UW-bøvl...
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 04-07-01 18:26

Jeg har fået fat i et 'gammelt' Apple (atto) UW-SCSI PCI-kort og to
store klodser ... dvs. to Seagate UW diske, hhv. en Barracuda ST15150W
og en Hawk 4 ST15230W.

....jeg kan ikke få det til at fungere.

Altså:
Hawk-disken har aldrig været formateret før og kan (derfor?) ikke
genkendes af Drive Setup. Det kan Barracuda'en deriomod godt, men
formatering mislykkes efter kort tid hvis jeg prøver.

I stedet bruger jeg HD toolkit 3.0. HDT kan sagtens se begge diske, men
giver fejlmeddelelser når jeg prøver at formatere diskene. F.eks.
udregner den at det tager godt 2 timer at low level formatere
Barracudaen, men bjælken 'fiser' bare derudaf - og så er det at der
kommer en fejlmeddelelse.

Jeg har hentet to PDF-dokumenter på Seagates website der bla. beskriver
jumpersettings for de to diske. Og jeg har selvfølgelig fulgt disse...

Jeg har sørget for at disken der er tilsluttet enden af UW-kablet er
termineret og har ID 0.

Den anden disk har jeg givet ID 1

Hmmm?

Setup: Beige G3/266 m. 416 mb ram, 30 gb IBM 75gxp, ATI rage Orion 16 mb
PCI, firewire PCI, Apple UW PCI, OS 9.1us.

Er der nogen derude der er hajer til UW og som måske kan aflire et par
tricks eller to?

PFT!

--
mvh Jesper

-> http://homepage.mac.com/jmfink
-> http://homepage.mac.com/biddet

Fra : tom dissing

Dato : 04-07-01 22:57

Jeg har en baracuda ST1515, og den fungerede fint i lang tid (
macformateret) senere formaterede jeg den til en sampler, og det er et helt
andet system..
Har du muligheden vil jeg foreslå at du formaterer 1515 disken ( og sikkert
også den anden) på en PC.. ( og efterfølgende formaterer den på en mac.
Detaljen kan være at de kan have været UNIX formateret og så har macen svært
ved at komme helt hen i startet af disken ( det var også problemet med den
førte OSX version (G3 versionen)
Har du ikke mulighed for at formatere fra en PC, kan du finde silverlining
eller SCSI Probe og formatere herfra.. (husk low level og totalt wipe)
PS
Det tager timer at low level formatere 4G
Tom

PS
Hvis du vil af med barracudaen !!?? Så giv mig en mail

On 04/07/01 19:25, in article 1ew1a4l.t82kjj3qpfaN%jmfink@mac.com, "Jesper
Møller-Fink" <jmfink@mac.com> wrote:

> Jeg har fået fat i et 'gammelt' Apple (atto) UW-SCSI PCI-kort
Prøv evt et andet SCSI kort

> [...]
>
> ...jeg kan ikke få det til at fungere.
>
> Altså:
> Hawk-disken har aldrig været formateret før og kan (derfor?) ikke
Prøv på en PC og efterfølgende på en mac
> [...]
> udregner den at det tager godt 2 timer at low level formatere
> Barracudaen, men bjælken 'fiser' bare derudaf - og så er det at der
( kan være en jumper setting)

> [...]
> jumpersettings for de to diske. Og jeg har selvfølgelig fulgt disse...
>
> Jeg har sørget for at disken der er tilsluttet enden af UW-kablet er
....( der burde styresystemet ligge, også selv om at det er SCSIkæde 2-3 )

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 04-07-01 23:26

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> ved at komme helt hen i startet af disken ( det var også problemet med den

Hvad med at formatere fra OS X?

> Har du ikke mulighed for at formatere fra en PC, kan du finde silverlining
> eller SCSI Probe og formatere herfra.. (husk low level og totalt wipe)

Hvor kan jeg finde silverlining? Jeg har prøvet på LaCie's site - uden
held.

Jeg har adgang til HD toolkit, jeg har også fundet Atto express tools.
Men det kan heller ikke formatere disken...

> Det tager timer at low level formatere 4G

Jeps. Det er jeg belært om. Pyha!

> PS
> Hvis du vil af med barracudaen !!?? Så giv mig en mail

Nixen bixen! Den skulle vist være klippestabil - skulle stamme fra
en HP server.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-07-01 00:37

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Jeg har adgang til HD toolkit, jeg har også fundet Atto express tools.
> Men det kan heller ikke formatere disken...

Prøv HD speedtools fra intech, de har en demo liggende på deres
hjemmeside, ellers kan du evt "låne" min licens.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-01 01:59

Hej Tom

SCSI Probe? - hvordan vil du formattere en disk med den. Det har jeg aldrig
kunnet med mine SCSI diske.

ADVARSEL! - Mht. Silverlining, så må man absolut _kun_ bruge Silverlining d2
(Silverlining Lite) version _2.2.2_, hvis den skal anvendes på en G3/G4. Alle
andre versioner vil ødelægge disken totalt, så den ikke kan formatteres eller
bruges LaCie advarer netop mod dette på deres hjemmeside.

tom dissing wrote:

> Har du ikke mulighed for at formatere fra en PC, kan du finde silverlining
> eller SCSI Probe og formatere herfra.. (husk low level og totalt wipe)
> Prøv evt et andet SCSI kort

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-07-01 22:59

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Er der nogen derude der er hajer til UW og som måske kan aflire et par
> tricks eller to?

kabel længden på SCSI kæden? UW-SCSI (og Ultra SCSI) er temmelig
hysterisk.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 04-07-01 23:22

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> kabel længden på SCSI kæden? UW-SCSI (og Ultra SCSI) er temmelig
> hysterisk.

Hmmm? Det er et originalt Apple UW-SCSI kabel. Jeg vil skyder på det er
50-60 cm. UW kortet er af mærket Atto PSC og er 'originalt' Apple kort.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-07-01 00:28

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Hmmm? Det er et originalt Apple UW-SCSI kabel. Jeg vil skyder på det er
> 50-60 cm. UW kortet er af mærket Atto PSC og er 'originalt' Apple kort.

Så er det nok ikke kabellængden på SCSI kæden der laver fejl.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-01 02:07

Hej Morten

Nu er der jo lige det mht. kabellængder, at vi i SCSI-2 snakker om +15
meter - og i UW-SCSI +25 meter - hhv. 5x3 m og 5x5 m kabler, hvis det er
eksterne enheder. Og hvis vi taler om interne kabler, så ligger de fleste i
længderne 30-35cm, så jeg tror ikke det er det, der er problemet for
Jesper.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-07-01 08:24

> Nu er der jo lige det mht. kabellængder, at vi i SCSI-2 snakker om +15
> meter - og i UW-SCSI +25 meter

du må vist have spist søm! Det vil jeg meget gerne se dokumentation for,
hvis ikke vil du kan fremskaffe denne, vil jeg tillade mig at kalde dig
en lyst løgner.

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-07-01 13:22

<http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci212949,00.html>

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Johnny Louis

Dato : 07-07-01 19:34

Til
Martin Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk>

Harddisken er klar men jeg kan ikke maile dig.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-01 16:19

Hej Morten

Jeg synes, du burde moderere dine udtalelser en smule, men du er tilgivet,
da jeg tror, det er varmen, du ikke helt kan tåle....

Og mht. div. SCSI kabellængder, så har jeg de tal fra _2_ forskellige
firmaers teknikere, - vel at mærke salgt fuldstændig uafhængig af hinanden!

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-07-01 17:07

In article <3B44854F.92B98616@mail1.stofanet.dk>,

> Og mht. div. SCSI kabellængder, så har jeg de tal fra 2 forskellige
> firmaers teknikere, - vel at mærke salgt fuldstændig uafhængig af hinanden!

Er du sikker på at de ikke har målt i fod, det giver da et resultat
tættere på virkeligheden?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-01 01:30

Hej Martin

Ja, jeg er 100% sikker på, at det er meter, vi snakker om. Og jeg har været inde
at kigge på det link, du kom med tidligere. Og det stemmer da nogenlunder
overens med det, teknikerne har sagt og jeg skreevet. På den side står der intet
om, at det er _hele_ kædens længde, for så skal det immervæk være nogle særdeles
korte kabler, - også så korte, at det er fysisk umulig at montere dem..... Jeg
læser det helt klart, som det er mellem to enheder - i.e. fra CPU -> SCSI enhed
A -> SCSI enhed B osv.

Og når vi snakker ren Mac standard, så kan der jo sættes 6 eksterne enheder til
- altså 5 kabler. Det var også derfor, jeg skrev _5x3_ og _5x5_. - Jeg bruger
fx. selv en 3.5m DB-25-DB-50 kabel til min scanner uden problemer.

De problemer, der imidlertid kan opstå, er, hvis der samtidig er for mange 230v
kabler i umiddelbar nærhed af SCSI kablerne. Det kan danne magnetfelter, der kan
forstyrre signaloverførsler.Desuden kan SCSI kablerne også virke som de rene
anternner for radiosignaler, da de fleste SCSI kabler har længder der er enten
75cm eller delbare med 75cm, og det normale antennesignal knytter sig netop til
tal, der er delbare med 75cm. Det er faktisk derfor, de fleste bedre FM antenner
har radialer på 1x37,5cm, 2x37,5cm eller 3x37,5cm.

Og en helt anden snak er kvaliteten på de kabler, der bruges. Der er
kæmpeforskel på de kvaliteter, der sælges rundt omkring. Jeg købte engang et
DB-25/25 kable til 25kr. - 0,1x16kvd. ledere'), der ikke var tykkere end et
normalt modemkabel. Den var så dårlig, at den end ikke kunne skabe kontakt til
en ekstern harddisk, men fik det hele til at fryse, hver gang jeg prøvede at
tænde for computeren. Et normalt godt kabel har en diameter på mellem 0,25 og
0,35mm på leder med 16 eller 32 tråde pr leder.

*) diameter på de enkelte tråde i hver leder var 0,1mm.

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-07-01 02:16

In article <3B450667.F3084CC2@mail1.stofanet.dk>,

> Ja, jeg er 100% sikker på, at det er meter, vi snakker om. Og jeg har
> været inde at kigge på det link, du kom med tidligere. Og det stemmer
> da nogenlunder overens med det, teknikerne har sagt og jeg skreevet.

Der er da nogenlunde en faktor 3 til forskel.

> På den side står der intet om, at det er hele kædens længde, for så
> skal det immervæk være nogle særdeles korte kabler, - også så korte,
> at det er fysisk umulig at montere dem

Det er hele kædens længde, og det er faktisk et problem med wide-SCSI at
få plads til alle enhederne.

...... Jeg læser det helt klart,
> som det er mellem to enheder - i.e. fra CPU -> SCSI enhed A -> SCSI
> enhed B osv.

Så du læser det som om at man kan have 192m kabel på en Ultra-3 kæde?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-01 08:20

> [...]
> fysisk umulig at montere dem..... Jeg læser det helt klart, som det er
> mellem to enheder - i.e. fra CPU -> SCSI enhed A -> SCSI enhed B osv.

Læs du hvad du vil, det er forkert! Det er kædens totale længde.

Problemet med netop Ultra (wide) SCSI er kædens max længde på 1.5m.
Hvorfor tror du, at man fandt på at sænke spændingen i Ultra-2?

> [...]
> enheder til - altså 5 kabler. Det var også derfor, jeg skrev _5x3_ og
> _5x5_. - Jeg bruger fx. selv en 3.5m DB-25-DB-50 kabel til min scanner

ja på din eksterne SCSI-2 bus, den kan klare 6m.

> De problemer, der imidlertid [klip]

Er det det klasiske : "Jeg vil há ret" forsøg?

linielængden...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-01 07:41

> Er du sikker på at de ikke har målt i fod, det giver da et resultat
> tættere på virkeligheden?

eller decimeter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-01 07:41

> Og mht. div. SCSI kabellængder, så har jeg de tal fra _2_ forskellige
> firmaers teknikere, - vel at mærke salgt fuldstændig uafhængig af hinanden!

U-SCSI og UW-SCSI har en max kabel længde på kæden på 1.5m. SCSI-2: 3-6m
afhængig af typen. Se evt Martins udemærkede link.

Dine 15m og 25m er helt hen i vejret. Måske skulle du undlade at lytte
til de "experter" du normalt lægger så stor vægt på...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-01 02:44

Hej Morten

Jeg har læst det meste af det link, Martin gav. For det første synes jeg ikke
det tydeligt fremgår, at der er tale om totallængder, og for det andet er det
primært på PC udstyr, der henvises til.

Jeg bruger som sagt _én_ meget lang - 3,5m - til min scanner, og tidligere
brugte jeg udelukkende 75cm og 1,5m kabler pga. den måde, jeg havde udstyret
stillet op, men nu bruger jeg 35cm kabler, fordi, jeg har fået mulighed for at
udskifte stort set alt til d2 stabelbare enheder, og det har givet en væsentlig
besparelse på den kabelmasse, der ligger og flyder rundt bagved og under
skrivebordene.

Til gengæld har jeg _aldrig_ haft problemer med en totallængde på over 10m på 5
enheder. Og som jeg skrev til Martin, så har placering og kablernes kvalitet
langt mere at sige og større betydning en længden.

Og mht. 'eksperterne', - så vil jeg nok regne dem for _virkelige_ eksperter. Den
ene blev bl.a. regnet for en af Danmarks beste powerBook specialister, indtil
han gik på pension.

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-07-01 04:53

In article <3B46694E.5136E3F5@mail1.stofanet.dk>,

> Jeg har læst det meste af det link, Martin gav. For det første synes jeg ikke
> det tydeligt fremgår, at der er tale om totallængder, og for det andet er det
> primært på PC udstyr, der henvises til.

Du mener forhåbenlig stadigvæk ikke at 192m er realistisk på en Ultra-3
kæde.
Der henvises ikke primært til PC-udstyr, der henvises til SCSI-udstyr.
Operativsystemet er ligegyldigt i den sammenhæng.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-01 01:34

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Du mener forhåbenlig stadigvæk ikke at 192m er realistisk på en Ultra-3
> kæde.

Jeg har aldrig nævnt længder på 192m, - hvor du så har det tal fra....

Jeg er da også klar over, at der er 'kritiske' punkter i en SCSI-kæde. Ud fra det,
jeg selv har erfaret og fra læsning af litteratur omkring emnet i div. fagblade,
så er det kritiske punkt omkring de 30m i totallængde.

I det, jeg oprindelig skrev, går jeg ud fra en normal standardopsætning med op til
6 enheder - altså 5 kabler.

> Der henvises ikke primært til PC-udstyr, der henvises til SCSI-udstyr.
> Operativsystemet er ligegyldigt i den sammenhæng.

Enig! Styresystemet har inten betydning, men platformen er sandelig ikke
ligegyldig. Det har altid været sådan, at Mac har haft en langt bedre håndtering,
opbygning og kvalitet, når det gælder SCSI, end tilsvarende for PC platformen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-07-01 03:24

In article <3B47AA6E.B983E13E@mail1.stofanet.dk>,

> Jeg har aldrig nævnt længder på 192m, - hvor du så har det tal fra....

Det er sådan set det du påstår kædens længde kan være på en ultra-3
kæde, hvis din opfattelse om at målene skulle være opgivet som tilladt
kabellængnde mellem enhederne.

> [...]
> ikke ligegyldig. Det har altid været sådan, at Mac har haft en langt
> bedre håndtering, opbygning og kvalitet, når det gælder SCSI, end

Hvor i alverden har du den ide fra?
De smålatterlige SCSI-controllere der er indbygget i Mac'en er da ikke
af nogen specielt god kvalitet.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-07-01 17:06

> [...]
> ligegyldig. Det har altid været sådan, at Mac har haft en langt bedre
> håndtering, opbygning og kvalitet, når det gælder SCSI, end tilsvarende

Hvorledes er kvaliteten i min Power Domain 2930 mac version anderledes
end Windows versionen?

(linielængde is a bitch)
--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-01 20:48

Hej Jan

Selve kortet til både Mac og PC burde i det mindste være identiske, når/hvis
de har samme typenr. ID-nr.. Men den måde, hvorpå kortet 'låser' sig til
CPU'en er forskellig fra platform til platform.

På Mac kan alle PD kort køre uden decideret driver, men på en PC er dette
ikke altid tilfældet. (Fx. Mitshubichi) Dér kræves en driver, og hvis den
ikke er konfigureret 100% rigtig, så virker kortet ikke som det skal.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 14-07-01 14:08

> [...]
> ikke altid tilfældet. (Fx. Mitshubichi) Dér kræves en driver, og hvis den
> ikke er konfigureret 100% rigtig, så virker kortet ikke som det skal.

Mao. kvaliteten er den samme. Sandelig om PD kortene ikke også bruger
driver, den ligger dog i en lidt anden form i open firmware, men
tilstede er den.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-01 09:18

> Jeg har læst det meste af det link, Martin gav. For det første synes jeg
> ikke det tydeligt fremgår, at der er tale om totallængder, og for det
> andet er det primært på PC udstyr, der henvises til.

Man kan læse hvad man vil....

> Og mht. 'eksperterne', - så vil jeg nok regne dem for _virkelige_
> eksperter. Den ene blev bl.a. regnet for en af Danmarks beste powerBook
> specialister, indtil han gik på pension.

kender dine "eksperter"...

kort sagt vrøvl fra ende til anden... nogen vil måske tage hatten af for
dit forsøg på endnu en gang at prøve at insistere på at få ret... men
ikke jeg. Jeg undre mig over hvordan du er i stand til at drive en
foretning - grundlaget er i al fald tyndt.

NB. linielængden

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-01 01:20

Hej Morten

> Man kan læse hvad man vil....

Hvad angår den site, som Martin E. henviser til, står der ingen steder noget
om, at det er totallængden på hele SCSI-kæden. Det bedes du bemærke.!

Og så har jeg været sammen med en af mine venner det meste af dagen, der
ligeledes arbejder med computere. - Og han er vel at mærke en af dem, der har
været med lige fra CP og CP/M dagene. - Han er fuldstændig enig med mig i
det, jeg har skrevet. Han henviste for øvrigt til det samme link som Martin.
Samtidig pegede han på, at sitet er utroligt mangelfuldt, når det gælder for
kabler og kvaliteten af disse.

Ligeledes henviste han til, at det helt klart drejer sig om kabellængden fra
'note' til 'note' - altså fra enhed til enhed og ikke den totale længde.

> kender dine "eksperter"...

Det er jo lige netop det, du ikke gør, så hvad med at lade være med at udtale
dig om noget, du ikke har en dyt forstand på. Det ville klæde dig noget
bedre!

> [...]
> ikke jeg. Jeg undre mig over hvordan du er i stand til at drive en
> foretning - grundlaget er i al fald tyndt.

Jeg vil undlade at være lige så flabet og debil som du er. Til gengæld vil
jeg sige, at jeg endnu aldrig i de efterhånden mange år, jeg har haft med
computere og elektronik at gøre _ALDRIG_ har haft _EN_ENESTE_ utilfreds kunde
eller _EN ENESTE_ reklamation på det, jeg har leveret. - Det være sig et
produkt eller en tjenesteydelse!

Det, der er problemet med dig - og visse andre,- er, at I er misunderlige
over, at det ikke er dig/jer, der har den erfaring og viden, som vi er mange,
der har. - Og at du/I som det, jeg vil kalde lægfolk, tror, at du/I véd alt,
hvad der er værd at vide om Mac og Mac-ting.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-07-01 03:26

In article <3B47A73F.AFA8D4E3@mail1.stofanet.dk>,

> Ligeledes henviste han til, at det helt klart drejer sig om kabellængden fra
> 'note' til 'note' - altså fra enhed til enhed og ikke den totale længde.

Altså 192m på en Ultra-3 kæde.

Han må godt nok være klog.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-01 05:02

> Hvad angår den site, som Martin E. henviser til, står der ingen steder noget
> om, at det er totallængden på hele SCSI-kæden. Det bedes du bemærke.!

det er muligt, at det ikke er præciseret, men det forholder sig faktisk
som vi skriver. Der _er_ tale om kædens totale længde, hvilket er ganske
normalt når det drejer sig om serielle forbindelser. Du har endnu ikke
leveret den dokumentation, som du blev bedt om - kun udenoms snak, ergo:
lystløgner

> Og så har jeg været sammen med en af mine venner det meste af dagen, der
> ligeledes arbejder med computere. - Og han er vel at mærke en af dem, der har
> været med lige fra CP og CP/M dagene.

hvilken relavans skulle det have? Er det en kvalifikation at være
uvidende gennem 25 år?

> [...]
> øvrigt til det samme link som Martin. Samtidig pegede han på, at sitet er
> utroligt mangelfuldt, når det gælder for kabler og kvaliteten af disse.

Nu var det ikke kabler eller kvalitet der blev diskuteret, det kender vi
udmærket til. 6m for 5MHz SCSI, 3m for 10MHz SCSI og 1.5m for 20MHz SCSI
er selvfølgellig under forudsætning af at der bruges kvalitets kabler
(SE) - er kablernes kvalitet for ringe forkortes kædens max længde
yderligere.

> Ligeledes henviste han til, at det helt klart drejer sig om kabellængden fra
> 'note' til 'note' - altså fra enhed til enhed og ikke den totale længde.

så har han lige så lidt tjek på SCSI som dig.

bed ham om at læse:

<http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/scsi/summary.htm>
<http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/scsi/prot_Diff.htm>

samt andre SCSI relaterede artikler.

Alt SCSI udstyr Apple har brugt er Single Ended (SE), HVD (forløberen
for LVD) har altid haft megen ringe udbredelse og været ufattelig dyr.
SE og HVD er ikke kompatibel! De 25m som HVD understøtter er også kædens
totale længde, ikke fra enhed til enhed.

> Det er jo lige netop det, du ikke gør, så hvad med at lade være med at udtale
> dig om noget, du ikke har en dyt forstand på. Det ville klæde dig noget
> bedre!

Jeg ved hvad du i tide og utide referer til, nemlig vrøvl og usandheder
- hver gang der stilles spørgsmål til dine påstande, refererer du til
såkaldte eksperter blandt dine bekendte eller teknikkere, der end ikke
eksisterer frem for kilder i form af litteratur. Og hver gang kommer du
til kort.

> [...]
> eller _EN ENESTE_ reklamation på det, jeg har leveret. - Det være sig et

du har sikkert snakket dig fra det på bedste bo warming vis, du ved: du
får ret og jeg får fred!

misundelig? tyv tror hver mand stjæler

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 08-07-01 10:33

Jeg ved ikke helt hvor jeg skal putte dette ind...

....men jeg (og måske andre?) er eddermame ved at være godt træt af
latterlige diskussioner som ikke har en skid at gøre med det problem jeg
egentlig fremlagde!

Hver gang jeg åbner suppen og ser en prik tænker jeg straks 'juhuu' -
måske er der nogen der har en løsning på mit problem; men hvor er jeg
dog naiv...

Ud af ca. 35 posts i denne tråd har kun 8 posts nogen relevans
overhovedet!?

Hvorfor begynder I ikke bare en ny tråd når I nu alligevel gang på gang
bliver uenige?

Forslag (og disse afspejler _absolut_ikke_ min [offentlige] holdning!)
"Debile Morten", "ERS er en lystløgner", "Martin er en skide provokatør"
eller hva'?

Nu smutter jeg til <no.it.os.mac.diverse>.

Prut.

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-07-01 11:26

In article <1ew84xr.kerbahbdn1eiN%jmfink@mac.com>,
jmfink@mac.com (Jesper Møller-Fink) wrote:

> Hver gang jeg åbner suppen og ser en prik tænker jeg straks 'juhuu' -
> måske er der nogen der har en løsning på mit problem; men hvor er jeg
> dog naiv...

Hvor er det dog synd for dig. Hvis det support uden svinkeærinder du vil
have, så betal dig fra det.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-01 20:04

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> ...men jeg (og måske andre?) er eddermame ved at være godt træt af
> latterlige diskussioner som ikke har en skid at gøre med det problem jeg
> egentlig fremlagde!

Usenet er et offenligt forum, ikke dit private forum... Til tider
udvikler en tråd sig fordi et nyt spørgsmål rejses eller fordi der gives
direkte ukorrekte oplysninger - det er heldigvis usenets natur.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-07-01 17:06

> Og så har jeg været sammen med en af mine venner det meste af dagen, der
> ligeledes arbejder med computere. - Og han er vel at mærke en af dem, der har
> været med lige fra CP og CP/M dagene.

Husk at hårene ikke bliver grå, fordi hjernen prøver at presse sig ud.

Fra : N/A

Dato : 08-07-01 02:24

Fra : Pete

Dato : 08-07-01 02:24

in article 3B47A73F.AFA8D4E3@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 08/07/01 2:20:

> [...]
> eller _EN ENESTE_ reklamation på det, jeg har leveret. - Det være sig et

Det må jeg nok sige! Hvor mange kunder har du? Det kan da vist ikke være
meger over en håndfuld......

Den der fisen lugte kan........

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-07-01 17:06

kig på http://til.info.apple.com/techinfo.nsf/artnum/n9387 næste gang du
er i tvivl, specielt under punktet "Keep total length of all cables used
under 20 feet".

Fra : N/A

Dato : 05-07-01 17:38

Fra : Pete

Dato : 05-07-01 17:38

in article 3B44854F.92B98616@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 05/07/01 17:18:

> Og mht. div. SCSI kabellængder, så har jeg de tal fra _2_ forskellige
> firmaers teknikere, - vel at mærke salgt fuldstændig uafhængig af hinanden!

Og du kan sikkert også finde på nogle navne til dem, deres koner, deres
hunde og deres ufødte børn.

--
/peter

"ALL YOUR INNOVATIONS ARE BELONG TO US." -- Bill Gates
( to Steve Jobs after demoing MS-Windows XP )

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-01 03:34

Hej Jesper

I stedet for at lave to indlæg, vil jeg prøve at samle det hele her

Jesper Møller-Fink wrote:

> Jeg har fået fat i et 'gammelt' Apple (atto) UW-SCSI PCI-kort og to
> store klodser ... dvs. to Seagate UW diske, hhv. en Barracuda ST15150W
> og en Hawk 4 ST15230W.
>
> ...jeg kan ikke få det til at fungere.

Jeg tror hele problemet ligger i det UW-SCSI kort, du har fået fat i.
UW-SCSI står for _UltraWide-SCSI_, mens begge de diske, du har fået fat i
er SCSI-2 Fast&Wide diske.

ST-15150W SCSI-2 Fast Wide (Barracuda 4)
<http://www.seagate.com/support/disc/specs/scsi/st15150w.html>
Denne disk kan _kun_ benytte SCSI ID 0, 1, 2, 4 og 8 (80 eller 68pins
connection)

ST-15230W SCSI-2 Fast Wide (Hawk 4)
<http://www.seagate.com/support/disc/specs/scsi/st15230w.html>
Denne disk kan ligeledes kun benytte SCSI ID 0, 1, 2, 4 og 8 (80 eller
68pins connection).

Begge diske er low-level formatteret fra Seagates side ved levering.

Og mig bekendt kan man _ikke_ bruge et UW-SCSI kort til disse diske. Så jeg
tror, det er derfor, de ikke kan genkendes og formatteres. Det bedste vil
så være et Fast&Wide SCSI kort.

Hvis du skal have en chance for at få dem til at virke på Atto kortet,
_skal_ de sættes op til 80pins connection. De fleste UW-SCSI kort kan køre
både 160pins og 80pins connections. Jeg mener at kunne huske, at Atto
kortet kan bruge begge typer, men jeg er ikke sikker på det, ellers skal du
have en omsætter fra 80->68 eller 160->80pins

> [...]
> genkendes af Drive Setup. Det kan Barracuda'en deriomod godt, men
> formatering mislykkes efter kort tid hvis jeg prøver.

Har du husket at vælge 'Aktiver enheder' i Drive Setup?

> [...]
> udregner den at det tager godt 2 timer at low level formatere
> Barracudaen, men bjælken 'fiser' bare derudaf - og så er det at der

HDT 3.0 er ikke 100% kompatibelt med Mac OS 9.x og 9.1, så jeg tror, du
skal bruge HDT 4.0 i stedet for. - Og så har jeg selv meget dårlige
erfaringer med HDT 3 og netop Seagate diske. - Som du selv skriver, -
diskene kan ses men ikke formatteres. Ligeledes er det ikke nogen god idé
at sætte eksterne SCSI diske til ID 0. Det kan åbenbart give nogle
underlige problemer. Jeg prøvede det på min 7600 med en ekstern HD, men den
nægtede at anerkende ID 0 som værende fri til brug, selvom en 7600 har to
SCSI BUS'er med hvert sit ID 0.

Og så har jeg med de Seagate diske, jeg har haft opdaget det lidt
besynderlige, at de rent faktisk kører bedst på ID 4 - intern/ekstern - det
er lige meget, men man kan jo ikke have 2 ID 4 på samme kæde. Så jeg har
stærkt på fornemmelsen, at det ikke er uden grund, at Seagate sætter deres
Barracuda'er til ID 4 fra fabrikkens side. Hawk'en kender jeg knap så meget
til, men det skulle da ikke undre mig, hvis den også har en 'prefered ID
mode'

> [...]
> jumpersettings for de to diske. Og jeg har selvfølgelig fulgt disse...
>
> Jeg har sørget for at disken der er tilsluttet enden af UW-kablet er

Hvilken sidder hvor?

> Hmmm?

Hvilken driver bruger du? - Både Barracuda og Hawk kræver en seperat driver
for at kunne virke 100% korrekt. LaCies d2 driver kan bruges, men er ikke
den bedste. Se nedenfor.

> Setup: Beige G3/266 m. 416 mb ram, 30 gb IBM 75gxp, ATI rage Orion 16 mb
> PCI, firewire PCI, Apple UW PCI, OS 9.1us.

Hm, underligt nok var de fleste problemer, jeg havde med en Barracuda på en
beige G3/233DT, og selv da den kom til at virke nogenlunde, kunne jeg ikke
bruge den som startdisk - kun til backup disk. Men efter den kom over i min
7600 har der ingen problemer været overhovedet.

Har du overvejet, om det evt. kunne være FireWire kortet, der konflikter
med Atto kortet?

-------------
Jesper Møller-Fink wrote:

> silverlining
>
> Hvor kan jeg finde silverlining? Jeg har prøvet på LaCie's site - uden
> held.

SCSI Probe kan _ikke_ formattere, den kan kun vise de forskellige enheder
på de forskellige ID-numre.

Du må under ingen omstændigheder bruge andre versioner af Silverlining Lite
end version 2.2.2 på de beige G3'er. Hvis du gør det risikerer du
simpelthen at ødelægge diskene, så de ikke kan bruges eller formatteres
igen. Det står højt og tydeligt på LaCies supportsider.

Det ser desværre også ud til, at LaCie har fjernet SilverLining Lite 2.2.2
fra deres hjemmeside, efter at de har frigivet SilverLining Pro 6.x, men
hvis du vil have SL 2.2.2, så send mig en mail off-list, og jeg skal
returnere den med vedhæng.

> Jeg har adgang til HD toolkit, jeg har også fundet Atto express tools.
> Men det kan heller ikke formatere disken...

Har du prøvet med HDT 4? - den er 100% kompatibelt med OS 9.1.

Et alternativ, (som nogle foretrækker) kunne være InTechs Harddisk
SpeedTools, men det er jo også et købeprogram som HDT.

Har du evt. prøvet programmet DiskCharmer 3.1.5? - Den kan rent faktisk
også formattere harddiske.
<http://www.kagi.com/authors/fab/diskcharmer.html>

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 06-07-01 22:28

> [...]
>
> Jeg tror hele problemet ligger i det UW-SCSI kort, du har fået fat i.
> UW-SCSI står for _UltraWide-SCSI_, mens begge de diske, du har fået fat i

Hmmm? Jamen hvorfor kan mac'en så se disken? Den dukker fint op i HDT's
vindue - og inden jeg prøver at formatere den, viser HDT at den er 4,00
Gbyte (under 'Capacity'). Efter formateringen - og fejlmeddelelsen - er
der bare fire streger ('----') under 'Capacity'... ??

Jeg har lige 'smækket' et side sammen med nogle skærmdumps:
<http://homepage.mac.com/jmfink/uwscsi>

> [...]
> <http://www.seagate.com/support/disc/specs/scsi/st15230w.html>
> Denne disk kan ligeledes kun benytte SCSI ID 0, 1, 2, 4 og 8 (80 eller

Diskene har _kun_ et 68 pins stik.

> Begge diske er low-level formatteret fra Seagates side ved levering.

Jeg har fået at vide at Hawk'en aldrig har været formateret - dvs. den
nok aldrig har været macformateret før.

Barracuda'en har siddet i en HP server. Jeg ved dog ikke hvilket OS den
har kørt.

> Og mig bekendt kan man _ikke_ bruge et UW-SCSI kort til disse diske. Så jeg
> tror, det er derfor, de ikke kan genkendes og formatteres. Det bedste vil
> så være et Fast&Wide SCSI kort.

Noget info herom?

> [...]
> kortet kan bruge begge typer, men jeg er ikke sikker på det, ellers skal du
> have en omsætter fra 80->68 eller 160->80pins

Igen - diskene har _kun_ et 68 pins stik.

Apple/Atto kortet har kun ét 68 pins stik og et 50 pins stik internt.
Diskene er i øvrigt interne.

> Har du husket at vælge 'Aktiver enheder' i Drive Setup?

Jeg har foreløbigt droppet Drive Setup til fordel for HDT (som jeg nu
har fået opgraderet til nyeste version 4.5).

> [...]
> diskene kan ses men ikke formatteres. Ligeledes er det ikke nogen god idé
> at sætte eksterne SCSI diske til ID 0. Det kan åbenbart give nogle

Begge diske er interne.

Jeg har også adgang til en 7600 - vil det være en idé at prøve at
formatere diskene derfra? Altså installere UW kort og hele molevitten?

> [...]
> til, men det skulle da ikke undre mig, hvis den også har en 'prefered ID

Jeg kan nu umiddelbart ikke se nogen forskel?!

> Hvilken sidder hvor?

Lidt forskelligt. Lige nu kører Barracuda'en ID 0.

> [...]
> 7600 har der ingen problemer været overhovedet.
>
> Har du overvejet, om det evt. kunne være FireWire kortet, der konflikter

Næh - det _skal_ bare virke sammen! I øvrigt har jeg installeret
UW-kortet i første PCI-slot, ligesom på den kraftigste beige 333.

Ellers skal du have mange tak for forslagene, Erik Richard. Jeg er nogle
gange _meget_ tæt på at opgive, men ikke endnu!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-01 04:05

Jesper Møller-Fink wrote:

> [...]
> vindue - og inden jeg prøver at formatere den, viser HDT at den er 4,00
> Gbyte (under 'Capacity'). Efter formateringen - og fejlmeddelelsen - er

Det undrer også mig. HDT skulle vise '4,2gb' og ikke 4.0gb - og under 'Capacity
'4,0gb'. For mig ser det ud til, at HDT slet ikke kan få 'adgang' til
bootsektorerne på disken.

Du skulle prøve med Drive Setup/Diskværktøj 1.3.1 først. Den kan nogle gange
gøre ting ved lidt ældre diske, som de nyeste versioner ikke kan.
<ftp://ftp.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Danish/Macintosh/Utilities/Drive_Setup/DK-Drive_Setup_1.3.1.img.bin>.
Husk at alt inden for <> skal med i linket.

> Jeg har lige 'smækket' et side sammen med nogle skærmdumps:
> <http://homepage.mac.com/jmfink/uwscsi>

> Diskene har _kun_ et 68 pins stik.

Hmm....

> Jeg har fået at vide at Hawk'en aldrig har været formateret - dvs. den
> nok aldrig har været macformateret før.

Det betyder højst sandsynlig, at den kun er 'low-level' formatteret, men at der
aldrig har været lagt en filstruktur på den - PC eller Mac burde ikke betyde
noget her.

> Barracuda'en har siddet i en HP server. Jeg ved dog ikke hvilket OS den
> har kørt.

Så er jeg bange for, at du ikke vil få held til at formattere denne disk, da der
bruges noget specielt firmware i form af et lille integreret kredsløb, der er
monteret på en hel del af de diske, der blev brugt i HPs SCSI systemer. Men jeg
aner ikke, hvor den sidder og/eller om den kan afmonteres.

> Noget info herom?

Jeg kan ikke huske det, men jeg prøver lige at finde ud af noget på mandag.

> Igen - diskene har _kun_ et 68 pins stik.
>
> Apple/Atto kortet har kun ét 68 pins stik og et 50 pins stik internt.
> Diskene er i øvrigt interne.

Har du en adapter 50->68pins, så var det måske en mulighed....

> Jeg har foreløbigt droppet Drive Setup til fordel for HDT (som jeg nu
> har fået opgraderet til nyeste version 4.5).

Det kunne være en mulighed at bruge InTechs Harddisk SpeedTools, da den kan lave
en filstruktur på diske, uden formattering, hvis diskene i forvejen er low-level
formatterede

> Begge diske er interne.
>
> Jeg har også adgang til en 7600 - vil det være en idé at prøve at
> formatere diskene derfra? Altså installere UW kort og hele molevitten?

Det kunne være en mulighed. Så skal du blot tage den interne disk, der sidder i
7600'eren ud først og sætte en disk i den sekundære harddiskplads. Fjern så
først alle jumpere fra disken og monter den med det løse kabel, der ligger i en
7600. Disken vil så automatisk blive sat til SCSI BUS 0 ID 0. Start så fra fx.
en System 7.5.2 CD (den originale) og brug Diskværktøj derfra. Husk blot at
vælge 'Aktiver enhed' før du prøver en formattering.

Det interne SCSI kort i en 7600 er en FastSCSI-2 (68pins), så den burde kunne
læse disken. Jeg fik monteret en Barracuda ST34520N F/W 68pins og den blev
optaget og genkendt med det samme, - selv med den Mac OS 9.1US, jeg havde
installeret på den, da den sad i min G3/233DT. Det satte sig automatisk på SCSI
BUS 0 ID 0, da der ingen jumpers sad på disken. Selvfølgelig kører den ikke 100%
stabil, da det jo er en G3 installering, og jeg har endnu ikke haft tid til at
lave det om.

> Jeg kan nu umiddelbart ikke se nogen forskel?!

Næ, men det er også kun en fornemmelse mht. stabiliteten, når de bruges som
startdiske.

> Lidt forskelligt. Lige nu kører Barracuda'en ID 0.

Som sagt, så tror jeg du får problemer med Barracuda'en, når den har siddet i en
HP.

> Næh - det _skal_ bare virke sammen! I øvrigt har jeg installeret
> UW-kortet i første PCI-slot, ligesom på den kraftigste beige 333.

Så burde det ihvertfald være sat rigtigt.

> Ellers skal du have mange tak for forslagene, Erik Richard. Jeg er nogle
> gange _meget_ tæt på at opgive, men ikke endnu!

Som sagt, så prøver jeg lige at finde ud af noget på mandag, og jeg tror stadig,
du lettest vil kunne på Hawk-disken til at virke, - hvis altså den ikke også har
været i en HP. - Ellers så _skal_ det kunne lade sig gøre.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-01 09:18

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Jeg har også adgang til en 7600 - vil det være en idé at prøve at
> formatere diskene derfra? Altså installere UW kort og hele molevitten?

hvis du har en 68-50 pin konverter kan du selv følgelig prøve at
formatere dem fra den indbyggede SCSI bus (eller via den indbyggede bus
i din G3)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-01 13:44

Hej Morten

En 68/50pins converter er _ikke- nødvendig i forbindelse med den interne
BUS i en 76600. En disk med 68pins stik kan sættes _direkte_ på.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-01 05:02

> En 68/50pins converter er _ikke- nødvendig i forbindelse med den interne
> BUS i en 76600. En disk med 68pins stik kan sættes _direkte_ på.

måske med en lægdehammer! Fast-SCSI2 er og bliver narow 50pin - også på
din 7600, tæl selv efter....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-01 14:11

- Morten!

For en måneds tid siden monterede en af mine venner en Barracuda 4 68pins
disk i min 7600 _uden_ problemer! - Og den kører forrygende hurtig - også
temmelig meget hurtigere end den Quantum Viking 7200rpm, der sad der i
forvejen!

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 08-07-01 14:29

> [...]
> disk i min 7600 _uden_ problemer! - Og den kører forrygende hurtig - også
> temmelig meget hurtigere end den Quantum Viking 7200rpm, der sad der i

Brugte han et UW-kabel?!

Jeg har endnu ikke forsøgt at montere diskene i 7600'en; under alle
omstændigheder har jeg dog tænkt mig også at 'smide' UW-kortet i.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-01 15:31

Hej Jesper

Jesper Møller-Fink wrote:

> Brugte han et UW-kabel?!

Nej, han brugte det ekstra fladkabel, der ligger nederst i den til montering
af en ekstra harddisk.

Kablet ligger nedenunder de to store blokke, når du vipper dem op, så kan du
lige nøjagtig trække den op, så den kan monteres i disken i den øverste, der
hvor den ekstra plads er, men det kræver også en skinne for at den kan sidde
fast.

> Jeg har endnu ikke forsøgt at montere diskene i 7600'en; under alle
> omstændigheder har jeg dog tænkt mig også at 'smide' UW-kortet i.

Du kan jo prøve uden UW kortet først og hvis det ikke hjælper så med kortet
sat i.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 08-07-01 15:35

> Hej Jesper

> Nej, han brugte det ekstra fladkabel, der ligger nederst i den til montering
> af en ekstra harddisk.

Ok - nu forstår jeg:

Der findes nemlig flere typer Barracuda 4 modeller. Den jeg har er
ST15150W, mens den du har nok er en ST15150N. 'N'-modeller har nemlig et
standard 50-pins stik mens 'W'-modellerne har 68-pins stik.

Jeg har i øvrigt en PDF-manual hvis du er interesseret?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-01 16:25

Jesper Møller-Fink wrote:

> [...]
> ST15150W, mens den du har nok er en ST15150N. 'N'-modeller har nemlig et
> standard 50-pins stik mens 'W'-modellerne har 68-pins stik.

Nej, det er slet ikke en serie 151xx model men en serie 345xx Fast SCSI 7200rpm
med 2mb cache. Den kan monteres både i 'wide' (68pins) og 'narrow' (50pins med
adapter) via det samme stik.

> Jeg har i øvrigt en PDF-manual hvis du er interesseret?

Det må du gerne, da jeg håber at kunne finde endnu en Barracuda til den 7600, - så
er det jo rart at vide, hvordan jumpers skal sidde, så den ikke 'overruler' den
anden disk -) Barracudaen er en fremragende disk til fx. musikoptagelse og
redigering pga. dens hurtighed og stabilitet.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 08-07-01 16:37

> Nej, det er slet ikke en serie 151xx model men en serie 345xx Fast SCSI
> 7200rpm med 2mb cache. Den kan monteres både i 'wide' (68pins) og 'narrow'
> (50pins med adapter) via det samme stik.

Hvad har denne disk kostet?

> [...]
> 'overruler' den anden disk -) Barracudaen er en fremragende disk til fx.
> musikoptagelse og redigering pga. dens hurtighed og stabilitet.

Hmmm? Manualen dækker dog kun de ældre ST15150-serier - ikke de nyere
ST345xx-serier.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-01 17:10

Jesper Møller-Fink wrote:

> Hvad har denne disk kostet?

Såvidt jeg husker gav jeg omkring 2600kr. for den + moms for en 4gb disk (aug.
99).

> Hmmm? Manualen dækker dog kun de ældre ST15150-serier - ikke de nyere
> ST345xx-serier.

Det gør ikke så meget. De ligger jo på Seages hjemmeside, så jeg kan hente dem,
når det bliver nødvendig.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-01 20:38

> Nej, det er slet ikke en serie 151xx model men en serie 345xx Fast SCSI
> 7200rpm med 2mb cache. Den kan monteres både i 'wide' (68pins) og 'narrow'
> (50pins med adapter) via det samme stik.

dvs at der _ikke_ er en 68pin connector i en 7600, som du ellers har
brugt flere indlæg i tråden på at postulere! Der fulgte en 68-50 pin
converter med din disk.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-01 01:41

Hej Morten

Som jeg har sagt hele tiden, så er disken monteret _DIREKTE_ på det ekstra
kabel i min PM 7600 _UDEN_ nogen form for adapter - altså i 68pins 'wide'. Og
for øvrigt fulgte der ingen adapter med i købet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-01 20:04

> For en måneds tid siden monterede en af mine venner en Barracuda 4 68pins
> disk i min 7600 _uden_ problemer!

det er meget muligt med en converter (du har eks selv købt en af mig),
men bussen er en Fast SCSI-2, med en narrow 50 pin connector.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-01 01:35

Hej Morten

Ganske rigtig har jeg købt en af dig, men den kunne ikke bruges. - Den kunne
ikke være der sammen med disken, og da ham, der monterede den fik kigget lidt
nærmere på stikket på fladkablet, sagde han, at det heller ikke var nødvendig.
Disken gik direkte ind i det ekstra kabel, der ligger dér.

- Så rent faktisk har jeg ikke fået brug for den adapter, - ej heller det
ekstra fladkabel, jeg nu også har liggende......

Men én ting står fast! - Disken er en Fast & Wide, der kan bruges på tre
forskellige - SCSI-2, Fast SCSI-2 og Fast&Wide SCSI 68pins og 50pins.

Hvad der så i øvrigt kan være lavet om på den 7600 skal jeg faktisk have
kigget lidt nærmere på. Oprindelig købte jeg den jo som en PM 7500/100. (Det
står der også på den), men alle div. trackerprogrammer inkl. Systemprofiler
siger PM 7600/120.

Fra : N/A

Dato : 07-07-01 14:49

Fra : Pete

Dato : 07-07-01 14:49

in article 3B4703F4.8FA14C05@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 07/07/01 14:43:

> Hej Morten
>
> En 68/50pins converter er _ikke- nødvendig i forbindelse med den interne
> BUS i en 76600. En disk med 68pins stik kan sættes _direkte_ på.

Nå?

Fra : Ben Knudsen

Dato : 08-07-01 11:53

newsspam3@mail.edlich.dk,Ny-Internet writes:
>Hvor er det dog synd for dig. Hvis det support uden svinkeærinder du vil
>have, så betal dig fra det.

Hvis man - som jeg - læser rigtig mange indlæg i gruppen, fordi man er
nysgerrig og gerne vil lære, så er det altså trist at se en diskussion,
hvor vi både i form og indhold efterhånden kun er to skridt fra at Morten,
Erik Richard og til dels Martin giver sig til at sammenligne størrelsen af
deres respektive kønsdele.

Jeg vil ikke forsøge at dømme i, hvem der har ret - men jeg _vil_ forsøge
at mane til lidt sproglig besindighed. Uanset hvor meget man ved, er der
absolut intet at vinde ved personlige angreb og almindelig uforskammethed
- i hvert fald ikke i min karakterbog.

Kunne vi ikke finde kammertonen igen og huske, at vi alle sammen har lov
til at være her - please?

Ben

- som er rigtig glad for den hjælp han selv har fået gennem tiden...

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-07-01 22:42

In article <fc.0073fb6b034cb7fe3b9aca003c93f2cc.34cb905@net.dialog.dk>,
"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> Erik Richard og til dels Martin giver sig til at sammenligne størrelsen af

Der vil de to andre blive slemt skuffede

> [...]
> absolut intet at vinde ved personlige angreb og almindelig uforskammethed

Jeg synes da selv at jeg forholder mig pænt sobert, jeg er bare ikke
meget for at forkerte påstande bliver præsenteret som fakta gang på gang
- der kunne jo være nogen der troede på det.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 13-07-01 17:06

> [...]

> Erik Richard og til dels Martin giver sig til at sammenligne størrelsen af

Du opfordre ligefrem folk til at lyve