Ulykke
Fra : Ukendt

Dato : 15-05-07 09:07

Ak, ja så skete det desværre igen

http://ekstrabladet.dk/112/article299066.ece

--
Venlig hilsen
Bo Stange
www.dfmc.dk/?id=1020

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-05-07 09:25

Bo Stange wrote:
> Ak, ja så skete det desværre igen
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article299066.ece

Ja, jeg frygtede det. Jeg passerede det meste af køen (på trædecykel) i
morges, og en kollega berettede om en MC med ødelagt forgaffel. Er der
ikke alvorlig personskade trækker det sjældent den slags kø

--
vh
Torben

Fra : Max Andersen

Dato : 15-05-07 10:20

Bo Stange wrote:
> Ak, ja så skete det desværre igen
>
> http://ekstrabladet.dk/112/article299066.ece

Ja, skidt.

Nu kender jeg ikke omstændighederne, men han er dømt på forhånd i
artiklen "han kørte nok lidt for stærkt".

Hvorfor er det nødvendigt at overhale indenom hvis der er højrekørsel i
Danmark?

Måske larmepotter kunne have gjort bilisterne opmærksom på MC'en.

Måske har blinklysene til markere vognbaneskift ikke været husket eller
sket i sidste øjeblik, m.m.

Konen sagde for 1 måned siden at jeg ikke måtte sælge cyklen fordi vi
nyder at tage ture rundt og hygge os, men de ulykker der er sket på det
sidste har fået hende til at spekulere. For ligegyldigt hvem der har
fejlen, så er det jo os der er bløde trafikanter.

Max

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-05-07 10:55

Max Andersen wrote:

> Nu kender jeg ikke omstændighederne, men han er dømt på forhånd i
> artiklen "han kørte nok lidt for stærkt".

Ja, underlig sætning. Jeg ville mene at han nok brød overhalingsreglerne
- det er svært at køre for stærkt på den strækning i morgenmylderet. At
bilisten nok har kørt meget langsomt pga. kø er tilstrækkeligt til at
give det udfald.

> Hvorfor er det nødvendigt at overhale indenom hvis der er højrekørsel i
> Danmark?

Ulykken forklarer i hvert fald tydeligt hvorfor det ikke er tilladt.
Nødvendigt er det vel aldrig.

Der er ikke 3 baner på hillerødmotorvejen - eneste undtagelse er den
lange til/frakørselsbane ved Motorring 3 (og en kort ved Ring 4, men
ulykken skete længere inde). Spørgsmålet er nærmere "hvorfor forsøgte
bilisten at overhale andre der skulle skifte til motorring 3 som ham(?)
selv i morgenmyldretiden?"

Der er naturligt mange i ydersporet på den strækning, da dem der skal
fra, har lagt sig i indersporet, der så tømmes lige dér. Og
frakørselsbanen har de klassiske brede stiplede linier, og er som regel
gået helt i stå pga. BMW'erne/sælgerne/idioterne der fletter/buser ind i
den henne ved afslutningen.

> Måske larmepotter kunne have gjort bilisterne opmærksom på MC'en.

De har gjort politikerne opmærksomme nok, det er vist rigeligt.

> Måske har blinklysene til markere vognbaneskift ikke været husket eller
> sket i sidste øjeblik, m.m.

Sikkert bare morgenstress der har fået bilisten til at trække ud og
MC-isten til at overhale indenom. Jeg gætter på at de begge kunne have
forhindret ulykken ved at køre efter reglerne - med forbehold for alt
det vi ikke véd.

> [...]
> sidste har fået hende til at spekulere. For ligegyldigt hvem der har
> fejlen, så er det jo os der er bløde trafikanter.

Ja, det er et problem. Jeg tør ikke sende den slags links til min kone -
og endnu mindre dem hvor MC-isten åbenlyst er uden skyld, men bliver
dræbt af en trafikzombie.

Denne hér kunne ligeså godt have været mig.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 15-05-07 11:12

Squ tragisk - men man skal ikke forvente meget andet end fordomme i
dagspressen:

> Motorcyklisten kørte i yderste spor, og ville køre indenom en bilist.

Kunne være skrevet. Motorcyklisten kørte i yderste spor og ville efter en
overhaling skifte til banen til højre igen. I morgen trafikken er det
ihvertfald ikke nødvendigvis en overhaling indenom at følge trafikken ...

> men han kørte nok lidt for stærkt, så han kørte op bag i bilen

Der bør man måske afvente politiets tekniske undersøgelser ... Der er jo
lidt stor forskel på om han med 80 er kørt op bag i en bil med 40 - og
hvorvidt bilen der kom på tværs har bremset eller andet ...

Pas på jer selv derude - der er ikke andre der gør det ...

/A

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 15-05-07 11:42

Torben Scheel wrote:

> Ja, underlig sætning. Jeg ville mene at han nok brød overhalingsreglerne
> - det er svært at køre for stærkt på den strækning i morgenmylderet.

Eftersom man afpasser sin fart efter forholdene er det vel ikke for
svært at køre for stærkt der, eller andre steder. Hvis køen holder helt
stille er f.eks. 50km/t jo for stærkt, ligegyldigt hvad skiltene ved
siden af vejen siger.

/Magnus

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-05-07 12:02

Magnus Pedersen wrote:

> [...]
> svært at køre for stærkt der, eller andre steder. Hvis køen holder helt
> stille er f.eks. 50km/t jo for stærkt, ligegyldigt hvad skiltene ved

Stadig en underlig sætning. Jeg tror journalisten mener i forhold til
skiltet hastighed.

--
vh
Torben

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 15-05-07 14:07

Torben Scheel wrote:

> Stadig en underlig sætning. Jeg tror journalisten mener i forhold til
> skiltet hastighed.

Jeg læser det som en udtalelse fra vagthavende politimand, ikke
journalistens mening? Men det har jeg muligvis fået helt galt fat i.

Og jeg vælger også at læse det som "fart efter forholdene" men det er
naturligvis subjektivt.

Under alle omstændigheder, uanset dit eller dat, då er det grimt når den
slags sker.

/Magnus

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-05-07 17:49

"Magnus Pedersen" <pedersen.magnus@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> naturligvis subjektivt.
>
> Under alle omstændigheder, uanset dit eller dat, då er det grimt når den

Altså - godtnok er vi motorcyklister herinde, men SÅ ensfarvede er vi vel
heller ikke?

Motorcyklisten kørte op bag i en forankørende hårdt nok til at dø af det -
så er det sgida ikke en urimelig antagelse at han har kørt lidt hurtigere
end forholdene tillader? Det ville da også være mit umiddelbare gæt!

Jo, jo, han kan da være uskylden selv, men det er vel heller ikke helt
usandsynligt at han har prøvet at luske sig lidt hurtigt frem i køen med et
par friske vognbaneskift? Det ser jeg da ofte praktiseret her i byen.
Og så er ulykken jo en glimrende lejlighed til at repetere hvorfor det er en
RIGTIG dårlig trafikmoral!

Rittig

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-05-07 07:24

Claus Rittig wrote:

> Altså - godtnok er vi motorcyklister herinde, men SÅ ensfarvede er vi vel
> heller ikke?

Heg er slet ikke uenig - så vidt jeg kan se er der ingen der har udpeget
offeret til helgen. Hvem er du uenig med?

--
vh
Torben

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 15-05-07 16:50

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Man kan undres, men faktum er at højresporet også tit er det hurtigste
> når man skal ud ad Lyngbyvejen fra København om morgenen.
>
> Jeg bor i København og arbejder i Nordsjælland. Jeg forbikører tit
> rigtig mange højre om på Lyngbyvejen i nordgående retning fordi de
> ikke kan finde ud af at trække ind. Typisk er højre-sporet frit flere
> hundrede meter af gangen mens de to venstre spor er helt fyldt op.

Det kan jeg nikke genkendende til (kører i samme retning og samme vej).

> De bliver i hvert fald tit glemt i den danske motorvejs-trafik.

Enig. Jeg så sågar en reklame-vogn glemme blinklyset ved vognbane
skift på Lyngby motorvejen (indadgående) i søndags =

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Kent

Dato : 16-05-07 21:00

Max Andersen skrev:
> Nu kender jeg ikke omstændighederne, men han er dømt på forhånd i
> artiklen "han kørte nok lidt for stærkt".
Jeg kunne forstille mig, at han har gjort, hvad mange gør. "Dejligt, fri
bane og så lidt gas". Og så kan han hurtigt være kommet op på en
hastighed, som i forhold til myldretids trafikken var "lidt (meget) for
stærkt". Jeg hørte Københavns radio og der var tæt trafik.

> Hvorfor er det nødvendigt at overhale indenom hvis der er højrekørsel i
> Danmark?
Fordi på stedet trække bilerne i venstre bane ind i højresvingsbanen mod
motorringvej 3 og der bliver derfor ledig plads i det der nu bliver
midterste bane. Og danskerne er jo ikke meget for at holde til højre.

> Måske larmepotter kunne have gjort bilisterne opmærksom på MC'en.

Nej. Larmepotter er kun til at genere folk, som man har passeret. Der er
jo en grund til, at lortet er forbudt.
> Måske har blinklysene til markere vognbaneskift ikke været husket eller
> sket i sidste øjeblik, m.m.

Højresvingsbanen er samtidig tilkørsel fra Værebrovej. Motorcyklisten
har ikke nødvendigvis været opmærksom på, at der kunne være trafik, som
trak på motorvejen fra frakørselsvejen. En manøvre som i en (måske nok
noget langsommere) bil ville have givet lidt hjertebanken og en finger
til "idioten" også selvom idioten måske var en selv.

--

Kent

BMW R 1150 R

Fra : Lars Nebel

Dato : 15-05-07 11:11

En anden version af historien her:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6968810.html

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-05-07 11:22

Lars Nebel wrote:
> En anden version af historien her:
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6968810.html

Nice. Der er en fin reklameboks : "Tema: Kører du også råddent?" Fy for
satan.

--
vh
Torben

Fra : Max Andersen

Dato : 15-05-07 11:34

Torben Scheel wrote:

> Nice. Der er en fin reklameboks : "Tema: Kører du også råddent?" Fy for
> satan.

Ja den så jeg også...... Tænker lidt på de efterladte i den situation,
hvis de skulle have interesse i at læse omkring ulykken.

Max

Fra : Anders Majland

Dato : 15-05-07 13:32

> Nice. Der er en fin reklameboks : "Tema: Kører du også råddent?" Fy for
> satan.

Suk - det er squ trættende at forsøge at forsvare det positive i at være
motorcyklist.

Ja der er åndsamøber der kører med hovedet under armen Og ja det er nogen af
dem der skaber store overskrifter der vedligeholder fordommene.

$Men vi er da også mange der kører ganske fornuftigt og kun sjældent
forårsager uheld.

Fakta er at omkring halvdelen af de kvæstede eller døde motorcyklister
skyldes bilister der ikke ser 'os' eller fejlvurderer 'os' og alligevel
overtræder deres vigepligt (også selvom vi ikke kører for stærkt)

På tv kører der pt nogle spot med "usynlige" cyklister og lastbiler. Pointen
er vist at man har opgivet at få lastbilschaufører til at se sig for så man
appellerer istedet til cyklisterne om ikke at holde på deres ret (måske
fornuftigt nok da er svært at få øje på en cyklist der gemmer sig i blinde
vinkler).

Men måske den ikke er så dum at have i baghovedet - altså ikke at forvente
at de andre trafikanter ser en. Ja det er squ til at blive paranoid af i tæt
trafik. Og den ulykke der startede tråden er også en af dem jeg er fandens
opmærksom på. Altså de andres vognbaneskift. Det er ikke så længe siden en
lastvognchauffør valgte at overse mig og trække ud til overhaling mens jeg
var ved at overhale ham. Hvis han havde kigget i sine spejle mere end en
gang burde han have set mig for jeg var det eneste der kom bagfra i andet
spor på motorvejen - og min hastighed var lovlig. Jeg har prøvet det samme
på A13 nord for Viborg hvor der er et eksta spor. Der var det en bilist med
campingvogn der trak ud selvom jeg var ved at overhale ...

Af mediernes beskrivelse lyder det lidt som bad luck - Altså motorcyklistens
vognbaneskift samtidig med at en fletter ind med lav hastighed.

For et par år siden var der også en motorcyklist der døde på
hillerødmotorvejen i forbindelse med en tilkørsel (i det nordgåeden spor).
Da kom der flere biler på tilkørslen og bil nummer 2 kunne ikke vente på at
nr1 kom op i fart så han trak direkte fra tilkørslen og ud i andet spor.
Motorcyklisten der havde så også kørt for stærk, men bilisten der trak ud
kørte vist kun 50-60km/t i uheldsøjeblikket.

Fra : Ole

Dato : 15-05-07 15:12

Anders Majland wrote:

> Fakta er at omkring halvdelen af de kvæstede eller døde motorcyklister
> skyldes bilister der ikke ser 'os' eller fejlvurderer 'os' og alligevel
> overtræder deres vigepligt (også selvom vi ikke kører for stærkt)

Hvad med de her boxe man tilslutter forlyset så det lange "blinker"
nogle der har erfaring med dem ?

Er de lovlige...

Ole

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 15-05-07 16:52

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> [...]
> Motorcyklisten der havde så også kørt for stærk, men bilisten der trak ud
> kørte vist kun 50-60km/t i uheldsøjeblikket.

Motorcykelistens hastighed ved lige dén ulykke blev opgjort til
160-180km/t, så vidt jeg husker

Kai

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-05-07 17:58

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> Motorcykelistens hastighed ved lige dén ulykke blev opgjort til
> 160-180km/t, så vidt jeg husker

Nemmerlig. Han havde ikke en chance, den stakkel.

Vi kører på motorcykler. Langt de fleste af os råder over en
accelerationsevne der matcher Ferrari'er. Det giver nogle muligheder. De
færreste af os overholder konsekvent fartgrænserne. Fair nok, men med de
muligheder følger et vist ansvar - et ansvar overfor os selv og vores
nærmeste. Det skal forvaltes med omhu!

Reglerne i trafikken er ikke lavet for at genere os, de er lavet for at
forhindre rå mængder af trafikdræbte. Hver gang vi overtræder dem, løber vi
en øget risiko. Det nytter ikke at benægte det, for sådan er det bare!
Selvbedrag redder ikke liv.

Til alle jer der ikke er døde: Choose you battles!

(Myldretid på motorvejen er ikke det sikreste sted at få ugens
adrenalin-rus).

Rittig
(i en periode kaldet Claus Den Hellige herinde, men det er heldigvis glemt
nu)

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 15-05-07 21:48

Claus Rittig skrev:

klip
> [...]
>
> Rittig
> (i en periode kaldet Claus Den Hellige herinde, men det er heldigvis glemt

Jeg holder mig helst væk fra motorvejen, da jeg synes at jeg forsvinder
for hurtigt når der er både lastbiler og busser sammen med bilerne.
Hastighederne bryder jeg mig heller ikke om. Min motorcykel er ikke så
stor så det kniber lidt med at følge med. Det hører jo så også med til
historien at jeg er meget "grøn" på motorcyklen. Det er kun mit andet år.

Med venlig hilsen
Benjamin R. Giversen
Esbjerg

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-05-07 07:28

Benjamin R. Giversen wrote:

> [...]
> stor så det kniber lidt med at følge med. Det hører jo så også med til
> historien at jeg er meget "grøn" på motorcyklen. Det er kun mit andet år.

Det er en falsk sikkerhed du abonnerer på - motorvejen _er_ det sikreste
sted - også for MC'ister. Tænk på hvor mange der bliver overset på
landevejene af bilister fra sideveje. Traktorerne slipper du også for på
motorstien.

At det er hyggeligere og normalt mindre stressende på landevejen, kan vi
godt blive enige om.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 16-05-07 08:38

> Det er en falsk sikkerhed du abonnerer på - motorvejen _er_ det sikreste
> sted - også for MC'ister.

Kan den følge med lastbilerne (89km/t) eller evt busserne med ~100km/t er
jeg enig med Torben - så tag bare motorvejen hvis det er transport km. Min
erfaring fra min 14hk's scooter er der er væsenligt færre episoder ved blot
at følge den "sløve" trafik i højre spor end at køre landevej hvor bilister
nemt fristes til at lave alt for tætte overhalinger.

> At det er hyggeligere og normalt mindre stressende på landevejen, kan vi
> godt blive enige om.

Efter at klippekortet blev indført er det min oplevelse at det har dæmpet
hastigheden på landevejene meget - Så det er ikke så stressende som
tidligere "kun" at køre 100km/t da langt de fleste har respekt for
klippegrænsen. Men der kommer stadig en del af dem der overhaler hvor der
efter min bedste vurdering ikke er plads til en forsvarlig overhaling - Og
jeg har squ ikke lyst til lege kylling mod en bil der måske / måske ikke kan
nå tilbage i egen bane ...

På de større mc'er har jeg oplevet at modkørende har blinket voldsomt af mig
selvom jeg har været tilbage i egen bane 4-500meter før mødet (med passende
afstand til den jeg overhalede)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-05-07 10:04

Anders Majland skrev:
> [...]
> selvom jeg har været tilbage i egen bane 4-500meter før mødet (med passende

Hmm

Det kunne ikke være lidt med paykologi der spiller ind her?

Når en medtrafikant vælger at overhale, og kommer mod dig er det hans
valg og vurdering du er utryk og anser det for uforsvarligt - det er ham
der vurderer og vælger - og naturligvis omvendt, når du vælger at
overhale, anser du det for fuldt forsvarligt, det er også dit valg og
din vurdering, hvormimod den modsat kørende ikke kan vælge og føler sig
utryk, .... og blinker....

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Anders Majland

Dato : 16-05-07 12:54

> Det kunne ikke være lidt med paykologi der spiller ind her?

Det er da helt sikkert psykologi i det. Det er kun chaufføren der ved hvor
mange hk han har til rådighed til en hurtig og sikker overhaling (og hvor
hurtigt han ønsker at køre midt i den).

> [...]
> hvormimod den modsat kørende ikke kan vælge og føler sig utryk, .... og

Lige præcis - Hvis nu den modkørende erfaringer kun er med en 0,sløv bil kan
det jo være svært at vurdere hvor hurtigt en mc med krafter "nok" kan
overhale en langsom trafikant. Ligeledes har jeg jo svært ved at se om den
modkørender der overhaler kører i en bil med krafter nok til at komme op i
fart ...

Men der stadig stor forskel på at blinke af folk på mere end 500meters
afstand og så dem jeg synes at der kommer for tæt på ... Jeg tror at min
psykologiske grænse går ved modkørende der ikke er tilbage i egen vognbane
omkring 200meter fremme - specielt hvis jeg bliver i tvivl om de kan nå det.
Der er biler jo trods alt nemmere at vurdere end motorcykler.

For det er der et par hunderede meter at jeg overvejer nødvendigheden af at
kaste ankeret og/eller at søge helt til højre (Jeg er holdt op med at trække
til højre i god tid fordi jeg 2 gange har oplevet at modkørende bilister ser
det som en invitation og fortsatter deres overhalinger istedet for at mase
sig tilbage i egen række - istedet nøjes jeg indledningsvis med at slække på
gassen.

En overhaling må kun indledes hvis man på forhånd kan se hvordan dan sikkert
kan sluttes. Det er der mange der forbryder sig mod - og der gør jeg også
nogengange selv på mc, da der på mc "næsten altid" er plads til at komme
tilbage på den rigtige side af linien uden at tage sikkerhedsafstanden fra
den man overhaler - Altså køre lidt forskudt som når man kører mc i flok. I
bil gør jeg det ikke og på mc venter jeg da også oftest til jeg kan tage en
stribe ad gangen, men f.eks igår morges var jeg pga vejarbejde ved randers
lidt sen på den mod færgen og så skulle jeg gerne holde ~100km/t på de lige
stræk uden for byerne for at hente de par minutter jeg manglede. Så kan jeg
finde på at overhale en eller to biler ad gangen selvom der strengt taget
ikke er plads mellem dem til at trække ind. Generelt kører vi jo alt for tæt
og med tommelfingerreglen om halvdelen af hastigheden i afstand kommer man
jo aldrig forbi. Så skal der jo være 80meter mellem to medtrafikanter for at
kunne overhale dem for ikke at tage deres sikkerhedsafstand og også selv
bevare den. Praksis for klip er derimod 0,8sekund og en direkte betinget ved
0,4sek. eller ~18meter og ~9meter ved 80km/t.

Jeg har også prøvet at en bilist "tror" at han har set et hul fremme i
rækken og smider sin saab turbo ud i en "snert" overhaling mod en modkørende
lastvogn. Da han er på siden af mig trækker han så bare ind så jeg må
undvige ud på kantlinierne - Jeg mistolkede ham. Jeg troede at han ville
trække ind bag mig da der var et "lille" hul til bilen bag mig. Jeg fangede
ham så ved færgen hvor jeg brokkede mig over hans kørsel. Hans var bare
skide arrogant og sagde at han jo var nødt til at "skubbe" mig ud til siden
for der kom jo en lastbil. Havde jeg ikke haft min kone bagpå var jeg nok
gået i flæsket på ham eller bulet hans bil... Desværre havde jeg ikke fået
nummeret på bilisten bag mig så det ville have været ord mod ord hvis jeg
havde anmeldt det...

/A

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-07 13:36

> [...]

> sket i sidste øjeblik, m.m.

De bliver i hvert fald tit glemt i den danske motorvejs-trafik.

Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)