Betonbordplade i badeværelset
Fra : Puk Tutein

Dato : 15-05-07 18:44

Hej alle,

Vi overvejer en betonbordplade med vasken formet i selve pladen til vores
nye badeværelse.

Nu er spørgsmålet så, hvor nemt det er at holde pænt. Skal der noget
særligt til? Ender man lynhurtigt med lange hvide skjolder af kalk, hvis
man ikke lige fik tørret af efter sig om morgenen? Kan sådanne eventuelle
skjolder fjernes igen uden alt for store benøvelser?

Hvilke erfaringer har i?

Mvh
Puk

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-07 20:22

Puk Tutein wrote:
> [...]
> hvis man ikke lige fik tørret af efter sig om morgenen? Kan sådanne
> eventuelle skjolder fjernes igen uden alt for store benøvelser?

Er det terrazzo du mener?

I så fald er der ingen problemer. Vi har haft vores i 1½ år, og den ser ud
som da vi satte den op. Den skal bare have sæbespåner et par gange om året.

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 200.-

Fra : Puk Tutein

Dato : 15-05-07 20:47

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse

> Er det terrazzo du mener?

Nej beton
Jeg er ret sikker på, at der er forskel. Terrazzo har jo ret store sten i
sig i forhold til beton, der jo teknisk set også har sten i sig men de kan
jo ikke ses på samme måde som individuelle sten i overfladen.

Mange hilsner
Puk

Fra : Tomas Jensen

Dato : 16-05-07 07:45

Puk Tutein skrev:
> [...]
> man ikke lige fik tørret af efter sig om morgenen? Kan sådanne eventuelle
> skjolder fjernes igen uden alt for store benøvelser?

Vi lavede en betonbordplade med medstøbt vask (brugte et gammelt
vaskefad som støbeform) Efterfølgende voksbehandlede vi betonen. Godt
nok ikke til et badeværelse men til vores udendørs bryggers (til at
vaske grøntsager mv. i). Det hele holder endnu 2 år efter og ser pænt ud
uden yderligere vedligeholdelse.

Men selvfølgelig har vi lært noget: Vi burde have været mere omhyggelige
med at vibrere betonen, da vi støbte. Specielt i selve vasken er der en
del synlige luftlommer, da det er svært at vibrere et vaskefad uden at
betonen render af.

Men materialet er fint, og støbt på plastik giver det en dejlig lækker
"blød" overflade.

Tomas

Fra : Puk Tutein

Dato : 16-05-07 15:59

"Tomas Jensen" <hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> betonen render af.
>
> Men materialet er fint, og støbt på plastik giver det en dejlig lækker

Tusind tak for din respons. Vi havde faktisk tænkt os at købe den
færdiglavet, så jeg var primært ude efter informationen omkring materialet.
Altså om det også er pænt efter at have været i brug. Det er surt at købe
noget og så finde ud af, at materialet slet ikke egner sig til formålet.

Tak igen.

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-05-07 17:04

> Vi overvejer en betonbordplade med vasken formet i selve pladen til vores
> nye badeværelse.

Nu må jeg altså vide det: Hvad får dig/andre til at lave en bordplade i
beton? Jeg formoder at du bor i hus og ikke i jordhule - ret mig, hvis jeg
tager fejl.

Mvh Maria

Fra : Puk Tutein

Dato : 17-05-07 18:34

> Nu må jeg altså vide det: Hvad får dig/andre til at lave en bordplade i
> beton?

Vi laver den skam ikke selv. Vi køber den færdig.

> Jeg formoder at du bor i hus og ikke i jordhule - ret mig, hvis jeg tager
> fejl.

Hvad har det med sagen at gøre? Mig bekendt har man ikke fundet mange
betonbordplader i det der engang har været jordhuler, som tidlige mennesker
har beboet - ret mig, hvis jeg tager fejl.

Mvh
Puk

Fra : Lars

Dato : 17-05-07 18:38

Maria Frederiksen skrev:

> Nu må jeg altså vide det: Hvad får dig/andre til at lave en bordplade i
> beton? Jeg formoder at du bor i hus og ikke i jordhule - ret mig, hvis jeg
> tager fejl.

Måske skyldes det, at vedkommende ikke lider af samme
fordomme/uvidenhed, som dig.

Fra : Lars

Dato : 17-05-07 19:05

Puk Tutein skrev:
> [...]
> man ikke lige fik tørret af efter sig om morgenen? Kan sådanne eventuelle
> skjolder fjernes igen uden alt for store benøvelser?

En købt betonbordplade er som regel forseglet og voksbehandlet fra
leverandøren af, men skal løbende voksbehandles for at bevare sit pæne
ensartede udseende. Man kan bruge bivoks.

Man får ikke lynhurtigt kalkskjolder, men hvis man bor i et område med
meget kalkholdigt vand eller ikke sørger for at tørre våde pletter af,
så kan det ikke undgås - fuldstændig som hvis det var hvilket som helst
andet materiale.

Men heldigvis kan kalkalejringer dog fjernes let igen ved vådslibning
med korn 1000 vådslibepapir og efterfølgende påføring forseglignsmiddel
og voks.

Som med andre cementbaserede bordplader (fx. terazzo), så tåler de ikke
syreholdige rengøringsmidler og farvede rengøringsmidler bør man også
undgå. Krystalsæbe er velegnet fordi det ikke indeholder kalk ligesom
alm. sæbespåner.

Lars

Fra : Puk Tutein

Dato : 17-05-07 20:45

"Lars" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> En købt betonbordplade er som regel forseglet og voksbehandlet fra
> leverandøren af, men skal løbende voksbehandles for at bevare sit pæne
> ensartede udseende. Man kan bruge bivoks.

Tak for tippet

> [...]
> kan det ikke undgås - fuldstændig som hvis det var hvilket som helst andet

Det er jeg klar over. Jeg tænkte bare på, hvor modtageligt det var. Der er
jo som regel en del vandpjaskeri i et badeværelse. Jeg synes, jeg har set
en del træbordplader i badeværelser, som havde nogle rigtig grimme store
skjolder, og jeg ville ægre mig, hvis jeg fik valgt et materiale, der var
meget modtageligt for den slags.

> Men heldigvis kan kalkalejringer dog fjernes let igen ved vådslibning med
> korn 1000 vådslibepapir og efterfølgende påføring forseglignsmiddel og
> voks.

Takker igen

> [...]
> syreholdige rengøringsmidler og farvede rengøringsmidler bør man også
> undgå. Krystalsæbe er velegnet fordi det ikke indeholder kalk ligesom alm.

Det lyder lidt som den måde jeg skulle behandle min granitbordplade på i mit
tidligere køkken.

Jeg tror det ender med en betonbordplade
Tak for hjælpen.

Mange hilsner
Puk