At finde ukendte halvbrødre i København
Fra : J. H. Larsen

Dato : 14-05-07 03:27

En veninde har bedt mig om hjælp til at finde sin mors ukendte
halvbrødre. Moderen lever stadig, og det gør de ukendte halvbrødre
muligvis også. Så det kunne jo blive en dejlig re-union!
Jeg har dog ikke megen erfaring med 1900-tallet og den slags
opgaver...

Hendes mor blev født i København i 1933.
Morfaderen skulle efter sigende have vedkendt sig faderskabet og have
betalt børnepenge.
Hvilke instanser skal jeg opsøge for at hjælpe til?

Hilsen J.H. Larsen

Fra : baskholm

Dato : 14-05-07 07:07

On 14 Maj, 04:26, J. H. Larsen <j-lar...@mail.dk> wrote:
> [...]
> betalt børnepenge.
> Hvilke instanser skal jeg opsøge for at hjælpe til?

Selv har jeg ganske gode erfaringer med Frelsens Hærs
eftersøgningstjeneste. Det er frivilligt om man vil betale for
efersøgningen, og i fald hvor meget.

Børge

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 15-05-07 09:16

Først skal du finde moderens fødsel i kirkebogen ved Landsarkivet i Kbhvn.

Dernæst må du have en fuldmagt med fra din veninde, idet der nok er krav på
agtindsigt, men faderskabssagen er endnu ikke 75 år. I øvrigt vil
tilladelsen, som I skal erholde, forlange, at hun ikke tager kontakt til de
personer, der omhandles i faderskabssagen - men mon ikke morfaderen er død?

Dernæst skal du finde faderskabssagen i O-journalen eller AJ-journalen fra
Københavns Overpræsidium - også på LAK. Begynd med registeret og søg her
efter moderens navn. Du skal ikke lade dig afskrække af, at faderens navn
muligvis ikke er nævnt i kirkebogen. Der kan sagtens være en faderskabssag
alligevel.

Hvis der i kirkebogen står angivet, at barnet er døbt i et andet sogn -
eller født i et andet sog, så må du også finde fødslen i denne bog.

Ud fra de oplysninger, som faderskabssagen giver om faderen, går du videre.

Nu er det sådan, at hvis din vendindes moders søskende er yngre, end hendes
mor, så kan I ikke komme til at se de pågældende faderskabssager. Men du kan
undersøge, hvornår faderen er død. Hvis dette er sket i Kbhvn., er en tur på
Stadsarkivet og søgning i de der opbevarede begravelsesprotokoller den
bedste løsning. Når hans døds-dato og sted haves, tages kontakt til
Københavns Skifteret (som vist ligger i hestemøllestræde. Skriv til dem og
vedlæg beviser for, at han er din vendindes morfader. Hun kan selv
underskrive brevet.) Det I skal bede om, er oplysning om evt. arvinger. Man
har krav på oplysning fra ikke umiddelbart tilgængelige arvesager, når
arveladeren er en direkte ane.

Hvis han skulle være død før 1957, så kan I - så vidt jeg ved - se
skifteprotokollen eller 'anmeldelser til protokol B' (=den gamle hvidebog).
Der er fine registre på LAK; fra 1933-1957 kan det være lettere at søge i
disse registre, end at gå på Stadsarkivet for at finde dødstidpunktet. Selve
skiftebogen vil oplyse hans adresse, og så er det jo let at gå til
kirkebogen. (Kraks vejsviser for det pågældende år vil oplyse sognet for
hver adresse).

Hvis han boede i Kbh. i 1933, så kan hun også skrive til Københavns Kommunes
Folkeregister, Dahlerupsgade 6, K. (bagsiden af skattepaladset) og bede om
en 'adresseoplysning'. dvs. nuværende adresse eller dødsdato og sted. Derfor
må en kommune forlange ikke mere end 52 kr., som som regel bedst vedlægges i
check.

Man skriver til folkeregisteret. Der skal oplyses personens navn, fødedato
og år, helst også en adresse samt tidspunkt for denne adresse. Mindst to af
disse oplysninger skal oplyses.

Måske viser det sig, at det kun er FKT 1930, 1940 og 1950, som kan oplyse om
børnene. Hvis han alstå havde dem boende hos sig....

Eller måske skal alle kirkebøger fra Kbhvn gennemgås for en længere årrække
for at finde børnenes fødsler. Hvis de er født udenfor ægteskab, ville jeg
nok begynde med Rigshospitalet.

I kan også efterlyse efterkommere på aneefterlysningsforum hos
www.dis-danmark.dk, men gør det først, når I har en del præcise oplysninger.

God jagt - og venlig hilsen

Ulrich Alster Klug
www.dk-yeoman.dk

Fra : J. H. Larsen

Dato : 15-05-07 11:11

Tak for jeres svar.
Ulrich, tusind tak for den præcise gennemgang af muligheder!
Hilsen J. Larsen