Boliglån igen - Realkredit eller bank ?
Fra : Jakob M

Dato : 16-05-07 23:06

Nu er det tid til flere dumme boliglånsspørgsmål .
Jeg har set at bankerne, bl.a. Skandiabanken (er kunde i forvejen) også
tilbyder financiering af boligen op til 80% af værdien. ÅOP efter skat
ligger, så vidt jeg kan se, lidt under realkreditterne. Det lyder jo fint
nok, men jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvad der sker hvis renten stiger
eller falder ?.

Sat lidt på spidsen: Bank eller realkredit ?.

Gode råd er velkomne.

Mvh
Jakob

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 17-05-07 09:46

Jakob M wrote:

> [...]
> sker hvis renten stiger eller falder ?.
>
> Sat lidt på spidsen: Bank eller realkredit ?.

Hvilken type lån tilbyder Skandiabanken, og hvilke typer realkreditlån
sammenligner du med?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jakob M

Dato : 17-05-07 19:39

> Hvilken type lån tilbyder Skandiabanken, og hvilke typer realkreditlån
> sammenligner du med?

Det glemte jeg nok at nævne. Skandiabankens Boligprioritet (ÅOP 3,4% efter
skat) mod et fastforrentet realkreditlån.

Mvh
Jakob

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 17-05-07 19:53

Jakob M wrote:

> Det glemte jeg nok at nævne. Skandiabankens Boligprioritet (ÅOP 3,4%
> efter skat) mod et fastforrentet realkreditlån.

Man kan ikke direkte sammenligne de to lånetyper. Hvordan vil du
prissætte risikoen for rentestigning på et variabelt forrentet lån?

Husk at indregne alle omkostninger, også til pantebrev.

Fra : Jakob M

Dato : 18-05-07 22:20

> Man kan ikke direkte sammenligne de to lånetyper.

Det er jeg klar over. Men de må vel have fordele og ulemper begge to?

>Hvordan vil du prissætte risikoen for rentestigning på et variabelt
>forrentet lån?

Det er bl.a. derfor jeg spørger. Her og nu er banklånet vel billigere, men
hvis renten stiger skifter det vel ?. Hvor meget skal renten stige for at
bankens lån ikke længere er billigere ?.

Mvh
Jakob

Fra : tp

Dato : 18-05-07 22:42

> Det er bl.a. derfor jeg spørger. Her og nu er banklånet vel billigere, men
> hvis renten stiger skifter det vel ?. Hvor meget skal renten stige for at
> bankens lån ikke længere er billigere ?.

Spørg på en anden måde : hvor risikovillig er du? Hvis du taber i poker,
siger du så... skidt, jeg vinder nok en anden gang...
Personligt har jeg ikke is i maven til det sjov. Jeg vil vide hvad jeg skal
betale hver måned, også selvom det betyder at jeg pt kommer til at betale en
anelse mere.
Kan du leve med risikoen for at komme til at betale meget mere, så er den
bedste forretning pt variabelt.

Fra : Jakob M

Dato : 18-05-07 23:27

> Spørg på en anden måde : hvor risikovillig er du? Hvis du taber i poker,
> siger du så... skidt, jeg vinder nok en anden gang...

Jeg er da lidt risikovillig, men heller ikke dumdristig . Spiller jeg
poker kan jeg estimere sandsynligheden for forskellige udfald, og spille
derefter.

> [...]
> betale en anelse mere.
> Kan du leve med risikoen for at komme til at betale meget mere, så er den

Men hvor meget er "en anelse mere" ?. Så vidt jeg lige kan se koster det
5165,- pr. måned at låne 1 mio. i Skandiabanken, mens et 5% obligationslån
hos RD koster 500,- mere om måneden. Det synes jeg da er en ikke ubetydelig
forskel.

Hvor meget skal bankrenten så stige før ydelsen på banklånet bliver lige så
dyrt som 5% obligaionslånet ?.
Og jeg ved godt det er pokkers svært at spå om fremtiden, men hvor
sandsynligt er det ?.

Mvh
Jakob

Fra : tp

Dato : 19-05-07 20:41

> Hvor meget skal bankrenten så stige før ydelsen på banklånet bliver lige
> så dyrt som 5% obligaionslånet ?.
> Og jeg ved godt det er pokkers svært at spå om fremtiden, men hvor
> sandsynligt er det ?.

Well, 1% af en million må vel være 10.000. ca 1/3 retur i fradrag, så 6.600
netto, svarende til godt 550kr/mdr, så 1% må være svaret på det spørgsmål.
Om 1% er realistisk? Ja i allerhøjeste grad. Den er steget mere igennem det
sidste år eller halvandet.
Om det fortsætter? puha. De har da varslet 0,25% i nærmeste fremtid, men
det er jo noget selv de klogeste kan være ueningom. Men muligt? helt
sikkert! omvendt er 10% meget urealistisk, såee tjae

Fra : Jakob M

Dato : 20-05-07 13:36

> [...]
> det er jo noget selv de klogeste kan være ueningom. Men muligt? helt
> sikkert! omvendt er 10% meget urealistisk, såee tjae

Hmm.... det er ikke nemt. Men du har givet mig noget at tænke over. Tak for
dine input

Mvh
Jakob

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 20-05-07 13:49

Jakob M wrote:

> Og jeg ved godt det er pokkers svært at spå om fremtiden, men hvor
> sandsynligt er det ?.

Det er der ingen med samvittigheden i behold som kan fortælle dig.
Kurserne for 30-årige obligationer har ligget ret stabilt i nogen tid,
men har lige nu faldende tendens. Ingen kan vide om det fortsætter.