Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filter - hvad skal jeg købe og hvor finder~
Fra : FnillerFnaller

Dato : 15-05-07 23:51

Hej

Jeg er på udkig efter et filter (eller flere) til mit Canon EOS 350D.
I et blad har jeg set at man bør anskaffe følgende:
- ND gerne flere i 0.3 steps.
- Grey grads også gerne i flere steps.
- Polarisering
- UV

Det anbefales at købe fra Lee Filters eller B+W, men de koster
KASSEN !!!

Hvilke filter børe jeg prioritere, for jeg køber ikke dem alle i een
omgang. Det er specielt til landskabsbilleder i morgen (solopgang)
eller aften (solnedgang) timerne jeg skal bruge dem til.

Er der noget sted hvor man kan købe disse til fornuftige priser,
alternativt finde en anden udbyder med mere "budgetvenlige" priser og
i næsten samme kvalitet som Lee og B+W?

Kan Photoshop erstatte nogle af ovenstående?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-05-07 04:17

"FnillerFnaller"
[...]

Du skal kigge på Cokin P filtre eller kombatible til det system -
Hav du skal med ND forstår jeg ikke, koncenyter dig om Grad
og evt Pol - resten kan du glemme.. Køb USA, Tyskaland, England
Ebay.. -max-

Fra : Brian Lund

Dato : 16-05-07 15:10

[...]

Jeg er mere eller mindre enig med Max...
Jeg har selv investeret i Cokin filtre og et par adaptere så jeg kan bruge
dem på alle mine objektiver. Til sol-opgang nedgang har du ikke noget at
bruge et almindeligt ND filter til, det er bare en slags solbrille!
Pol-filtre er heller ikke meget bevendt til sol-opgang/nedgang da de har
størst effekt 90 grader fra solen (og mindst/ingen effekt 0 og 180 grader
på). Derimod kan graduerede ND filtre være gode og med Cokin filtre er det
så smart at man kan justere hvor i billedet overgangen i det grå skal være,
på den måde kan man f.eks. formørke himlen så landskabet fremstår
tydeligere! Kort sagt graduerede ND filtre er gode i billeder hvor en del af
billedet bliver for lyst i forhold til den anden del (f.eks. udbrændt himmel
eller mørkt landskab).

Almindelige ND filtre har man ikke brug for ret tit vil jeg mene. De kan
bruges til to ting: hvis det er for lyst til at du kan bruge en stor blænde
(mindre dybdeskarphed) kan du sætte et ND filter på. Hvis du vil have en
længere lukkertid ved sammme blænde, f.eks. så vandfald eller bølger bliver
"disede".

Til landskaber er polfiltre lækre at have synes jeg, de fjerner reflektioner
i vand, glas, blade og græs, det gør himlen dybere blå og træerne mere
grønne! Det er ikke alle der kan li' den effekt men jeg kan. Polariserings
filtre er godt-vejrs-filtre, de har minimal eller ingen effekt indendørs
eller når det er overskyet!

UV filtre får du ikke brug for, slut punktum! ;) - De har ingen effekt på
digital kamera, folk køber dem for at beskytte frontlinsen i deres
objektiver mod ridser, men det er ikke lykkedes mig endnu at ridse mine
frontlinser. Desuden kan man medmindre man køber dyre multicoatede filtre
risikere at miste kontrast og få flares på billederne (gælder iøvrigt alle
filtre)!

Til Cokin kan du også købe pol filtre, ND filtre, UV filtre, farvefiltre og
meget mere - og så behøver du ikke købe et af hvert til hvert af dine
objektiver da du bare skal købe en lille adaptor så du kan bruge filtrene på
hvert af dine objektiver.

Jeg har hos www.ac-foto.de købt et sæt graduerede ND filtre inkl filter
holder, så er det eneste man mangler adaptor ringe til sine objektiver...
ND grad sættet hedder H250B koster 69 EUR og er 3 forskellige filtre og
filterholder. Polfiltret hedder P164 men koster ret meget ved dem (91,6
EUR), tror det kan fås billigere andre steder!

Brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-05-07 17:45

Brian Lund skrev i 6afc5$464b105a$55da9d87$2140@news.galnet.dk dette:

> [...]
> jeg kan. Polariserings filtre er godt-vejrs-filtre, de har minimal
> eller ingen effekt indendørs eller når det er overskyet!

Prøv så dit POLfilter medens eller lige efter et regnskyl. Så skal du bare
se løjer og grønlangkål.

vh
Jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Egon Stich

Dato : 16-05-07 18:54

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse news:6afc5$464b105a$55da9d87$2140@news.galnet.dk...
> [...]
> - Polarisering
> - UV
>
> Det anbefales at købe fra Lee Filters eller B+W, men de koster

Hej.
Er du interesseret i at købe Lee filters, så smid mig en mail.
Jeg har kompendie, holdere samt ret mange filtre.
Passer på Canonoptikker.

MVH
Egon

Fra : Brian Lund

Dato : 17-05-07 03:36

> [...]

Er du interesseret i at købe Lee filters, så smid mig en mail.
Jeg har kompendie, holdere samt ret mange filtre.

--------------

Du klipper lidt i min post så det ikke giver mening, ovenstående har jeg
ikke skrevet (du har flyttet mit navn op til tekst der ikke er min egen)!

Så jeg er ikke interreseret, jeg har allerede en del Cokin filtre, men du
kan jo passende spørge "FnillerFnaller" som startede tråden netop da han
manglede filtre!

Brian

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 16-05-07 16:47

FnillerFnaller skrev i Message-ID:
<1179269433.307705.301850@q75g2000hsh.googlegroups.com>:
> Hvilke filter børe jeg prioritere, for jeg køber ikke dem alle i een
> omgang. Det er specielt til landskabsbilleder i morgen (solopgang)
> eller aften (solnedgang) timerne jeg skal bruge dem til.

Klart gradueret neutral densitet filtre ("graduerede gråfiltre"). Se evt
mit galleri - der er masser af billeder af denne type.

> Er der noget sted hvor man kan købe disse til fornuftige priser,
> alternativt finde en anden udbyder med mere "budgetvenlige" priser og
> i næsten samme kvalitet som Lee og B+W?

1. Køb en billig Cokin holder og ring på eBay

2. Køb GND filtrene fra HiTech ved eks.
http://teamworkphoto.co.uk/hitech.html . De er af fin kvalitet. Har selv
to sæt: soft edge og hard edge.

Se evt. et par fif angående filtre her:
http://gallery.fjelsten.dk/v/peter/fototeknik/filtersetup/

> Kan Photoshop erstatte nogle af ovenstående?

Man kan godt lave GND i PS, men i nogle tilfælde er det knapt så godt
(så skal man altid lave dobbelteksponeringer). Det gjorde jeg før jeg
fik filtre, men bruger det stort set aldrig nu.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : FnillerFnaller

Dato : 16-05-07 21:36

On 16 Maj, 17:46, Peter Fjelsten <fjels...@despammed.com> wrote:
> [...]
> (så skal man altid lave dobbelteksponeringer). Det gjorde jeg før jeg
> fik filtre, men bruger det stort set aldrig nu.

Hej igen

1000 tak for jeres uddybende og gode svar. Dem sætter jeg pris på, og
nu har jeg et bedre udgangspunkt for at overveje min investering i
filter.

Det er virkelig flot at I har brugt så meget tid på at uddybe jeres
svar - TAK !