidde - men hvad... Jeg får mine
> billeder alligevel

Jeg er imponeret over skarpheden i Jespers' billeder - det har jeg
slidt hårdt med de sidste gang jeg har taget RR billeder (iøvrigt et
års siden sidst nu...)

> [...]
> så hurtigt til kortet som Nikon'en.
> Man blir nødt til at tage lidt pauser ind imellem og vente lidt mens der

There ain't no substiture for intelligent shooting, eller hvad?

Canon's nyeste 1D Mk3 kan tage 10 billeder/sek i pæænt stykke tid -
det lyder nærmest som et maskingevær:
http://www.youtube.com/watch?v=m8h2AMllP0Y

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-05-07 23:56

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]
> jeg har svært ved at komme få tele nok så jeg kommer helt tæt på
> cyklerne. Jeg ville overveje en Sigma "Bigma" 50-500mm zoom istedet,

Det forstår jeg simpelthen ikke.
Nu må jeg tilstå, at jeg kun har skudt race i Padborg Park og på Ring
Djursland. Begge steder er 200 mm, det ideelle valg. En zoom fra 70-200 er
da noget nær perfekt. Især, hvos den har IS/VR.
Jeg skyder næsten udelukkende med min AF-S 200/2,0 VR

> Jeg er imponeret over skarpheden i Jespers' billeder - det har jeg
> slidt hårdt med de sidste gang jeg har taget RR billeder (iøvrigt et
> års siden sidst nu...)

Skarpheden i mine billeder skyldes et par få ting.
1. panningteknik!
2. ikke mindst VR er perfekt til panning.
3. Jeg skyder afsindigt mange billeder
4. Min Nikkor AF-S 200/2,0 er verdens skarpeste objektiv! Den opløser i
hvert fald bedre end hvad, der kan opløses med et D2X, svarende til 26 Mp
full frame.
5. Min PP gør også noget ved det. Jeg har laveet mig en action i photoshop
specielt til MC'er
Den består af en smule shadow/highlight, curves, hvor jeg kører en s-kurve
og en anelse usm til sidst og så lige en konvertering fra Adobes farverum
til sRGB.
Den bruger jeg konsekvent, når jeg laver motorcykler.

> There ain't no substiture for intelligent shooting, eller hvad?

joda, men til RR går det hårdt for sig. Cyklerne holder jo ikke ligefrem og
venter på, at du blir klar igen.

> Canon's nyeste 1D Mk3 kan tage 10 billeder/sek i pæænt stykke tid -
> det lyder nærmest som et maskingevær:
> http://www.youtube.com/watch?v=m8h2AMllP0Y

Jo, det skulle efter sigende være et godt værktøj til sport, når det engang
kommer på markedet.
Jeg er nu mere end tilfreds med 5 Fps. Jeg ville nødigt skulle stå med
dobbelt så mange billeder som nu og skulle sortere

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : F.Sander

Dato : 16-05-07 16:14

Jeg kan ikke få svinget passet ind i hukommelsen ? hvor er det,.,, først
troede jeg det var spelvendt, meen' det kan jo ikke passe... men de må have
lavet lidt om siden jewg var der- hvor er det ???

--
Mvh. Finn Sander.
Honda RC30 fordi livet er for kort til Suzuki,

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-07 20:28

"F.Sander" <rc30@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke få svinget passet ind i hukommelsen ? hvor er det,.,, først
> troede jeg det var spelvendt, meen' det kan jo ikke passe... men de må
> have lavet lidt om siden jewg var der- hvor er det ???

Hej
Det er venstre svinget for enden af mållangsiden.
Hygge PD CBR1100t

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-05-07 00:53

F.Sander wrote:
> Jeg kan ikke få svinget passet ind i hukommelsen ? hvor er det,.,,
> først troede jeg det var spelvendt, meen' det kan jo ikke passe...
> men de må have lavet lidt om siden jewg var der- hvor er det ???

Der er kun et venstresving på den bane - for enden af mållangsiden lige
efter det hul, man kalder "Trappen"
Venstresvinget er skummelt, fordi kørerne først kan se det, når de kommer op
til det fra hullet, og det yderste af svinget ikke kurver som indersiden,
men flader ud. Ligger man lidt langt ude på banen, mister man altså
pludseligt grippet, fordi cyklen i praksis ligger meget længere ned i
forhold til asfalten, end da man gik ind i svinget.
Det er en bane, der kræver en teknisk dygtig kører.

Du kan se en tegning af banen her på deres officielle site:
http://www.ringdjursland.dk/

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Stephan G

Dato : 17-05-07 12:02

Fine billeder!
Er det normalt at børn kører full size racer?

Stephan

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-05-07 12:10

"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
Fine billeder!
Er det normalt at børn kører full size racer?

Åbenbart!
De to gutter på det sidste billede i den første serie er henholdsvis 12 og
15 år.

Der er ingen alderskrav i motorsport, men du skal ha en racing licens.
Jeg blev meget overrasket, da jeg så drengen uden styrthjelm.
Jeg troede, at det var en 18-20 års pige lille af statur.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-07 14:50

Det kommer nu helt an på hvilken Motorsport du tænker på

I Dragbike skal du være 16 ellers hedder det Junior Drag og bla bla bla

Og igen gode billeder , kom op til Allingåbro i Weekenden der kan du få
nogle gode billeder af røg larm og action ja du kan godt se larmen ;))

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-05-07 20:09

"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Og igen gode billeder , kom op til Allingåbro i Weekenden der kan du få
> nogle gode billeder af røg larm og action ja du kan godt se larmen ;))

Det kan da godt være!
Hvis der er nogen, der vil slippe mig ind og forsyne mig med en pressevest,
så er jeg da frisk.
Så kan jeg også garantere lidt billeder derfra

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-07 01:16

Gider du at ringe til mig imorgen , jeg har div kontakter

Tlf 40305911

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Søren Johansen

Dato : 17-05-07 15:05

"Frodo Nifinger" skrev:
SNIP
> Der er ingen alderskrav i motorsport, men du skal ha en racing licens.
> Jeg blev meget overrasket, da jeg så drengen uden styrthjelm.

Det er ikke rigtigt.
Reglementet siger, at man skal være 16 år for at køre RR på "store" MC'er i
Danmark. Man kan dog søge om dispensation, og hvis man skønnes at have den
fornødne erfaring gives denne.

I øvrigt er aldersgrænserne:
Pocketbike: 5 år
80 cc. + scooter: 10 år
125 cc stocksport: 15 år (+ min. 2 år i 80 cc.)

Mvh
Søren

Fra : Armand

Dato : 17-05-07 16:33

"Søren Johansen" <soren@slet-ducati.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i Danmark. Man kan dog søge om dispensation, og hvis man skønnes at have

I min tid rakte 16 år kun til 125'erne derved at man skulle være fyldt 18
for at komme på nakken af en fuldfed motorcykel ("akkurat som på gaden");
men jeg turde ikke byde ind dermed, da der jo sagtens kan være sket et og
andet siden.
Men netop dengang spirede Robbin Harms kraftigt i skyggen af sin storebror
og der var på højt plan indenfor DMU store meningsudvekslinger omkring
aldersgrænsernes berettigelse hvis man skulle dispensere i flæng (hvilket
SVJH for Robbins vedkommende drejede sig om 14 år/std.125).
Men måske at dansk RoadRacings succes qua netop at Robbin Harms har
præsteret at komme på et plan hvor ingen danskere rigtigt har markeret sig
før, har øget dispensations-lysten hos DMU :-/

En 11-årig i Rookie 600 regner jeg dog langt mere for forældres ambition,
end knægten selv - Gad vide hvem faren til knægten er?

--
Armand.

Fra : Casper Jensen

Dato : 17-05-07 20:30

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> En 11-årig i Rookie 600 regner jeg dog langt mere for forældres ambition,
> end knægten selv - Gad vide hvem faren til knægten er?

Det ligner Kim ræs knægt.
Han kørte også med på R6 ved afslutnings løbet på Knutstorp sidste år.
Han har bare lidt problemer med at når jorden når han holder til start.

Mvh
Casper

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-05-07 20:46

"Casper Jensen" <caspernicolaijensen@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Det ligner Kim ræs knægt.
> Han kørte også med på R6 ved afslutnings løbet på Knutstorp sidste år.
> Han har bare lidt problemer med at når jorden når han holder til start.

Det er "Lille Ræs"!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Morten Dahl

Dato : 17-05-07 22:46

"Casper Jensen" <caspernicolaijensen@jubii.dk> wrote in message

> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det ligner Kim ræs knægt.

Alt desto mere grund til at knægten skal have lov til at starte tidligt, han
har generne...

> Han kørte også med på R6 ved afslutnings løbet på Knutstorp sidste år.
> Han har bare lidt problemer med at når jorden når han holder til start.

Rolig nu der, det skal sku ikke udelukke nogen, min kæreste er 28, men kan
stadig ikke nå jorden på en SC44 fireblade, men prøv bare at følge hende når
hun er kommet igang!! :)

--

Morten Dahl

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-06-07 11:13

> [...]
> Han kørte også med på R6 ved afslutnings løbet på Knutstorp sidste år.
> Han har bare lidt problemer med at når jorden når han holder til start.

Lige for at følge op!

Jeg snakkede med Kim Ræs' kone den anden dag. Hun skulle lige ha lidt
billeder
Hun fortalte, at "Lille Ræs" Havde opnået en 6,.plads i Poznan sidste
weekend.
Det er sq da flot gået af en 12 årig!

Han skal nok blive hård

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-05-07 18:55

> [...]
> Pocketbike: 5 år
> 80 cc. + scooter: 10 år
> 125 cc stocksport: 15 år (+ min. 2 år i 80 cc.)

Så kan man da kun være endnu mere imponeret over " Lille Ræs" på 12 år i 600
ccm Rookie klassen
Hvordan dælen han så har båret sig ad med at kome op i den klasse så
hurtigt.
Gutten bag han er også kun 15 år! også 600 ccm Rookie!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Morten Dahl

Dato : 17-05-07 22:54

> [...]
> stockpile af billeder.
>
> Se dem, hvis I har lyst
>
> Og Gæt så hvor gammel køreren på nr 111 er

Flotte billeder..

Har en makker der styrtede deroppe (lidt grimt) han kører en ´06 R6 med nr.
66 i sort.

Han er rimeligt okay, 2 brækkede arme, og et dobbelt benbrud... men vi ville
gerne have et par billeder af styrtet til ham :) (ræcer mentalitet..)

--

MOrten Dahl

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-05-07 23:26

"Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Han er rimeligt okay, 2 brækkede arme, og et dobbelt benbrud... men vi
> ville gerne have et par billeder af styrtet til ham :) (ræcer

Hvis han er den, jeg tror, han er, så væltede han et sted oppe ved en af
langsiderne lørdag - næsten samtidigt med at en anden faldt af nede lige
efter venstresvinget.Det var kl 14:19 i lørdags!

Hvis det er ham, så må jeg med skam melde, at ingen af os fik styrtet. Vi
stod alle 3 fotografer nede i venstresvinget.
Ellers må du lige smide lidt flere oplysnnger. Jeg alene har 8000 billeder
fra den weekend.

Jeg skal se, om ikke jeg kan finde nogle billeder af ham inden, han lagde
sig som trøstpræmie

God bedring med ham!

Jesper Nielsen
aka