Minitastatur til MAC?
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-05-07 15:59

Hej,

Jeg er rigtig træt at mit trådløse (Bluetooth) tastatur fra Appel og
søger derfor et alternativ.

Udover S530 fra Logitech, har jeg ikke kunnet finde andre tastature med
danske vokaler fremstillet specielt til Mac - kan nogen her i gruppen
hjælpe?

Alt har i udgangspunktet interesse, men det må gerne være lille af
størrelse og gerne uden de numeriske taster. Jeg tvivler efterhånden på,
at de findes, så en ordentlig stak links ville være en behagelig
overraskelse :)

På forhånd tak!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-05-07 17:35

> [...]

> størrelse og gerne uden de numeriske taster. Jeg tvivler efterhånden på,
> at de findes, så en ordentlig stak links ville være en behagelig

IBM/lenovo har nogle meget lækre tastature med danske tegn. de fås
søvel med og uden mumerisk tastatur og "clicktoris". USB tastture med
windows taster viker fint - windows tasten optræde som cmd (Æble tast).

Prisen er i den høje ende men kvaliteten er tilsvarende højere skod
tasturene fra MS, Apple og Logitech.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-05-07 18:30

> [...]
> windows taster viker fint - windows tasten optræde som cmd (Æble tast).
>
> Prisen er i den høje ende men kvaliteten er tilsvarende højere skod

<http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/options+page?openagent&brand=all
&category=accessories>

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-05-07 18:33

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> <http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/options+page?openagent&brand=all
> &category=accessories>

Hov der var jeg lidt for hurtigt. Jeg kan heller ikke finde det af
ovenstående liste. Ej heller på edbpriser.dk. De trådløse i ovenst.
IBMliste er samme længde som Apples.
Har du et link Morten?

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-05-07 20:18

> [...]

> Hov der var jeg lidt for hurtigt. Jeg kan heller ikke finde det af
> ovenstående liste. Ej heller på edbpriser.dk. De trådløse i ovenst.

du fandt dem selv: USB keyborad with ultranav.

trådløse mus og tasture høre hjemme i katagorien skod og
unødvendigheder.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-05-07 21:35

> Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote: > Flemming Rubini

> du fandt dem selv: USB keyborad with ultranav.
>
> trådløse mus og tasture høre hjemme i katagorien skod og unødvendigheder.

nå nå, av min arm ...

Jeg tror nu at spørgeren efterlyser trådløst tastatur. De andre kan han
jo selv finde.

Men det kunne være at du har en kiss-pointe (keep it super simple)
selvfølgelig. Det fik i hvert fald mig til lige at genoverveje
ulemperne.

--
Med venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-05-07 22:00

Flemming Rubini wrote:

> Jeg tror nu at spørgeren efterlyser trådløst tastatur. De andre kan han
> jo selv finde.

Et enkelt kabel går vel an, men det er da ikke en nødvendighed.

> Men det kunne være at du har en kiss-pointe (keep it super simple)
> selvfølgelig. Det fik i hvert fald mig til lige at genoverveje
> ulemperne.

Pointen med et lille tastatur (uden numeriske taster) må blandet andet
være, at det kan placeres centreret foran skærmen, mens der stadig er
rigeligt plads til en rigtig mus, og at man kan bruge den regelmæssigt
uden at forlænge højrearmen med en halv meter.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-05-07 22:25

> [...]
> rigeligt plads til en rigtig mus, og at man kan bruge den regelmæssigt
> uden at forlænge højrearmen med en halv meter.

På at tjekke Cherry ud hos fx marsoft.dk

fx http://marsoft.dk/minitastatur.htm

Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-05-07 22:46

Flemming Rubini wrote:

> På at tjekke Cherry ud hos fx marsoft.dk
>
> fx http://marsoft.dk/minitastatur.htm

Been there. Done that. Jeg har et af slagsen stående. Tanken er god, men
tastaturet er lavet til semi-industriel brug, så der har vist været mere
fokus på holdbarhed end touchability - tasterne er ret underlige.

Desuden har de medtaget ALT for mange knapper (pg up/down, num lock,
scroll lock, pause/break, osv.) så layoutet er helt i hegnet.

Lille og holdbart er det, og det tjener min gamle stationære
linux-lege-pc fint :)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-05-07 18:48

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> IBM/lenovo har nogle meget lækre tastature med danske tegn. de fås
> søvel med og uden mumerisk tastatur og "clicktoris". USB tastture med
> windows taster viker fint - windows tasten optræde som cmd (Æble tast).

Jeg har overvejet at kæbe et Windows tastatur, men det var jo tænkeligt,
at nogen havde lavet et, der også var pænt :) Spøg til side; jeg har
også prøvet et Windows tastatur, men måtte konstatere, at man hurtigt
bliver vant til Mac'ens bekvemmeligheder - volume knapperne mangler og
det er træls, at Alt og Windows tasten har byttet plads.

> Prisen er i den høje ende men kvaliteten er tilsvarende højere skod
> tasturene fra MS, Apple og Logitech.

Prisen er "ligemeget", så længe produktet er pengene værd.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-05-07 20:15

> at Alt og Windows tasten har byttet plads.

Dem bytter du rundt på systemindstillinger.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-05-07 22:06

> Dem bytter du rundt på systemindstillinger.

Det har jeg faktisk prøvet, men det slår desværre også igennem på
MacBookens eget tastatur, så det er ik' rigtig en holdbar løsning.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk