Kør-selv-bilferie i Italien....
Fra : Kent

Dato : 13-05-07 08:53

Hej

Vi er et par, der holder meget af det eventyr, der er ved bare
selv at køre afsted fra Danmark og så havne et eller andet sted
i verden . Sidste år var vi i Østrig. Det var en fantastisk tur.

I år overvejer vi meget norditalien.

Er norditalien et godt område for bilferie? Hvordan kører italienerne?
Jeg gider ikke komme hjem med en bil fyldt med buler - sådan som
jeg har hørt det kan gå, hvis man holder ferie i Frankrig.

Gode råd og erfaringer????

Kent.

Fra : Bjarne

Dato : 13-05-07 15:00

Kent skrev:
> [...]
> Jeg gider ikke komme hjem med en bil fyldt med buler - sådan som
> jeg har hørt det kan gå, hvis man holder ferie i Frankrig.

Jamen det ved du først rigtigt når du har prøvet det. Det er anderledes.

Jeg har været i Italien mange gange og eneste uheld var en bule
forårsaget af en bildør fra en anden parkeret bil.

Hvis jeg skal generalisere, så holder danskerne meget på deres ret og
bliver fornærmede på dem, der ikke overholder vigepligt osv.
Danmark er regel-land.

Italienerne kører mere "frækt", man holder ikke så meget tilbage, men er
til gengæld også mere forberedt på, at de andre ikke gør det.

Hvis du er lidt tøvende, skal du forvente, at de andre taber
tålmodigheden og kører ind foran dig.

Nogle steder parkerer man mere end tæt, er der ikke andre pladser, så
kan fodgængerovergangen bruges. Ja, man kan endda måske få plads ved at
skubbe lidt til de andre.

Men man vænner sig til det. Og kommer til at kunne lide det. Jeg vil
stærkt anbefale, at man holder sig langt væk fra storbyer i starten og
er meget meget opmærksom på bjergveje.

Hotel Post eller Drei Brucken (Posti eller Tre Ponti) syd for Brennero
er et godt sted at overnatte, hvis man kommer den vej.

vh
Bjarne
Jeg vil hjeeem (til Ligurien)

Fra : kent

Dato : 13-05-07 16:01

Hej
Vi har været ved Gardasøen (sydlige ende) 5 år i træk, og derfra kørt til
både Verona,Milan og Venedi
og vi har ikke oplevet én eneste bule i bilen.
Jeg syntes at de køre meget hensynsfuld dernede, og er meget gode til at
lukke dig ind eller ud - alt
efter hvad du skal.
Især er det kanon, at de på motorveje - hvis der opstår pludselig kø, eller
andet tænder katastrofeblinket
Så god og behagelig tur til jer.
Mvh Kent

Fra : Aslan

Dato : 13-05-07 16:58

Kent wrote: > Gode råd og erfaringer????

6 års erfaring i Alfa Romeoer i Italien:

Den enkelte italienske chauffør tænker således: "Jeg kører frækt - derfor
forventer jeg og accepterer jeg at andre kører frækt"
http://italy.dk/turisme/motorvej.htm
Italienerne er rigtig gode til at hjælpe medtrafikanter!!! MEN de vil have
lov til at dytte, råbe og gøre fagter samtidig - (det er rigtig sjovt, når
du tager mod til dig og råber tilbage - helst på dansk og meget højt, det
overrasker dem og så kommer du før dem ind i hullet i køen)

I det nordlige Italien (Syd-Tirol) er trafikken meget afslappet og
bilisterne har god tid - jo længere sydpå, jo mere interessant kører de.

Byerne er ikke værre end Århus eller København i myldretiden - bortset fra
en masse uforståelige skilte, råb dytten og larm, fremmede lugte og du er
sandsynligvis faret vild og skal på toilet og parkeringspladser i dansk
forstand er et sjældent syn - slap af og nyd arkitetkturen - det tager den
tid det tager.

Enhver italiensk vej - bredde ligegyldig - har 6 baner: yderst til højre:
cyklister, fodgængere og langsomtgående knallerter - midterbanen: biler,
lastbiler, busser, traktorer etc. yderst til venstre: motorcykler, scooterer
og selvmordskandidater - her er reglen: Hold din bane! og væn dig til det -
bliver du nervøs: sæt farten ned, du er på ferie og det tager den tid det
tager.

Hvis du skal ud fra en sidevej, så kør frem og vis, at du rent faktisk vil
ud - hvis du bliver holdende bag stoplinien kommer du aldrig frem - inden
længe vil du få serveret et hul i trafikken - Husk at gøre gengæld (du får
det også bedre selv af det) - du er på ferie!

Altid gør opmærksom på dine hensigter i god tid (men regn ikke med at
italienerne gør det samme! Blink FØR du bremser og i god tid - Husk du har
ingen rettigheder i trafikken - KUN pligter og ansvar - ferien skal jo ikke
afbrydes fordi du mente at du var foran Feraien ved indfletningen (men det
ville give nogle fantastiske billeder til familiealbummet)

Autostradaen - kik mange biler frem og hold afstand (ja - din
sikkerhedsafstand vil blive brugt til overhalinger, og??) - køer opstår
pludseligt og opløses hurtigt - husk, du kan altid placere dig et par
hundrede meter bag en lastbil i højre vognbane, hvis du trænger til at
slappe lidt af. Betalingsanlæggene er i praksis let nok - kør hen til
lugen - aflever biletten (du fik, da du kørte på Autostradaen og pas på
den) - betal med et smil beløbet på skærmen - sig ciao og få så motoren op
på 7.000 omdrejninger, så ham i Fiaten du lige har overhalet ikke når
sammenfletningen får dig!
Hvis tilbagelægning af en strækning primært drejer sig om transport, så vælg
en længere tur af en Autostrada - landevejstrafik på landet i Italien kan
tage tid - der er mange småbyer.

Italienerne har en sjov vane: de spærrer ikke for venstre vognbane, men
trækker relativt pænt ind til højre - og de bruger speederen når de
overhaler!!! Italienerne bruger foriøvrigt tågeforlyset på det mest absurde
tidspunkt: når det er tåget, og så tillader de sig at slukke det igen, når
sigtbarheden stiger til 50 meter eller bedre!!!For en dansker virker dette
måske som en mærkelig opførsel, men man vænner sig hurtigt til det og nyder
det!

Bjegveje: De er smalle, i dårlig stand, uoversigtbare og med meget snævre
hårnålesving og dermed vel nok en af hovedårsagerne til at man kører til
Italien!!! At kaste bilen rundt i svingene, beregne indbremsningspunktet,
overhale den tyske touringmotorcykel i apex og nyde udsigten ned over dalen,
mens man smider bilen i 2. gear og fortsætter nedad udenom den dansk
indregistredede Ford Focus, der træder på bremsen fordi det går nedad!! mens
Zuccheros Diavolo in Me blæser ud af dine højttalere....... Ahhhhh.... jeg
kan næsten ikke vente længere.......

Kort fortalt: Kør fornuftigt - hold afstand - vis dine hensigter i god tid
og slap af: du er på ferie!!!

God tur

Aslan
2004 Alfa 156 2,0 JTS Lusso
2006 Mercedes E 320 CDI Avantgardé

Fra : Kent

Dato : 13-05-07 17:45

"Aslan" <cpoulsen@ REMOVE THIS email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ahhhhh.... jeg kan næsten ikke vente længere.......
>
> Kort fortalt: Kør fornuftigt - hold afstand - vis dine hensigter i god tid

Tak til dig og jer andre .

Nu tænker jeg dog lidt på, om vi skal fravælge Italien. Jeg er 31,
elitebillist
og kører friskt til - men alligevel ved jeg nu ikke. Jeg har ikke lyst til
at
køre rundt i et kaos og blive overfuset på min ferie. Så er der andre lande.
Jeg vil gerne slappe af.

Tak for det.

Kent.

Fra : Aslan

Dato : 13-05-07 18:21

Kent wrote:
> [...]
> lyst til at
> køre rundt i et kaos og blive overfuset på min ferie. Jeg vil gerne slappe

Jeg er 42 år, elitebilist og kører frikst til - og jeg er ikke i tvivl om,
hvor jeg skal køre hen i sommerferien!!

Jeg har måske formuleret mig for bastant eller med tanke på worst case.

Byerne ved middelhavet eller Firenze, Milano, Rom, Napoli kan være slemme -
Det er Prag, Budapest, Monaco, Nice, Amsterdam, Moskva, Tunis, Melbourne,
Paris, London, Ålborg, Odense og Berlin også!

Viby Torv om sommeren med et vejarbejde kan være et kaos, det samme gør sig
gældende i Lucca, Siena eller Pisa.

Det meste af tiden følger man bare trafikken og nyder udsigten og de
anderledes lugte og lyde.

Italienerne har mange biler og få veje i bjergområderne, så man har vænnet
sig til at det tager lidt tid at komme igennem byer. Overfusninger sker kun,
hvis du - som jeg - insiterer på at anvende overlegen motorkraft i en
trafiksituation, hvor en hidsig italiener havde forventet at kunne komme
først. (Det var først 3. år i Italien, at jeg turde anvende Alfaens kræfter
i byerne).

Jeg elsker at køre bil - især når jeg kan slippe for Mercedesen og nyde
Alfaens hurtige respons og jeg er vild med den italienske mentalitet: hvor
en dansker ville tage frustrationerne med hjem og banke hunden og skælde ud
på konen vælger nogle italienere at komme af med frustrationerne inden de
kommer hjem. Du skal bare køre pænt og normalt, rulle vinduerne op i byerne
og skrue op for klimaanlægget og nyd scenerne du ser gennem forruden og du
vil huritgt opdage, hvorfra Fellini og Dario Fo hentede deres inspiration.
Det er et fantastisk skuespil at observere. Og det hele bunder i at
italienerene er meget afslappede og rent faktisk bekymrer sig om sine
medmennesker.

Jeg føler mig væsentlig mere tryg i trafikken i Rom end i København, og jeg
vil hellere køre på en italiensk Autostrada end på en dansk motorvej fyldt
med såkaldte bilister, der er fuldstændig ligeglade med andre!!

Jeg er mere end villig til at forsætte samtalen på torvet i Volterra over et
glas Chianti og et fad ost omkring den 15. juli.

Giv dig selv og din familie et indblik i den folkesjæl i Europa, der ligger
tættest på den danske og husk: du er på ferie.

Fra : Bjarne

Dato : 13-05-07 19:20

Kent skrev:

> [...]
> at
> køre rundt i et kaos og blive overfuset på min ferie. Så er der andre lande.

Jeg synes ikke det er så slemt.

Mit råd er egentlig først og fremmest at vente med at køre rundt i
storbyer som Genova, før du har vænnet dig til det.
(Jeg gør det aldrig, hvis jeg ikke er nødt til det)

Der er masser af oplevelser og masser at se i Norditalien i bil.

Det mest charmerende er at man kan køre rundt i bjergene og på landet og
se de mange gamle byer og masser af natur.

Til sammenligning er det umiddelbart en noget større udfordring at køre
i Skotland.

vh

Bjarne

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-05-07 20:25

Kent skrev i 4646c3ec$0$843$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:

> Er norditalien et godt område for bilferie? Hvordan kører italienerne?
> Jeg gider ikke komme hjem med en bil fyldt med buler - sådan som
> jeg har hørt det kan gå, hvis man holder ferie i Frankrig.

Norditalien er ikke så lang fra det danske - bilisterne er dog ikke så
rethaveriske og generelt imo mere hensynsfulde. De er ikke mere begejstrede
fro buler en du er. Men et eller andet sted syd for ROM går der macho i
den - de er rablende gale og alle vil først, med det resultat at alle kommer
dræbende langsomt frem.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Lars Holst

Dato : 18-05-07 23:13

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> said in news:4646c3ec$0$843
> [...]

> Jeg gider ikke komme hjem med en bil fyldt med buler - sådan som
> jeg har hørt det kan gå, hvis man holder ferie i Frankrig.

Du kan roligt tage på bilferie i Italien.
Men hvis du agter at køre i det sydlige, specielt i Napoli, så hav øjne i
nakken og vær lynhurtig til at reagere.
Ingen trafikanter overholder vigepligt og alle kører og færdes som om det
var deres sidste dag i livet.
Lås dørene i Napoli.
Hav ingenting af værdi liggende fremme i bilen. Heller ikke selv om i
sidder inden i den.

--
Lars Holst