Mulig meldug på vin i udestue - Behandling~
Fra : Cre8ing.dk - Carsten~

Dato : 15-05-07 11:52

Hej

Jeg har en vin i en krukke 70 cm i diameter og 100 cm høj. Den står i
en udstue som er tæt og tør.
Vinen har fået hvad der ligner meldug på mange af bladene. Disse har
jeg fjernet og jeg har beskåret grenene hvor disse blade sad.

Jeg mener at jeg på et tidspunkt har læst om et middel til at bekæmpe
meldug. Så vidt jeg husker var det en svamp. Er der nogen der har
erfaringer med noget i den stil?
Andre forslag modtages også gerne.

På forhånd tak for hjælpen.

Carsten

Carsten Hjerresen
Cre8ing.dk - Vi gør noget ved Danmark
www.cre8ing.dk - Hjemmesidedesign fra 1.000 kr.

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-07 20:01

Cre8ing.dk - Carsten Hjerresen skrev:
> [...]
>
> Jeg mener at jeg på et tidspunkt har læst om et middel til at bekæmpe
> meldug. Så vidt jeg husker var det en svamp. Er der nogen der har

På hjemmesiden for Foreningen for danske vinavlere er der en beskrivelse
af sygdomsbekæmpelse, herunder hvordan meldug bekæmpes. Se dette link:
http://vinavl.dk/vedligehold.htm#Planter

mvh.
Klaus Eriksen

--
"Open source - åben og fri software til din PC" fra forlaget OnLibri.dk
Download bogen om avanceret tekstbehandling, billedbehandling m.m.

Fra : Cre8ing.dk - Carsten~

Dato : 21-05-07 13:07

On Tue, 15 May 2007 21:01:13 +0200, Klaus Eriksen <" <nospam> wrote:

>På hjemmesiden for Foreningen for danske vinavlere er der en beskrivelse
>af sygdomsbekæmpelse, herunder hvordan meldug bekæmpes. Se dette link:
> [...]

Hej Klaus

Tak for linket.

Fra : Anette

Dato : 15-05-07 22:38

Cre8ing.dk - Carsten Hjerresen wrote:
> Jeg mener at jeg på et tidspunkt har læst om et middel til at bekæmpe
> meldug. Så vidt jeg husker var det en svamp. Er der nogen der har
> erfaringer med noget i den stil?
> Andre forslag modtages også gerne.

Hej Carsten

Vi har en vin i udestue og sloges i nogle år med meldug. Diverse
svampemidler fra planteskoler og havecentre virkede overhovedet ikke.Prøvede
at fremskaffe svovl, som det anbefales på flere sider, men det lykkedes os
aldrig, trods bestillinger via danske vinproducenters online shops.
MEN
Det der har virket her, er at sprøjte hele planten med vand med brun sæbe
i, inden frugtsætning. Gerne flere gange, og igen når du har beskåret den
til vinteren. Og husk også at sørge for at din plante er velgødet, det øger
modtandskraften mod diverse svampeangreb, ligesom god udluftning og
begrænset fugt.

Held og lykke med din vin

/ Anette.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-05-07 22:50

On Tue, 15 May 2007 23:37:47 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> [...]
>til vinteren. Og husk også at sørge for at din plante er velgødet, det øger
>modtandskraften mod diverse svampeangreb, ligesom god udluftning og

I de dybe kroge af mit hoved kan jeg mindes noget om, at vin især for
meldug hvis de er udsat for vandmangel - og at vandmangel i vin kan være
noget .... sært noget. Noget med at vinen har sin rod meget dybt, og når
der mangler vand dernede hvor roden er, så kan der nemt være masser af
vand oppe ved overfladen.

Jeg kan bare ikke huske hvor jeg har det fra og altså heller ikke om det
er helt rigtigt (om det var meldug eller noget andet det drejede sig
om.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Cre8ing.dk - Carsten~

Dato : 21-05-07 13:10

On Tue, 15 May 2007 23:50:02 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kan bare ikke huske hvor jeg har det fra og altså heller ikke om det
>er helt rigtigt (om det var meldug eller noget andet det drejede sig

Hej Mads

Tak for dit tip.
Det prøver jeg at undersøge lidt mere.

Fra : Cre8ing.dk - Carsten~

Dato : 21-05-07 13:09

> [...]

>til vinteren. Og husk også at sørge for at din plante er velgødet, det øger
>modtandskraften mod diverse svampeangreb, ligesom god udluftning og

Hej Anette

Tippet med brun sæbe var nyt for mig. Det skal helt sikkert afprøves.
Hvilket blandingsforhold brugte du.