Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan arbejder i med RAW-format...?
Fra : Magnus

Dato : 16-05-07 17:51

Nu er dette min proces til at lave et godt billed:
1)
Tager billedet med Canon 30D i jpg-format.

2)
Tilpasser/justere billedet i Photoshop.

3)
Udprinter billedet/plakaten.

Photoshop kan jo ikke arbejde med RAW hvordan skal min proces så se ud. Skal
jeg åbne det i et RAW program og i såfald hvilket og der gemme det i et
format som Photoshop kan forså?

Hvad gør I andre?

/Magnus

Fra : michael bs

Dato : 16-05-07 18:01

"Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Photoshop kan jo ikke arbejde med RAW hvordan skal min proces så se ud.
> Skal jeg åbne det i et RAW program og i såfald hvilket og der gemme det i

For det første: Photoshop kan da sagtens arbejde med RAW.....med mindre du
har en oldgammel version, der ikke understøtter dit kamera. Hvilken version
har du? Du kan hente gratis opgradering af raw konvertoreren hos Adobe. Den
seneste version er 4.

Hvis ikke, kan du åne dit rawbillede det software der fulgte med kameraet.
DPP 3.0 (nyeste og gratis) er et glimrende program. Herfra kan du sende det
til Photoshop, hvis du ønsker.

mvh Michael

Fra : Magnus

Dato : 17-05-07 17:40

> [...]
> har en oldgammel version, der ikke understøtter dit kamera. Hvilken
> version har du? Du kan hente gratis opgradering af raw konvertoreren hos

Jeg har Photoshop CS på dansk og der kan jeg ikke åbne RAW-filerne taget med
mit Canon 30D kamera. Skal jeg upgradere til en nyere version, vil jeg da
kunne åbne RAW direkte uden først at skal konvertere/forarbejde billederne i
et andet program.

Hvad er "Adobe Lightroom" for et program og hvad kan det bruges til og har
nogen erfaringer med det?

/Magnus

Fra : E.M.

Dato : 17-05-07 18:14

> Hvad er "Adobe Lightroom" for et program og hvad kan det bruges til og har
> nogen erfaringer med det?
>

> /Magnus

Lightroom er en videreudvikling af Rawshooter, et glimrende forvaltnings og
RAW-værktøj, men det er ret krævende med hensyn til ram, under 1 GB kan du
godt glemme alt om.

Mvh. E.M.

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-05-07 19:39

"E.M." <em@dbmail.dk> wrote in message

> Lightroom er en videreudvikling af Rawshooter, et glimrende forvaltnings
> og RAW-værktøj, men det er ret krævende med hensyn til ram, under 1 GB kan
> du godt glemme alt om.

Nej, det er det ikke. Lightroom er udviklet fra grunden af hos Adobe.
Rawshooter features har været grundlager for nogle af RAW
konverteringsfeatures, men der er ikke benyttet noget af Rawshooter eller
kode derfra i Lightroom. Det kører fint med 1GB.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : E.M.

Dato : 17-05-07 20:00

Lightroom er udviklet fra grunden af hos Adobe.
> Rawshooter features har været grundlager for nogle af RAW
> konverteringsfeatures, men der er ikke benyttet noget af Rawshooter eller
> kode derfra i Lightroom.

Der er jeg nu ret sikker på at du tager fejl

Mvh. E.M.

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-05-07 20:22

> Lightroom er udviklet fra grunden af hos Adobe.
>
> Der er jeg nu ret sikker på at du tager fejl

Det skal du ikke være. Ovenstående fremgår klart af podcasts med
udviklingsgruppen i Adobe. Lightroom er desuden temmelig forskellig fra
Rawshooter, men der er nogle enkelte fælles features.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-05-07 18:37

E.M. wrote:

> Lightroom er en videreudvikling af Rawshooter, et glimrende forvaltnings og
> RAW-værktøj, men det er ret krævende med hensyn til ram, under 1 GB kan du
> godt glemme alt om.

Mit kører nu ellers fint med 1GB ram. Jeg tror det er vigtigere med en
Duo Core 2 cpu.

Jeg havde 2GB ram på min sidste laptop med en 1.4 centrino Pentium
mobile CPU og det kørte mildest talt dårligt. Nu har jeg en Sort Macbook
med 1GB ram og det virker bare med lightroom.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Jacob Ask

Dato : 18-05-07 07:46

Magnus wrote:
> [...]
> kunne åbne RAW direkte uden først at skal konvertere/forarbejde billederne i

Du skal have fat i en DNG-konverter
(http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows)
De nyeste raw-formater understøttes kun direkte af CS2 (og CS3), så med
den konverter jeg henviste til laver du dine raw om til DNG (som er et
standartformat) og du kan nu med CS arbejde med disse.

Dette var for mig den nemmeste løsning da jeg godt ville have at jeg
kunne klare det meste af mit workflow fra ét program, istedet for at
skulle have indstalleret en stribe. At jeg valgte CS var så fordi jeg
havde betalt for dette og ikke ønskede at skulle ud og bruge flere penge
end højst nødvendigt.

Mvh

Jacob Ask

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-05-07 10:04

Jacob Ask wrote:

> De nyeste raw-formater understøttes kun direkte af CS2 (og CS3), så med
> den konverter jeg henviste til laver du dine raw om til DNG (som er et
> standartformat) og du kan nu med CS arbejde med disse.

Nej: dng er ikke en standard, men noget Adobe alene har "opfundet". Men
de sælger åbenbart budskabet om "standard" temmeligt godt. Jeg har ikke
se andre billedbehandlingsprogrammer, der kan bruge det format.

> [...]
> skulle have indstalleret en stribe. At jeg valgte CS var så fordi jeg
> havde betalt for dette og ikke ønskede at skulle ud og bruge flere penge

Jeg har efterhånden erkendt at IKKE kan spare sig ud af
efterbehandlingen. Det er lidt ligesom at købe et dyrt perfekt
musikanlæg og spare penge på højttalerne.

Bo //

Fra : E.M.

Dato : 16-05-07 18:08

> Photoshop kan jo ikke arbejde med RAW hvordan skal min proces så se ud.
> Skal jeg åbne det i et RAW program og i såfald hvilket og der gemme det i
> et format som Photoshop kan forså?
>
> Hvad gør I andre?

Jeg åbner filen med Canon DPP, redigerer det og konverterer til TIFF,
derefter færdigbehandler jeg det i Elements II og gemmer i JPG, jeg beholder
naturligvis både den originale CR2 fil og TIFF-filen (kræver meget
diskplads)

Mvh. E.M.

Fra : blue

Dato : 16-05-07 18:19

"E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

>jeg beholder naturligvis både den originale CR2 fil og TIFF-filen

Hvorfor "naturligvis"?

Fra : E.M.

Dato : 16-05-07 18:42

"blue" <x@ywzx.dk> skrev i en meddelelse
> "E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor "naturligvis"?

Smed du negativet væk dengang du fotograferede analogt? jeg kan til nød gå
med til at skrotte TIFF-filen, men ikke CR2-filen (negativet)

Mvh. E.M.

Fra : blue

Dato : 16-05-07 20:27

> Smed du negativet væk dengang du fotograferede analogt?

Nej.

> jeg kan til nød gå med til at skrotte TIFF-filen, men ikke CR2-filen
> (negativet)

Ok, så er vi måske enige alligevel. Jeg forstod blot ikke, hvorfor du
"naturligvis" også ville beholde TIFF-filen...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-05-07 21:59

Magnus skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvad gør I andre?
> /Magnus

Der er sikkert ligeså mange varianter, som der er folk, der
bruger raw

"Min" opskrift (med Sony Alpha 100) er:

Konvertering fra raw til tiff med det medfølgende program Sony
Image Data Converter SR

Efterbehandling med Corel Paint Shop Pro X (som jeg synes er
nemmere end Photoshop - men det er nok et spørgsmål om, hvad man
er vant til at bruge - de udfylder begge deres formål OK) - og
gemmer det som jpg

Beskæring med jpgcrops (kunne være gjort i PSP 10 - men er
nemmere i JPGCrops at ramme korrekt størrelse)

Gemmer så for det meste både raw+jpg - men det er dog ikke
altid - men hvis jeg tror at der er bare en lille mulighed for at
de skal bruges igen, så gør jeg - ellers kun jpg-filen til
familiealbum'et......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-05-07 11:26

Magnus wrote:
> [...]
> ud. Skal jeg åbne det i et RAW program og i såfald hvilket og der
> gemme det i et format som Photoshop kan forså?

Skyd i RAW, hvis du er intereseret i maksimal fleksibilitet og kvalitet.

Jeg bruger Adobe Lightroom til at katalogisere mine billeder (alle RAW
undtagen gamle før RAW fandtes i mit kamera). Jeg justerer så meget som
muligt i LR og i de fleste tilfælde er det nok suppleret med sharpening i
Photoshop CS3, som kan kaldes automatisk fra LR. Jeg gemme jpg filer i skærm
opløsning (2560x1600) og i webopløsning (1200x800) til Pbase og mindre (max.
640.000 pixels) til de billeder jeg lægger på www.photosig.com. For billeder
der kærver mere end LR kan klare editerer jeg i PS CS3 fra LR (PSD bil
bliver også katalogiseret i LR). Enkelte gange bruger jeg også Adobe Bridge
CS3, som er kompatibel med LR. Bridge har fået en del af funktionaliteten
fra LR, som f.eks. at kunne browse flere foldere på en gang og filtrere på
nøgleord etc. Jeg bruger ACDSee Pro til at bladre i færdige billeder. Alle
programmer er farvestyrede og min skærm (HP LP3065) er kalibreret.

Fra : michael bs

Dato : 17-05-07 12:57

>Alle programmer er farvestyrede og min skærm (HP LP3065) er kalibreret.

Må jeg lige indskyde et spørgsmål, Hans. Er du blevet glad for den store
skærm? Eller det for meget af det gode med alt det lys? Hvad gav du og hvor
købte du?
Oplever du også at Lightroom er ufatteligt Ram krævende?..og her tænker jeg
ikke på den bug, der gør at man af og til må genstarte Lightroom for at
bringe ydelsen op.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-05-07 13:12

michael bs wrote:
> [...]
> Må jeg lige indskyde et spørgsmål, Hans. Er du blevet glad for den
> store skærm? Eller det for meget af det gode med alt det lys? Hvad

Den er fantastisk stadigvæk. At se billeder fra 5D'eren i den opløsning er
helt utroligt. Den kostede 11.900 og er købt hos Getmore.dk

> Oplever du også at Lightroom er ufatteligt Ram krævende?..

Nej, egentlig ikke. LR kører faktisk nydeligt på min bærbare med 1GB ram.
Den har en kraftig CPU med 1,6Ghz Core Duo og det kører fint. På min
stationære har jeg 2GB ram og der kan jeg køre mange applikationer ved siden
af LR incl. PS CS3, ACDSee Pro og stadig have ram tilovers. Min Stationære
er en 2,4Ghz Core2 Duo overclocket til 3Ghz (ASUS P5W Deluxe bundkort.
Grafikkortet er et XFX Geforce 7600 med dobbelt DVI udgang, som er nødvendig
for at drive opløsningen på 2560x1600. Kabinettet har tre store
termostatstyrede blæsere (og cpu blæser) og kører pænt stille. Har også low
noise indstilling via fjerbetjening, hvor cpu hastighed nedsættes.