vin i drivhus
Fra : Flemming Bach

Dato : 14-05-07 21:18

Jeg har nogle vin i drivhuset som er i god vækst. Der er allerede
nogle af de frugtbæredne skud der har de optimale 7 blade. Skal jeg
beskære efter 7 blad nu eller vente? Vinen har ikke blomstret endnu.

Og er det forøvrigt over 7. blad på skudet eller 7 blad efter klasen
man beskærer?

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-05-07 01:50

Nu er jeg ikke ekspert på beskæring af vin, men i de bøger jeg har fået
samlet mig, står der, at vin er en bløder der skal beskæres op til jul og
ikke på denne tid af året, så det har jeg holdt mig til.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-05-07 06:40

On Tue, 15 May 2007 02:50:12 +0200, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

>Nu er jeg ikke ekspert på beskæring af vin, men i de bøger jeg har fået
>samlet mig, står der, at vin er en bløder der skal beskæres op til jul og
>ikke på denne tid af året, så det har jeg holdt mig til.

Vin bløder ganske rigtigt. Men det er (især) ved beskæring af af "gamle"
grene. De nye skud som kommer i sommerens løb beskærer man løbende.

Om det så er efter 7. blad eller andet, det har jeg pt. ingen mening om
- jeg beskærer når grenene er mig i vejen ude i drivhuset. Det er typisk
først hen i juli - august.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Flemming Bach

Dato : 15-05-07 08:39

Gainsbourg <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev:
>Nu er jeg ikke ekspert på beskæring
> [...]

Det er de "bløde" nye skud jeg vil nippe af for at koncentrere
saft og kraft i druerne og ikke de "hårde" grundstammer, som vil
bløde meget.

Fra : V Hansen

Dato : 15-05-07 14:52

hvis du har en stamme med sidegrene,
så skal du beskære de nye skud, hvor klasen sidder,
så der er 2 blade efter klasen.
Så kommer der et nyt skud i bladhjørnet, og det kniber du efter 1. blad, og
så fremdeles.

Vibeke

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 16-05-07 14:42

Flemming Bach wrote:
> [...]
> beskære efter 7 blad nu eller vente? Vinen har ikke blomstret endnu.
>
> Og er det forøvrigt over 7. blad på skudet eller 7 blad efter klasen

I følge Danmarks eneste profesionelle vinbonde skal man blot sørge for at
der er minimum 7 blade pr. drueklase.

Når man ser bort fra arbejdet med at forhindre vinen i at fylde hele
drivhuset, bruger jeg faktisk mere at fjerne klaser end at klippe skud.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Flemming Bach

Dato : 16-05-07 22:29

>I følge Danmarks eneste
> [...]

Jeg har også fjernet alle klaser undtagen den 1.
på hvert skud. Men er i tvivl om det også er for
tidligt?

Og jeg er også enig i det med de syv blade pr.
skud. Men er i tvivl om det er efter 7. blad på
det frugtbare skud eller 7 blad efter klasen.

Fra : V Hansen

Dato : 17-05-07 15:39

det har jeg også allerede på mine skud,
så det er vist ikke helt galt.