Macbook 1080p på LCD 1080p
Fra : thomasriise

Dato : 15-05-07 10:37

Jeg har det nye Toshiba 37x3030D - 1080p. Og så har jeg en Macbook
Intel Core Duo. Jeg kører miniDVI -> DVI -> HDMI.

Når jeg tilslutter TV'et bliver jeg af OS X tilbudt en opløsning på
den eksterne skærm på 1920x1080i. Når denne vælges, er billedet
"større" end skærmen - computerbilledet beskæres med andre ord.

1) Hvad er forklaringen på dette, og hvad kan jeg gøre?

2) Hvorfor får jeg ikke mulighed for at vælge 1080p - men istedet
interlaced (i) ?

Fra : Lyrik

Dato : 15-05-07 11:26

Den 15.05.2007 kl. 11:37 skrev thomasriise <thomasriise@gmail.com>:

> [...]
>
> 1) Hvad er forklaringen på dette, og hvad kan jeg gøre?
>
> 2) Hvorfor får jeg ikke mulighed for at vælge 1080p - men istedet
+++++++++++++++
Citat fra "macnyt gruppen":
"Du skal have den på PC indgangen via dit miniDVI kabel.

Det kommer ikke til at fungere optimalt via HDMI, så det behøver du ik
bruge krudt på."

Læs mere her:
http://www.macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=117534621733046011

Hilsen
Jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : thomasriise

Dato : 16-05-07 11:15

> [...]
> "Du skal have den på PC indgangen via dit miniDVI kabel.
>
> Det kommer ikke til at fungere optimalt via HDMI, så det behøver du ik bruge krudt på."

Nej, Jens. Det duer ikke. TV'et er digitalt - DVI er digitalt. Så
selvfølgelig skal man køre DVI -> HDMI = intet tab af data.

Problemet er løst ved at slå overscan fra både i OS X og på TV'et. Så
nu kører jeg TV'ets native resolution - 1920x1080p - over DVI -> HDMI.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-05-07 12:23

thomasriise <thomasriise@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Problemet er løst ved at slå overscan fra både i OS X og på TV'et. Så nu
> kører jeg TV'ets native resolution - 1920x1080p - over DVI -> HDMI.

ja ... 1080p burde ikke være et problem. Derimod kan der være bøvl 720p
fjernsyn. jeg lever dog med den lille sorte kant indtilvidere....

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 17-05-07 11:21

Den 16.05.2007 kl. 12:15 skrev thomasriise <thomasriise@gmail.com>:

> [...]
>
> Problemet er løst ved at slå overscan fra både i OS X og på TV'et. Så
> nu kører jeg TV'ets native resolution - 1920x1080p - over DVI -> HDMI.
+++++++++++
Jamen det var da godt du fandt ud af det. Nu er alle teorierne så iorden
efter danske teoretiske normer for hvordan et tv-billede så teoretisk skal
have de bedste data.
Så kommer million-dollar spørgsmålet så:
Hvordan tager en highdefinition film sig så ud, helt uteoretisk, idet
øjnes specifikationer endnu ikke er på plads i de tekniske grupper. Altså
hvad siger disse helt uspecificerede øjne så til oplevelsen af en
bundkortsfunderet grafikchips "overflødighedshorn" af "vidunderlige" HD
film sendt over det helt rigtige kabel til det helt rigtige stik?)) Og
er det nu "det helt rigtige TV"?

Hilsen
Jens, der endnu ikke har gidet bruge sin MacBook til eksperimentet. Men
som er lydhør hvis der er noget at vinde.